تاکید طراحان برای بدنه این بمب افکن استفاده از آلومنینیوم و همچنین زره قطوری از تیتانیوم بود که هزینه ساخت را به شدت بالا میبرد. اما حمل 60 تن بمب و مهمات و پرواز در ارتفاع 24000 متری ایدهای بود که کسی نمیتوانست از آن چشم پوشی کند. به شکلی که حتی منتقدان ساخت این بمب افکن با در نظر گرفتن شاخصههای بی نظیر آن مجاب شدند تا از پروژه ساخت این بمب افکن حمایت کنند. هواپیمایی که با سرعت سه ماخ حرکت میکرد و میتوانست در صورت بروز جنگ جهان را از لوث وجود نکبت آمریکا پاک کند.
برای این منظور و کمک به ساخت هر چه بهتر نمونه کارخانجات Boorevestnik OKB و TMZ و Tushino و کمیسیون ویژهای با نام VVS این روند را زیر نظر گرفت. این پروژه به عنوان یکی از بزرگترین پروژههای نظامی تاریخ هوانوردی نهایت در سال 1972 با پرواز اولین نمونه به نتیجه رسید.
یکی از شاخصههای بهت آور این بمب افکن این بود که پس از اوج گیری و یا اقدام برای شکست دیوار صوتی؛ دماغه آن از حالت خمیده به مسطح تغییر وضعیت میداد. شاید اگر ام 50 توپولوف 160 توپولوف 22 ام 3 اینقدر استثنایی نبودند و هزینهی نگهداری و پرواز سوخو تی 4 اینقدر بالا نبود. الان نام مخوفترین بمب افکن دنیا سوخو تی 4 بود نه توپولوف 160؛ به هر حال این هواپیما بدون آنکه حتی یک بمب سر آمریکاییها و متحدانش بیاندازد بازنشست شد.مشخصات:
توانایی :بمب افکن / شناسایی
تولید کننده : سوخو
طراح :پاول سوخو.
طراح ارشد: Naum Chernyakov
خدمه: 2
اولین پرواز: 22 آگوست 1972
طول: 44.0 متر
بال: 22.0 متر
ارتفاع: 11.2 متر
وزن خالی: 55600 کیلوگرم
وزن بارگیری: 114000 کیلوگرم
حداکثر. وزن برخاست: 135000 کیلوگرم
حداکثر سرعت: 3.0 ماخ (3200 کیلومتر در ساعت برابر 1987 مایل در ساعت)
سقف پروازی : 20000 تا 24000 متر
پیشرانه: 4 × Kolesov RD-36-41 توربوفن، 157 کیلونیوتن
وضعیت پروژه: لغو و بازنشسته
اپراتور: نیروی هوایی اتحاد جماهیر شوروی
تعداد ساخته شده : 6 فروند
سوخو تی 4 در حال حاضر در موزه نیروی هوایی مرکزی در Monino در نزدیکی مسکو است. تعداد 6 نمونه از آن برای تست ساخته شد که نمونه تست شده 4 در تصاویر بالا مشخص و تمام تستهای پروازی خود را قبل از این پروژه که در 22 ژانویه سال 1974 لغو شد به انجام رسانید.
حق نشر برای دانشنامه دفاعی محفوظ است