پهپاد Piaggio-Selex P.1HH Hammerhead
خاطرم هست که زمانی در انجمن این نظریه مطرح بود که یک 747 رو مجهز به
خلبان ریموت بکنیم و به صورت پهپاد ازش استفاده بکنیم ... خوب شبیه این
ایده را شرکت ایتالیایی پیاجیو، اجرا کرده و از یک مسافر بر منطقهای، یک
پهپاد مادپ (سرواژهی میان - اوج ، دور- پرواز ) ساخته .
مختصری درباره ی شرکت : شرکت Piaggio از 1884 در جنوای ایتالیا
تاسیس شده و در صنعت هوانوردی مشغول به کار هست و در طول هر دو جنگ جهانی
هم مشغول کار بوده . همچنین سازنده ی اولین بالگرد جهان هم همین شرکت هست .
این شرکت در طول تاریخ توسط خاندان پیاجیو که همگی مهندس و مکانیک بودن
اداره شده و یکی از پسران رینالدو پیاجیو موسس شرکت، به نام انریکو
پیاجیو مخترع موتور معروف وسپا هست. این شرکت فعلا تمرکزش بر ساخت جتها و
توربوپرابهای میان پیکر برای پروازهای منطقه ای هست . کیفیت و زیبایی
محصولات شون هم زبانزد هست.
اولین هلیکوپتر دنیا Oehmichen ساخت 1932 :
Piaggio P.166 :
Piaggio P.149 :
پهپاد P.1HH Hammerhead یک پهپاد مادپ ( MALE ) با همکاری شرکت Selex
و بر روی بستر ( پلت فرم ) Piaggio Avanti II که یک توربوپراب منطقه ای
از همین شرکت هست ساخته شده . نام کله چکشی ( Hammerhead ) هم به دلیل
شباهت به کوسه ی کله چکشی به دلیل وجود کاناردها در نوک هواپیما به اون
داده شده .
هواپیمای پایه یعنی آوانتی 2 ، دارای کانارد ، بالهای کوچک و دم
نسبتا بزرگی هست . برای پیشرانش ، از دو موتور بزرگ با ملخ پنج پره که در
یک طراحی غیر عادی برای هواپیماهای مسافربری ، رو به عقب طراحی شده اند ؛
بهره میبره . اصطلاح صحیح برای این نوع جانمایی موتور ( pusher
configuration ) هست . سری جدید این هواپیما از دوموتور Pratt &
Whitney Canada PT6 استفاده میکنه که یکی از پرکاربرد ترین موتورها در
صنعت هواگرد سازی امروزی هست . بیش از پنجاه هواگرد مختلف از این موتور
استفاده میکنن . برخی از اونهایی که ممکنه براتون آشنا باشه :
TAI Hürku ، A-67 Dragon ، IAI Eitan، KAI KT-1 Woongbi، ،IAI Arava ، PAC P-750،
Cessna 208 Caravan ، Embraer EMB 314 Super Tucano ،Antonov An-28 و ...
این هواپیما با سرمایه گذاری پیرو فراری تنها فرزند زنده ی انزو فراری ، مخترع و موسس برند Ferrari
توسعه داده شده وهم اکنون در خطوط هوایی ایتالیا ، بلغارستان ، کانادا و
امارات مشغول به خدمت هست . جهت اطمینان از کیفیت محصول ، شرکت تولید کننده
20 سال خدمت یا 800000 ساعت پرواز رو تضمین میکنه . قیمت نمونه ی این
محصول 7 میلیون دلار هست .
سقف پروازی آن نیز بیشینه ی سقف پروازی پهپادهای مادپ ، یعنی 45000 پا معادل حدودا 14000متر هست .
تجهیزات ارتباطات امن COMINT/ELINT ، و ست کام در باند Ku/Ka و تجهیزات جنگ الکترونیک توسط شرکت SELEX درحال توسعه می باشد . نقش پایانه ی ارتباطی پرنده (ADT ) درزمان قطع ارتباطات ماهواره ای ، همچون گلوبال هاوک هم برای آن پیش بینی شده و تجهیزات ان در حال تولید است.
این پهپاد دارای سامانه ی یخ زدایی خودکار به وسیله ی جریان هوای گرم و سامانه ی خودکار آتش نشانی هست . و مهم ترین نکته ی آن سامانه ی هوشمند مدیریت بهینه ی مصرف سوخت هست که با توجه به میزان بار هواپیما ، مرکز ثقل انرا تغییر داده و به کم مصرف ترین حالت ممکن میرساند .
گفته شده این پهپاد استاندارد STANAG USAR 4671 مربوط به ناتو در
هردو فضاهای حفاظت شده و غیر حفاظت شده را به دست آورده . اولین پرواز این
پهپاد در سال 2013 انجام شده . نیروی هوایی ایتالیا 10 عدد از این پهپاد
را سفارش داده و قرار است تا سال 2017 انهارا تحویل بگیرد .
برای مقاصد ISTAR شرکت SELEX رادار Seaspray 7300E را به طور اختصاصی
برای این پروژه توسعه داده است . سامانه ی پایش اپتیکی پهپاد هم FLIR EO/IR
StarSafire 380HD هست.
رادار ES به عنوان بستر Seaspray 7300E :