دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

در اوایل سال 1383، ایران از ساخت یک فروند جنگنده جدید با نام "صاعقه" توسط متخصصان توانمند داخلی در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

این جنگنده‌ برای نخستین بار، در سفر رهبر معظم انقلاب به همدان پرواز‌ آزمایشی خود را با موفقیت به انجام رساند که در پی آن، فرمانده کل قوا (مدظله‌العالی) خطاب به خلبانان نیروی هوایی ارتش فرمودند: این موفقیت، نتیجه تلاش بی‌وقفه و ایمان پایدار جوانان دانشمند این کشور است.

جنگنده بمب‌افکن "صاعقه"در شهریور 85 با پرواز موفق در رزمایش "ضربت ذوالفقار" رسما به ناوگان هوایی ارتش پیوست و در رژه هفته دفاع مقدس سال 1386 از آن رونمایی شد.

جنگنده صاعقه

صاعقه، دومین جنگنده ساخت ایران است که متخصصان نظامی با توجه به قابلیت‌های این جنگنده، آن را نمونه‌ای از جنگنده "اف18" می‌نامند و تولید این جنگنده بازتاب زیادی در رسانه‌های جهان داشته است.

"جنگنده صاعقه"، دو سکان عمودی اوریب، شبیه به سکان‌های جنگنده آمریکایی اف18 و دم‌ دوتایی دارد.

ویژگی مهم این جنگنده پشتیبانی نزدیک هوایی بوده و توانمندی‌های حمل و شلیک انواع راکت، پرتاب انواع بمب و موشک با سیستم رادار پیشرفته قابلیت مناسبی به آن داده است.

جنگنده صاعقه

کاکپیت یا همان کابین خلبان صاعقه بسیار راحت بوده و خلبان، امکان دید کامل نسبت به اطراف خود را دارد.

این جت جنگی تنها جنگنده‌ای است که با ابتکار متخصصان ایرانی، مجهز به دید خلبان در جهات اصلی و فرعی شده است؛ به زبان ساده‌تر خلبان به وسیله دوربین‌های پیشرفته مداربسته، به راحتی می‌تواند قسمت‌های مختلف هواپیما را ببیند که این قابلیت قدرت این جنگنده را در تعقیب و گریز جنگنده‌ها و در گیری‌های هوایی و مانورهای واکنش سریع به شدت افزایش می‌دهد؛ همچنین کاکپیت تمام دیجیتالی این جت جنگی قابل توجه است.

موتور این هواپیما دو دستگاه موتور j-85 بوده و همچنین سرعت آن بین 1.6 تا 1.8 گفته شده است.

جنگنده صاعقه

رادار کنترل آتش آن از نوع Phazotron-NIIR N019 بوده و رادار N019 ساخت فازاترون که به نام Baaz نیز شناخته می‌شود، قادر است 10 هدف هوایی را در حالت «رهگیری به‌هنگام جستجو» (TWS) از فاصلهء حدود 80 کیلومتری مورد شناسایی قرار دهد و هم‌زمان به دو هدف شلیک کند؛ توان این رادار، برابر رادار RDM ساخت تامسون سی اس اف مورد استفاده در Mirage-2000H ارزیابی شده است.

جنگنده

رادار N019 دارای قابلیت دیدپائین – شلیک پائین بوده و دارای دقت و قدرت تشخیص خوبی برای تمیز دادن اهداف چندگانه است.

بیشترین وزن محموله این هواپیما 4,400 کیلوگرم و وزن خالی این هواپیما 8,000 کیلوگرم و بیشترین وزن برخاست این هواپیما 15,000 تا 18,000 کیلوگرم بوده و بردی در حدود 600 تا 800 کیلومتر را دارد.

جنگنده صاعقه

قدرت مانور هوایی صاعقه و خطای بسیار پایین و نیز شتاب لحظه‌ای و سریع از ویژگی‌های این جت جنگی محسوب می‌شود.

جدار شیشه‌ای کابین خلبان صاعقه ضد گلوله بوده و بنابراین امنیت خلبان در این شکاری به مراتب بیشتر از جنگنده‌های دیگر است.

فرمانده نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا، پس از انتشار اخبار ساخت جنگنده‌های ایرانی گفته بود: ما قبلا اصلا از جنگنده‌های ایرانی نمی‌ترسیدیم، بلکه از قدرت تحلیل و واکنش سریع و غیر قابل پیش‌بینی خلبانان ایرانی بیمناک بودیم، اما الان ما اطلاعاتی درباره جنگنده‌های ساخته شده در ایران نداریم و نمی‌دانیم از چه نوع تکنولو‍‍ژی در آنها استفاده شده است و الان هم از جنگنده‌های آنها و هم از خلبانان آنها بیمناکیم؛ ما قدرت آنها را در درگیری‌های هوایی شاهد بوده‌ایم، جنگ ۸ ساله ایران و عراق را خوب به یاد داریم.

جنگنده صاعقه

جنگنده صاعقه

نهاجا

  • موافقین ۹
  • ۲۱۰۷ بار مطالعه شده است

جنگنده

صاعقه

نظرات (۵)

با سلام و خسته نباشید
با یه نگاه ساده میشه فهمید این هواپیما کپی ساده و فقط دو سکانه اف5 هست و همه میدونن اف5 چون یه جنگنده بمب افکن ساده و ارزان و البته چالاک بود مورد توجه نیروی هوایی سلطنتی ایران قرار گرفت. با این حال یه سوال باقیه: چرا ما به جای اف5 اف16 رو کپی نکردیم؟؟؟؟ فکر کنم این جنگنده فقط به درد آموزش و حفظ آمادگی پروازی بخوره واگرنه در درگیری با نیروی هوایی کشور هایی مثل آمریکا انگلیس رزیم اشغالگر قدس و حتی همین امارات و عربستان هم کم میاریم
میگن اگه ریا میکنی جلو پادشاه ریا کن نه گدا!!!؟؟؟
دانشنامه دفاعی:
علیکم السلام
صاعقه هیچ شانسی در نبردهای هوایی ندارد
اما بر خلاف تصور شما برای پشتیبانی زمینی یکی از بهترین گزینه هاست
ما هم باید از یک جایی شروع میکردیم
این هم خوب است
سلام
یکی از علائم عدم پیشرفت بها ندادن به نیروی داخلیه..اینکه تجهیزات نظامی پیشرفته نداریم برای اینه به خودمون بها نمی‌دیم...میبینین که بیشترین امار بی‌کاری رو داریم..و بالاترین امار ربا...
خیلی راحت میشه به این نتیجه رسید با دیدن وضعیت جامعه که چقدر پیشرفته هستیم...صنایع نظامی هم عینیت اینه اینکه نمی‌تونیم یا بهتر بگم نمی‌خوایم داشته باشیم چون بخودمون بها نمی‌دیم و منتظریم دیگران از خارج بیان وارد کنن اگر هم بخوایم مثلا تولید داخلی رو بها بدیم نمونه بارزش خودرو سازیه که نماد کشتار جمعی و مکیدن خون مردم با قیمت‌های تخیلی و کیفیت پایین‌تر از حتی محصولات چینیه...
  • مهدی ابوفاطمه
  • حتی اگه کپی باشه باز هم عالیه
    نفس تولید یک جنگنده حتی جهت پشتیبانی نیروی زمینی یک کار بسیار مهمه و توانمندی زیادی رو طلب می کنه.
    بسیار مشخصه که کپی برداری هم زحمت بسیار داره
    توجه به متن استاد در پست هم نشون میده که یک هواپیمای خاصیه
    بهرحال دستشون درد نکنه و براشون آرزوی موفقیت می کنم
    این نشون میده که بچه های خدوم و زحمت کش و غیرتمند نظامیمون واقعا می تونن جلوی امام زمان علیه السلام سربلند کنن

    با سلام مجدد
    آقا کسی منکر زحمات مهندسین هوافضا نیست. اما نباید قضیه رو زیادی گنده کنیم جوری که خودمون هم فکر کنیم دیگه آخرشیم...
    هر 3 نمونه هواپیمای ایران140 در اصطلاح تولید داخلمون تا حالا سقوط کردن! سال به سال داره آمار سقوط جنگنده هامون زیاد میشه! متاسفانه سرعت حرکت علمی هوانوردی ما کمتر  سرعت رشد جهانیه. یعنی روز به روز داریم عقبتر میافتیم.
    به قول دوستمون جوان متخصص داریم که از فرط بیکاری باید بره خارج. سرمایه داریم که باید به مفاسد برسه. آخرشم چشممون به روسیه است تا به ما بعد از کلی منت سوخو30 بده.
    سلام.حال شما خوبه؟روزگار میگذره؟چرا توی تلگرام تحویلم نمیگیرید؟مشکلی پیش اومده؟
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی