دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

توپ

این توپ که در اواخر دهه 80 میلادی توسعه داده شد یک توپ 130 میلیمتری کالیبر 54 است که با نام A-222 شناسایی می‌شود. مأموریت اصلی این توپ مقابله با اهداف دریایی هستند که امنیت سواحل را به خطر می‌اندازند. این توپ متحرک می‌تواند علاوه بر اینکه وظائف یک توپخانه ساحلی را انجام بدهد، به عنوان یک توپ خودکششی نیز در عرصه‌های مختلف اعمال قدرت کند.

اما وظائف تعریف شده برای برگ درگیری با شناورهای بزرگ و کوچک، رهگیری و شلیک دقیق به خودروهای آبی خاکی مهاجم و هر گونه خطری که قصد نزدیک شدن به ساحل را دارد؛ می‌باشد. این توپ رسما در سال 1993 میلادی کار ساخت و تکمیل و بهینه سازی خود را شروع کرد و در سال 2003 نخستین آتشبارها تحویل ارتش روسیه شد.

توپ برگ بر روی یک خودروی MAZ-543M نصب شده که توان جابجایی و قدرت شاسی نیرومند آن از پیش مورد آزمایش و تأیید قرار گرفته است. قابلیت‌های منحصر به فرد و استثنایی این توپ مرهون داشتن یک مجموعه از خودروهایی است که کار شناسایی و رهگیری و شلیک دقیق آن را بر اختیار دارند. به این ترتیب که علاوه بر رادار دقیق، رادار کنترل آتش، مسافت یاب لیزری، سامانه اپتیکی و .... را نیز باید به این مجموعه افزود. زیرا فقط با این مجموعه که آمار خیره کننده یک شلیک، یک اصابت برای برگ به دست می‌آید.

توپخانه

رادار شناسایی پس از شناسایی هدف، مشخصات آن را به کامپیوتر مرکزی ارسال می‌کند. پس از آن محاسبات زاویه شلیک بر حسب اندازه، مسافت و سرعت هدف به شکل دقیقی محاسبه شده و شلیک با توجه به سمت باد، میزان وزش، جابجایی هدف و ... انجام می‌شود. سیستم‌های جَمینگ این سامانه توپخانه‌ای قابلیت مقابله با جنگ الکترونیک دشمن را دارا بوده و برای اینکه توپ مزبور بتواند از اخلال‌های قوی در امان بماند از دو سیستم راداری اکتیو و پَسیو در آن استفاده شده است.

همچنین توپ قابلیت شلیک مستقیم (غیر بالستیک) به اهداف نزدیک شونده را نیز دارا می‌باشد و اگر چه این محدوده حدود 1000 متر است اما توپ می‌تواند حتی در زاویه 5- نیز اقدام به شلیک مستقیم به سوی اهداف کند.

BereG

از دیگر امکانات موجود بر روی برجک برگ، مقاومت زرهی مناسب (برای خود برجک و خرج‌ها) نارنجک‌های دودزا می‌باشد. اما نرخ آتش این توپ که حدود 10 دور در دقیقه است موجب شده این توپخانه بتواند به خوبی شعاع 27 کیلومتری در تیر رس خود را پوشش بدهد. همچنین توپ 40 گلوله را با خود حمل می‌کند که این نیز اگر چه بعید نیست اما آمار مناسبی هم به نظر می‌رسد.

برگ پس از رسیدن به منطقه ماموریتی خود می‌تواند ظرف سه تا نهایت پنج دقیقه آماده آتشباری شود که این آمار با توجه به وجود سامانه‌های راداری و اپتیکی موجود بسیار خیره کننده است. پس از استقرار کامیون حامل MAZ-543M چهار جک هیدورلیکی در طرفین خودرو کار استقرار و تثبیت را انجام می‌دهند. در این حین هشت خدمه این سامانه کار نصب و لینک کامیون‌ها به هم را انجام داده و سامانه را آماده می‌کنند.

Engine

نکته قابل توجه این است که خود توپ کامیون کش برگ می‌تواند بدون خودروهای همراه هم در مأموریت شرکت کند اما هدف از ساخت این مجموعه همین بوده که سریع‌ترین و دقیق‌ترین آتشباری ممکن صورت بگیرد. موضوع بسیار مهم دیگری که برگ را به نوعی مخوف‌ترین توپخانه دفاع ساحلی کرده است این است که این مجموعه می‌تواند از موشک‌های ساحل به دریا نیز استفاده کنند. چنانکه در مأموریت‌ها و رزمایش‌ها بارها تصاویر آن به نمایش در آمده است. اگر پنج مجموعه برگ در طول یک تنگه با طول حدود صد کیلومتر مستقر شوند عملاً نفوذ به آن تنگه از طریق آب‌ها غیر ممکن خواهد بود.

توپخانه

توپخانه

کامیون MAZ-543M همانطور که در مقالات قبل هم به آن اشاره شد یک خودروی 8×8 است که از یک موتور D12A-525 38.9-liter diesel دیزل 525 اسب بخاری استفاده می‌کند. این موتور می‌تواند خودروی مزبور را به سرعت 60 کیلومتر در ساعت برساند و با توجه به برد 650 کیلومتری خودرو، برگ می‌تواند ظرف 10 ساعت به دورترین مسافت برای انجام عملیات خود برسد. هر چند که این خودرو می‌تواند توسط بسیاری از هواپیماهای ترابری نیز جابجا شود. شاید تمام این‌ها به تنهایی می‌توانست از برگ یک توپخانه نسبتاً ممتاز بسازد؛ اما نکته هوشمندانه‌ای که با توجه به وسعت روسیه برای این مجموعه در نظر گرفته شده امکاناتی است برای خدمه وجود دارد. به نحوی که پس از استقرار مجموعه، خدمه می‌توانند بدون نیاز به یگان‌های دیگر تا چندین هفته در محل اقامت خود حضور داشته و به انجام مأموریت محوله بپردازند. این امر موجب کاهش هزینه‌ها و همچنین پوشش دادن بیشتر با کمترین هزینه‌ها می‌شود. در اینجا بایست این نکته را اضافه کنم که باطری‌های برگ برای یک هفته بدون شارژ کار می‌کنند اما خودروهای دیگر می‌توانند با روشن کردن موتور خود هر بار این باطری‌ها را شارژ و مجدد راه اندازی کنند. این موضوع و طراحی هوشمندانه برگ موجب شده که به عنوان نویسنده این مقاله، برگ را برجسته‌ترین توپخانه ساحلی بدانم.

توپخانه

مشخصات:

سال ورود به خدمت: 2003

خدمه: 8 تن

وزن: 43.7 تن

طول: 12.95 متر

عرض: 3.1 متر

ارتفاع: 3.93 متر

توپ: 130 میلیمتر

کالیبر: 54

وزن پرتابه: 33.4 کیلو

برد: 27 کیلومتر

نرخ آتش: 10 دور در دقیقه

زاویه گردش برجک: 240 درجه

زاویه عمودی: 5- تا 50+

گلوله‌های قابل حمل: 40 تیر

موتور: D12A-525 38.9-liter diesel

قدرت موتور: 525 اسب بخار

سرعت جاده‌ای: 60 کیلومتر در ساعت

برد جاده‌ای: 650 کیلومتر

دریافت کلیپ این توپ
عنوان: توپخانه
حجم: 4.81 مگابایت
توضیحات: برگ
تالیف دانشنامه دفاعی
حق نشر برای این پایگاه محفوظ است

نکته: تصاویر بزرگ هستند و برای سنگین نشدن صفحه آنها را به صورت کوچک و کم حجم قرار دادم. برای دیدن تصاویر در اندازه اصلی روی آنها کلیک کنید.

نظرات (۱)

  • مهدی ابوفاطمه
  • احسنت
    زحمت کشیدید
    قشنگ بود
    موفق باشید