دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی
بالگرد رزمی Rooivalk جدیدترین نسل از بالگردهای تهاجمی کمپانی Denel Aviation آفریقای جنوبی بوده که دوازده فروند گونه AH-2A آن توسط نیروی هوایی آن کشور نیز سفارش داده شده است. اولین فروند از این بالگردها در جولای سال 1999 به اسکادران شانزدهم مستقر در پایگاه نیروی هوایی Bloemspruit تحویل داده شد.البته بالگردای تحویل داده شده هنوز مجهز به موشکهای ضد تانک Mokopa ZT-6 نشده اند که ترکیب نهایی تسلیحات این پرنده ها است. سفارش قطعی این موشکها در مارس 2004 داده شده است.Rooivalkها نقش قابل توجهی در عملیات حافظ صلح سازمان ملل که کشور آفریقای جنوبی تا حد زیادی با آن در گیر بوده٬ دارند.
این بالگردها بالاخره در اواخر سال 2005 به توانایی های عملیاتی اولیه (IOC) دست یافتند. ناگفته نماند احتمال دارد نیروی دفاعی مالزی در صورت تامین بودجه ٬ این بالگرد را در اسکادران های خود به کار گیرد.
کاکپیت
خدمه این بالگرد در کاکپیت به سبک بالگرد کبری و هایند به صورت پشت سر هم قرار می‌گیرند و مانند بیشتر دیگر بالگردهای تهاجمی خلبان در کاکپیت عقب کمی بالاتر و افسر تسلیحات (WSO) در کاکپیت جلو جای دارد. هر دو کاکپیت مجهز به صندلیهای ضد زره مقاوم در برابر برخورد و همچنین سیستم HOCAS یا دستها روی اهرم جمعی و دسته فرمان می‌باشند.
سایت نمایشگر نصب شده روی کلاه خلبان و کمک خلبان ساخت تالس ٬ اطلاعات پرواز سینه مال (NOE) را برای خدمه فراهم می سازد. همچنین این سیستم قابلیت یکپارچه شدن با تسلیحاتی مانند توپ گردنده و سرجستجوگر موشکهای هوا به هوا را نیز دارد بطوریکه نگاه خدمه برای قفل شدن هدف کافی است.
قابل ذکر است این بالگرد مجهز به واضح کننده تصویر نسل چهارم یکپارچه شده با جلونگر فروسرخ FLIR است که فقط با انتخاب یک کلید از حالت روز به حالت شب تغییر می یابد.
مهمتر از همه Rooivalk دارای سازه مقاوم در برابر برخورد و طراحی بدنه پنهانکار یا علاءم راداری ٬ فروسرخ و صوتی کم است.
تسلیحات
بالگرد Rooivalk توانایی حمل گستره وسیعی از سلاح‌ها را برای ماموریتهای مختلف دارا بوده که شامل موشکهای ضد زره و ضد بالگرد و همچنین تسلیحات سرکوب زمینی می باشد.این بالگرد همچنین قابلیت درگیری با اهداف چندگانه در برد کوتاه و دور را با به کارگیری توپ نصب شده در دماغه و تسلیحات زیر بالهای خود دارد.قابل توجه است توپ بیست میلیمتری گازی با تغذیه دوتایی F2 نیز امکان شلیک 740 تیر در دقیقه را با سرعت دهانه 1100 متر بر ثانیه فراهم می سازد که به همین منظور دو منبع تغذیه 700 تیر آماده به شلیک را در خود جای میدهد.این توپ سرعت چرخشی برابر با نود درجه در ثانیه دارد.سلاح اصلی بالگرد تهاجمی Rooivalk موشک ضد زره دوربرد Mokopa ( با برد 5/8 کیلیمتر ) بوده که توسط بخش Kentron کمپانی Denelساخته شده است.موشک Mokopa مجهز به جستجوگر نیمه فعال لیزری با سر جنگی پشت سر هم دوتایی است.
این بالگرد همچنین توانایی شلیک موشک‌های Hellfire و HOT3 را نیز دارا می‌باشد. بالگرد Rooivalk چهار موشک هوا به هوای V3CDarter ساخت MBDAMistral یا Denel Aerospace System را با خود حمل می‌کند.
موشک V3C Darter مجهز به جستجوگر فروسرخ با سایت نصب شده در کلاه خلبان برای تشخیص هدف است.موشک Mistral نیز که توسط نیروی هوایی آفریقای جنوبی انتخاب شده دارای جستجوگر با برد 6 کیلومتر است.
این بالگرد همچنین توانایی حمل شلیک 70 راکت FFAR ساخت کمپانی بلژیکی Forges de Zeebrugge با قابلیت انتخاب انواع سرهای جنگی بسته به نوع هدف را دارد.

اقدامات متقابل
مجموعه جنگ الکترونیک بالگرد تهاجمی Rooivalk بطور کامل با مجموعه‌ی خود پشتیبان جنگ الکترونیک (HEWSPS) یکپارچه شده است که شامل هشدار دهنده‌های راداری موج میلیمتری، لیزری و سیستم پخش کننده اقدامات متقابل است. این سیستم قابلیت برنامه‌ریزی در پرواز را داشته و همچنین در حین پرواز امکان سازگاری برای هماهنگ شدن با تهدیدات دشمن در محدوده ی عملیاتی را دارد. هشدار دهنده راداری این بالگرد با توانایی کشف راداری فراتر از برد ERP (حاصلضرب انرژی ورودی و بهره ی انرژی آنتن) پایین/ پالس داپر٬ محدوده فرکانسی فوق گسترده٬ هندلینگ پالس با چگالی بالا و اندازه گیر فرکانس داخلی سریع می باشد؛ و همچنین هشدار دهنده لیزری محدوده فرکانسی لیزری گسترده‌ای برای کشف٬ نمایش٬ مسافت یابی٬ تشخیص و تهدیدات موشک‌های هدایت شونده‌ی لیزری دارد.
سیتم پخش اقدامات متقابل نیز دارای حالت های دستی٬ نیمه خودکار و تمام خودکار بوده و توسط خشابهای Chaff و Flare شارژ می‌شود.
هدایت شلیک و دیده بانی
کشف ٬ هدف یابی و همچنین ردیابی هدف توسط سایت (TDATS) نصب شده در دماغه بالگرد انجام می شود که این سایت مجهز به یک حساسه ی تلویزیونی سطح پایین ٬ حساسه ی جلونگر فروسرخ (FLIR) ٬ ردیاب خودکار٬ مسافت یاب و نشانه گذار لیزری می‌باشد.
ناوبری و ارتباطات
بالگرد تهاجمی Rooivalk به مجموعه ناوبری پیشرفته ای مجهز شده است که شامل حساسه سرعت راداری داپلر ٬ سیستم مکانیاب GPS هشت کاناله ساخت تالس و واحد حساسه سمت و همچنین واحد داده های هوایی می‌باشند.
مجموعه ارتباطات نیز شامل دو فرستنده گیرنده رادیویی VHF/UHF با پردازش گر پیام های صوتی به صورت کدهای دیجیتالی FM و AM ٬ یک رادیوی فرکانس بالا با هوپینگ فرکانس ٬ کانال صوتی و داده ای ایمن و نیز یک ترانسپوندر IFF است.
ماهنامه نوآور
ویرایش و تنظیم دانشنامه دفاعی
  • موافقین ۱۰
  • ۳۶۲۰ بار مطالعه شده است

Rooivalk

بالگرد

تهاجمی

نظرات (۴)

  • ههـــ ـــــ
  • سلام برادر از این بالگرد ها خیلی خوشم میاد
  • مهدی ابوفاطمه
  • عکسشون خیلی آشناست
    شاید به خاطر شباهت به کبرا باشه
    سلام

    خیلی منون از مطالب خوبتون. لطف کنید مطالب بیشتری در ارتباط با تسلیحات ساخت افریقای جنوبی بگذارید.
    با سلام.با توجه به قابلیتهای مناسب ان نسبت به میل 28 و کاموف 52 برای سازمان رزم هوانیروز ارتش بسیار مناسب میباشد./
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی