دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

در سازمان رزم نیروهای مسلح کشورمان سامانه‌های پدافندی متعددی بکارگیری می‌شود؛ که هر کدام دارای ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فردی هستند؛ که ازجمله نمونه‌های شناخته شده آن‌ها می‌توان به سیستم‌های «هاگ» و «اس 200» اشاره کرد.

اما همان‌گونه که عنوان شد هر سیستم پدافندی برای اهدافی در ارتفاع‌های مختلف طراحی شده‌اند؛ به همین دلیل برای رویارویی و دفاع از حریم کشور، اتکا به یک سامانه به تنهایی اکتفا نمی‌کند، و به همین خاطر است که تمام کشورها برای دفاع از سرزمین و حریم هوایی کشورشان از سامانه‌های موشکی و دفاعی متعددی استفاده می‌کنند که ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

در همین راستا نیروهای مسلح کشورمان از سامانه کوتاه‌برد دفاع هوایی نیز در کنار سایر سامانه‌های پدافندی بهره می‌برد که دارای ویژگی‌های خاصی است. برای آشنایی با این ویژگی‌ها گزارش ذیل را مطالعه کنید.

موشک «کروتال» یا «ای دی آی آر»: 

موشک «کروتال» یا «ای دی آی آر» موشکی کوتاه‌برد و زمین به هواست؛ که قابلیت استفاده در همه نوع شرایط آب و هوایی را دارد و برای رهگیری موشک ضد کشتی ارتفاع پائین و هواپیماها استفاده می‌شود.

این سیستم در ابتدا به Crotale R440 معروف بود؛ که توسط شرکت Thomson-Houstonجهت استفاده در آفریقای جنوبی طراحی شده بود؛ اما بعدها توجه ارتش فرانسه به این سیستم جلب شد و در دو گونه‌ زمینی و دریایی مورد استفاده قرار گرفت.

بخش کنترل آتش سیستم از حس‌گرهای اصلی شناور، سیستم آتش برجک و سیستمی هماهنگ‌کننده تشکیل شده‌است. برجک سیستم تعداد 8 موشک را در محفظه‌هایی ضدآب نگهداری می‌کند و مخزن سیستم که در پشت برجک قرار دارد دارای تعداد 18 موشک است.

نخستین مدل زمینی این سیستم دارای تعداد چهار لانچر بود. جهت افزایش قدرت تحرک و جابه‌جایی، سیستم بر روی شاسی تانک AMX-30 سوار شد. بعدها تعداد لانچرها به شش عدد تغییر یافت؛ البته در ارتش فنلاند سیستم بر روی خودروی Sisu Pasi نصب‌شده و دارای تعداد هشت لانچر است؛ علاوه براین سیستم Crotale روی تعداد زیادی از شناورها ازجمله در ناوهای محافظ کلاس La Fayette با هشت مقر شلیک و در کنار آشیانه‌ بالگرد نیز نصب‌ شده ‌است.

Crotale NG

نوع ارتقاءیافته‌ این سیستم که تولید آن در سال 1990آغاز شد، از موشک‌های جدید VT-1 استفاده‌ می‌کند. ویژگی‌های این موشک‌ها عبارت‌اند از: سرعت 3.5 ماخ، برد 11 کیلومتر، سر جنگی 13 کیلوگرم و حداکثر ارتفاع حرکت 6000 متر. این سیستم دارای رادار داپلر باند Sبا برد 20 کیلومتر، رادار رهگیر باند Ku با برد 30 کیلومتر، دوربین گرمایی با برد 19 کیلومتر، دوربین CCD با برد 19 کیلومتر و سیستم رهگیر لیزری است.

Multi-Shield 100

در سال 2007 نوع جدیدی از این سیستم Crotale NG مجهز به سیستم راداری Shikra در یک نمایشگاه رونمایی شد؛ این سیستم مجهز به موشک‌های Crotale Mk3 VT-1 و رادار Shikra با برد کشف 150 کیلومتر و برد موشک‌ها نیز به 15 کیلومتر افزایش‌یافته‌ بود.

فناوری بخش موشکی سیستم Crotale از سه قسمت تشکیل شده‌است: یک خودرو جهت جابه‌جایی، یک سیستم شلیک موشک و یک رادار رهگیری که بین دو مقر شلیک قرار می‌گیرد. اما بخش دوم یک بخش نظارت راداری است؛ که روی یک خودرو نصب‌ شده ‌است.

خودروی راداری دوم قابلیت اتصال شبکه‌ای به چند خودروی لانچر را داراست؛ تا کارایی و دقت ضدهوایی سیستم افزایش یابد؛ بدین ترتیب در گونه‌ Crotale NG هر دو بخش شلیک‌کننده و رادار نظارتی روی یک خودرو نصب‌ شده ‌است.

پیشران موشک از سوخت جامد استفاده می‌کند و سرعت موشک را در عرض دو ثانیه به سرعت 2.3 ماخ می‌رساند. موشک سپس طبق اطلاعات راداری مسیر حرکت خود را تعیین می‌کند و طبق این اطلاعات به سمت هدف حرکت می‌کند، زمانی که موشک به هدف نزدیک شد فیوز لیزری آن فاصله‌ مناسب را تشخیص داده و موشک منفجر می‌شود.

به عبارت دیگر موشک‌های این سیستم با بردی برابر 15 کیلومتر و سرعت 2.3 ماخ توان درگیری با اهداف پروازی مانند هواپیما، بالگرد، موشک‌های کروز و ضد کشتی تا ارتفاع پروازی 6000 متر را دارا هستند.

بنابر این بخش نظارت راداری و کنترل راداری سیستم دارای برد 20 کیلومتر می‌باشد همچنین برد سیستم هدایت تلویزیونی 15 کیلومتر است و سیستم هدایت تلویزیونی آن نیز به‌صورت منظم از دو دوربین لیزری و عادی استفاده می‌کند.

رادار جست‌وجو دارای بردی برابر با 20 کیلومتر برای هدفی با سطح مقطع راداری 0.1 متر مربع است (در مدل دریایی کشف و رهگیری بر عهده رادارهای ناو قرار دارد) و نحوه‌ هدایت سیستم به‌صورت هدایت با لینک داده و رهگیری راداری اکترواپتیکی است.

موشک‌ها نیز به فیوز مجاورتی فرو سرخ و راداری به همراه کلاهک شدید الانفجار ترکش‌شونده مجهزند؛ که نرخ برخورد با هدف برای این موشک‌ها (شلیک یک موشک) حدودا 80 درصد ذکر شده است.

این سیستم قادر است همزمان تعداد هشت هدف را رهگیری کند. همچنین سیستم توانایی هدف قرار دادن اهدافی متنوع مانند بالگردهای ساکن تا اهدافی مانند جنگنده‌های با سرعت بالای دو ماخ را داراست. علاوه بر این بخش لانچر سیستم قادر است به سیستم‌های راداری و یا لیزری دیگری نیز متصل شود و از داده‌های آنها جهت رهگیری هدف استفاده‌کند.

گونه‌ها:

R440 Crotale

نوع اصلی و پایه‌ای سیستم Crotale SAM system که در دو مدل زمینی و دریایی وجود دارد، تاکنون به تعداد 330 سیستم و هزاران موشک ساخته‌ و به بیش از 15 کشور جهان صادر شده‌است.

HQ-7

این‌گونه در واقع حاصل مهندسی معکوس چینی‌ها روی سیستم Crotale است. اخیراً نوع جدید این سیستم یعنی HQ-7A/FM-90 توسط چینی‌ها ساخته‌شده‌است. البته شرکت Thomson-CSF نوعی خاص از این سیستم را برای کشور عربستان سعودی طراحی کرده که به Shahine معروف است. ساخت این سیستم در سال 1980 صورت گرفت و تفاوتی که بین Shahine و گونه‌ اصلی وجود دارد در خودروی حامل و تعداد مقرهای شلیک (شش به جای چهار) است.

 Crotale Mk.3

در 15 ژانویه‌ی 2008 فرانسه نوع جدید سیستم Crotale یعنی Crotale Mk.3 را در مرکز آزمایشات موشکی CELM واقع در Biscarrosse آزمایش کرد. در این آزمایش سیستم Crotale Mk.3 با استفاده از موشک‌های VT1 هدف فرضی را که در ارتفاع 970 متری و فاصله‌ی 8 کیلومتری قرار داشت را در عرض 11 ثانیه مورد اصابت قرار داد. بعدها در 31 ژانویه‌ی 2008 سیستم هدف دیگری را که در ارتفاع 500 متری و فاصله‌ی 15 کیلومتری قرار داشت را در عرض 35 ثانیه مورد اصابت قرار داد.

 

استفاده‌کنندگان:

کشورهای مختلفی جزو استفاده‌کنندگان سیستم Crotale و یا Crotale NG هستند؛ که از جمله‌ آنها می‌توان به جمهوری اسلامی ایران، بحرین، مصر، فنلاند، فرانسه، یونان، کره‌ جنوبی، عمان، مراکش، پاکستان، فیلیپین، امارات متحده‌ عربی، عربستان سعودی و آفریقای جنوبی اشاره‌کرد.

این سامانه در ایران طی رزمایش مدافعان آسمان ولایت3 که در سال 1389 برگزار شد، با نام اف-ام-80 معرفی و آزمایش عملیاتی شد. آن‌طور که فرماندهان در مصاحبه‌ها اعلام کردند این سامانه قبلاً وارد خدمت در نیروهای مسلح کشور شده بود، اما برای برخی بهسازی‌ها از چرخه عملیاتی خارج شده و پس از به روزرسانی سامانه و افزودن تجهیزات جدید به بخش‌های هدف‌یابی مجدداً و این بار با قدرت بالاتر به چرخه عملیاتی بازگشت.

ازجمله تغییرات اعمال شده در این سامانه افزوده شدن تجهیزات جدید هدف‌یابی و ردگیری الکترواپتیک و سامانه‌های لیزری مانند مسافت‌یاب لیرزی است. به کمک سامانه‌های اپتیکی امکان درگیری با اهداف کوچک بهبود یافته و بقاپذیری رزمی سامانه در شرایط جنگ‌های الکترونیک امروز بسیار بهتر می‌شود.

مسافت‌یاب لیزری نیز علاوه بر اینکه نشان‌دهنده وجود قابلیت ردگیری دقیق توسط رادار و سامانه اپتیکی است، با محاسبه مسافت دقیق هدف قابلیت‌های بهتری به سامانه می‌دهد؛ که از آن جمله می توان به امکان تصمیم‌گیری برای بهترین زمان شلیک با توجه به مقدورات پروازی هدف و توانایی دینامیکی موشک موجود در سامانه اشاره کرد.

  • موافقین ۶
  • ۹۸۴ بار مطالعه شده است

شهاب ثاقب

نظرات (۳۷)

تا میتوانید در برابر آنها نیرو واسبابهای آماده  وزین کرده بسیج کنید تا با آن دشمن خدا ودشمن خودتان ودیگر دشمنان را که آنها را نمی شناسید وخدا میشناسد بترسانید...
انفال-60

موفق ومستدام باشید
وای این کورتال چقد پیچیدس مخم هنگ کرد٬ 
سوخت جامد همان زغال سنگ میشه؟؟؟
دانشنامه دفاعی:
نه مرجان خانم.
سوخت جامد کاملن متفاوت است. بسته به ماموریت ممکن است از شکر و پرمنگنات تا خیلی چیزهای دیگر داشته باشد!
ما حتی سوخت شکلاتی هم داریم.
شاید باورتان نشود اما راکتی با دوستان درست کردیم که با سوخت شکلاتی کار می‌کرد.
سامانه یا زهرا و چنتا دیگه از سامانه های ایران که هدایت لیزری دارن همگی در یک ضعف مشترکن اونم افزایش غلظت هوا یا ایجاد دود و......البته این فقط برای ایران نیس ولی محققان جوان ایرانی بر روی نسل جدیدی از سامانه ها دارن کار میکنن که چیز زیادی به رونماییشون نمونده و به گفته منابع اگاه تحول بزرگی تو دید قدرت نظامی به ایران ایجاد میشه
ذهن من برا درک این چیزها کوچکه.
 نخندید گرچه خودم  خنده ام گرفته که میخوام بگم سوخت شکلاتی همون شکلات خوردنیه؟؟؟
دانشنامه دفاعی:
بله، همان شکلات است و درصد عمده‌ی سوخت را هم شکر تشکیل می‌دهد.
کورتال ..... این چقد بزرگه این وسیله
واقعا چه کاریه٬ من خیلی شکلات دوس دارم حیف این شکلات ها نیست...
دانشنامه دفاعی:
راستش من هم شکلات خیلی دوست دارم.
اما چه می‌شود کرد.
کار دستی است دیگر..
چه چیزایی میبینیم
دانشنامه دفاعی:
اینها را به نام سامانه یا زهرا و حرز نهم و موشک شهاب ثافب داخل کشور درست می‌کنیم.
منم وسایل غول پیکر مث تیتان هپکو و حتی اینا خیلی میترسم چه حالی دارن باهاش کار میکنن..گریه. البته از هیچی اندازه ملخ نمیترسم
دانشنامه دفاعی:
سبحان الله.
از ملخ می‌ترسید؟
چه جالب زهرا خانم منم از ماشین های سنگین میترسم مخصوصا وقتی بوق میزنن تا حد بیهوشی میرم
دانشنامه دفاعی:
پناه بر خدا
خوردو که ترس ندارد!
اره عمو البته ترس که نه چندشم میشه میبینم یه ملخ رو فرار میکنم....ماشین سنگینم از کنارم رد بشه میخ کوب میشم ....ولی ملخ ترس داره با اون شاخک و دهن و پاهاشششش الانم که مینویسم حسش میکنم چقد وحشتناکه ..گریه
دانشنامه دفاعی:
پاهاش مثل اره‌است.. مرده شویش ببرد.
من هم از ملخ بیزارم.
این راننده ماشین سنگین هم که اگر آدم باشد مردم را اذیت نمی‌کند. بعضی از آنها وقتی میبینند طرف می‌ترسد کیف می‌کنند. بوق که نه آن شیپور مخوف که شبیه صور اسرافیل را به صدا در می‌آورند!
پناه بر خدا
باور کنید از دور که میان احساس میکنم ما رو نمیبینن و میزنن لهمان میکنن وای وقتی که بوق میزنن قابل تصور نیست
دانشنامه دفاعی:
اتفاقن این ماشین‌های سنگین که به اصطلاح (بی دماغ) هستند. دید بهتری نسبت به بعضی از سواری‌ها دارند.
خیلی نگران این موضوع نباشید.
چه توصیف جالبی شیپور اسرافیل  .بعضی وقتا بوده پشت سرم بودن بوق زدن وای خدا  چه وحشتناک 
دانشنامه دفاعی:
بله، این اتوبوس‌ها..
بد جوری روی اعصاب هستند.
هم قواره ناجوری دارند هم بد راه می‌روند و هم بد بوق می‌زنند.
خخخخخخ جدا عمو از ملخ بدشون میاد . عکس یه ملخ خوب براتون بفرستم فیض‌کنید
دانشنامه دفاعی:
:((
ملخ موجود مزخرفی است.
من از چیزی نمیترسم...
جز
جز عنکبوت٬ سوسک٬ موش٬ ملخ٬ گاو ٬ ماشین سنگین٬ زودپز٬ بادکنک٬ گربه...ووو
دانشنامه دفاعی:
زودپز که واقعن وحشتناک است
البته بادکنک هم مایه دلهره می‌شود.
معمولن بعد از صدای ترکیدن بادکنک دچار اضطراب می‌شوم چون یک بچه شروع به گریه کردن می‌کند و متحیر است که آن توده‌ی سبک و نرم چطور با صدای بومب، یکدفعه ناپدید شده است.
خخخ عمو تا حالا ملخ نشسته رو صورتتون ببینید چه حسی بهتون دست میده. یه بار اینجوری شدم قلبم تا حد انفجار رفت وااااای وحشتناکه. زودپز که دیگه گفتن نداره 
دانشنامه دفاعی:
والا نه.. اما یک بار یک سوسک را خوردم
نصفه شب بیدار شدم، نامرد رفته بود توی لیوان آبم... نمی‌دانم از کجا آمده بود...
از پایش گرفتم و انداختمش توی حیاط تا حالش جا بیاید.
خیلی ناجور بود.
خوبه حالا من از زودپز ،ماشین سنگین و گاو میترسم مرجان خانم مابقی ترس ندارن
دانشنامه دفاعی:
مرجان خانم هم از زودپز وحشت دارند.
همین چندوقت پیش مامانم زودپز بار گذاشته بود منو اجیم خونه بودیم مامان رفت بیرون٬ هنوز از حیاط بیرون نرفته بود گاز رو خاموش کردیم٬ احساس میکنم اینجور چیزایه اضطراب آوری ضربان قلب رو میبرن رو هزار...
دانشنامه دفاعی:
لعنت خدا بر زودپز
واقعن چیز هولناکی است.
جدی‌ می‌گویم.
خیلی وحشتناک است.
وای در باره ملخ اینجوری حرف نزنید خیلیم نازه
دانشنامه دفاعی:
خواهر جان، من حاضرم با هزاران مار و مارمولک و انواع خزندگان از کروکدیل گرفته تا مارمولک و ... توی یک جزیره زندگی کنم. اما داخل آن جزیره یک زودپز حاوی آبگوشت و یک ملخ وجود نداشته باشد.
واااای عمو چه حال بدی محکم میکوبوندیش زمین تا دیگ جرأت نکنه سمت شما بیاد
دانشنامه دفاعی:
هییی، عمو جان.. این هم از شانس من.
فکر کنم توی کل کوچه همان یک سوسک بود که آن هم عازم لیوان آب من شده بود.
اما انداختمش توی سرما که حالش جا بیاید. از پایش گرفته بودم. فکر کنم فهمیده بود نیت خوبی ندارم هی دست و پا می‌زد. پرتش کردم توی حیاط تا ادب شود.
سوسک خوردید٬ یا خدا... آقا چه کاریه 
اگه من جایه شما بودم الان باید میگفتن خدا رحمتش کنه...
دانشنامه دفاعی:
دور از جانتان
در واقع توصیف درست‌تر این است که سوسک رفت داخل دهان مان!
بارها بوده ملخ اومده تو خونه همه فرار کردن و بنده این حشره نازنین رو گرفتم و انداختمش بیرون خونه
دانشنامه دفاعی:
احسنت به این شجاعت
والا من که هیچ دل خوشی از این حشره‌ی نازنین و زیبا ندارم.
چه جالب٬ آقای دانشنامه دفاعی شما عموی زهرا هستید؟؟؟
هییی من عمو ندارم٬ من الان گریه
دانشنامه دفاعی:
ای دل غافل!
این که ناراحتی ندارد.
اگر دوست داشتید شما هم به من بگویید عمو.
خخخخ عیب نداره شمام مث من جا تو دنیا کمه ملخ فرود بیاد میاد رو صورت من ...گریه..ولی شما که دیگه خیلی بد شده سوسک اونم تو دهن ..
دانشنامه دفاعی:
فقط شانس آوردم که گازش نزدم...
اما حالم خیلی بد شد..
ممنون از لطفتون٬ لطفتون گران است٬ وام میخوام٬ من‌که ضامن ندارم...
دانشنامه دفاعی:
خواهش می‌کنم.
بهار خانم و زهرا خانم می‌دانند.
بنده رابطه‌ام با بانک‌ها حسنه نیست.
والله اگر دست من بود که همین الان تا شب تمام روئسای بانک‌ها و رئیس بانک مرکزی را به جرم محاربه با خدا تیرباران می‌کردم.
حالا همه بگید عمو :) 
دانشنامه دفاعی:
:)
اره خوب شده گاز نزدید وگرنه .....
دانشنامه دفاعی:
:|
خداروشکر که دست شما نیست وگرنه کشتار جمعی راه مینداختید... خخخت
من گفتم لطف شما گران است و وام میخواد٬ وام هم ضامن٬ من که ضامن ندارم... این یه جمله طنز بود
دانشنامه دفاعی:
والا چه عرض کنم.
ظاهرن برای این دور و زمانه زیادی نابهنگام هستم.
داره تعداد نفراتی که به شما میگن عمو زیاد میشه :))))))
دانشنامه دفاعی:
خدا زیاد کند..
:)
ببخشید به‌ خدا قصد جسارت نداشتم...
دانشنامه دفاعی:
نفرمایید مرجان خانم
شما که چیز بدی نگفتید.
:) .وای نگو برادر چرا نابهنگام؟؟؟ :(((
دانشنامه دفاعی:
غریبم، قصه‌ام چون غصه‌ام بسیار...
با این روزگار خیلی بیگانه‌ام...
چیزهایی برایم مهم است که خب از نظر منطقی برای دیگران اهمیتی ندارد.
من نگران لانه‌ی قمری‌ها می‌شوم.
وقتی کودکی را می‌بینم گریان که پی مادرش می‌گردد تا او را به مادر نرسانم دست برنمی‌دارم.
نگران سرانجام یک دزد می‌شوم، آنهم به خاطر بغض مادرش که در برابرم می‌شکند و گریان می‌گوید «تو را به خدا برایش دعا کن»
نگرانی‌های من در این زمانه ناموجه‌اند خواهر جان.
من غم مرد صیاد ناشناسی را دارم که آرزوی بارش باران بر سینه‌ی خشکیده‌ی هامون دارد.
غمم زیاد است.
نگران چیزهایی می‌شوم که در این روزگار اهمیتی ندارد. به خاطرش شماتت می‌شوم.
دلواپس زمین‌های سُر،
دخترکان ساده‌دل
پسرکان خام
من در اندیشه‌ی هر باد ولگردی که سیلی به گونه‌ی یاس جوان می‌زند غرق می‌شوم.
... بله...
مرا دیگر امید رستگاری نیست..
ممنون این بزرگی شمارو میرسونه




به قول زهرا جان٬ عمو




من در حال آب شدن
دانشنامه دفاعی:
شما را به خدا مرجان خانم
دارید بد جوری شرمنده‌ام می‌کنید.
جمله آخر رو در وصف شما قبول ندارم .خیلی خوبه آدم نسبت به دیگران بی تفاوت نباشه و هر کاری از دستش بر میاد برای دیگران انجام بده شما که بی تفاوت نیستین و این خودش راه رستگاری رو نشونتون میده
دانشنامه دفاعی:
اما با معیارهای امروز، جای من در موزه است.
خداوند شما را رستگار کند...
نه نفرمایید خدا افراد مثل شما در جامع زیاد کنه
با تبادل لینک موافقم لینکتون کردم شمام منو لینک کنید ما این وب رو برا تحقیق مدرسه میخایم خوشحال میشیم بهمون کمک کنید

با سلام

این سامانه مخصوص نسل3 و 4هواگردها بوده و البته ارتفاع پایین./

سلان من متوجه نشدم اینجا درباره سامانه کورتال بحث بود یا درباره ترس از ماشین سنگینو سوسکو زودپزو ملخ تازه بعدش دنبال وام از بانکها هستید عجیبه چقدر به موضوع کورتال ربط داشت
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی