موضعگیرى زشت و مغرورانه قوم لوط در برابر حضرت لوط - علیه السلام
لوط سى سال در میان قوم خود همچون کوه ایستاد و در برابر آنها قیام کرد، و مکرّر و هر روز آنها را با نصیحت و پند و استدلال و ترساندن از عذاب خدا، به سوى حق راهنمایى مىنمود و حجّت را بر آنها تمام مىکرد. لوط - علیه السلام - هم چون استادش ابراهیم - علیه السلام - مردى سخى و بزرگوار و مهمان نواز بود، هر کس بر او وارد مىشد با کمال احترام از او پذیرایى مىکرد.
اما قوم او غرق در انحرافات و آلودگىها بود، در مجالس عمومى با ساز و آواز و رقص و عریان، در هم مخلوط مىشدند و زشتکارى را به جایى رساندند که پیامبر اسلام - صلّى الله علیه و آله - فرمود: «زمین گریه کرد تا حدى که اشکش به آسمان رسید و آسمان گریه کرد تا حدّى که اشکش به عرش رسید، آن گاه خداوند به آسمان فرمان داد که آنها را سنگباران کند (که شرحش خواهد آمد). (10)
دعوت پیاپى لوط - علیه السلام - و لجاجت قوم
حضرت لوط - علیه السلام - براى هدایت قوم خود، بسیار زحمت کشید و رنج برد و از هر راهى وارد شد، ولى آن قوم هم چنان بر سرکشى و لجاجت خود مىافزودند، براى روشن شدن این مطلب، نظر شما را به ترجمه آیه 160 تا 175 سوره انبیاء جلب مىکنیم:«هنگامى که برادرشان لوط - علیه السلام - به آنها گفت: آیا پرهیزکارى را پیشه خود نمىسازید؟ من براى شما رسول امینى هستم. تقواى الهى پیشه کنید و از من پیروى نمایید من از شما پاداشى نمىخواهم، پاداش من نزد پروردگار جهانیان است.آیا در میان جهانیان، شما به سراغ همجنس مىروید (چه کار زشتى؟!) و همسرانى را که خدا براى شما آفریده است رها مىکنید، راستى شما قوم تجاوزگرى هستید.قوم لوط در پاسخ گفتند:اى لوط اگر از این گفتار دورى نکنى، از اخراج شوندگان خواهى بود. (تو را از این سرزمین تبعید مىکنیم)لوط گفت: من (به هر حال) دشمن شما هستم.پروردگارا من و خاندانم را از آن چه اینها انجام مىدهند، رهایى بخش. ما او و خانواده مؤمنش را نجات دادیم جز پیر زنى که در میان آن گروه باقى ماند (این پیرزن همسر لوط بود که از نظر عقیده و مذهب با قوم گمراه بود و هرگز به لوط ایمان نیاورد) سپس دیگران را هلاک کردیم و بارانى (از سنگ) بر آنها فرو فرستادیم، چه باران بدى بود این باران انذار شدگان.در این (ماجراى قوم لوط و سرنوشت شوم آنها) آیتى است اما اکثر آنها ایمان نیاوردند و پروردگار تو عزیز و رحیم است.»
گفتگوى مأموران عذاب با حضرت لوط - علیه السلام -
سرانجام مأموران عذاب به صورت بشر، از حضور ابراهیم خارج شده و به حضور لوط وارد شدند، لوط جوانان زیبایى را دید و در این موقع مشغول آبیارى زراعتش بود، به آنها گفت: شما کیستید؟آنها گفتند: ما مسافر راه هستیم امشب مایلیم مهمان تو باشیم.لوط، با توجه به قوم منحرف و زشتکارش از یک سو، و ورود جوانان زیبا از سوى دیگر، در فشار روحى قرار گرفت، که چه کند، اگر این جوانان را مهمان کند ترس آبروریزى است، این فکر چنان او را ناراحت کرد که به خود گفت:«هذا یومٌ عَصیبٌ؛ امروز روز سخت و وحشتناکى است».(13)اما لوطِ مهمان نواز چارهاى جز این نداشت که مهمانان را به خانه خود ببرد، آنها را به سوى خانهاش راهنمایى کرد ولى براى این که آنها را از ماجرا با خبر کرده باشد، در وسط راه چند بار به آنها گفت: این شهر مردم زشتکار و منحرفى دارد، تا اگر مهمانها توانایى مقابله دارند، حساب کار خود را کرده باشند.در بعضى از روایات آمده: لوط آن قدر مهمانهاى خود را معطّل کرد تا شب فرا رسید، شاید در تاریکى دور از چشم آن قوم شرور و آلوده بتواند با حفظ آبرو از آنان پذیرایى کند.(14)به هر حال مهمانان وارد خانه لوط شدند، همسر لوط بر پشت بام رفت و آتش روشن کرد، قوم شرور فهمیدند که امشب در خانه لوط چند نفر به مهمانى آمدهاند. و از هر سو به سرعت به سوى خانه لوط - علیه السلام - هجوم آوردند.(15)
گفتگوى لوط - علیه السلام - با قوم تبهکار
وقتى که قوم شرور، به درِ خانه لوط - علیه السلام - رسیدند به لوط گفتند: آیا ما تو را از جا دادن مردم نقاط دیگر منع نکردیم؟
نمادهای همجنسبازی
هجوم یکی از همجسنبازان به میدان بازی (قوم لوط امروزین)
چگونگى عذاب وحشت بار قوم لوط - علیه السلاماز آن جا که قوم سرکش لوط، فساد را از حدّ گذراندند، و به جاى پذیرش راهنمایىها و نصیحتهاى حضرت لوط، او را تهدید به تبعید کردند، و سالها بر این وضع نکبت بار ادامه دادند و درست به عکس فرمان خدا همه چیز را وارونه نمودند، خداوند نیز مجازات آنها را به تناسب کارهاى وارونه آنها، وارونه کردن زمین قرار داد و به جاى آب باران، آنها را سنگباران کرد، اینک اصل ماجرا را بشنوید:وقتى که مهمانان (فرشتگان به صورت جوانان زیبا) در خانه لوط - علیه السلام - بودند، لوط - علیه السلام - از یکى از آن جوانان پرسید کیستى؟ او گفت: من جبرئیل هستم، لوط گفت: چه مأموریتى دارى؟ جبرئیل گفت: مأموریت هلاکت قوم را دارم، لوط گفت: همین الآن؟جبرئیل گفت:«أَ لَیسَ الصُّبْحُ بِقَرِیبٍ؛ آیا صبح نزدیک نیست؟»(20)معلوم شد که لحظه هلاکت در پایان شب، صورت مىگیرد.در این هنگام قوم شرور و زشتکار سر رسیدند، و در خانه لوط را شکستند و وارد خانه شدند، جبرئیل با پر خود محکم بر صورتشان زد، به طورى که چشمشان محو و نابینا شد. (21)وقتى آنها چنین دیدند دریافتند که عذاب (همان عذابى که مکرر لوط به آنها وعده داده بود) فرا رسیده است.جبرئیل به لوط گفت: تو با افراد خانوادهات شبانه (دور از دید مردم) از شهر بیرون برو جز همسرت که او باید در شهر بماند و جزء عذاب شدگان است.(22)دانشمندى در میان قوم لوط بود، به آنها گفت: عذاب فرا رسیده، نگذارید لوط و خانوادهاش از شهر بیرون روند، چرا که تا او در میان شما است، عذاب نخواهد آمد، آنها خانه لوط را محاصره کردند تا نگذارند لوط از خانه بیرون رود، ولى جبرئیل ستونى از نور را در جلو لوط قرار داد و به او گفت: در میان نور بیا، کسى متوجه نخواهد شد، لوط و خانوادهاش به این ترتیب از درون نور، از شهر بیرون رفتند، همسر گناهکار لوط از جریان مطّلع شد، خداوند سنگى به سوى او فرستاد، و او هماندم به هلاکت رسید، وقتى که طلوع فجر شد، چهار فرشته هر یک در یک ناحیه شهر قرار گرفتند، و آن سرزمین را تا هفت طبقهاش جدا کردند و به سوى آسمان بردند. به طورى آن سرزمین نزدیک آسمان شد که اهل آسمان صداى سگها و خروسهاى شهر آنها را مىشنیدند.
سپس آن سرزمین را بر سر قوم شرور لوط وارونه کردند، و پس از آن سنگهایى از سجّیل (سنگ گل ـ واژه فارسی است ـ کلوخ سفت) که نزد پروردگار نشاندار بود، آنها را نشانه گرفت و بر آنها بارید، و به این ترتیب شهرشان واژگون شد و خودشان با بدترین وضعى، تار و مار و متلاشى گشتند.(23)
در قرآن در آیه 70 سوره توبه مىخوانیم:
«أَ لَمْ یأْتِهِمْ نَبَأ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ قَوْمِ نُوحٍ وَ عادٍ وَ ثَمُودَ وَ قَوْمِ إِبْراهِیمَ وَ أَصْحابِ مَدْینَ وَ الْمُؤْتَفِکاتِ أَتَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَیناتِ فَما کانَ اللَّهُ لِیظْلِمَهُمْ وَ لکِنْ کانُوا أَنْفُسَهُمْ یظْلِمُونَ؛ آیا خبر کسانى که پیش از منافقان دو رو بودند، به آنان نرسیده، قوم نوح و عاد و ثمود و قوم ابراهیم و اصحاب مدین (قوم شعیب) و شهرهاى زیر و رو شده (قوم لوط) که پیامبرانشان با دلایل روشن به سوى آنها آمدند (ولى به دعوت پیامبران اعتنا نکردند) خداوند به آنها ستم نکرد، اما خودشان بر خویش ستم مىکردند (همه آنان با اختیار خود به هلاکت رسیدند، قوم نوح با طوفان و غرق شدن، قوم عاد (قوم هود) با طوفانهاى تند، قوم ثمود (قوم صالح) با زلزله و صاعقه، قوم ابراهیم با نابودى نعمت و هلاکت نمرودیان، و قوم مدین (قوم شعیب) به وسیله ابر آتشبار، و قوم لوط با واژگونى شهرها و سنگباران نابود شدند.)(24)منظور از «مؤتفکات» (شهرهاى زیر و رو شده) شهرهاى قوم لوط - علیه السلام - است که به گفته بعضى چهار شهر بودند، به نامهاى: سدوم، عامورا، دوما و صبوایم، و بزرگتر از همه، سدوم بود که حضرت لوط - علیه السلام - در آن سکونت داشت.(25)و از محدّث معروف، مسعودى نقل شده: خداوند حضرت لوط - علیه السلام - را به پنج شهر اعزام نمود که عبارتند از: سدوم، عموراء، ادوما، صاعورا و صابورا.(26)
درس عبرت
قرآن در آیه 83 سوره هود، پس از بیان عذاب سخت قوم لوط مىفرماید:«وَ ما هِى مِنَ الظَّالِمِینَ مِنْ اُمَّتِکَ بِبَعِیدٍ؛ اى محمد این گونه عذابها بر ظالمانِ از امّت تو دور نیست.»(27)و در سوره قمر (که از آیه 34 تا 41 آن مربوط به عذاب قوم لوط است) در آیه 40 مىخوانیم:«وَ لَقَدْ یسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّکْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّکِرٍ؛ ما قرآن را با بیان آسان و روشن براى یادآورى و تذکّر (غافلان) قرار دادیم، آیا پند گیرندهاى هست؟!»از دو آیه فوق و از آیات دیگر به روشنى در مىیابیم که هدف از ذکر داستان قوم لوط، درس عبرت گرفتن، و خوف از خدا و دورى از گناه، و اندیشیدن درباره عواقب گناه و عذاب الهى در دنیا و آخرت است.آیه نخست (83 - هود) صریحاً اعلام مىدارد این گونه عذابها براى ستمگران در هر امتى دور نیست، یعنى اگر ما در هر بُعدى ستم کنیم؛ و راه طغیان و ظلم را بپیماییم سرانجام کار ما عذاب سخت الهى خواهد بود. پس باید عبرت گرفت، و تا مهلت و فرصت است، خودسازى کرد، و با آب توبه حقیقى آلودگىهاى گناهان سابق را شست. پاورقی ها :
1- بحار، ج 12، ص 151؛ خصال، ج 1، ص 160.
2- سفینة البحار، ج 1، ص 597.
3- تفسیر قمى، ص 496.
4- عنکبوت، 29.
5- عنکبوت، 30.
6- تفسیر نمونه، ج 16، ص 254.
7- تهذیب الاحکام شیخ طوسى (ره)، ط جدید، ج 3، ص 262.
9- بحار، ج 12، ص 115.
10- سفینة البحار، ج 2، ص 517 - در این جا این مطلب شایان ذکر است که در اسلام عمل لواط از گناهان کبیره است، و حد آن براى هر دو در صورتى که از روى اختیار بوده یا اعدام با شمشیر (و اسلحه دیگر) است و یا دست و پاى او را بستن و از کوه به طرف زمین پرت کردن و یا در آتش، سوزاندن است، و ضمناً مادر و خواهر و دختر کسى که لواط داده بر لواط کننده حرام ابدى مىشود.
در حالى که اسلام این چنین با این عمل زشت، برخورد شدید کرده، دنیاى غرب از جمله انگلستان آن چنان در شهوت پرستى، مسخ شده است که همجنس بازى و حتى جواز ازدواج پسر با پسر را در مجلس شوراى خود به تصویب رساندهاند، با توجه به این مطلب در قرن بیستم، دیگر جاى تعجب نیست که در زمان لوط آن چنان غوطهور در آلودگى بودند!.
13- سوره هود، آیه 77.
14- المیزان، ج 10، ص 362.
15- سوره هود، آیه 78.
16- سوره هود، آیه 78-79.
17- سوره هود، آیه 80 (بحار، ج 12، ص 157 و 158).
20- سوره هود، آیه 81.
21- تفسیر آیه 37 سوره قمر.
22- سوره هود، آیه 81.
23- سوره هود آیه 81 تا 83؛ بحار، ج 11، ص 168.
24- مجمع البیان، ج 5، ص 49.
25- همان، ص 185.
26- مروج الذّهب، ج 1، ص 21.
27- بحار، ج 12، ص 152
این کلیپ را هم ببیند
دریافت ویدئو
حجم: 4.79 مگابایت
توضیحات: قوم لوط
دریافت ویدئو
حجم: 4.79 مگابایت
توضیحات: قوم لوط
پینوشت: از تمامی شما برادران و خواهران گرامی خواهش کوچکی دارم. تا جایی که میتوانید از تکرار نام همجنسگرا خودداری کنید. ایشان همجنسباز هستند. همجنسگرایی یک جوری موجه جلوه دادن و تمیز دادن ایشان از این انحراف خطرناک و کثیف است. پس خواهش میکنم تا جایی که میتوانید تذکر دهید که به همجنسباز همجنسگرا گفته نشود. اخیرن رسانه ملی هم دارد مرتکب این خبط میشود. شما هوشیار باشید.
این مطلب را بازنشر دهید
اینا از الاغ بدتر
از سگ بدتر
از خوک پستر
اینا آدم نیستند
نمی دونم چرا خدا دوباره اون چهار تا فرشته رو نمی فرسته تا خوب حال گیری بشه