دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

بالگرد

این بالگرد یک بالگرد سبک چند کاره و محصول شرکت کاموف روسیه است. این بالگرد برای کارکردهای بسیاری طراحی شده است که شامل موارد زیر است:
ـ حمل بار و جابجایی مسافر
ـ حمل بار بیرونی
ـ خدمات اورژانس پزشکی
ـ گشت و یا عملیات جستجو و نجات
ـ پروازهای چارتر و غیره
بالگردKa-115  بر پایه‌ی کاربرد گسترده‌ی فناوری های پیشرفته‌ی آزمون پس داده توسعه یافته است تا تضمین کننده‌ی اجرای خوب و هزینه‌ی عملیاتی کم باشد. در آغاز، یک مدل از این بالگرد در اندازه‌ی واقعی ساخته شد تا به وسیله‌ی آن طرح ویژگی های عملیاتی، فناورانه و ساختاری K-115 بهینه سازی شود. یک مدل مخصوص تونل باد نیز در سازمان TsAGI (بنیاد مرکزی آیروهیدرو دینامیک) روسیه تهیه شد تا طرح آیرودینامیکی پیکره نیز بهبود یابد. آزمایشگاه ها دستگاه غبار گیر دهانه‌ی پیشران را آزمودند تا کارایی این بالگرد بهبود یابد. یک مدل از K-115 در نمایشگاه هوایی ماکس در سال 1995 (MAKS-95) در شهر ژُکُفسکی به نمایش گذاشته شد. پیش نمونه‌ی Ka-115 در سال 1999 برای نخستین بار پرواز کرد. این بالگرد اکنون در حال تولید است.

بالگرد

بالگردهایKa-115  پایه از یک پیشران PW206K/2 استفاده می‌کنند. این پیشران ساخته‌ی مشترک "پرات اند ویتنی" کانادا و "کلیموف" روسیه است. بالگرد Ka-115 در نوع خود دارای کابین بزرگ پنج در با پنجره های بزرگ می باشد. ارابه‌ی فرود این بالگرد از نوع تیرپایه (Skid) است. نسبت وزن به بار K-115 قابل مقایسه با دیگر بالگرد های جهان در این کلاس است. این بالگرد را به استفاده‌ی گسترده از مواد کامپوزیت توصیف می کنند. از ویژگی های کابین Ka-115 می توان به این موارد اشاره کرد:
ـ امکانات کاهش صدا و لرزش
ـ سامانه‌ی گرمایش و تهویه
ـ صندلی ضربه گیر برای خلبان و مسافران
این بالگرد دارای دو ملخ اصلی سه پره‌ی موازی است و در عوض از ملخ دم استفاده نمی کند. وجود کارایی بالای سامانه‌ی گردنده‌ی اصلی، عدم اتلاف انرژی در گردنده‌ی دم، شکل آیرودینامیکی روان؛ و پیشران های اقتصادی  Ka-115  باعث شده است تا این بالگرد در سرعت کروز به ازاء هر کیلومتر کمتر از نیم کیلوگرم سوخت مصرف کند. (سرعت بیشینه‌ی این بالگرد 250 و سرعت کروز آن 230 کیلومتر بر ساعت است)

بالگرد

این بالگرد به لطف سامانه‌ی یخ زدایی ملخ، جدا کننده‌ی ذرات در دهانه‌ی پیشران، و سامانه‌ی گرمایش و سرمایش می تواند در هر شرایط اقلیمی و میان دمای منفی 50 تا مثبت 50 درجه پرواز کند. تجهیزات ناوبری و ارتباطی Ka-115 خلبانی و ناوبری مطمئن را در مسیرهای متفاوت فراهم آورده است. بالگرد Ka-115 دارنده‌ی همه‌ی استانداردهای بین‌المللی مربوط به اطمینان پذیری، ایمنی، و راحتی خلبان و مسافران می باشد.
شرکت کاموف از آغاز پیش بینی کرده بود که تا سال 2015 حدوداً می تواند 335 تا 525 فروند Ka-115 را به فروش برساند. قیمت مورد انتظار برای خریداران داخلی (روسی) تقریباً بین 0.7 تا 0.8 میلیون دلار و تقریباً 1 میلیون دلار برای بازارهای خارجی می باشد. اولین مشتری بالقوه‌ی این بالگرد شهرداری مسکو بود، از این رو، این بالگرد به خاطر قرارداد با شهرداری مسکو، مسکویچکا (Moskvichka) نام گرفته است.
ویژگی ها:
خدمه: یک خلبان
مسافر: پنج نفر
پیشرانش: یک پیشران توربوشافت P&WC/K 206D با 477kW  قدرت
قطر دایره‌ی ملخ: 9.5 متر
درازا ی پیکره: 9.2 متر
ارتفاع با اسکید: 3.6 متر
ارابه فرود: اسکید
پهنا: 2 متر
وزن برخاست: 1850 کیلوگرم
سرعت بیشینه: 250 کیلومتر بر ساعت
سرعت کروز: 230 کیلومتر بر ساعت
نرخ بالاروی: 11.5 متر بر ثانیه
سقف پرواز: 5200 متر (17000 پا)
برد: 780 کیلومتر
بار مفید: 700 تا 900 کیلوگرم

  • موافقین ۳
  • ۲۰۰۶ بار مطالعه شده است

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی