دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

در اواخر سال 1930 میلادی در کشور اتحاد جماهیر شوروی سابق مهندس مکانیک معروف روسی "سی.وی.ولادیمیروف" مسلسل سنگین کالیبر 5/14 میلی متری را با نام ولادیمیر طراحی و ساخت و در اختیار نیروهای ارتش شوروی قرار گرفت ، البته او طرح اولیه این سلاح را از توپ ضد هوائی 20 میلی متری V-20 روسی اقتباس کرده بود.در مسلسل ولادیمیر فشنگ کالیبر 5/14 میلی متریBC-41 با مرمی 60 گرمی که مرکزش از جنس فولاد است مورد استفاده قرار میگردد و مرمی این فشنگ براحتی توانائی تخریب زره فولادی نفربرهای جنگی را دارا می باشد ،مرمی این فشنگ در فاصله 500 متری از ورق فولادی 32 میلیمتری و در فاصله 1000 متری از ورق فولادی 20 میلی متری عبور میکند.


تیربار 14.50

در خلال جنگ جهانی دوم نیروهای پیاده ارتش سرخ از این سلاح را بر علیه نیروهای پیاده و زرهی ارتش آلمان استفاده موثری کردند، گلوله های این سلاح براحتی زره سبک نفربرها و زره پوشهای آلمانی را تخریب و پاره میکرد و در میادین جنگ این مسلسل بسیار موثر و کارآمد بود.

اسلحه کالیبر 5/14ولادیمیر و مدلهای دیگر آن در ارتشهای مختلف جهان طرفداران زیادی دارد. کارشناسان اسلحه سازی روسی مدل دیگری از مسلسل ولادیمیر به نام ZPU-4  را برای مقاصد ضد هوائی و پدافند بر علیه هدفهای که در ارتفاعات پایین و تا  1500 متری پرواز میکردند بصورت چهار لول طراحی و ساختند که در میادین جنگ بسیار موثر و کار آمد بود(در جنگ ایران و عراق نیروهای عراقی با این مسلسل تعدای از بالگردهای ایرانی را به زیر کشیدند).

 


تیربار ولادمیر

تصویر بالا مسلسل 5/14 میلی متری ولادیمیر مدل ZPU-4 پدافند هوائی را با چهار لوله را نشان میدهد.

مدل دیگری از مسلسل سنگین 5/14 میلی متری ولادیمیر با تغییراتی جزئی با نام KPVT برای نصب بر روی زره پوشها و تانکهای روسی طراحی و مورد استفاده قرار میگیرد.
مسلسل ولادیمیر بر اساس فشار مستقیم گازهای خروجی ناشی از سوختن باروت مسلح میگردد از این مسلسل در جنگهای زیادی مانند ویتنام افغانستان جنگ عراق با ایران و جنگهای شمال قفقاز استفاده گردیده است.
نمونه دیگری از مسلسل کالیبر 5/14 میلی متری ولادیمیر به نام "MPTU " برای نصب در روی شناورها و کشتی ها جنگی و همچنین نصب در روی بالگردهای روسی طراحی و ساخته شده است که برای هدایت بهتر توسط مسلسلچی این سلاح را در روی پایه چرخانی نصب کرده اند که براحتی به هر سمت و سوی با آن می توان شلیک کرد


تیربار ولادمیر

در سال 1970 میلادی طبق دستورصادر شده توسط فرماندهی کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی "ناتو" تمامی اعظاء موظف گردیدند که تمامی نفربرهای زرهی خود را در قبال گلوله های 5/14 میلی متری مسلسل ولادیمیر با بدنه مقاوم طراحی و تولید کنند.

با توجه به گذشت تقریبا" 70 سال از ساخت اولیه این سلاح هنوز قدرت و مانور آن در جبهه های جنگ قابل اعتماد و ستایش می باشد، در کشورهای چین و لهستان از نمونه مسلسل کالیبر 5/14 میلی متری ولادیمیر با اجازه کارخانه سازنده مونتاژ و ساخته میشود.

مشخصات مسلسل روسی ولادیمیر به شرح زیر می باشد:
کالیبر(م م ): 14,5х114
طول اسلحه (م م): 2000
طول لوله اسلحه (م م): 1350
وزن اسلحه (کیلوگرم): 52,5
ظرفیت  مهمات اسلحه: هر نوار 50 فشنگ
سرعت شلیک گلوله(متر بر ثانیه) : 1030
نواخت شلیک گلوله (دقیقه) : 650
قدرت فشنگ (ژول) :  32000

 

حداکثر برد مفید (متر) : 3500
حداکثر برد نهایی (متر) : 9000

یک کلیپ فوق العاده در کانال آپارات دانشنامه دفاعی

دانلود

 

نکته: روی تصاویر کلیک کنید
 
در اینستاگرام همراه ما باشید
  • موافقین ۴
  • ۷۶۱۴ بار مطالعه شده است

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی