دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

موسسه گلوبال پاور با انتشار لیست قوی ترین ارتش های جهان در سال 2016 بار دیگر کارشناسان را با چالش جدی روبرو کرده است. رتبه‌بندی قدرتمندترین ارتش‌های جهان توسط موسسه گلوبال فایر پاور (Global Firepower) منتشر می شود و در این زمینه معتبرترین مرجع به شمار می‌رود.

بدیهی است که این لیست دارای اشکالاتی نیز هست که کارشناسان نظامی نیز به آن‌ها اشاره داشته‌اند. در لیست سال 2016 قویترین ارتش‌ های جهان 126 کشور مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

یکی از نکات جالب توجه در رتبه‌بندی سال 2016 این است که رتبه نظامی ایران 23 اعلام شده و کشورهایی مثل اندونزی,تایوان,تایلند و ویتنام از ایران رتبه بهتری کسب کرده اند.
موسسه گلوبال فایر پاور (Global Firepower) با تحلیل بیش از 50 عامل در فرمول نسبت به تعیین و سنجش قدرت نظامی هر کشور می پردازد.


برخی از مواردی که در سنجش در مورد رتبه بندی قدرت نظامی کشور ها مد نظر قرار نهایی نگه دارید:
• توانایی هسته ای به حساب گرفته نمی شود • عوامل جغرافیایی رتبه بندی نهایی تأثیر می گذارد • رتبه بندی تنها به تعداد کل سلاح های یک کشور نیست • اعتماد به منابع طبیعی (استفاده از تولید و قدرت اقتصاد) در نظر گرفته می شود • عدم وجود دریا در محدوده کشور باعث کسر رتبه می شود • قدرت نیروی دریایی و قابلیت نیروی دریایی تاثیر گذار است • وضعیت اقتصادی کنونی برای هر کشور در نظر گرفته می شود

رتبه بندی نظامی جهان

1- ایالات متحده آمریکا2 -روسیه3 - چین4 - هند5 - انگلیس6 - فرانسه7 - کره جنوبی8 - آلمان9 - ژاپن10 - ترکیه11 - اسرائیل12 - اندونزی13 - استرالیا14 - کانادا15 - تایوان16 - ایتالیا17 - پاکستان18 - مصر19 - لهستان20 - تایلند21 - ویتنام22 - برزیل23 - ایران24 - سوئد25 - اوکراین26 - سنگاپور27 - الجزایر28 - عربستان سعودی29 - جمهوری چک30 - سوئیس


برخی از اطلاعاتی که توسط وبسایت گلوبال فایر پاور در مورد ایران اعلام شده است :

(( نیروی انسانی))
مجموع جمعیت : 80،840،713 نفر
نیروی انسانی مذکر : 46،247،556
جمعیت واجد شرایط برای خدمات نظامی : 39.566.497
رسیدن افراد به سن خدمت هر ساله : 1.392.438
تعداد نظامیان خط مقدم : 545.000
تعداد نظامیان ذخیره : 1.800.000

((سیستم های زمینی))
تانک : 1658
خودروهای زرهی : 1315
توپ های خودکششی : 320
توپخانه : 2708
سیستم پرتاب راکتی متعدد : 1474

((قدرت هوایی))
مجموع هواپیماها : 471
جنگنده و رهگیر : 137
هواگرد بال ثابت تهاجمی : 119
هواپیمای ترابری : 196
هاوپیمای آموزشی : 78
هلی کوپتر : 123
هلی کوپتر تهاجمی : 12

((قدرت دریایی))
ناو هواپیمابر : 0
ناوچه : 6
رزمناو : 3
ناو شکن : 0
زیردریایی : 32

((پتروشیمی))
تولید نفت : 3.518.000 بشکه در روز
مصرف نفت : 1.900.000 بشکه در روز
ذخایر اثبات شده نفت : 156.600.000.000 بشکه در روز

((مالی و اقتصادی))
بودجه دفاعی : 6.300.000.000 $ دلار آمریکا

((جغرافیای سرزمینی))
مساحت : 1.648.195 کیلومتر مربع
خط ساحلی : 2.440
مرز مشترک : 5894 کیومتر
خطوط تحت پوشش آبی : 850 کیلومتر


این آمارهای متفاوت در حالی منتشر شده است که همواره تفاوت در تعداد تجهیزات نظامی نخستین مشکل بزرگ مراکز معرفی قدرت‌های بزرگ دنیاست.

در این راستا، آمارهای منتشر شده توسط موسسات غربی درباره توان نظامی جمهوری اسلامی ایران دارای نقص‌های بسیاری که در ذیل به آنها اشاره می‌شود:



نخست؛ قدرت نظامی جمهوری اسلامی ایران به‌طور قطع بیش از این آمار و ارقام است، زیرا بر خلاف بسیاری از کشورهای غربی که اعلام آمار تجهیزات نظامی را افتخاری برای خود می‌دانند، ضروری ندارد که تمام تجهیزات نظامی کشورمان رسانه‌ای شود و توان بازدارندگی ایران بارها توسط مقامات ارشد نظامی کشورمان مطرح شده است.

دوم؛ در این رده‌بندی قدرت نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی لحاظ نشده که خود در بسیاری از زمینه‌ها مانند عرصه دریایی حرفهای زیادی برای گفتن دارد.

سوم؛ ایران با داشتن موشک‌های متنوع زمین به زمین، زمین به هوا، ساحل به دریا و … از قدرت‌های صاحب سبک موشکی دنیاست که اعتراف کارشناسان کشورهای غربی را در پی داشت و گفته‌اند که ایران رتبه نخست موشکی منطقه و ششم جهان را دارا است.

 

چهارم؛ یکی از علل اصلی این رتبه‌بندی براساس قدرت تجهیزاتی است که طی آن کشورهایی مانند عربستان‌سعودی که انبار نظامی آمریکا هستند و هیچ تاکتیکی ندارند، تنها با خرید میلیاردی سلاح خود را برتر نشان می‌دهند، درحالی در میدان جنگ در مقابل گروه‌های کوچک حرفی برای گفتن ندارند.


امروز جمهوری اسلامی ایران یک کشور قدرتمند در حوزه نظامی و سیاسی و دارای عمق راهبردی و اقتدار نظامی‌ست که اعتراف قدرت‌های غربی را در پی داشته است.درباره صحت رتبه‌بندی «گلوبال فایر پاور» و دیگر موسسات غربی تأمل بیشتری نیاز است، زیرا اطلاعات نظامی کشورها ازجمله جمهوری اسلامی ایران به نظر حفاظت شده و طبقه‌بندی شده است و دسترسی آسان از طریق این سایت کمی مضحک به نظر می‌رسد و نباید به اینگونه آمار اعتنای چندانی کرد.

گفتنی است، در این رتبه‌بندی رژیم صهیونیستی در حالی در جایگاه ۱۱ جهان قرار گرفته که در حمله سال گذشته به‌غزه توانایی مقابله با مقاومت اسلامی فلسطین و تصرف نوار غزه را نداشت. همچنین بسیاری از کشورهای عضو ناتو و اعتلاف عربی که خود را از قدرتمندترین کشورهای نظامی در دنیا می‌دانند، در جریان حمله گروهک تروریستی داعش به عراق، توانایی مقابله با گروهک کوچکی که حتی قدرت نظامی هوایی ندارد را نیز ندارند.

  • موافقین ۶
  • ۱۸۸۶ بار مطالعه شده است

رتبه جهانی ارتش

قدرت نظامی ایران

نظرات (۲)

از لحاظ تجهیزات نظامی خیلی ضعیف هستیم . هم از لحاظ تعداد و هم از لحاظ به روز بودن و جدید بودن . مال چهل سال پیش اند . الان باید اف 35 و هلی کوپتر کبری و موشک پاتریوت و ناو هواپیمابر و تانکهای مرکاوا داشته باشیم . تا دمار وهابی دشمن ایران را در بیاریم
  • مهدی ابوفاطمه
  • مقاله جالبی بود با این موسسه قبلا هم آشنا بودم بهرحال سگ زرد برادر شغال است خیلی از تحلیل های آنها از روی شیطنت هست
    موفق باشید
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی