دفتر طراحی و ساخت میل،که در 12 دسامبر 1947 با مدیریت میخائیل میل کارش را آغاز کرد، آخرین مرکز هلیکوپتر سازی تاسیس شده در شوروی سابق بود.میخائیل میل فعالیتش را با مطالعه اتوجایرو ها آغاز کرد، و بعدا به هلیکوپتر علاقه مند شد. اولین طرح مرکز طراحی میل،جی.ام-1 بود که بعد ها میل-1 خوانده شد،و ناتو آنرا هیر نامید.
میل-1،اولین دستاورد شرکت میل:
اولین فروند از سه پیش نمونه اصلی میل-1 در سپتامبر 1948 (تنها 11 ماه پس
از تشکیل دفتر طراحی میل) بعد از فرود واژگون شد.با این حال،میل-1 اولین
هلیکوپتر واقعی روسها بود که با پروانه اصلی (از نوع تمام مفصلی) و پروانه
دمی ساخته شد، و توانست دو ماه زودتر از رقیب خود یعنی یاک-100 ، به پرواز
درآید.طی سالهای بعد، شکل و ترکیب ساختمانی تیغه های میل-1 بسیار اصلاح
شدند.
تیغه های اولیه میل-1 دارای تیر فلزی و سازه چوبی با عمر خستگی حدود 200
ساعت بود،اما در 1961 در مدلی به نام موسکویچ از تیغه های تمام فلزی
استفاده شد،و عمر خستگی آنها به 2000 افزایش یافت.هر چند طرح اولیه میل-1
پایدارساز افقی روی دم خور نداشت،چنین پایدار سازی در همه ی مدل های تولید
شده به کار رفت.در میل-1 دو یا سه نفری میتوانستند در کنار هم و در پشت سر
خلبان بنشینند،البته میدان دید آنان چندان وسیع نبود.
طی یک پرواز آزمایشی،یکی از پیش نمونه های میل-1 در ارتفاع 5000 متری از
کنترل خارج شد و سقوط کرد.در این سانحه خلبان توانست خودش را نجات
بدهد.مدتی بعد،طی پرواز آزمایشی پیش نمونه دیگری،در اثر نقص پروانه دمی،
سانحه ای رخ داد که به کشته شدن خلبان و کمک خلبان هلیکوپتر منجر شد.این
سوانح باعث توقف برنامه ها نشد و پس از اجرای اصلاحاتی ، در 1949 تولید
انبوه میل 1 آغاز شد.
کاکپیت میل 1
هر چند موتور پیستونی و جعبه دنده میل-1 به تنهایی حدود 25% از وزن خالی
ماشین را تشکیل میداد، و به همین دلیل هم میل-1 قدرت حمل بارمزد کمی
داشت،خط تولیدش در سالهای متمادی بدون تغیر چندانی به کار تولید مشغول
بود.در طول این سالها،گروه طراحان میل مشغول بررسی طرح های مهمتری بودند.خط
تولید میل-1 تا سال 1965 با تولید حدود 1800 فروند در روسیه و لهستان فعال
بود.
انواع مدلها:
Mi-U : مدل آموزشی
Mi-1NKh :مدل چند منظوره غیر نظامی
Mi-1S :مدل ناموفق آمبولانس هوایی
Mi-1SM-1 : مدل ساخت لهستان
کاربران: شوروی سابق،کشور های اروپای شرقی
تعداد تولید شده تا 1965 : حدود 1800 فروند
نیروگاه:
یک موتور شعاعی Vسیلند AI-26V خنک شونده با پنکه
توان موتور: 575 hp
پروانه اصلی سه تیغه ای تمام مفصلی،با تیغه های تمام فلزی با تیر فولادی
ابعاد
قطر پروانه اصلی: 28.7 متر
سرعت دورانی پروانه اصلی: 232 rpm
طول: 12.1متر
وزنها
وزن خالی: 1755 کلیوگرم
بیشترین وزن برخواستن: 2460 کیلو گرم
عملکرد پروازی
بیشترین سرعت کروز: 190KM\H
حداکثر نرخ صعود: 318 متر بر دقیقه
سقف پرواز ایستا: 11 کیلومتر
برد: (در ارتفاع ا کیلومتری،در سرعت کروز اقتصادی) 600 کیلومتر
- ۱۷۲۹ بار مطالعه شده است