دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

R172

معرفی:

موشک‌های هوا به هوای R172 یا KS172 موشک‌های ضد آواکس هستند که بردی بین 300 تا 400 کیلومتر دارند. اصولاً هزینه طراحی و ساخت چنین موشکی این اجازه را نمی‌دهد که آن را علیه اهداف کم ارزش‌تر مورد استفاده قرار دارد چرا که برای این کار موشک‌های دیگری وجود دارد و لزوما نیازی به این برد برای درگیری وجود ندارد. با این حال این موضوع سبب نمی‌شود که این موشک توانایی مورد اصابت قرار دادن هواگردهای کوچک‌تر را ندارد زیرا در شرح وظایف این موشک مقابله با موشک‌های کروز استراتژیک را هم می‌بینیم.

این موشک در حال حاضر دوربردترین موشک هوا به هوای دنیاست و بر روی برخی از جنگنده رهگیرهای روسی مانند فاکسهوند و برکوت و سوپر فلانکر نصب شده است.

این موشک برای اولین بار در نمایشگاه هوایی در ابوظبی به سال1993 بر روی سوخو 35 رویت شد.هر چند کمبود منابع مالی،مانع تولید و توسعه انبوه آن شده،اما آزمایش های پرتابی ان با موفقیت همراه بوده است.تولید این موشک در روسیه بارها به تعویق افتاده است.در سال 1997پروژه ی این موشک کاملا روسی به محسوب می‌شد ولی به سال 2002 قرار بر این شده که با تولید مشترک در هند،بر روی جنگنده های هندی Su-30MKI نصب شود. گمان می‌رود موشک KS-172 بر پایه‌ی همان موشک ضد هوایی (9K37M1BUK-M) طراحی شده باشد.

R_172

نکته جالب در مورد این موشک این است که برخی از طرح‌ها و نقشه‌های MiG31"R-37"R-33 وR-17 2 در دهه‌ی 1980 از طریق یک مامور CIAبا نام مستعار "دونالد" سر از ایالات متحده بیرون آورد،وی بعدها توسطKGBشناسایی و دستگیر و در اواخر دهه ی 1980 در مسکو تیر باران و به درک واصل شد.

KS-172

مشخصات فنی:

محصول: روسیه

شرکت سازنده: نوواتار(Novatare)

طول: 7/4متر

طول بالچه‌ها: 75سانتی‌متر

قطر موشک:51 سانتی‌متر

وزن:750کیلو گرم

سرعت: 4 ماخ

برد:400 کیلومتر

ناوبری: ناوبری اولیه و هامینگ نهایی به صورت راداری فعال اکتیو

وزن سر جنگی:50کیلو گرم TNT

موشک‌های همرده: AIM152  R37  R33 

منابع: خودم، مجلات قدیمی و ... حق نشر با ذکر منابع آزاد است

پی‌نوشت: روی تصاویر کلیک کنید

  • موافقین ۸
  • ۵۶۶۴ بار مطالعه شده است

KS-172

R 172

R172

موشک

هوا به هوا

نظرات (۴۹)

  • mahdi ahadi rad
  • خوب بود، ممنون
    دانشنامه دفاعی:
    خواهش می‌کنم
    سلام علیکم
    مطالب درباره امام حسن عسکری را برای قرارگاه نبی آماده کردم
    اگر صلاح دانستید.لینک بفرمایید
    یازهرا...
    دانشنامه دفاعی:
    علیکم السلام
    بله، در قرارگاه قرار می‌دهم
    من که رو عکس کلیک کردم ...چیزی نشد ¯\_(ツ)_/¯
    دانشنامه دفاعی:
    عکس بزرگتر نشان داده می‌شود
    سپاس...
    دست گلتون درد نکنه...
    حالا که ماخ رو میدونم یعنی چی...
    سرعت ۴ ماخخخخخخ!!!!!
    دانشنامه دفاعی:
    ایول سرعت
    مرجان خانم هر ماخ معادل 1224 کیلو متر بر ساعت پس چهار ماخ معادل 4896 کیلو متر برساعته.و هر جسم که بخواهد دیوار صوتی را بشکند باید از این سرعت ( یک ماخ)فراتر رود و استحکام کافی برای متلاشی نشدن را داشته باشد.1950 اولین بار دیواره صوتی شکسته شد که همراه با صدا بود .... فقط جنگنده های امروزی و تعدادی بمب افکن توانایی این کار رو دارند ....فک کردم ممکنه برات اینا سوال بشه ...چیه خوب دییییییی( بهمن)
    دانشنامه دفاعی:
    [کف زدن]
    بهمن نه اسفند...
    الان هواپیمای مسافر بری میتونه دیوار صوتی رو بشکنه؟؟؟
    دانشنامه دفاعی:
    تنها هواپیمای مسافربری که می‌توانست سرعت صوت را بشکند هواپیمای کنکورد بود که بازنشست شد.
    نه نمیتونه ولی اغلب جنگدها و بمب افکن ها میتونن مث بمب افکنB-1
    دانشنامه دفاعی:
    [کف زدن]
  • بــــــانـــو شـــــیــــطــــــونه
  • چی شده چی دیدید؟
    دانشنامه دفاعی:
    کسی که کامنت اول را گذاشته بود.
  • گوهریا ...
  • باسلام خدمت همگی
    توی هواپیماهای مسافربری کنکورد به خاطر بد شانسی از رده خارج شد که اون هم مافوق صوت بود
    تمام جنگنده ها به جز جنگنده های پشتیبان نزدیک مثل سوخو 25 و یا خاص و یا جنگنده ه ای قدیمی ،توانایی شکستن دیوار صوتی رو دارند
    این وسط هم قلدر همشون میگ 25 و میگ 31 هستند با حدود 3 ماخ که بازهم در این سرعت پرواز کردن شرایط خاصی رو می طلبه
    دانشنامه دفاعی:
    علیکم السلام
    علی آقا وارد بحث آزاد تلگرام شو
    شلوغ شده
    چی چی دیدی؟؟؟
    دانشنامه دفاعی:
    یک نفر برایش کامنت گذاشته بود.
    هر غلطی من می‌کنم او هم تقلید می‌کند.
    خوب شد من این گزینه دیسلایک را برداشتم.
    حالا همه یاد گرفته‌اند!
    اهان پس خوب چون ایشون( هواپیما مسافر بری کنکورد ) بازنسشته شدن آشنا نبود برام  نمیدونستم
    دانشنامه دفاعی:
    البته به خاطر سیاست‌ بازی و دستکاریهای جاسوس‌های آمریکا چند تا سانحه برایش پیش آمد.
    در واقع توطئه چینی شد.


  • گوهریا ...
  • جان من این تلگرام رو ول کنید
    اومدم فقط یه احوال پرسی کنم و همین و یه سوال کوچکولو که خصوصی می فرستم
    دانشنامه دفاعی:
    درست است علی آقا
    ===========================
    تازه می‌خواهم گروه تلگرامی لشگر را هم درست کنم.
    دست همتون طلا...
     من چند سال پیش یه صدای بمب مانند شنیدم که یه ساعت بعدش گفتن دیوار صوتی شکسته...
    وای نمیدونم برا چی بوده :(:(:(:(:(:(
    دانشنامه دفاعی:
    یعنی اینکه شیئ پرنده سرعتش بیشتر از سرعت صوت شده است.
    بیشتر اف 5 این کار را می‌کنند.
  • بــــــانـــو شـــــیــــطــــــونه
  • هان؟
    دانشنامه دفاعی:
    آهان!
  • گوهریا ...
  • کنکورد هم به خاطر برخورد یک قطعه جدا شده از یک هواپیمای مسافربر دیگر به موتورش سقوط می کنه و همه مسافر خدمه و مسافرهارو جمع می کنه  می بره اون دنیا
    دانشنامه دفاعی:
    چند تا سانحه داشته علی آقا
    فقط یک مورد نبوده
    بویینگ داشت دکانش تخته می‌شد.
    فرانسوی‌ها هنوز سر این ماجرا عصبانی هستند.
    خوب شاید خواستن با میگ   25 مرجان خانم رو بمباران کنن مواظب خودت باش ویییییی شاید هواپیما کنکورد فرار کرده ¯\_(ツ)_/¯
    دانشنامه دفاعی:
    کی؟
    کی می‌خواست بمباران کند؟
    واییی خدا بخیر کنه...
    البته استان ما یه استان نظامیه...
    حتما میگ ۳۱ بوده...
    دانشنامه دفاعی:
    عمو جان این دفعه صدا شنیدی سریع پناه بگیر
  • گوهریا ...
  • ار نظر مسافر بری کنکورد جز چند مسافربری های مطمئن بود و سانحه نسبت به کارایی و پرواز کم داشت
    روسها هم یه کنکورد شکلی درست کرده بودند که توی مراحل ازمایشی چند نسخه اش سقوط کرد و دست کشیدند
    هر چی بود کنکورد هم به خاطر قیمت بالای بلیت و نگهداری و غیره و ذالک باید می رفت کنار که رفت بدجوری هم رفت
  • بــــــانـــو شـــــیــــطــــــونه
  • چی شده من که نفهمیدم
    دانشنامه دفاعی:
    بهش فکر نکن
    من دارم ادبیات میخونم چرا حرفاتونو نمیفهمم؟؟؟؟؟پرستش به مستی است، در کیش مهر
    برون اند زین جرگه هشیارها  ¯\_(ツ)_/¯
    دانشنامه دفاعی:
    کی تلگرام دارد؟
    بله حتما...
    ولی آسمان ما فکر کنم یه خط بین المللی:):):):):):) هستش...
    فقط خدا بخیر کنه... ما شبا خواب  جت وهواپیما میبینیم....
    برای رفت و آمد تو خیابونا هم از هواپیمام و جت استفاده میکتیم...
    :):):):):):)
    دانشنامه دفاعی:
    پناه بر خدا
    بعضی وقتها یک چیزهایی از این هواپیماها کنده می‌شود می‌افتد. باید خیلی مراقب باشید.
    خب چرا از روی شهر پرواز می‌کنند نفهم‌ها؟
  • گوهریا ...
  • مرجان خانوم لابد اون صدای رافال خیالی باشگاه خبرنگاران جوان بود
    خبرنگارن جوان هم داشتند اون موقع تست عملیاتی می گرفتند تا در این سال علام کننده رافال داریم
    -------------------------------
    خدا بخیر کنه گروه لشگر تلگرام دانشنامه رو
    ببینم چی میشه این تلگرام رو روی این گوشی نصب کنم و ببینم این اینترنت ایرانسل میکشه بالا بیاره یا نه

    دانشنامه دفاعی:
    این هم آدرس دانلود تلگرام برای پی سی
    http://dl3.patoghu.com/dlpatogh/94/dey/3/tsetup.0.9.18-%5bwww.Patoghu.com%5d.zip
    تلگرام چیه؟؟؟؟ خوردنیه؟ کاشتنیه؟؟ تو جیب جا میشه؟؟؟
    من که ندارم...
    دانشنامه دفاعی:
    دانلود کن
    خیلی خوب است
    من دارم 
    دانشنامه دفاعی:
    مرا اد کن
    @daneshnameh

  • گوهریا ...
  • پی سی فعلا بدردم نمی خوره وقتم پره پی سی هم شاید یک ساعت اینترنتی باشم یا نباشم فقط گوشی میشود که این ایرانسل ..... اصلا شوروش را درآورده
    مرجان خانوم این تلگرام روی گوشی کاشت میشود و با اینترنت آب یاری میشود و صدای اعلان گوشی و پیام هم ثمره اش
    عمو به جان خودم روزی بیشتر از ۱۰۰ هواپیما از آسمان حیاط ما رد میشه نمیدونم اینا چطور به هم نمیخورن ( البته خدا نکنه)
    تازه ما از شهرهای کرمانشاه هستیم٬ خود کرمانشاه مسئولینش میگ ۳۱ دارن و بالا بالاهاش رافال دارن...
    دانشنامه دفاعی:
    البته کرمانشان و گزوین بیشتر بیشتر هلیکوپتر دارند. روز نیست که من کبری و هیویی و بل نبینم


    اتاق جنگ را ساختم
    https://telegram.me/joinchat/AY595QZV8WFR_SEW5_zX4g
  • بــــــانـــو شـــــیــــطــــــونه
  • :|
    باشه خوبید؟
    بیاید پستمو ببینید:)
    دانشنامه دفاعی:
    حتما دخترم
    چه طوری ادد کنم
    دانشنامه دفاعی:
    روی این لینک کلیک کن می‌ایی توی اتاق
    https://telegram.me/joinchat/AY595QZV8WFR_SEW5_zX4g
    باشه گوهریا...
    الان این دانه تلگرام رو از کجا بگیرم و روز چندبار آبش بدم به نور خورشید هم نیاز هست آیا؟؟؟
    دانشنامه دفاعی:
    آدرسش را که گذاشتم!
    دانلود کن
    خیلی راحت نصب می‌شود
    اد کردم به گمونم
    دانشنامه دفاعی:
    نشده عمو جان
    https://telegram.me/joinchat/AY595QZV8WFR_SEW5_zX4g
    کلیک کن
    یه روز یه میگ ۲۵ بنزینش تمام شد و رو پشت بام ما نشست من یه ۵ لیتری از ماشین بابا بنزین دزدیدم براش بردم...
    چون مال دزدی بود به مقصد نرسید:(:(:(:(
    دانشنامه دفاعی:
    عمو جان توی این کمبود و گرانی بنزین؛ آدم بنزین باباش را می‌ریزد توی شکم میگ 25؟
    البته حق هم داشته زبان بسته اگر دوباره تپریده... بنزینشان فرق دارد.
  • گوهریا ...
  • خانوم ها اقایون
    با اجازه خداحافظ شما
    قالب جدید برای اوج رفتم انگلیسی هست 3460 خط داره که باید به فارسی ترجمه بشود
    بروم شروع کنم که شاید تا  آخر هفته بعد تموم شود
    دانشنامه دفاعی:
    مبارک است
  • بــــــانـــو شـــــیــــطــــــونه
  • ممنون :)
    دانشنامه دفاعی:
    خواهش می‌کنم
    پس من وارد کانال دانشنامه شدم
    دانشنامه دفاعی:
    من هر چی چک می‌کنم شما نیستی!!!
    عمو٬ ای استاد٬ ای دانا٬ ای معلم٬ ای شاعر٬ ای نویسنده٬ ای مترجم٬ ای راننده٬ ای فرمانده...
    درس امروز رو بذارید که من بردارمش بعد بیارم شما امضاء کنید...
    :)):)):)):)):)):))
    دانشنامه دفاعی:
    عمو یک صفحه می‌گذارم ترجمه کنید
    والله ارور میزنه 
    دانشنامه دفاعی:
    بیا از این اتاق وارد شو
    https://telegram.me/joinchat/AY595QNj28iMYpoYqavvuA
  • بــــــانـــو شـــــیــــطــــــونه
  • :)
    دانشنامه دفاعی:
    :))
    شما هم عضو شو
    اسم شما چیه بانوی شیطان؟؟؟
    دانشنامه دفاعی:
    http://www.militaryfactory.com/armor/detail.asp?armor_id=514
    عمو جان وقت کردی ترجمه کن.
  • بــــــانـــو شـــــیــــطــــــونه
  • چی؟
    دانشنامه دفاعی:
    اسم شما را پرسید
    ایییییی ممنون٬ دست گلتون درد نکنه...
    دانشنامه دفاعی:
    :))
    توی لغات تخصصی هم کمک می‌کنم.
    اگر هم دوست داشتی تکمیل که شد به اسم خود شما توی مجله و وبلاگ می‌گذارم
  • بــــــانـــو شـــــیــــطــــــونه
  • نه من که نمیتونم بیام
    فاطیما
    دانشنامه دفاعی:
    عمو جان دوباره امتحان کن
    لینکش را عوض کردم
    https://telegram.me/joinchat/AY595QZV8WGsCcnxPH7zfg
    به محض اینکه وارد شدی یک پیغام بفرست
  • بــــــانـــو شـــــیــــطــــــونه
  • من تلگرام ندارم 
    شب خوش
    Webpage not availableبرا من که این رو میاره نمیشه . خودتون ادم کنید
    به جان خودم من این کانال @daneshname وارد شدم دیییی
    دانشنامه دفاعی:
    کامنت قبل را خواندی بگو حذفش کنم
    حذفش کنید
    دانشنامه دفاعی:
    مرجان خانم فکر کنم رفت تلگرام نصب کند.
    عموووووو تا کجاش رو ترجمه کنم؟؟؟؟
    دانشنامه دفاعی:
    هر چقدر از متن اصلی که توانستی. عجله‌ای هم نیست.
    راستی اتاق جنگ راه اندازی شد‌ها ...
    شما و گوهریا و علی اصغر را کم دارد
    کپی نمیشه...
    :(:(:(:(
    دانشنامه دفاعی:
    چی کپی نمی‌شود؟
    متن؟
    اگر اینطور است از گزینه ویو یا نما وارد شوید و گزینه سبک یا استایل را روی نان یا بدون سبک بگذارید و یا کل صفحه را سیو از HTML بگیرید و آف بخوانید
    سلام میشه درمورد انواع موشکهای هواپایه ساخت دال مطلب کامل بذارید
    سلام میشه درمورد انواع موشکهای هواپایه ساخت دال مطلب کامل بذارید
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی