طبق قانون ارشمیدس بر هر جسم (کمی یا کاملاً) غوطهور در سیال معادل وزن سیال جابجاشده نیرو وارد میشود. همواره وزن جسم بطرف پائین و نیروی شناوری سیال بطرف بالا ظاهر میشوند. هرگاه این دو نیرو با هم برابر باشند (مانند کشتی روی دریا) جسم روی سیال شناور خواهد شد و اگر نیروی وزن بیشتر از نیروی شناوری سیال (مانند سنگ در آب) باشد، جسم کاملاً در سیال فرو خواهد رفت.
چگالی جسم به وزن بر حجم تعریف میشود. هرگاه چگالی جسم از چگالی سیال (آب) بیشتر باشد، جسم در سیال فروخواهد رفت.قانون بویل:
طبق این قانون در دمای ثابت، حجم و فشار یک سیال رابطه عکس با هم دارند . یعنی هرگاه فشار وارد بر سیال دوبرابر شود، حجم سیال نصف خواهد شد.
برهرجسم داخل سیال، فشاری به تمام سطح جسم (متناسب با عمق سیال) بطور مساوی وارد میشود. هرچه عمق سیال بیشتر باشد، فشار وارد بر جسم نیز بیشتر خواهد شد و طبق قانون بویل حجم آن باید کم شود. برای مثال اگر بالون پر از هوایی را به عمق اقیانوس ببریم، فشار عمق آب باعث کم شدن حجم بالون و متراکم شدن هوای داخل بالون خواهد شد.
در کل 4 کلاس زیردریایی روسیه (تایفون – Borei – دلتا 3- دلتا 4) قابلیت حمل و پرتاب موشک بالستیک قاره پیما اتمی را دارد. این
کلاس از زیر دریایی قرار است به مرور زمان جایگزین زیردریایی کلاس دلتا و
تایفون شود و یجورایی هسته اصلی ناوگان زیر سطحی روسیه را قرار است تشکیل
بدهد . زیردریایی کلاس Borei با
طول 170 متر و قطر 13.5 متر و تعداد خدمه 107 نفر قرار است جایگزین غولی به
نام تایفون شود در حالی که تایفون از نظر ابعاد و خدمه بزرگتر از
زیردریایی کلاس Borei است ، پس بنظر
میرسد علاوه بر تکنولوژی پیشرفته ای که این کلاس نسبت به نمونه های قبل
دارد بحث کاهش هزینه و ابعاد زیردریایی بسیار مهم بوده . یکی از اهداف
این پروژه جدای نوسازی ناوگان زیر سطحی روسیه انجام حمله به اهداف بوسیله
نیروهای ویژه ، قابلیت دفاع و حمله به زیردریاییهای متخاصم و شناسایی و
تجسس وکنترل بر شعاع گسترده عملیاتی می باشد و همچنین ایجاد ضربه دوم
بوسیله نیروی موشکی. لازم
به ذکر است قرار بود این زیردریایی در ابتدا 12 موشک R-39 حمل کند ولی
با توجه به طراحی های بی نقص شرکت روبین به عدد 16 افزایش یافت البته و
میتوانست 16 موشک Bulava را در خود ذخیره کند.( واقعا حیرت اوره). و بعدا هم طی بروز رسانی هایی این عدد به20 رسید. اب اندازی کشورهای دارنده موشکهای بالستیک شلیک شونده از زیر دریایی (SLBM): فرانسه: ●M45 SLBM ●M51 SLBM ● M4 SLBM آمریکا و انگلیس: ●Polaris missile ●Poseidon missile ●Trident missile شوروی سابق(روسیه فعلی) : ● SS-N-4 ● SS-N-5 ● SS-N-6 ● SS-N-8 ● SS-N-17 ● SS-N-18 ● R-39 missile چین: ● JL-1 و JL-2 (در دست طراحی) هند: ● Sagarika (در دست طراحی) .................................................. زیر دریاییهای مخصوص موشکهای بالستیک (SSBNs): ● Benjamin Franklin class submarine آمریکا ● Triomphant class submarine فرانسه ●Ohio class submarine آمریکا ● Resolution class submarine انگلستان ● Vanguard class submarine انگلستان ● اکولا و تایفون و دلتا و بوری ساخت روسیه ● Xia class submarineچین دیمیتری مدودف در حال تماشای Yuriy Dolgorukiy مشخصات در
ضمن لازم به ذکر است که در طراحی بدنه و پروانه این غول اهنی سعی شده
WAKE OR VERTEX (همان گردابه مکانیک سیالات که با حرکت جسم در سیال ایجاد
میشه و باعث کشف شدن زیردریایی در آب و باعث اصحکاک هواپیما در هوا و
همچنین باعث ایجاد نیروی درگ و مخالف و کاهش برد گلوله ها پس از شلیک میشه )
به شدت کاهش پیدا کند و موجب میشود که این زیردریایی صدای کمتری تولید
کند. . این قابلیت در زیردریایی کلاس کیلو هم استفاده شده. پیشرانه تصویری از یک دفنگاه راکتور های از رده خارج نیروی دریایی امریکا
Forward, back, side & turn by pump-jet
تصاویری کم یاب از داخل زیردریایی تسلیحات این پروژه بسیار برای روسیه پر هزینه بود چون تست های زیادی روی ان انجام شد و لیست تست های ان را عبارتند از : تاریخ پرتاب: 2 مرداد 1373 :: موقعیت پرتاب: سطح :: نتیجه: شکست:: علت: موتور سوخت جامد در هنگام آزمایش منفجر شد. تاریخ پرتاب: 1 مهر 1373 :: موقعیت پرتاب: سطح:: نتیجه: موفقیت آمیز :: نوع تست: پرتاب موشک و رفع معایب آیرودینامیکی در بدنه ی موشک . تاریخ پرتاب: 5 مهر 1374 :: موقعیت پرتاب: سطح :: نتیجه: موفقیت آمیز :: نوع تست: اولین تست پروازی کامل. در این تست، موشک مسیر بالستیکی خود را به طور کامل طی کرد . اژدر موشک RPK-2 Viyuga با کد ناتو SS-N-15 Starfish اطلاعات
کمی از این موشک در دست است جز آنکه روسها در ساخت آن از طرح موشک UUM-44
قابل پرتاب از زیردریائی ساخت ایالات متحده استفاده کرده اند. این موشک غیر
راهبردی در سال 1969 ( برخی منابع 1973 ) وارد خدمت نیروی دریائی شوروی
شده و کد فنی طراحی آن 81R Vyuga می باشد. نمونه بهینه سازی شده آن
با نام 90-RU Tsakra در سال 1981 وارد خدمت شده است. از این موشک در زیر
دریایی های Akula, Oscar, Typhoon, Delta, Kilo و کلاس Borei استفاده شده است. نمونه 533 میلیمتری این موشک از اژدر 82R یا خرج انفجاری هسته ای عمق آب موسوم به 90R
و نمونه 650 میلیمتری آن از اژدر 83R یا خرج انفجاری هسته ای عمق آب موسوم
به 86R استفاده می نمودند. هر دو گونه قابل پرتاب از کشتی و زیردریائی این
موشک وجود دارد. نمونه کشتی پرتاب بر روی رزمناوهای کلاس Slava, Kirov,
Neustrashimyy و Udaloy استقرار یافت . نمونه های قابل پرتاب از زیر دریائی
هم بر روی کلاس های Akula, Oscar, Typhoon, Delta, Kilo و Borei نصب شدند .
در سال 1999 گزارش شد که نمونه پیشرفته این موشک ، احتمالا 90RU Tsakra ،
بر روی زیردریائی هجومی کلاس Yasen نصب شده که نخستین زیردریائی در سال
2010 عملیاتی شده است. به نظر می رسد کمتر از یکصد فروند از این موشک تولید
شده باشد . منابع https://en.wikipedia...class_submarine http://nationalinter...the-water-11399 http://www.naval-tec...ts/borei-class/ http://www.military-...borei_class.htm http://rt.com/news/r...-submarine-106/ http://www.globalsec.../russia/935.htm http://in.rbth.com/n...t_re_42591.html http://www.military....-عملیاتی-گردید/
در
این اثنا روسها حتی مجبور شدند برخی پروژه های ناتمام که چیزی به اتمام
انها نمانده بود را اوراق و به فروش برسانند . این مشکلات اقتصادی در نیروی
دریایی به دلیل هزینه اورهال و نگهداری زیاد بیشتر به چشم می امد . مشکلات
به قدری زیاد بود که انها را مجبور کرد برخی از زیردریاییها و کشتی های
جنگی را به دلیل هزینه زیاد نگهداری با اینکه عمر مفیدشان تمام نشده بود
اوراق و از رده خارج کنند .
این روند تا سال 1998 ادامه داشت .
● SS-N-23
● SS-NX-30
2-
راکتورهای تجاری عمدتا هر سال سوخت گذاری میشن در صورتی که این زمان توی
یگان های نظامی حداقل 10 سال تا حداکثر 33 سال هست ، این مساله هم به دلیل
استفاده از هسته های راکتور با عمر بالا هست.
3-معمولا راکتورهایی که بصورت تجاری ساخته میشن مشکل ابعاد و اندازه ندارن ولی در زیردریایی ها این فاکتور مهمی است.
4- جنس میله های سوخت در این راکتورها زیاده ولی معمولا از آلیاژ زیرکونیم استفاده میکنند چون رسانایی خوبی دارن.
در
یک راکتور هسته ای فرآیند شکافت هسته ای انجام می شود (فرآیند شکافت هسته
ای : در طی این فرآیند یک نوترون به اورانیوم 235 زده می شود و آن را به
اورانیوم 236 که بسیار ناپایدار است تبدیل می کند ، به دلیل ناپایداری زیاد
اورانیوم 236 ، خود فرو میپاشد و به عنصر باریم و عنصر کریپتون تبدیل می
شود). انجام فرآیند شکافت هسته ای گرمای بسیار زیادی آزاد می کند. این گرما
باعث تبخیر آب هایی که در اطراف راکتور قرار دارند می شود. بخار های تولید
شده با فشار بسیار زیادی به توربینی زده و باعث حرکت آن توربین می شوند
این توربین به یک ژنراتور تولید برق متصل است و به این صورت از فرآیند
شکافت هسته ای برق تولید می شود. (البته این فرآیندها به این راحتی که من
گفتم نیستند و من مقداری آنها را ساده کردم !)
یک
زیردریایی اتمی نیز راکتور اتمی دارد که در آن شکافت هسته ای انجام می شود
و گرمای زیادی تولید و باعث بخار شدن آب های موجود در اتاقک بخار که در
ارتباط با راکتور است ، می شود. این بخار ها با شدت به توربینی برخورد کرده
و آنرا به حرکت در می آورد. توربین به یک ژنراتور تولید برق متصل است و
برق تولید می کند برق تولیدی به موتور الکتریکی زیردریایی می رسد و به این
ترتیب یک زیردریایی اتمی به حرکت در می آید.استفاده از یک پیشرانه هسته ای
در زیردریایی ها مزیت های زیادی نسبت به موتورهای دیزلی دارد که برخی از
آنها عبارتند از : هزینه کمتر ، مصرف سوخت کمتر ، امکان جابجایی بسیار
زیادتر ، صدای کمتر (صدای موتورها) ، هدایت و کارکرد راحت تر (کار با
موتورهای الکتریکی بسیار ساده تر بوده و توانایی بیشتری به زیردریایی می
دهد) ، سرعت و قدرت بالاتر (موتورهای الکتریکی معمولا دورهای بسیار بالایی
دارند) و . ...
شاید
براتون جالب باشه که چرا با اینکه راکتور زیردریایی برق تولید میکند چرا
در زیردریایی ها اتمی از باتری نیز استفاده می کنند و از برق تولیدی راکتور
بجای باتری استفاده نمی کنند ، یکی از علت ها را میتوان قدرت بالای بخار و
عدم توانایی کنترل بخار در فاز سوپرهید دانست که باعث میشود به تجهیزات
اسیب بزند و هزینه تعمیر نگهداری را بالا ببرد در ضمن کنترل پذیری وسایل
الکتریکی راحت تر است و این یک روش برای کاهش هزینه ها در این جور سازه های
پرخرج است و یکی از دلایل را هم میتوان این باشد که زمانی که زیر دریایی
به حداکثر سرعت خود برسد توان مصرفی موتور از توان اصلی ژنراتور بیشتر هست
باتری ها در مدار قرار میگیرند تا جبران خلا نیرو رو بکنن و در بقیه زمان
ها باتری ها شارژ میشوند . و دلیل سوم هم میتواند این باشد که برای جلوگیری
از افزایش حجم راکتور و خود زیردریایی ، راکتور را طوری طراحی میکنند که
فقط برای استفاده موتورها قدرت داشته باشه و قدرت بیشتر از نیاز موتورها
تولید نکند تا در جای دیگری استفاده شود. در واقع استفاده از باطری برای
تامین نیازهای برقی زیردریایی مقرون به صرفه تر از استفاده از یک راکتور
اتمی بزرگتر است و باز هم هزینه ها کاسته خواهند شد. در واقع اینا بخشی از
طراحی هایی بود که شرکت سازنده در نظر گرفته.
لازم
به ذکر است این نوع زیردریایی ها چون از راکتور استفاده میکنند مزیتی
دارند و ان هم عدم نیازش به هوا هست و معمولا فقط برای اذوقه و تهیه غذا
این غول اهنی به سمت ساحل حرکت میکند. اگر زیردریایی از پیشرانه دیزلی و از
سیستم مستقل از هوا استفاده کند فقط میتواند تا چند روز در زیر اب بماند و
حتما باید برای هواسازی به سطح اب بیاید ولی در در صورت هستهای بودن
پیشران مشکل انرژی وجود نداره و با استفاده از آب دریا اکسیژن مورد نیاز
قابل تولید هست و این زیردریایی میتواند 100 روز متوالی بر زیر اب
باشد.( این یک مزیت بزرگ در زیردریایی اتمی است و امید وارم ما هم به سمت
ساخت این زیردریایی ها برویم )
تکنولوژی پمپ جت
این تکنولوژی برای اولین بار است که در زیردریایی روسیه بکار میرود.
یکی از انواع موتورهای جت است که با بیرون فرستادن جریان آب از پشت قایق باعث حرکت قایق می شود.
مزایا: توانایی کارکرد در آبهای کم عمق ،قدرت بالا و میزان خسارت زیست محیطی کم و همچنین ایجاد صدای کم
محدودیتها: بازده کمتر نسبت به موتورهای پروانه ای و آسیب پذیری نسبت به ورود اشیاء خارجی.
به
زبان ساده تخلیه یک طرفه مایعات از دیگر استفاده های اژکتورهاست که در این
حالت اژکتور همانند یک تلمبه عمل می نماید که در صنعت به (Jet Pump) معروف
است. نحوه کار این پمپ ها بصورت ایجاد جریان های آبی با استفاده از پمپ و
شیوه ی چرخشی سانتریفیوژی برای حرکت زیردریایی (همانند موتور جت هواپیماها)
با قابلیت کنترل بردار خروج جریان آب (مانند تکنولوژی TVC) میباشد .
استفاده از این پیشرانه باعث مصونیت بیشتر پره های ملخ زیردریایی ، کاهش
اثرات آکوستیکی زیردریایی و کشف ناپذیری ، افزایش مانورپذیری زیردریایی و
افزایش سرعت آن به 29 نات (در زیر آب) میشود .
تاریخ پرتاب: 16 شهریور 1375 :: موقعیت پرتاب: زیرسطح :: نتیجه: شکست ::
علت: موشک های قاره پیما سامانه های چند مرحله ای هستند که در این تست،
این موشک در مرحله ی اول خود اندکی پس از پرواز غیر فعال شد و این در نوع
خود یک شکست وحشتناک محسوب می شود .
تاریخ پرتاب: 3 آبان 1375 :: موقعیت پرتاب: زیرسطح :: نتیجه: شکست ::
علت: همانند مورد شماره ی 5، مهندسان هوافضای روسیه نتوانستند مشکل مشاهده
شده را حل کنند و موتور موشک مجددا در همان مرحله ی اول خاموش شد .
تاریخ پرتاب: 3 دی 1375 :: موقعیت پرتاب: زیرسطح :: نتیجه: شکست:: علت: با وجود حل شدن مشکل در مرحله ی اول، موتور موشک در مرحله ی سوم خاموش شد .
تاریخ پرتاب: 8 تیر 1386 :: موقعیت پرتاب: زیرسطح :: نتیجه: موفقیت آمیز :: نوع تست: در مرحله از آزمون، موشک به کلاهک جنگی مسلح شد و هدف از پیش تعیین شده را منهدم کرد .
تاریخ پرتاب: 27 شهریور 1387 :: موقعیت پرتاب: زیرسطح :: نتیجه: موفقیت آمیز ::
نوع تست: در این آزمایش، برد و مدت زمان برخورد موشک با هدف محاسبه شد،
بیولاوا توانست در 20 دقیقه هدف را در مسافت بسیار دور منهدم کند .
تاریخ پرتاب: 7 آذر 1387 :: موقعیت پرتاب: زیرسطح :: نتیجه: موفقیت آمیز .
تاریخ پرتاب: 2 دی 1387 :: موقعیت پرتاب: زیرسطح :: نتیجه: شکست:: علت: موشک در مرحله ی سوم خود دچار اختلالاتی شد و خود به خود منفجر شد .
تاریخ پرتاب: 24 تیر 1388 :: موقعیت پرتاب: زیرسطح :: نتیجه: شکست::
علت: موتور موشک در مرحله ی اول خود دچار اختلالاتی شد و موشک به طور کامل
متلاشی شد و تا اینجا هزینه های کلانی را بر دوش دولت روسیه تحمیل کرد .
تاریخ پرتاب: 18 آذر 1388 :: موقعیت پرتاب: زیرسطح :: نتیجه: شکست :: علت: موشک در مرحله ی سوم متلاشی شد .
تاریخ پرتاب: 15 مهر 1389 :: موقعیت پرتاب: زیرسطح :: نتیجه: موفقیت آمیز :: نوع تست: سنجش برد و مقایسه ی یک سری محاسبات دیگر .
تاریخ پرتاب: 7 آبان 1389 :: موقعیت پرتاب: زیرسطح :: نتیجه: موفقیت آمیز :: نوع تست: موشک از دریای سفید پرتاب شد و هدف خود را در یک مسافت بسیار زیاد منهدم کرد .
تاریخ پرتاب: 7 تیر 1390 :: موقعیت پرتاب: زیرسطح :: نتیجه: موفقیت آمیز ::
نوع تست: این موشک از دریای سفید توسط یک فروند زیردریایی ایاری دلگورکی
پرتاب شد و هدف خود را با موفقیت منهدم کرد، گفتنی است که این تست از کامل
ترین آزمایش های بولاوا بود . این ازمایش در حضور رییس جمهور روسیه انجام
شد
اژدر های TYTE45 و TYPE65-76
در این زیر دریایی دارای قطر اژدر 65 سانتی متر و دارای طول 9.14 متر و
برد 100 کیلومتر و دارای حداکثر سرعت 93 کیلومتر بر ساعت دارد و میتواند
برای درگیری با اهداف سطحی و زیرسطحی بکار گرفته شود.
نام روسی موشک : RPK-2 Viyuga
کد فنی : 81R Vyuga
کد پیمان ناتو : SS-N-15 Starfishبرد : حدود 37 الی 45 کیلومتر
سرعت : 1.2 ماخ ( برخی منابع مادون صوت )
سرجنگی : معمولی یا هسته ای با ظرفیت 10 الی 20 کیلوتن ( برخی منابع 200 کیلوتن)
طول : 6.5 متر
قطر : 0.58 متر
پیشرانه : یک راکت سوخت جامد
وضعیت عملیاتی : در حال خدمت
در کل 21 x موشک کروز (اژدر) 533 م م SS-N-15(تعداد جایگاه های شلیک اژدر 6 لوله میباشد)
سیستم های ارتباطی در زیردریایی ها
همانطور
که می دانید سیستم های ارتباطی در زیردریایی ها بسیار مورد توجه بوده و از
اهمیت زیادی برخوردار است،به همین علت زیردریایی ها دارای سیستمهای
ارتباطی بسیار پیشرفته و پیچیده نسبت به سایر قطعات دریایی یک ناوگان شده
اند و علت این امر دشواری ارسال امواج بی سیم ودریافت آنها در اعماق آب به
ویژه آنکه برخی از زیر دریایی ها در عمق زیاد منتظر دریافت پیامهای روشن و
واضح ومعین در مورد استفاده از زرادخانه ی اتمی خود هستند.
در حال حاضر
وتا زمانی که مشکلات ارتباطی زیردریائی ها در اعماق حل نشده اند بهتر است
زیردریائی هاجهت برقراری ارتباط به سطح آب نزدیک شده و پس از اطمینان از
دریافت پیامها و صحت آنها جهت انجام مأموریت به اعماق آبها بروند.
متاسفانه
درباره این زیردریایی و اطلاعات مربوط به تجهیزات الکترونیکی و بحث هدایت
ان بشدت تا امروز این اطلاعات محدود بوده اما منابع نظامی سامانه ی نظارت
اطلاعاتی و هدایت خودکار موسوم به MVU-132 Omnibus ، سیستم ارتباطات ماهواره ای Molniya-M را از جمله سیستم های نصب شده در این زیردریایی میدانند
مشخصات در یک نگاه
کشور سازنده: روسیه
نام کلاس بوری
طراح: Rubin Design Burea :
کمپانی سازنده: کشتی سازی سِوماش
تاریخ آغاز پروژه: 2 نوامبر 1996
راه اندازی: 13 فوریه 2008
وضعیت: تکمیل/آماده به ورود به خدمت
تاریخ ورود به خدمت: بعد از پایان آزمایش های موشک بولاوا (احتمالا 2011
نوع: زیردریایی موشکی بالستیکی هسته ای
کلاس زیردریایی: کلاس بوری
(Borei)
وزن: 14720 تن (در حالت شناور روی سطح آب
24000 تن (در حالتی که در اعماق باشد
پرسنل: 110 افسر و متخصص فعال و 55 نفر ذخیره
هزینه ساخت هر زیردریایی: 826 میلیون دلار
حد اکثر عمق: 450 متر
استقامت در زیر اب : 100 روز متوالی
ابعاد
طول کل: 170 متر
عرض (فاصله دوبال مجاور): 13.5 متر
ارتفاع: 10 متر
پیشرانهها
1 x راکتور هسته ای OK-650B
1 *
توربین بخاری AEU
1* محور
سرعت
روی سطح آب: 15 گره دریایی
زیر سطح آب: 29 گره دریایی
تجهیزات رزمی
20 - 16 x موشک بالستیک مخصوص زیردریایی بولاوا
21 x موشک کروز (اژدر) 533 م م SS-N-15 (تعداد جایگاه های شلیک اژدر 6 لوله میباشد)
منبع: میلیتاری
پینوشت: روی تصاویر کلیک کنید
- ۲۷۱۱ بار مطالعه شده است