دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

داشتن یک نیروی هوایی توانمند به همراه خلبانان ورزیده نیازمند آموزشهای خوب و ابزارهای مناسب آموزشی است. نیروهای هوایی مدرن جهان در کنار سرمایه گذاری برای هواپیماهای رزمی نسبت به ساخت و یا خرید هواپیماهای اموزشی مدرن و کارآمد نیز دقت و وسواس ویژه ایی به خرج می‌دهند. علت این امر آن است که با توجه به گران و پیچیده بودن هواپیماهای جنگی امروز و از سویی دیگر با توجه به تغییر شرایط رزمی در دهه های اخیر آموزش نیروی انسانی و خلبانان این نوع هواپیماها نیز ابزارهای پیشرفته و مناسبی را می‌طلبد. در حال حاضر بازار مناسبی برای هواپیماهای آموزشی وجود دارد و کشورهای سازنده هواپیما طرحهای زیادی را به مرحله ساخت رسانده و به بازار معرفی کرده اند . یک هواپیمای خوب آموزشی می‌بایست بیشترین و نزدیکترین امکانات و شرایط فیزیکی را نسبت به هواپیماهای رزمی داشته باشد تا با استفاده از آن بتوان دانشجویان خلبانی را پیش از پرواز با هواپیماهای جنگی به بهترین وجهی با شرایط پروازی آنها آشنا کرد. بیشتر هواپیماهای آموزشی طراحی شده به گونه ایی ساخته می شوند که بتوان از آنها در نقش یک هواپیمای " پشتیبانی نزدیک " نیز استفاده کرد .معمولا این رده از هواپیماها نظامی فاقد رادار هستند و تنها به سامانه های جنگی ویژه حمله های زمینی مجهز می باشند(مانند توپ با کالیبرهای انتخابی و یا سامانه شلیک موشکهای ضد تانک و راکت). علت چنین رویکردی تنها به دلیل بالا بودن هزینه طراحی و ساخت است (در صورتی که آن کشور سازنده و یا توانایی این کار را داشته باشد ) و در صورتی که کشوری خریدار باشد باز هم به دلیل بالا بودن قیمت این نوع از تجهیزات ترجیح می دهند هواپیمایی را بخرند که کاربردی دو گانه داشته باشد. به همین خاطر است که امروزه بیشتر هواپیماهای آموزشی می توانند در نقش پشتیبانی نزدیک نیز ظاهر شوند. نیروی هوایی کشورمان با دارا بودن ناوگان بزرگی از هواپیماهای رزمی و تاکتیکی به هواپیماهای آموزشی نیاز مبرمی دارد. با توجه به تحریمهای آمریکا بر ضد کشورمان و از سویی دیگر تلاش این نیرو برای خودکفایی و وارد شدن در عرصه مدرن فن آوریهای فضایی باعث شده تا ایران گامهایی در این عرصه بردارد و توانایی خود را آزمایش و به اثبات برساند. نگرش خودکفایی محور در عرصه صنایع دفاعی و هوافضا تنها نشات گرفته از تجربه های زمان جنگ است.

آن روزهایی که هواپیماهای جنگی ایران با وجود مدرن بودنشان به شدت به قطعه های یدکی آمریکایی محتاج بودند درسهای بزرگی به نیروی هوایی ایران آموخت و آن اینکه باید از وابستکی کاست و یا آن را به حداقل رساند . با این دیدگاه بود که مهندسین ایرانی تلاش خود را برای وارد شدن در عرصه ساخت هواپیما آغاز کردند. از همان دوران ایران کار ساخت یک هواپیمای جنگی مبتنی بر اف_5 را شروع کرد که بعدها به هواپیمای جنگی آذرخش و همچنین صاعقه ختم شد. از سویی با توجه به بالا رفتن عمر اف_5 های آموزشی نیروی هوایی و همچنین نیاز شدید ایران به هواپیماهای رزمی جایگزین کارشناسان نیروی هوایی کشورمان به فکر ساخت یک هواپیمای آموزشی نیز افتادند . وظیفه این کار به عهده " مجموعه صنعتی اوج " بود. این شرکت در زمان جنگ برای ساخت و تامین قطعه های مورد نیاز نیروی هوایی ایران ایجاد شد. هواپیمای آموزشی تذرو ابتدا تحت پروژه "یا حسین" و با نام " رعد "شناخته می شد. هواپیمای آموزشی رعد آنگونه که گفته شده در دهه شصت اولین پرواز خود را با موفقیت انجام داد اما به مرحله تولید انبوه نرسید. مهندسین ایرانی کار را بر روی نمونه کاملتری که بعدها "درنا " نامیده شد ادامه دادند. در واقع هواپیمای آموزشی که ما امروزه با نام تذرو می شناسیم سومین نمونه تکمیل شده رعد است.


تذرو اولین پرواز خود را در سال 79 انجام داد ( در مورد این تاریخ مطمئن نیستم_مداد ) و همزمان با برگزاری نمایشگاه هوایی کیش به معرض تماشای عموم گذاشته شد . تذرو از اسکلتی آلومینیومی با پوسته ایی از مواد مرکب ساخته شده .(این امر خود نمایانگر پیشرفت خوب کشورمان در زمینه مواد ترکیبی است که امروزه در بیشتر هواپیماهای مدرن از ان به فراوانی استفاده می شود ) تذرو دارای بدنه ایی دوکی شکل است و دارای بال مستقیم و سکان عمودی پسگراست. آسمانه (کاناپی) آن دید مناسبی به خلبان می دهد. همچنین تذرو مجهز به صندلیهای پرتاب شونده نیز می باشد . ( مدل ام کا - 15 مارتین بیکر . البته گفته می شود احتمال نصب کا - شرکت زوزدا روسیه نیز وجود دارد ) . تذرو از پیشرانه هواپیمای جنگی اف_5 استفاده میکند (موتور جی - 85). با این وجود گفته شده است که احتمال و یا امکان نصب پیشرانه آر دی - 33 و یا آر دی - 2500 و یا موتور آ ال - 55 نیز وجود دارد . موتور جی به تزور امکان می دهد با سرعت 645 کیلومتر بر ساعت پرواز کند و تا ارتفاع 11580 کیلومتری نیز اوج بگیرد در خبرها آمده بود که نیروی هوایی ایران یک دسته پنج فروندی از این هواپیما را برای ارزیابی سفارش داده و احتمال سفارش بیست و پنج فروند و یا بیشتر نیز وجود دارد . نمونه " پشتیبانی نزدیک " تذرو نیز با همین شکل کلی آموزشی آن ساخته خواهد شد اما برای حمل تجهیزات جنگی اسکلت آن تقویت می شود . ایران آمادگی خود را برای صادرات تذرو اعلام داشته. به هر روی تذرو می تواند یک نقطه شروع خوب برای وارد شدن در عرصه هواپیماهای جت آموزشی باشد.

هواپیمای آموزشی تذرو جی تی 2-2
وزن برخاست 4000 کیلو گرم
بیشترین سرعت 645 کیلومتر بر ساعت
سقف پرواز11580 متر
پیشرانه موتور جی 85-13 جنرال الکتریک

تصویر
پشت سرهم مجهز به صندلی پرتاب شونده مارتین بیکر ام کا -15 .این هواپیما تحت پروژه ی یا حسین توسط صنایع اوج برای نیروی هوایی ساخته شد تذرو سومین پیشنمونه ی جت آموزشیست که هشت سال پیش اولین نمونه ی آن درنا نامیده می شد 3 سال بعد نمونه ی دوم نیز تحت عنوان تندر ساخته شد و تذرو بعنوان نمونه ی سوم در سال 2000 اولین پرواز خود را انجام داد و اکنون نیروی هوایی پس از بررسی برای تکمیل نیاز آموزش خلبان بعنوان مکملی برای اف5 بی سفارشی برای 25 فروند دیگر ارائه کرد تذرو از موتور جی 85 - 17 بدون پس سوز استفاده می کند هواپیمای تذرو را باید بعنوان نشان رسمی پیشرفت صنایع هواپیما سازی ایران برای طراحی هواپیما های آموزشی کاملا بومی دانست.
به کوشش: دانشجویان دانشگاه شهید ستاری
چند تصویر از تذرو




