یوروکوپتر EC725 کاراکال ( هم چنین Super Cougar شیر کوهی هم نامیده می شود(1)) یک هلیکوپتر حمل و نقل دوربرد تاکتیکی و توسعه یافته از بالگردهای AS332 / AS532 برای
استفاده های نظامی است. این یک بالگرد دو موتوره است و می تواند 28سرباز
مسلح به همراه دو خدمه، را حمل کند بسته به پیکربندی درخواستی
مشتری.هلیکوپتر برای حمل و نقل نیروهای نظامی، تخلیه تلفات، و وظایف امداد و
نجات به بازار عرضه شده، و مشابه به بالگرد غیرنظامی EC 225 است.
بالگرد EC725 در نمایشگاه 2013 MSPO لهستان
این
بالگرد که در کلاس 11 تنی است به منظور پاسخگویی به نیاز نیروی هوایی
فرانسه برای یک هلیکوپتر برای عمالیاتهای ویژه است که پس از مطالعات گسترده
در بین سال های 1996 و 1999بر روی باگرد AS 532 A2 برای این منظور رد شد.
نیروی هوایی فرانسه تصمیم به تولید بالگرد EC725 گرفت که به طور مثال در
جنگ افغانستان که دارای سخت ترین محیط بوده است کاملا عالی عمل کرده است .
کشورهای استفاده کننده ازاین بالگردکشورهای استفاده کننده ازاین بالگرد :
برزیل نیروی هوایی برزیل [4 عدد]/ ارتش برزیل [4 عدد ] / نیروی دریایی برزیل [4 عدد ]
فرانسه نیروی هوایی فرانسه [4 عدد ] / ارتش فرانسه [4 عدد ]
مکزیک نیروی هوایی (12 عدد ) / نیروی دریایی مکزیکی (3 عدد )
اندونزی
نیروی هوایی (6 عدد ) - قزاقستان نیروی هوایی (20 عدد ) - نیروی هوایی
سلطنتی مالزی [4عدد ] نیروی هوایی سلطنتی تایلندی (4 عدد )
کویت نکبت هم به تازگی سفارش خرید مسخرهای داده، زیرا فقط سطح نیازمندی خود را به فرانسه بیشتر میکند و هیچ بهرهای هم برایش ندارد.
کویت نکبت هم به تازگی سفارش خرید مسخرهای داده، زیرا فقط سطح نیازمندی خود را به فرانسه بیشتر میکند و هیچ بهرهای هم برایش ندارد.
کابین خلبان:
تمام شیشه ای است و با یک سیستم نمایشگر یکپارچه که شامل یک نمایشگر نقشه
دیجیتالی و هفت نمایشگر کریستال مایع(LCD) که این نمایشگرها شامل هفت
نمایشگر: چهار تا چند منظوره 6in × 8in و دو تا 4in × 5in برای نمایش
پارامترهای مختلف هلیکوپتر مجهز شده است.
اویونیک
سیستم
پیشرفته (AHCAS که اختصار یافتهAdvanced helicopter cockpit and avionics
system ) است و رادار و FLIR )forward-looking infrared) قابلیت جستجو و
نجات برای روز و شب ، رادار داپلر، سیستم موقعیت یابی جهانی و سیستم ناوبری
اینرسیایی است.
غلاف ناوبری مادون قرمز
2 عدد (2) مسلسل 7.62 میلی متر FN MAGرا در جلو چپ و راست نصب کرد.
تیر بار FN MAG نصب شده بر روی EC-725
2 عدد لانچر راکت 68 میلی مترThales Brandt یا راکت 2.75in Forges de Zeebrugge هر کدام با 19 راکت.
2 عدد مسلسل 20 میلی مترGIAT
RWR گیرنده هشدار راداری Dassault Electronique’s EWR-99/Fruit
سامانه الکترونیکی چند منظوره خاشه / شراره( 3) Alkan ELIPS .
خدمه: 1 یا 2 (خلبان + کمک خلبان)
ظرفیت: 28 سرباز یا 5،670 کیلوگرم محموله برای حمل و نقل
طول: 19.5 متر
ارتفاع: 4.6 متر
وزن خالی: 5،330 کیلوگرم
وزن ناخالص: 11،000 کیلوگرم
حداکثر وزن برخاست: 11،200 کیلوگرم
موتور: 2 عدد Turboméca Makila 2A1 موتورهای توربوشفت، 1،776 کیلو وات
حداکثر سرعت: 324 کیلومتر/ ساعت
سرعت کروز: 285 کیلومتر / ساعت (177 مایل در ساعت، 154 KN)
بالاترین سرعت مجاز این هلیکوپتر یا سرعتی که هرگز نباید از ان تجاوز کرد(4) : 324 کیلومتر / ساعت
بیشتری محدوده پروازی: 1،325 کیلومتر
نرخ صعود: 7.4 متر / ثانیه
اولین پرواز : 27 نوامبر 2000
تولید: ماه فوریه سال 2005
منابع:
http://www.armyrecognition.com/france_f ... ures_.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Eurocopter_EC725
http://en.wikipedia.org/wiki/Forward_looking_infrared
http://en.wikipedia.org/wiki/Chaff_(rad ... termeasure
http://en.wikipedia.org/wiki/FN_MAG
http://www.latinaero.com/news/defence/2 ... 2-001.html
http://www.centralclubs.com/ec725-t109398.html
تصاویری از این بالگرد