با توجه به اینکه ارتش چین نیاز مبرم داشت هواگردهای خود را چه بال ثابت چه بالگرد نوسازی کند وارد عرصه نوین این صنعت شد. در این زمان نیز وجود یک بالگرد چند منظوره در کلاس متوسط بسیار لازم و ضروری مینمود. یک بالگرد مانند بالگرد میل هشت، اسب کاری روس که ضمن توان جابجایی و هلیبرن توانایی حمل و شلیک تسلیحات هواپایه را نیز از راکتها تا موشکهای ضد زره داشته باشد. برای این منظور پلت فرم جدیدی مورد نیاز بود.
بالگرد AS365 یوروکوپتر
برای طرح اولیه بالگرد معروف و آزموده شده فرانسوی AS365 ساخت کارخانجات یوروکوپتر مورد توجه قرار گرفت. از نقاط قوت این بالگرد؛ قدرت مانور چشمگیر، ارابههای فرود بسیار قدرتمند، روتور درونگرد و توانایی حمل جابجایی نیرو به صورت محدود بود.
بالگرد زد 9
طرح ساخت Z9 در چین کلید خورد و در سال 1981 ترسایی نخستین نمونه آزمایشی این بالگرد معرفی و به پرواز در آمد. در این بالگرد که ارتش چین آنرا یک بالگرد تاکتیکی با توان حمل نیرو و تسلیحات معرفی کرده بود حدود هفتاد درصد قطعات ساخت خود چین و بقیه آن از خارج از کشور تأمین میشدند. قطعات وارداتی شامل ملخها و برخی قطعات مربوط به اویونیک بود. دولت چین و شرکتهای صادر کننده هیچ وقت آمار صحیحی از قطعاتی که مربوط به ساخت این بالگرد میشود ارائه نکردند.
موتور Turbomeca Arriel 2C
هرچند بالگرد Z9A با آنچه که امروزه به عنوان استاندارد برای یک بالگرد چند منظوره میشناسیم تفاوتهای بسیاری داشت و از فاکتورهای لازم برخوردار نبود. اما چینیها با تداوم تلاش خود بالاخره یکی از بهترین و قابل اعتمادترین بالگردهای چند منظوره در سطح دنیا را ساختند. بالگرد تهاجمی رزمی Z9W با قابلیت حمل محدود نیرو؛ که به گفته افسران ارشد ارتش چین ساخت این بالگرد از مفاخر آنان به شمار میآید.
بالگرد استثنایی Z9w متعلق به ارتش چین
Z9C نمونه دریایی این بالگرد
در این بالگرد جدید دیگر قطعات اروپایی وارد نمیشدند. از ارابههای فرود تا روتور همه ساخت خود چین بودند به نحوی که میتوان گفت نمونه Z9 یک سر و گردن از پدر اروپایی خود بالاتر بود. در ساخت بدنه از مواد کامپوزیت بیشتری استفاده شده تا ضمن کاهش RCS از مقاومت زرهی مناسبتری بهره ببرد. ملخ 13 تایی روتور در این بالگرد 11 تایی شد و همچنین تمهیداتی برای کاهش صدای تولیدی در نظر گرفته شد. (این بالگرد حتی امروز هم با توجه به تولید بالگرد Z10 تولید میشود و میتوان گفت که Z19 محصول و سازهای است که معماران Z9A بنا گذاردند)
موتور استفاده شده در مدل Z9W از نوع توربوشفت و مدل Turbomeca Arriel 2C با قدرت 718 کیلووات است که توان حمل تسلیحات تا دو تن را به این بالگرد میدهد. همچنین رنج پروازی این بالگرد با توجه به مخازن سوخت 896 لیتری خود میتواند به 528 کیلومتر نیز برسد.
این بالگرد با اینکه یک بالگرد چند منظوره محسوب میشود اما توانایی رزمی مناسبی دارد. برخی از تسلیحات قابل حمل این بالگرد عبارتند از:
تیربار 12.7 میلیمتری/ موشک AKD_10/ موشک ضد زره HJ10 / پادهای راکت انداز 53 و 70 و 90 میلیمتری/ نمونههای چینی تاو HJ8 / موشکهای هوا به هوای حرارتی TY_90و ..... است.
از نقاط قوت این بالگرد میتوان به ارابههای فرود جمع شونده، سرعت نسبتاً مناسب 238 کیلومتر بر ساعت، قدرت مانور چشم نواز، صدای تولیدی بسیار کم، آرسیاس اندک و توان حمل نفر و پادهای سوخت و رها سازی چف و فلر اشاره کرد. این بالگرد هم اکنون در نمونههای مختلفی تولید میشود. علاوه بر ارتش و هوانیروز چین، نیروی دریایی و همچنین ارتش کنیا هم از این بالگرد استفاده میکنند.
فیلمی از این بالگرد در کانال دانشنامه دفاعی
حق نشر برای نویسندگان دانشنامه دفاعی محفوظ است
نکته: تصاویر بزرگ هستند برای دیدن در ابعاد اصلی روی آنها کلیک کنید