  • موافقین ۵
  • ۲۱۸۴ بار مطالعه شده است

آموزشی زرمی

تذرو

جت آموزشی

جت جنگنده

نظرات (۳)

با تشکر
میتونید در مورد قاهر 313 هم مطالبی بذارید چون در ویکی پدیا که دنبال میکردم ظاهرا حرف و حدیثهای بسیاری درباره این جنگنده وجود داره و یه جورایی ابهامات زیادی درباره قاهر 313 هست یعنی بعضی کلا رد میکنن این هواپیما رو بعضی میگن هنوز در دست آزمایش هست.. حتی در فضای بین الملل هم ظاهرا انعکاس هایی داشته..
دانشنامه دفاعی:
چشم
اتفاقن الان به این فکر میکردم که یک مطلب اساسی در مورد قاهر در کل اینترنت وجود ندارد. این کار مستلزم این است که گروهی انجام شود.
با همکارم در این مورد صحبت میکنم انشاالله ظرف روزهای آینده یک مقاله کامل و جامع در مورد قاهر بزنیم.
در مورد قاهر هرجا مطلب خوندم نوشته بود اونیکه رو نمیایی کردن یه مدل قبل طرح نهایی ساخت جنگنده اصلی هست و طرحی نهایی کمی متفاوت تر از اینه؟نمی‌دونم کی درست می‌گه کی غلط... تمام این ابهام درست کردن‌ها نتیجه میشه که مسئولان بی اعتماد بشیم وقتی هرمسئولی یه چیزی می‌گه نتیجه میشه مثل چوپان دروغگو
دانشنامه دفاعی:
مدل رونمایی شده ماکاپ بود.
متاسفانه یکی از اشتباهات این بود که این نمونه را پروژه تکمیلی اعلام کردند در حالیکه هنوز نصف تجهیزات کاکپیت نصب نبود.
بنده معتقدم نمونه اصلی بزرگتر است و طبق تجزبه و تحلیلی که کرده‌ام این نمونه مدل 60% باید باشد.
دستشون درد نکنه همین خیلی عالیه
ما چه موتور هواپیمایی میتونیم بسازیم؟می‌تونیم جنگنده عمود پرواز هم بسازیم؟
دانشنامه دفاعی:
سلام برادر
موتورهایی که داخل ایران ساخته میشود چند نوع هستند
موتورهای ملخ‌دار که اغلب روی پهپاد و ایران -140 و هواناو‌ها نصب میشوند.
موتورهای جت نسل طلوع که از یک تا شش هست و روی پهپادها و ... نصب میشوند.
موتورهای جی-90 که نسخه اصلاح شده J-85 است.
موتورهای J-79  که نمیدانم نام ایرانی‌اش چیست ولی تصاویری از تولید آن درز کرد.
یک موتور در حد RD-33 اصلاح شده که روس آرمی به آن RD-33I میگوید (اما غلط کرده‌اند.. اگر واقعن این موتور تولید شود فقط و فقط با همت بچه‌های خودمان است)
موتورهای توربو جت و توربوفن که از موشک سومار بگیر تا ... مورد استفاده قرار میگیرد.
اما از همه جالب‌تر این نهاجا است که مُصر ایستاده و میگوید ما موتور تولید نمیکنیم!
هر چند توی این صاعقه دو کابین جدید مجبور شد بگوید موتورش هم ساخت خودمان است. الله اعلم شاید هم بنده خدا از دهانش در رفته!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی