اوکراین در سال 1995 اولین نمونه بهینه سازی شده تانک تی-80 ساخت شوروی را
با نام تی-84 به دنیا معرفی کرد. اما اوکراینی ها سال های بعد تصمیم گرفتند
تا تانک تی-84 را نیز به روز رسانی کنند تا این تانک بتواند با تجهیزات
جدید در میان تانک های مدرن حرفی برای گفتن داشته باشد.
یاتاقان و الپلوت
تانک اصلی میدان نبرد BM Oplot یا Oplot-M در حقیقت همان نسخه به روز
رسانی شده تانک تی-84 است که توسط دفتر طراحی ماشین سازی خارکف موروزوف
(KMDB) طراحی شده است. وزارت دفاع اوکراین در سال 2009 این تانک را به خدمت
گرفت و در سپتامبر سال2011 ، ارتش سلطنتی تایلند سفارش 49 دستگاه تانک
Oplot-M را به شرکت اوکراینی Ukrspetzexport داد. این تانک دارای یک طرح
معمولی شرقی با 3 خدمه می باشد. محفظه راننده در جلو و بخش مرکزی بدنه قرار
دارد همچنین دریچه راننده به سمت راست باز می شود ، برجک تانک در وسط بدنه
قرار میگیرد فرمانده تانک در سمت راست و توپچی در سمت چپ بر جک قرار دارند
و هرکدام دارای یک دریچه جدا گانه هستند. بسته قدرت نیز در عقب بدنه جای
گرفته است.
دستگاه دید در شب TVN-5راننده تانک
سایت نشانهروی توپچی
سیستم دیده پانورامیک فرمانده PNK-6
توانایی کشف و تشخیص اهداف را در طول روز و شب در آسمان و زمین را داراست .
همچنین این سیستم می تواند با کمک فاصله یاب لیزر فاصله اهداف را کشف کند.
علاوه بر این فرمانده می تواند اهدافی را برای توپچی تعیین نمایید و یا
خود کنترل شلیک توپ اصلی ، مسلسل هم محور و موشک هدایت شونده را در دست
بگیرد. محدوه دید پانورامیک PNK-6 17+ تا +65 درجه عمودی و 360 درجه افقی
است.
سیستم دیده پانورامیک فرمانده PNK-6
سیستم دید حرارتی PTT-2: این سیستم برای
مشاهد ، تشخیص و شناسایی اهداف در تمامی شرایط عملیاتی است. حداکثر
بزرگنمایی این دید 12x و بیشتر برد برای شناسایی اهداف 2500 متر است.
در بخش کناری بدنه و بخش جلویی زیر بدنه تانک
لایه های لاستیکی برای مقاومت در برابر سلاح های ضد تانک نصب شده است.
برای بهبود امنیت خدمه و حفاظت تانک در مقابل تسلیحات هدایت شونده ضد تانک
این تانک به سیستم اقدامات متقابل Varta مجهز است. این سیستم شامل بخش های
اصلی سنسورهای هشدار قفل لیزری ، اخلالگرهای مادون قرمز و لانچرهای دودزا 6
تایی aerosol است. سامانه Varta بروی تانک های میدان نبرد سری تی 55 ، تی
62 ، تی 72 وتی 80 نصب شده است. این سامانه توانایی مقابله با تسلیحات
هدایت شونده با هدایت فرو سرخ را با استفاده از اخلالگر های فروسرخ را
دارد. محل قرار گیری اختلال گرهای فرو سرخ به گونه ای است که در جهت افقی
یک زاویه ±18 درجه و در جهت عمودیزاویه ±2 درجه را پوشش می دهند و با
ایجاد امواج موجب اختلال در مسیریابی و هدف یابی موشک می شوند . اجزایی
اختلال گرهای فرو سرخ شامل دو اخلالگر ، دو تعدیل کننده و یک پنل کنترل
است. اخلالگر ها و تعدیل کننده در بیرون تانک قرار دارند و پنل کنترل در
داخل تانک نصب شده است. برای مقابل با تسلیحات ضد زره هدایت لیزری نیز 4
سنسور های هشدار قفل لیزری که دو عدد از آنها در کناره برجک و دوتایی دیگر
در جلویی برجک نصب شده اند. در صورت کشف قفل لیزری اطلاعات دریافتی به بخش
کنترل شامل پنل های کنترل و واحد های کنترل که در داخل تانک قرار دارند
ارسال می شود و بخش کنترل به طور اتوماتیک نارنجک های دودزایی aerosol را
به سمت هدف پرتاب می کند تا با ایجاد پرده دود قفل لیزری از بین برود . در
صورت نیاز خدمه می تواند از نارنجک های دود زا به طور دستی استفاده کنند.
اجزایی اصلی سیستم متقابل Varta
اختلال گر فرو سرخ
تعدیل کننده اخلال گرهای فرو سرخ
حسگرهای لیزری با دقتهای متفاوت
لانچرهای دودزا 6 تایی aerosol
پنل کنترل دستی نارنجک های دود زا
برای حفاظت بیشتر خدمه و تجهیزات این تانک به سیستم حفاظت ش.م.ر مجهز
است. یکی از اجزایی این سامانه اشکارساز مواد شیمیایی و رادیو اکیتو
PRHR-M1 است . این اشکارساز می تواند مواد سمی و اشعه گاما را بروی زمین یا
در هوا تشخیص بدهد ،به خدمه هشدار بدهد و آنها را از خطر اگاه سازد
همچنین به طور اتوماتیک فرامین لازم برای حفظ جان خدمه انجام می دهد. بخش
دیگر این سیستم واحد های فیلتر و تهویه هستند. وظیفه این بخش تصفیه هوایی
الوده ، هوای سمی، گرد و غبار رادیواکتیو، ذرات معلق مضر و ایجاد هوای پاک
وسالم برای خدمه است. در صورت ایجاد اتش سوزی در داخل تانک سیستم اطفاء
حریق اتوماتیک وارد عمل میشود . این سیستم مجهز به دو سنسور نوری و حرارتی
برای تشخیص حریق است . همچنین این سامانه در صورت ایجاد حریق واحد های
فیلتر و تهویه را فعال میکند. از جمله ویژگی های دیگر این سیستم امکان به
کار انداخت آن به طور دستی توسط خدمه است. این سامانه از 4 مخزن اطفاء
حریق 2 لیتری بهره میگیرد.
آشکارساز مواد شیمیایی و رادیو اکیتو PRHR-M1
ارتباط بین سیستم حفاظت ش.م.ر و بقیه تجهیزات تانک
واحد فیلتر تصفیهی هوا
بخشی از کپسول های اطفاء حریق
در بخش پیشرانه این تانک به یک موتور 6 سیلندر دیزل توربوشارژ به نام
6TD-2E که 1200 اسب بخار قدرت دارد مجهز شده است. در حقیقت این پیشرانه
مدل بهبود یافته موتور دیزل توربوشارژ 6TD-2 است که در تانک تی 84 از آن
استفاده شده بود. در مواقع خاموش بودن پیشرانه برق تانک از یک واحد قدرت
کمکی تامین می شود. سیستم خنک کننده ی این پیشرانه با مایع انجام میشود.
سیستم انتقال قدرت شامل دو جعبه دنده سیاره ای هم راستا با جعبه دنده جانبی
است. جعبه دنده سیاره ای داری 7 دنده به جلو و 1 دنده به عقب است . میزان
سرعت در دنده یک حدود 8,4 کیلومتر بر ساعت ، در دنده 7هفت حدود 69,3
کیلومتر برساعت و در دنده عقبی حدود 4,8 کیلومتر برساعت سرعت دارد. برای
تحرک تانک Oplot-M 12عدد چرخ جاده ای همراه با شنی کف لاستیکی قرار داده
شده است.سیستم تعلیق شامل 12 عدد تعلیق میله ای پیچشی به همراه 6 عدد ضربه
گیر تلسکوپی هیدورلیکی است. سیستم ارتباطی تانک یک رادیوی VHF مدل R-030U و
رادیوی HF مدل R-163-50K است . علاوه براین برای ارتباط خدمه در داخل تانک
باهم نیز یک سیستم ارتباطی جداگانه تعبیه شده است.
در اخر مشتریان میتوانند تجهیزات اضافه ای همانند : دستگاه دید شب برای
راننده ، استتار بصری/ حرارتی ، تهویه مطبوع برای خدمه و تجهیزات عبور ازآب
عمیق را برای تانکها Oplot-M سفارش دهند.
بسته قدرت به همراه پیشرانه 6TD-2
رادیوی VHF مدل R-030U
رادیوی HF مدل R-163-50K
شنی کف لاستیکی
استتار بصری/ حرارتی
مشخصات کلی تانک
خدمه : 3نفر
وزن : 51 تن
طول با احتساب لوله : 9.72 متر
طول بدنه : 7.7 متر
عرض :41.7 متر
ارتفاع با احتساب دید فرمانده : 2.8متر
تسلیحات : توپ 125 میلیمتری – مسلسل 7.62 میلی متری– مسلسل ضد هوایی 12.7 میلیمتری
پیشرانه : دیزل توربو شارژ 6TD-2E با قدرت 1200 اسب بخار
حداکثر سرعت در جاده: 70 کیلومتر / ساعت
برد : 450 کیلومتر
عبور از شیب :60 درجه
عبور از شیب جانبی : 30 درجه
گام عمودی : 1متر
عبور از گودال : 2.85 متر
منبع: میلیتاری
عمق شناوری : 1.8 متر
عمق شناوری با تجهیزات : 5 متر