دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی
AN-225
آنتونف 225 هواپیمایی است حاصل جنگ سرد، کار طراحی و ساخت این هواپیما در اویل دهه 80 آغاز شد و اولین پرواز خود را در سال 1988 انجام داد. پس از آن این هواپیما که بعنوان بززگترین هواپیمای نظامی جهان شناخته می شود در نمایشگاه هوایی پاریس در سال 1989 با حمل شاتل هوایی بر روی بدنه خود غوغایی برپا کرد. در این نمایشگاه آنتونف 225 بیشترین بازدید کننده را داشت.

آنتونف 225
آنتونف 225
پس از فروپاشی شوروی این هواپیما که در کشور اوکراین ساخته شده بود به گوشه از یکی از فروردگاههای نظامی فرستاده شد. این روال ادامه داشت تا در سال 1999 تصمیم به بازسازی آن گرفته شد این بازسازی با صرف هزینه 20 میلیون دلاری آغاز شد و تا سال 2001 ادامه یافت و در آن سال با تغییر کاربری 225 به کاربری بازرگانی موافقت شد و غول پیکرترین هواپیما نظامی جهان به غول پیکرترین هواپیمای باری جهان تبدیل و پا به عرصه حمل و نقل هوایی گذاشت اولین پرواز این هواپیما بعد از بازسازی در 2 آوریل سال 2001 با موفقیت انجام شد که بلافاصله به نمایشگاه هوایی پاریس انتقال و برای بار دوم تحسین همه را برانگیخت.
آنتونف 225 مدل پیشرفته هواپیمای آنتونف 124 روسی است این هواپیما (124 ) قابلیت حمل 450 نفر نیرو را دارا بود و حتی می توانست در زمینهای چمن و باندهای بسارکوتاه پرواز کند یا فرود آید.
ann-124
آنتونف 124
اما آنتونف 225 که 17 خدمه پروازی دارد دارای 6 موتور قدرتمند ساخت شرکت آنتونف اوکراین است این موتورها می توانند معادل 5/1 میلیون تن نیروی رانش ایجاد کنند آنتونف 225 قابلیت حمل 1500 نفر نیرو را دارا می باشد که این در نوع خود بی نظیر می باشد . مخازن سوخت این هواپیما قابلیت سوختگیری به میزان 280 تن را دارا می باشد و در حالت عادی در هر ساعت 18 تن سوخت مصرف می کند و با بار قابلیت پرواز به میزان 12 ساعت را دارا می باشد یکی از معایب این هواپیما ارتفاع خلبان با زمین در هنگام فرود یا پرواز است که تقریبا 10 متر می باشد در خصوص وزن آن همین نکته کافیست که آنتونف 225 وزنی معادل 8 فروند بوینگ 737 دارد . طول این هواپیمای غول پیکر 43 متر می باشد که با این طول می تواند بدنه یک بوینگ 737 را در خود جای دهد . قابلیت دیگر این هواپیما حمل بار بصورت خارجی می باشد یعنی می توان با قراردادن قسمتی در روی بدنه هواپیما بارهای حجیم را نیز حمل نمود همانطور که در سال 1989 شاتل را حمل نمود . از بارگیری های مهم این هواپیما بعد از بازسازی می توان به بارگیری یک واگن قطار همراه با ریل به وزن 109 تن ، بارگیری ژنراتور و مولدهای برق و حمل ماشینها و وسایل و خدمه یک شرکت اتومیبل رانی را برای شرکت در مسابقات نام برد. در پایان قابل ذکر است این هواپیما قابلیت حمل بار تا 250 تن را دارا می‎باشد.
نکته: روی تصاویر کلیک کنید
  • موافقین ۴
  • ۳۷۶۳ بار مطالعه شده است

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی