دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

مسلسل سنگین برونینگ M2 در ابتدا بعنوان مسلسل ضد هوایی طراحی شد و لی در سال 1921 بمنظور استفاده در پیاده نظام کمی متحول شد . در سال 1932 مهندسان کارخانه با تعویض لوله سلاح با نوع بهتر ، مقاومت سلاح در برابر نواخت تیر بالا را افزایش دادند . این مدل با نام M2HB معرفی گردید که نیاز به تعویض لوله در آن کاهش پیدا کرده بود .

این مسلسل برای نبردهای امروزی کمی سنگین است ولی قدرت و برد آن کماکان مثال زدنی است . البته نوع سبک شده M2 نیز عرضه شده که در آن از آلیاژهای سبک به وفور استفاده شده . لوله این سلاح نیز از جنس کروم مخصوص ساخته شده و دارای یک سوپاپ مخصوص برای تنظیم میزان نواخت تیر می باشد .وزن سبک شده این سلاح 27 کیلو گرم است یعنی 11 کیلو گرم سبکتر از نوع قبلی و نواخت تیر آنرا می توان بین 550 تا 750 تیر تنظیم کرد .سیستم تغذیه این سلاح از نوع نواری و سیستم خنک شوندگی آن با هوا می باشد . این سلاح تنها به سیستم آتش اتوماتیک ( رگبار ) مجهز شده .

تیربار برونینگ در آمریکا توسط کارخانه های RAMO DEFENCE و GENERAL DYNAMICS و در بلژیک توسط کارخانه FN HERSTAL تولید می شود . سلاح M2 در بیش از 30 کشور استفاده می شود و در بسیاری از جنگها توسط نیروهای NATO استفاده شده . این تیربار در ایران به نام  ( کالیبر 50 ) معروف می باشد.

تیربار ام 2

مشخصات فنی تیربار سنگین برونینگ ( ام 2 )

کالیبر : 99 × 7/12 میلیمتر ( 50/0 اینچ )

وزن قبضه : 38 کیلو گرم

وزن سلاح با سه پایه و تجهیزات : 58 کیلو گرم

طول سلاح : 165 سانتیمتر

طول لوله : 114 سانتیمتر

سیستم تغذیه : نواری از نوع 100 تیر

نواخت تیر : 450 تا 600 تیر در دقیقه

سرعت دهانه : 930 متر بر ثانیه

دائره‌المعارف نظامی

  • موافقین ۸
  • ۲۹۱۳ بار مطالعه شده است

نظرات (۲)

  • مهدی ابوفاطمه
  • لایک
    دانشنامه دفاعی:
    ممنون
    باسلام
    این دایرة المعارف نظامی کتابه یا سایت 
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی