ساخت و ساز این جنگنده رهگیر از سال 1957 توسط شرکت طراحی و مهندسی سوخو آغاز شد. این جنگنده یک جنگنده رهگیر بال دلتا است که برای نیازهای آن دوران شوروی طراحی شده بود. تسلیحات در نظر گرفته شده برای سوخو پی 1 مجموعهای از موشکهای هدایت شونده و غیر هدایت شونده بودند. هواپیمای مزبور برای داگفایت نیز طراحی شده بود و اگر به شکل و ترکیب سکان و بالها دقت شود مشخص میشود که طراحی موجود برای نبردهای نزدیک مد نظر گرفته شده است. همچنین پسگرائی 57 درجهای بالها نیز نشانگر همین امر میباشد. میشود سوخو پی 1 را اینطور تعریف کرد؛ جنگندهای با قابلیت رهگیری و دارای رادار باند ایکس که بتواند در نبردهای نزدیک نیز موفق ظاهر شود. البته این موضوع را باید در نظر گرفت که رادار مزبور هرگز نمیتوانسته رادار در خور اعتنائی باشد اما با توجه به جنگندهها و بمب افکنهای آن دوران چنین راداری شاید کفایت میکرده؛ با این حال این رادار اگر هم موفق میبود شاید دوران موفقیتاش به یک دهه هم نمیکشید.
سلاحهای اصلی سوخو پی 1 موشکهای با هدایت سیکل ترکیبی و همچنین یک توپ عجیب 37 میلیمتری بود. نخستین پرواز جنگنده مزبور در سال 1958 با موفقیت انجام گرفت. این هواپیمای رهگیر دارای دو سر نشین بود و تسلیحات آن در زیر بدنه حمل میشدند و از آنجا که برای رهگیری و نبرد نزدیک طراحی شده بود قابلیت سوختگیری هوایی نیز برایش در نظر گرفته نشد. هدف از ساخت، داشتن نمونهای ارزان با قابلیت درگیری با اهداف پرنده بود که سوخو پی 1 از عهده این کار بر نیامد و در نهایت به عنوان یک هواپیمای شکست خورده در تاریخ ثبت شد.
جنگنده مزبور یک جنگنده بال میانی تک موتوره (توربو جت) محسوب شده و ورودیهای هوای آن در ابتدای بالهای دلتای آن قرار داشتند. هرگز مشخص نشد که موتور این جنگنده از چه نوعی بوده است. هر چند صحبت از طراحی و استفاده از موتوری مخصوص این جنگنده نیز به میان آمده بود. با این حال تنها اطلاعاتی که در مورد موتور این جنگنده وجود دارد این است که موتوری با قابلیت پس سوز و تراست 10600 کیلو را دارا بوده است.
روی تصویر کلیک کنید
مشخصات:
مدل: پی 1 (حرف پی به نشانه رهگیر است)
خدمه: دو تن
وزن برخاست: 17010 کیلو
طول بال: 9.50 متر
طول بدنه: 21.30
حداکثر سرعت: 2050 کیلومتر در ساعت
برد عملیاتی: 2000 کیلومتر
سقف پرواز: 19500 متر
حق نشر برای دانشنامه دفاعی محفوظ است