دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

از دست دادن تجهیزات محرمانه و گران قیمت، منجر به اخراج بسیاری از مقامات عالی رتبه نیروی دریایی ایالات متحده شد. اما عصبانیت بیشتر واشنگتن، ناشی از افتادن آن تجهیزات به دست ملوانان روسی بود.

ماجرای این داستان به بیش از 30 سال قبل بر می گردد، درست زمانی که "جنگ سرد" در اوج خود قرار داشت. در پاییز سال 1983 در غرب اقیانوس اطلس، زیردریایی هسته ای اژدرافکن چند منظوره "K-324" (بر اساس کلاس بندی ناتو — "ویکتور 3 "، اتحاد جماهیر شوروی — "شوکا") در حال گشت زنی بود.
31 اکتبر در دریای سارگاسو، زیردریایی متعلق به ناوگان شوروی، جدیدترین ناوچه نیروی دریایی ایالات متحده موسوم به "مک کلوی» (USS McCloy) را شناسایی کرد. این ناوچه در حال انجام آزمایش های دریایی مدرن ترین سیستم شناسایی و کشف زیردریایی، تحت عنوان TASS بود. زیردریایی هسته ای "فیلادلفیا» آمریکا (USS Philadelphia)، نقش هدف تمرینی را ایفا می کرد. خدمه ناوچه و زیردریایی آمریکایی از حضور طرف ســـــوم در این آزمایش، بی اطلاع بودند. زیردریایی K-324 شوروی موفق شد تا بی سر و صدا به ناوچه آمریکایی نزدیک شده و با قرار گیری در زیر آن، آلودگی صوتی خود را در صدای توربین های کشتی، پنهان کند. ظرف مدت 14 ساعت زیر دریایی روسی، کلیه اطلاعات فنی و پارامترهای مرتبط به آنتن سرِّی زیرآبی ناوچه را ثبت و شناسایی کند.

نگرانی امریکایی ها از قطع شدن اینترنت به خاطر زیردریایی های روسیه
هشدار در مورد بروز طوفان حاره ای، کشتی آمریکایی را مجبور به توقف آزمایشات کرد. ناوچه "مک کلوی" با تغییر مسیر، به طور عجولانه به سوی پایگاه خود حرکت کرد. اما بدنه زیردریایی دچار یک لرزش عجیب و غریب شد. این مطلب را ناخدا یکم، الکساندر کوزمین که خود در آن واقعه شرکت داشت، سالها بعد به خبرنگاران افشا کرد.
"توربین اصلی دچار نقص فنی شد و سیستم های ایمنی و اضطراری راکتور و توربین زیردریایی، فعال شدند. مجبور شدیم تا بر روی اقیانوس شناور شویم. کاری از دست ما بر نمی آمد. نهایتا وارد مرکز طوفان قدرتمند حاره ای شدیم."
با شناور شدن زیردریایی، ملوانان روسی، متوجه علت این حادثه شدند. آنتن بکلی سری آمریکایی به همراه کابل طویل و حسگرهای آن به دور محور ملخ زیردریایی، پیچیده شده بود. از هاوانا کشتی آلدانِ شوروی برای کمک، به ســـــــوی زیردریایی، حرکت کرد. اما ناوشکن های آمریکایی "پترسون" (USS Peterson) و "نیکلسون" (USS Nicholson)، که به دنبال یافتن تجهیزات از دست رفته محرمانه بودند، زودتر به زیردریایی رسیدند. فرمانده K-324 از ترس تصاحب احتمالی زیردریایی، دستور به آماده سازی برای انفجار آن را داد. اما چون این رویداد در آب های بین المللی در حال وقوع بود، لذا ناوشکن های آمریکایی فقط با دادن مانور در اطراف زیردریایی، در تلاش بودند تا با استفاده از ملخ های موتور خود، آنتن سری را قطع و نابود کنند.
دیرتر زیردریایی هسته ای "فیلادلفیا" ایالات متحده نیز (USS Philadelphia) به این بازی خطرناک پیوست. او از پایین به زیردریایی شوروی نزدیک و موفق شد تا چیزی را به آنتن محرمانه و کابل آن متصل کند. یک وضعیت کمدی — تراژدی خاصی بوجود آمده بود. دو زیردریایی هسته ای دشمن، در تقلای کشیدن سیم به سوی یک دیگر بودند. در نهایت سیم پاره شد و بخش آنتن آن با زیردریایی فیلادلفیا، کنده شد. اما بیش از 400 متر از آنتن فوق العاده سریِ فرکانسِ پایین، به دور ملــــــــخ های "K-324" باقیمانده بود.
زیردریایی هدایت شونده جدید در خدمت نیروهای مسلح روسیه قرار گرفت

کشتی روسی"آلدن" ، زیردریایی K-324 را به سوی کوبا بکسل کرد. آنتن آمریکایی را پس از باز کردن از دور ملخ زیردریایی با یک هواپیمایی ویژه نظامی، به مسکو ارسال کردند. K-324 دوباره به گشت زنی خود در اقیانوس اطلس، بازگشت.
دیرتر رونالد ریگان، رئیس جمهور وقت آمریکا، پس از مطلع شدن این واقعه، خواستار برکناری تعدادی از مقامات بلندپایه نیروی دریایی ایالات متحده شد. کنگره ایالات متحده نیز در حین بررسی بودجه نظامی سال 1984، یک چهارم از بودجه تحقیق و توسعه نیروی دریایی آمریکا را کاهش داد. آخر وقتیکه فعالان" نیروی دریایی، کلیه اسرار ما را در اختیار روسها قرار می دهند، برای چه پول می خواهند
  • موافقین ۴
  • ۱۱۵۸ بار مطالعه شده است

نظرات (۵)

  • مهدی اصغری
  • <><>
    جالب بود
    دانشنامه دفاعی:
    ممنون
  • 🎤ԋιԃԃҽɳ ʅσʋҽ🎼
  • باحال بود لایک
    عالی بود...
    دانشنامه دفاعی:
    ممنون
    من کلش رو خوندم اما نفهمیدم چی به چیه اون چیزایی که روسها از امریکا دزدین یا بدست آوردنش چی بود ک اینقد امریکا عصبانی شده بود؟؟؟؟؟؟؟؟
    دانشنامه دفاعی:
    ببین برادر
    یکی از راه‌هایی که شناورهای سطحی و زیر سطحی می‌توانند با اژدر و خمپاره دریایی علیه هم اجرای عملیات کنند شناخت دقیق از وضع تولید صدای موتور و پروانه‌های پیشران است. زیردریایی داشته در این مورد اطلاعات جمع‌آوری می‌کرده. یانکی‌ها هم داشتند آنتن جدید و سری خودشان را آزمایش می‌کردند.
    بعد طوفان می‌شود و ... آنتن می‌افتد توی آب و ... بقیه ماجرا
    آها حالا افتاد ممنونم
    دانشنامه دفاعی:
    :)
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی