دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

این توپ توسط شرکت جنگ افزارسازی Denel (آفریقای جنوبی) طراحی و ساخته شده است . نخستین نمونه این سامانه در سال 2002 رونمائی شد. این سامانه ساخت آفریقای جنوبی مشابه سامانه توپخانه کامیون پایه Caesar فرانسوی است که برای رفع نیازهای ارتش هند طراحی و ساخته شده است. بهینه سازیهای این توپ به پایان رسیده اما فروش آن هنوز به تائید نرسیده است.

توپ T5 که قبلا به آن Condor نیز می گفتند به یک لوله 155-mm / L45 مجهز است. اما نمونه اخیر با نام T5-52 ، مجهز به لوله توپ G5-2000 است که بر روی یک کامیون نصب شده است. این توپ با مهمات 155-mm استاندارد NATO سازگاری دارد. گلوله ها به صورت خودکار توسط یک صفحه خوراک دهنده (سینی) و سنبه به خزانه توپ منتقل می شود. خرجگذاری به صورت نیمه خودکار انجام می شود.



نمایش برد گلوله های مختلف این توپ


حداکثر برد آتش این توپ با مهمات معمولی به 45.2 کیلومتر و با گلوله مجهز به خرج موشکی VLAP (گلوله مجهز به سیستم افزایش سرعت) به 55 کیلومتر میرسد. این نوع گلوله نیز توسط شرکت Denel طراحی و ساخته است. مهمات مصرفی از نوع برد بلند بوده و سبب شده تا برد گلوله های این سامانه توپخانه از برد سامانه های مشابه موجود بیشتر باشد . توپخانه T5-52 توانائی شلیک گلوله های همزمان MRSI یا انفجارچند مرحله ای را نیز دارد. در این حالت 6 گلوله برای انهدام همزمان یک هدف شلیک می شوند. در این حالت توپخانه در دو نقش هویتزر و خمپاره انداز فعالیت می نماید. این سامانه توانائی اجرای آتش به صورت 360 درجه را دارد اما برای راحتی در گلوله گذاری می بایست به قوس 80 درجه برسد. خودروی حامل ، توانائی شلیک گلوله مستقیم را نیز دارد.

توپخانه T5-52 دارای 4 نفر خدمه مستقیم و 2 نفر خدمه اضافه برای آماده سازی و گلوله گذاری می باشد . چهار نفر خدمه مستقیم می توانند توپ را درعرض 60 ثانیه آماده عملیات کنند. تعداد 27 گلوله توسط کامیون حامل توپ حمل می شود.

نمایش زاویه حرکت عمودی لوله توپ


این توپ بر روی شاسی کامیون اصلاح شده 8x8 ساخت Tatra نصب شده است. ( همانند شاسی توپ ATMOS-2000 ساخت اسرائیل ) این کامیون در هندوستان و تحت امتیازتولید شده است. موتور 265 kW این کامیون از نوع دیزلی توربوشارژ با دور 355 hp می باشد. گیربکس این خودرو از نوع 10 دنده و دستی میباشد برای ایجاد ثبات بیشتر هنگام شلیک از سه جک در اطراف کامیون استفاده است. اطاق کامیون مقاوم سازی نشده و اطاق مقاوم در برابر گلوله های 5.56-mm به صورت یک آپشن در دسترس خواهد بود.این کامیون با یکبار سوختگیری قادر به طی مسافتی 600 کیلومتری با سرعت 85 کیلومتر در ساعت است.
تجهیزات نصب شده بر روی کامیون شامل لوله ، گهواره توپ با سیستم یکپارچه ضربه گیر ( پس زدن ) ، سامانه نقاله گلوله و صفحه خوراک دهنده (سینی) و سنبه گلوله گذاری است.

در صورتی که سیستم هیدرولیک سامانه T5-52 از کارافتاده باشد ، با کمک یک T5-52 دیگر به صورت back-up میتوان سامانه هیدرولیک را راه اندازی و توپخانه را عملیاتی نمود.

نمایش شعاع چرخش لوله توپ


سازویرگ توپخانه شامل یک لوله توپ با یک شعله پوش دو دهانه است که در انتهای آن مکانیزم متحرک الکتریکی اجرای آتش قرار دارد.
سامانه فرماندهی ونظارت این توپ شامل سامانه ناوبری خودکار، سامانه مخابراتی ، سامانه محاسبه سرعت خروج گلوله از دهانه لوله و رایانه مدیریت توپخانه است که در مجموع برای اجرای آتش غیر مستقیم بکار می روند.
یک سایت کمکی اپتیکی/مکانیکی بر روی محور توپ نصب شده تا با یکپارچه شدن با سامانه هدفگیری بتواند بعنوان یک سامانه back-up برای هدفگیری و اجرای آتش غیرمستقیم بکار رود. یک سایت تلسکوپی نیز بر روی سیستم قبلی افزوده شده تا بتواند امکان هدفگیری و اجرای آتش مستقیم تا فاصله 3.000 متری را فراهم نماید.



مشخصات فنی :
ورود به خدمت :
نفرات لازم : 6 نفر
ابعاد و وزن :
وزن : 28 تن
طول : 10.1 متر
عرض : 2.9 متر
ارتفاع : 3.48 متر
جنگ افزار :
لوله توپ : mm-155
حداکثر برد : 55 کیلومتر
حداکثر نرخ آتش : 8 گلوله در دقیقه
زاویه لوله : -3 تا +75 درجه
زاویه چرخش : 80 تا 360 درجه
حمل مهمات : 27 گلوله
کشنده
نوع موتور : دیزلی
قدرت موتور : 355 اسب
حداکثر سرعت در جاده : 85 کیلومتر در ساعت
شعاع عملیاتی : 600 کیلومتر ( با یکبار سوختگیری)
برگرفته از میلیتاری دات آی‌آر

منابع
http://persia-milita...2-آفریقای-جنوبی
http://www.military-...llery/t5_52.htm
http://persia-milita...llery/t5_52.htm



توضیح دانشنامه دفاعی: کالیبر این توپ 155 میلیمتر است و طول لوله 52 برابر کالیبر آن می‌باشد. حجم این توپ حدود 24 لیتر است. این نکات باید در مقاله ذکر می‌شد که متأسفانه نشد.

نظر دانشنامه دفاعی: این توپ بعد از توپ هم رده L-55 محبوب‌ترین توپ در نزد من می‌باشد. توپی قابل اعتماد است که قابلیت جابجایی مناسبی دارد. کشنده تارا برای این توپ هم نقطه قوت تلقی می‌شود و هم نقطه ضعف. البته تارا کشنده مناسبی است اما خودروهای شنی‌دار بیشتر مورد پسند بنده هستند. بنده معتقدم این بهاء دادن بیش از حد به خودروهای چرخ دار به ارتش‌ها در روز واقعه ضربه می‌زند. روسها و چینی‌ها این موضوع‌ها را به خوبی درک کرده‌اند و کمتر از کشورهای غربی و یا دیگر سازندگان توپ‌ها و دژکوب‌های چرخ‌دار می‌سازند. البته نمونه‌های چرخ‌دار می‌توانند مأموریت‌هایی را انجام دهند که برای نمونه‌های شنی‌دار دشوارتر بوده و سرعت جابجایی بیشتری به ایشان می‌دهد اما این را باید در نظر داشت که مأموریت شنی‌دارها را به هیچ وجه چرخ‌دارها نمی‌توانند انجام دهند. این کار با ساخت بدنه و زره مقاوم اما سبک‌تر؛ اصلاح شنی برای سرزمین‌های مختلف و ... می‌تواند مرتفع گردد.

پی‌نوشت1: بنده تقریبن مطلبی در مورد همین توپ آماده کرده بودم اما دیدم که چنین مطلبی را یکی از دوستان نوشته است پس با اجازه از ایشان از همان مطلب استفاده کردم.

پی‌نوشت2: این روزها به شدت گرفتارم. مطالب نیمه کاره زیادی دارم که قبلن در هیچ انجمن نظامی نگذاشته‌ام. اما باید وقت کنم که آنها را ویرایش کنم. وگرنه مطالب و مقالات زیادی در چند انجمن نظامی دارم که آخرین تاریخ آنها مربوط به دو تا سه سال پیش است. خیلی وقت است که به اصطلاح مقالات نظامی نمی‌نوشتم. اما با توجه به راه‌اندازی دانشنامه دفاعی و همچنین در آینده نزدیک همکاری با چند نویسنده جوان در (اوج آرمی) تصمیم دارم که دست به تالیف و ترجمه مطالب دست اول بزنم.

خاک راه ملت ایران: یاور

تصاویر دیگر



لوگو ی دانشنامه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی