دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

تونگوسکا

سامانه پدافندی 9K22 معروف به تونگوسکا یک پدافند ضد هوایی سوار بر زره پوش است. این سامانه که در راستای تحقق ساخت سامانه پدافندی با قابلیت شلیک به اهداف زمینی (پرواز در سطوح بسیار کم) طراحی شد به نوعی نواده‌ی ZSU23 یا همان شیلکا می‌باشد.

تونگوسکا

ناتو نام این سامانه پدافندی را SA-19 ​​Grison گذاشته اما نام روسی ЗСУ-23-4 «Ши́лка» تونگوسکا می‌باشد. تونگوسکا بر شاسی 2K22M با قابلیت زرهی بهتری نسبت به شیلکا سوار شده است. این خودرو از یک موتو دیزلی V46 استفاده می‌کند که توانی برابر 780 اسب بخار تولید می‌کند. این توان می‌تواند تونگوسکا را به سرعتی برابر با 65 کیلومتر در ساعت برساند. نکته جالب در مورد این موتور این است که می‌تواند از چند نوع سوخت مختلف استفاده کند. در واقع تونگوسکا برای هر ارتشی یک نعمت است و طراحی خلاقانه آن این قدرت را می‌دهد که فرماندهان بتوانند استراتژی‌های خود را به شکل دلخواه تغییر دهند؛ همچنین سرعت جابجایی مناسب و زره‌پوش بودن آن دست ارتش را برای پوشش دادن نقاط و کریدورهای ارتفاع پایین باز می‌گذارد. این کریدورها ممکن است با از بین رفتن یک یا چند رادار در هنگام بروز جنگ باز شوند و دشمن با توجه به عدم پوشش راداری و پدافند بتواند هلی‌برن کند یا موشک‌های کروز خود را از آن کریدور عبور دهد. اما با توجه به وجود تونگوسکا دست ارتش در چنین مواردی کاملا باز می‌شود و می‌تواند نقاط مزبور را به خوبی پوشش دهد.

محصول تونگوسکا در سال 1982 در شوروی متولد شد؛ این محصول که یک نوآوری چشم نواز و خیره کننده به شمار می‌رفت رقبای سرسختی مانند ژپارد (گپارد) را داشت که تونگوسکا با اختلاف چشمگیری از رقبای خود جلوتر بود. اگر نقطه قوت ژپارد توپ و رادار اسکای گارد آن بود تونگوسکا نیز علاوه بر توپ قدرتند و رادار مناسب از موشک‌های تهاجمی نیز استفاده می‌کرد.

تونگوسکا

این خودرو از چهار خدمه استفاده می‌کند که وظایف هدایت، رصد راداری و درگیری با اهداف را به عهده دارند. این سامانه از رادار شناسایی و سیستم Target Acquisition Radar TAR برای اسکن تا برد 20 کیلومتری استفاده می‌کند که با کد 1RL144  بر روی باند E کار می‌کند. همچنین رادار درگیری Target Tracking Radar TTR تا برد 17 کیلومتر که بر روی اهداف قفل می‌کند (کد 1RL144M) و در باند J فعال می‌باشد. از قابلیت‌های دیگر تونگوسکا استفاده از سامانه IFF تشخیص دوست از دشمن است که روی باندهای ‍C,D فعال است.

تونگوسکا از یک کامپیوتر برای تشخیص فاصله و کنترل آتش استفاده می‌کند که به شکل عجیبی دقیق است. به صورتی که با توجه به دریافت‌های راداری سرعت و سمت و جهت و ارتفاع هدف را تشخیص داده و زمان شلیک مناسب را برآورد می‌کند. دقت آتش تونگوسکا به قدری دقیق است که از گلوله‌ی پنجم به بعد درصد اصابت به هدف به صورت تساعدی بالا می‌رود. از دیگر شاخصه‌های پردازشگر تونگوسکا این است که با توجه همان شاخصه‌های قبل (سرعت، فاصله، ارتفاع و ابعاد هدف) تشخیص می‌دهد که از کدام یک از سلاح‌های خود استفاده کند.

موشک‌های این سامانه عبارتند از:

9M311 : موشک اصلی، فیوز مجاورتی لیزری.

:9M311K  نمونه‌ی دریایی (3M87) با کد ناتو SA-N-11

 9M311-1: نسخه صادراتی

9M311M (3M88):  نسخه بهبود یافته

 :9M311-1M فیوز مجاورتی رادار بهبود یافته برای مقابله با موشک‌های کروز

تسلیحات:

موشک‌ها: هشت تیوب و لانچر موشک آماده شلیک

توپ: 2A38  دارای 1904 تیر فشنگ30 میلیمتری

نواخت تیر:  4800 گلوله در دقیقه

مشخصات:

ساخت: روسیه

سال ورود به خدمت: 1982

خدمه: 4 تن

وزن: 34.8 تن

طول: 7.93 متر

عرض: 3.24 متر

ارتفاع: 4.02 با برجک

توپ اصلی: 4×30 میلیمتری

موشک: 8×9M311 (موشک اصلی)

وزن پرتابه: 0.39 کیلوگرم

برد توپ:

  • 3 کیلومتر موثر
  • 4 کیلومتر مفید

نرخ آتش: +5000 دور در دقیقه (مجموع)

برد موشک: 8 کیلومتر

شاسی: 2K22M

موتور: V46

قدرت موتور: 870 اسب بخار

سرعت جاده‌ای: 65 کیلومتر بر ساعت

برد جاده‌ای: 580 کیلومتر

حق نشر برای دانشنامه دفاعی محفوظ است

پی‌نوشت: بازنشر برای YJC و میزان ممنوع می‌باشد.

گالری تونگوسکا و پانسیر:

  • موافقین ۹
  • ۴۲۴۵ بار مطالعه شده است

SA 19

تونگوسکا

سام 19

پدافند

نظرات (۳)

ارتفاع با برجک متظورش چیه؟؟؟؟؟
دانشنامه دفاعی:
یعنی شاسی با آن قلمبه روش
  • علی گوهر صمیمی
  • خانوم مرجان نظامی نویس می شود

    دانشنامه دفاعی:
    مرجان خانم بناست کلی ترجمه بدهد بیرون
    سامانه خوبی است ولی فکر کنم بروز رسانی باسه سامانه راداری و موشکیش نیاز داره
    وبلاگتون عالیه من هر روز چک می کنم و کلا  هم به این موضوعات و هم به وب شما علاقه خاصی دارم.
    راستی پانتسیر یا تونگوسکا کدوم بهتره؟
    درسته که قرارگاه پدافند رو تو ارتش داریم ولی بعد  تشکیل این قرارگاه همه سامانه ها در اختیار این نیرو قرار گرفت  و باسه حفاظت از ساختمانهای مهم انبار ها و زاغه های ارتش نیاز به این سامانه ها شدیدا احساس میشه.من 12 سال پیش سربازی تو یگاه توپخانه پدافند هوایی ارتش بودم.متاسفانه ارتش  تو بحث تجهیزات خیلی ضعیفه.هر چند امیدوارم الان وضع بهتری داشته باشن..
    دانشنامه دفاعی:
    در برخی از تصاویر مشاهده می‌کنید که تعداد موشک‌ها از شش به دوازده رسیده است.
    همچنین رادارها ارتقاء پیدا کرده‌اند.
    پانتسیر و تونگوسکا علاوه بر توانایی‌های مشترک هر کدام شاخصه‌های خود را دارند. اما اگر منظورتان این است که کدام به درد ما می‌خورد باید عرض کنم که تونگوسکا
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی