دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی
خودروی چند منظوره‌ی حفاظت شده در برابر مین و کمین (MRAP)، با زره‌های پودمانی روسی است و به عنوان بخشی از برنامه بزرگ خودرو تایفون توسط شرکت kamaz توسعه داده شده است.
File:KamAZ-63968 Typhoon - Engineering technologies 2012 (14).jpg
داستان ساخت این امرپ از برنامه خانواده تایفون در سال 2010 آغاز می شود زمانی که وزیر نیروهای مسلح فدراسیون روسیه برنامه "توسعه خودرو های نقلیه نظامی برای نیروهای مسلح روسیه برای دوره‌ای تا سال 2020 " را تصویب کرد که با برنامه Typhoon MRAP شروع شد و نخستین قرار داد در سال 2012 بین وزیر نیروهای مسلح و شرکت کاماز برای خرید خودروی Typhoon بسته شد.
KamAZ-63968 Taifun در حقیقت خودروی زره پوشی است که نقش اصلی آن جابجایی سربازان ، بار و تجهیزات می باشد که برای ارتش روسیه و مشتریان خارجی برای صادرات توسه یافته است.
در حال حاظر دو نمونه اولیه از KamAZ Taifun وجود دارد . یکی از آنها طراحی پودمانی دارد و برای ماموریت های گوناگون به زره های پودمانی قابل جانشینی مجهز است و از آن می توان به عنوان خودروی شناسایی، فرماندهی، خودروی پشتیبان آتش، آمبولانس، خودروی مهندسی شناسایی ، خودروی شناسایی عوامل شیمیایی ، میکروبی و رادیو اکتیو (NBC) و خودروی همراهی استفاده نمود . ماموریت های فرعی این خودرو با امرپ Ural Triumf قابل جایگزینی است که در کنار KamAZ Taifun توسعه داده شده است و هر دو خودرو پیکربندی 6×6 دارند.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/16/KamAZ-63968_Typhoon_-_Engineering_technologies_2012_%2812%29.jpg/800px-KamAZ-63968_Typhoon_-_Engineering_technologies_2012_%2812%29.jpg
این امرپ از زره فولادی بهره میبرد که قابلیت پودمانی این زره اجازه افزودن زره های سرامیکی یا فولادی را نیز می دهد که این حفاظت سطح 3b استاندارد STANAG 4569 ناتو در زیر بدنه و سطح 4 این استاندارد در بدنه را فراهم میکند .این خودرو در این استاندارد قادر به تحمل انفجار 8kg TNT در زیر بدنه یا چرخ ها و همچنین حفاظت از سرنشینان کابین و بدنه در برابر گلوله های ضد زره 14.5mm و 30mm را دارد . شیشه های خودرو از جنس ضد گلوله ضخیم بوده و با شفافیت 70% توسط "Magistral Ltd" توسعه یافته اند . این شیشه درموسسه تحقیقاتی فولاد در برابر شلیک گلوله با سرعت 911m/s مقاومت کرد و حفاظت تضمین شده در برابر گلوله‌های ضد زره B-32 را دارد.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/47/KamAZ-63968_Typhoon_-_Engineering_technologies_2012_(9).jpg/600px-KamAZ-63968_Typhoon_-_Engineering_technologies_2012_(9).jpg
لاستیک ضد گلوله 1600R20 در برابر انفجار، مقاوم است . همچنین سیستم تنظیم مرکزی هوای لاستیک با پمپ هوای خودکار ، فشار لاستیک را در 4.5 اتمسفر در کنترل دارد.
این امرپ در پیکربندی حامل پیاده نظام قادر به جابجایی 16 سرباز در ماموریت های داده شده است . ورود و خروج خدمه از دو درب کناری و نیروها از رمپ عقب خودرو صورت می‌پذیرد.
KamAZ-63968 Taifun برای دفاع از خود می تواند به سلاح با کنترل از راه دور مجهز شود . همچنین خودرو به سیستم های تهویه مطبوع هوا ، حفاظت NBC نگهدارنده سلاح های شخصی ، کمربند ایمنی و حفاظ سر برای کاهش صدمات ناشی از انفجار بمب و مین مجهز است.
File:KamAZ-63968 Typhoon - Engineering technologies 2012 (2).jpg
تایفون از موتور دیزل توربوشارژ YaMZ-5367 که با 450 اسب بخار قدرت در حال توسعه است و این موتور به خصوص برای نیاز های نظامی توسعه داده شده است . موتور پشت کابین قرار دارد و مجهز به گیربکس خودکار است . این طرح اجازه توزیع مساوی وزن موتور و کابین بر روی چرخ ها را میدهد .
Typhoon تحرک دائم چرخ ها یا full-time all-wheel drive را دارد و دارای سیستم تعلیق مستقل و با قابلیت تنظیم ارتفاع خودرو از سطح زمین است .
سیستم کنترل (CICS) این امرپ ، GALS-D1M است که برای کنترل عملکرد موتور ، دستگاه های محاسباتی ، شیب جاده ، سرعت ، موقعیت و... است . همچنین پنج دوربین متصل به صفحه نمایش تاشو تصویر اطراف و موقعیت خارجی خودرو را برای خدمه و نیروها نمایش میدهند .
تایفون علاوه بر پیکربندی 6×6 دارای پیکربندی 8×8 و 4×4 نیز میباشد اما نسخه 4×4 به دلیل وزن بیش از حد با توجه به رسیدن به سطح مطلوب از حفاظت هیچ وقت تولید نشد . در رژه نظامی روز پیروزی روسیه در سال 2014 دوازده دستگاه از امرپ توفان نیز حضور داشت .

مشخصات :
کشور سازنده : روسیه

خدمه : 2 نفر

سرنشینان : تا 16 نفر

ابعاد:

طول: 8.99 متر

عرض: 2.55 متر

ارتفاع : 3.12 متر

وزن : 21 تن
موتور: دیزلی YaMZ-5367

قدرت: 450 اسب بخار

سرعت: 105 کیلوتر در ساعت

برد : 600 کیلومتر
قابلیت حرکتی:

شیب : 60%

شیب جانبی: 30%

عبور از مانع عمودی: 0.6 متر

گودال: 0.6 متر

آب : 1.2 متر

  • موافقین ۶
  • ۲۹۲۷ بار مطالعه شده است

امرپ

نظرات (۵)

  • مهدی مهدوی
  • جالب بود.
    دانشنامه دفاعی:
    ممنون
    من الان هنگ کردم این چیه؟
    یعنی شوک شدم عالیه
    دمشون گرم
    دانشنامه دفاعی:
    خیلی هم خوشگل ساخته شده
    بله عالیه من واسه همین هنگم
    دانشنامه دفاعی:
    بله، فوق‌العاده‌ است.
  • محمد صدرا
  • تا چند تن بار می تواند حمل کند

    الان این چشکلی دور میزنه......

    مثل تانکه یا مثل ماشین سواری

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی