دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

 بمب‌های گرافیتی مهمات غیرکشنده هستند که باعث ایجاد اختلالات کلی و از کار افتادن نیروگاه‌ها، تأسیسات برق و خطوط انتقال نیرو بدون ایجاد صدمات عمرانی ناشی از مواد منفجره می‌شوند.

 
گرافیت یک ترکیب از عنصر کربن و از نرم ترین مواد معدنی شناخته شده و یک رسانای بسیار قوی با رنگ مات است که به صورت ساختار ۶ ضلعی متبلور می‌شود. این ویژگی خاص کربن به علت ساختار اتمی و پیوند‌های دوتایی گرافیت است. پیوند های کربن _ کربن در هر ماده معدنی به طور چشم‌گیری قوی هسنتد. ممکن است عجیب به نظر آید که کربن یکی از نرم ترین کانی‌ها به عنوان یک ماده مستحکم در ساخت بدنه ماشین‌ها، هواپیماها و کپسول و سیلندرهای محتوی گاز با فشار بالا و … مورد استفاده قرار می گیرد. پیوند لایه‌های گرافیت در ابتدا خیلی ضعیف است، اما وقتی که این لایه‌ها به صورت لایه‌های درون هم؛ تابیده می‌شوند، رشته‌های آن مقاومت بسیار زیادی پیدا می‌کنند.
 
بمب گرافیتی؛ قاتل خاموش
 
مقابله با چنین تهدیدات احتمالی و شناخت راهکارهای مقابله، از اهم موضوعات دفاع غیرعامل کشور می‌باشد .
 
 
بمب‌های گرافیتی در زمره بمب های نرم و تسلیحات غیرکشنده طبقه بندی می‌شوند. این بمب‌ها برای از کار انداختن نیروگاه‌ها و تاسیسات برق بدون ایجاد صدمات عمرانی ناشی از مواد منفجره طراحی شده‌اند. در سال ۱۹۸۰ میلادی در یک تمرین نظامی مربوط به نیروی دریایی امریکا این الیاف موجب قطع تصادفی برق و خاموشی در منطقه عملیات شدند که منجر به توسعه این نوع سلاح گردید. درجنگ کوزوو ارتش آمریکا برای اولین بار از این بمب استفاده کرد و در یک حمله دو سوم خاک یوگسلاوی درخاموشی فرورفت. این بمب ابدا اثر تخریبی ندارد، اما باعث قطع شدن جریان برق می‌شود. در این بمب‌ها اغلب از گرافیت که نوعی ذغال سنگ نرم است استفاده شده‌است.
بمب گرافیتی؛ قاتل خاموش
 
کاربرد عمده گرافیت در برخی راکتورهای هسته‌ای، باطری های معمولی، مغزمداد و برخی کارهای صنعتی دیگراست. اما مهمترین خاصیت آن این است که قویترین رسانای جریان برق می‌باشد. به نظر می‌رسد در بمب گرافیتی از این خاصیت استفاده شده‌ است؛ بدین صورت که پس از انفجار، گرافیت که بیشتر از جنس کربن است با مواد حلال کربن ترکیب شده و بصورت بخار درمی آید. اما این بخار سنگین بوده و بزودی برسطح زمین می‌نشیند، بنابر این استفاده از این بمب در نیروگاه های برق باعث آلودگی سطح تجهیزات نیروگاه شده و باعث اتصالی و از کارافتادن نیروگاه می‌شود. درضمن برای پاکسازی نیروگاه و راه اندازی مجدد نیاز به چند ماه زمان است. ایالات متحده آمریکا از این بمب در جنگ های خلیج فارس و عراق در سال های ۱۹۹۱ و۲۰۰۳  نیز استفاده کرده‌ است. از راه های مقابله با این دسته تسلیحات؛ ایزولاسیون بدنه ساختمان، تاسیسات برق و اتاق های کنترل و فرمان، عایق افشانه برای مدارات الکترونیکی و استفاده از فیلترهای الکترواستاتیک می‌باشد.
 
بمب گرافیتی؛ قاتل خاموش
 
ایالات متحده آمریکا تنها کشور استفاده کننده از بمب‌های گرافیتی است.
 
 
بمب‌های گرافیتی عموماً دارای وزنی در حدود 450 کیلوگرم بوده و از نظر قیمت در مقایسه با بمب‌های جنگی بسیار ارزان قیمت می‌باشند. عملکرد این بمب‌ها همانند بمب‌های ناپالم است به طوری که بعد از رها شدن از هواپیما، پوسته خارجی آن ترکیده و الیاف درونی آن خارج شده و در فضا منتشر می‌شود و به تدریج بر روی کابل‌های برق فشار قوی در مراکز نیروگاهی فرود می‌آید و با ایجاد جرقه و آتش سوزی باعث خسارات سنگین به این‌گونه مراکز می‌گردد. الیاف درونی این بمب درون 20 الی 40 کپسول است که در هر کپسول حدود 100 الی 200 دوک نخ الیاف سبک وزن و نرم قرار دارد. طول هر رشته نخ الیاف آن به 40 متر می‌رسد و در مقابل حرارت تا 3000 درجه مقاوم است.
 
بمب گرافیتی؛ قاتل خاموش
 
در نوع پودری آن، کپسول‌ها که دو قسمتی هستند به وسیله چتر فرود می‌آیند و در میانه راه قسمت پایین کپسول جدا شده و پودر ذغالی بسیار نرم و سبکی از آن خارج شده و در فضای منتشر می‌شود و به تدریج روی محل اتصالات مراکز نیروگاهی می‌نشیند. این پودر ذغالی به صورت یک عایق الکتریسیته عمل می­‌کند و تمام مدارات و جریان‌ها را قطع می­‌نماید. 
 
دانشمندان دریافته‌اند که از گرافیت که هم رسانایی بسیار بالا و هم استحکام و نرمی بسیار زیادی دارد می‌توان برای اهداف خاص از جمله بمب‌های گرافیتی استفاده کرد. بمب‌های گرافیتی جزو بمب های نرم محسوب می‌شوند. این بمب ها برای از کار انداختن نیروگاه ها و تاسیسات برق بدون ایجاد صدمات عمرانی ناشی از انفجار مواد منفجره طراحی شده اند.
 
بمب گرافیتی؛ قاتل خاموش
 
بمب گرافیتی به عنوان سلاح سری سبب بروز اختلال و از کارافتادن شبکه تولید برق , امکانات مخابراتی و مراکز کنترل می‌شود. این بمب با کمک دستگاه ارتفاع سنج در ارتفاع خاصی منفجر می‌شود و ابری از گرافیت با وسعت چند صد متر برفراز تاسیسات تولید انرژی یا مراکز ارتباطی به وجود می‌آورد. این ابر گرافیتی به تدریج در محدوده هدف نشست می‌کند و به علت رسانا بودن موجب ایجاد اتصال کوتاه در کلیدها و مدارات و سوختن قطعات دستگاهها می‌شود و به این ترتیب مراکز تولید انرژی و مخابرات را غیر فعال یا ناتوان می‌کند.
 
این بمب که بنا به در خواست نیروی هوایی آمریکا ساخته شده و اثرات نامطلوبی روی انسان نداشته و نوعی مهمات هوا به زمین است که هدف آن غیر عملیاتی کردن ژنراتورهای برق و خطوط انتقال الکتریسته است.
 
این پروژه در سال 1970بر اساس تاثیر رشته های گرافیت کربن در اتصال قطب های مثبت و منفی منابع تولید و توزیع الکتریسیته آغاز گردید پیش بینی شده بود در عملیات آزاد سازی گروگان های لانه جاسوسی از این سلاح استفاده شود.
 
بمب گرافیتی؛ قاتل خاموش 
 
سابقه استفاده از بمبهای گرافیتی
 
در سال 1991 میلادی در طی عملیات طوفان صحرا الیاف گرافیتی در کلاهک جنگی موشک تام هاوک KIT_2 (کروز) نیروهای آمریکایی بر علیه تاسیسات برقی عراق به‌کار رفت که از دریا به سمت این کشور شلیک می‌شدند. در این حمله اتصالات ناشی از الیاف گرافیت؛ 90% ظرفیت تولید برق عراق را از کار انداخت. گفتنی است در سه روز اول جنگ؛ فرماندهان و مقامات آمریکایی به این نتیجه رسیدند که بیشتر شبکه و سامانه‌های توزیع و انقال برق را بجای مراکز تولید ( نیروگاه ها ) مورد حمله قرار دهند! در جنگ ناتو علیه یوگسلاوی سابق نیز نیروهای ناتو به رهبری آمریکا، نوع جدیدی از بمب‌های گرافیتی مشهور به بمب های نرم را برعلیه تاسیسات صرب ها استفاده کردند در این حمله 80% برق یوگسلاوی به مدت هفت ساعت قطع شد.
 
بعد از جنگ خلیج فارس نیروی هوایی آمریکا تصمیم گرفت که نوعی از این سلاح را که بتواند از هواپیما پرتاب شود بسازد. عملکرد این نوع بمب به اینگونه است که پس از انفجار بمب مادر (بمب خوشه ای ‌مانند CBU_97 ) ، بمب های کوچکتر  ( BLU-114 ) با استفاده از چتر  سرعت خود را کم  می‌کنند؛ سپس در ارتفاع معینی منفجر شده و الیاف کربن در هوا پراکنده می‌شود .
 
بمب گرافیتی؛ قاتل خاموش
 
فناوری به کار گرفته شده در این بمب ها مشابه بمب های خوشه‌ای است که حاوی تعدادی بمب کوچک (حدود ۲۰۰ بمب) می‌باشد. این بمب‌های کوچک با استفاده از یک فیوز سنسوری در ارتفاع مناسبی از هوا پخش شده و حدوده‌ای به وسعت ۳ برابر زمین فوتبال را تحت پوشش قرار می‌دهد. در هر یک از این بمب‌های کوچک 147 قرقره وجود دارد که با انفجار بمب، الیاف گرافیتی از قرقره‌ها باز شده و در هوا پخش می‌شود و بر روی هدف فرود می‌آید و در سیستم‌های تولید و انتقال برق ایجاد اتصال کوتاه نموده و سبب قطع برق می‌شوند. سلاح‌های گرافیتی تاکنون در دو نوع الیافی و پودری استفاده شده‌اند و تحقیقات نظامی برای یافتن مدل‌های دیگر در حال گسترش است.
 
 
مراکز مورد تهدید توسط بمب های گرافیتی
 
1- نیروگاه های برق و خطوط انتقال
2- سیستم مخابراتی پایه
3- سیستم های سوییچینگ
4- سیستم های مخابره و مایکرویو
5- سیستم های رادار
 
بمب گرافیتی؛ قاتل خاموش
 
راه های جلوگیری از تماس الیاف گرافیتی با هدف مورد نظر
 
1- استفاده از سقف های فلزی، توری یا پلاستیکی برای جلوگیری از تماس الیاف گرافیتی
2- استفاده از چتر برای جمع کردن الیاف گرافیت
3- تغییر فناوری ساخت نیروگاه های جدید
 
 
راه های جلوگیری از تماس پودر گرافیت با هدف مورد نظر
 
1- ایزولاسیون بدنه ساختمان، اتاق های کنترل وفرمان و تاسیسات برق
2- استفاده از فیلتر الکترواستاتیک
3- عایق اسپری برای مدارات الکترونیکی
 
منبع: مقاله دزدها

پی‌نوشت: من هیچی نمی‌نویستم. شما به این لینک رجوع کنید بمب گرافیتی فقط می‌توانم بگویم احساس شرمندگی می‌کنم. اینکه یک خبرگزاری پول می‌دهد بایدو لینک‌هایش را بدون اجازه برای کاربران فارسی بفرستد و به هزینه مردم تبلیغ کند و آمار خود را بالا ببرد اما عرضه ندارد یک نویسنده برای خودش استخدام کند. به خاطر اینکه باشگاه خبرنگاران جوان، جوانمرد نیستند احساس شرمندگی‌ می‌کنم.

  • موافقین ۸
  • ۲۰۰۲ بار مطالعه شده است

بمب

گرافیتی

نظرات (۲۹)

  • دانشنامه دفاعی
  • من به این آدمها چی بگم؟
    چی بگم؟
    چکارشان کنم؟
  • دانشنامه دفاعی
  • علی آقا ساعت 3 صبح چهار تا ورودی با یوزر ghoaria داشتیم. دسترسی را محدود کردم. به محض اینکه شما صحت اکانت خودتان را تایید کنید به حالت قبل بر می‌گردد.
    ¯\_(ツ)_/¯......همون گرافیت خودمون منم مدادمو باهاش بمب بسازم
    دانشنامه دفاعی:
    بله
    همان گرافیت
    البته گرافیت را تحریم بودیم اما خودمان تولید می‌کنیم
    از گرافیت الماس هم درست می‌کنند.
    یعنی الان از گرافیت الماس میسازن اخه دما باید خیلی بالا باشه این دما از کجا میارن
    دانشنامه دفاعی:
    با ایجاد خلاء دما را بالا می‌برند.
    همچنین از یک گاز [دقیق یادم نیست] هم استفاده می‌کنند و الماس به رنگ نزدیک به نارنجی کم رنگ در می‌آید.
  • علی گوهر صمیمی
  • باسلام اقا یاور
    میشود بیشتر توضیح دهدی
    ساعت 3 صبح

    دانشنامه دفاعی:
    علیکم السلام.
    مثل قبل
    یعنی الان از گرافیت الماس میسازن اخه دما باید خیلی بالا باشه این دما از کجا میارن .گرافیت تو فشار خیلی زیاد و درجه حرارت بالا که به 1700 درجه می رسد در طی مدت چهار تا شش هفته به الماس مصنوعی تبدیل می شود . تبدیل گرافیت به الماس در طبیعت به هزاران سال وقت نیاز دارد. 
    اولین بار الماس مصنوعی در 1953 توسط دکتر اریک لوندبلاد در آزمایشگاه های پژوهشی ASEA سوئد در شرایط آزمایشگاهی حدود 2400 K و فشار 76 کیلو بار با دستگاهی که در یک زمان فشار های بسیار بالا  و دماهای بسیار بالا رو تحمل میکرد ساخته شد
    دانشنامه دفاعی:
    :)
    فک کنم به صرفه باشه 
    دانشنامه دفاعی:
    در آمد خوبی دارند.
  • علی گوهر صمیمی
  • باسلام اقا یاور
    میشود بیشتر توضیح دهید
    کی بوده که ساعت 3 صبح اومده
    مطمئنید ساعت اشتباه نبوده یا اگه درست بوده
    من که گیج شدم
    دانشنامه دفاعی:
    علیکم السلام
    از کجا بدانم علی آقا

    می‌خواسته وارد وبلاگ بین بلاگ شود
    قبلش هم می‌خواسته وارد بیان شود که موفق نشده
    خوب من نوک مدادامو میارم شما درست‌کند پنجاه پنجاه
    دانشنامه دفاعی:
    نه من 51 درصد
    وگرنه قبول ندارم
  • علی اصغر
  • سلام عمو
    خوبین؟
    دارین بمب گرافیتی می سازین
    رو مداد من هم حساب کنین

    دانشنامه دفاعی:
    علیکم السلام
    خیلی ممنون عمو جان
    با رسیدن مدادهای شما وضعمان خوب شد
    ان شاءالله آماده که شد می‌دهیم مرجان خانم پرتاب کند سر نیروگاه‌های برق سعودی، داعش فورا مسئولیتش را به عهده می‌گیرد.
  • بــــــانـــو شـــــیــــطــــــونه
  • سلام این عالیه
    دانشنامه دفاعی:
    علیکم السلام دختر گلم
    ان شاءالله که تولید داخل شود
  • بــــــانـــو شـــــیــــطــــــونه
  • خوبید عمو گلی؟
    دانشنامه دفاعی:
    ممنون دخترم
  • بــــــانـــو شـــــیــــطــــــونه
  • انشالله
    راستی من تلگرام ندارم بیام
    دانشنامه دفاعی:
    ایرادی ندارد عمو جان
    البته می‌توانید از تلگرام مخصوص کامپیوتر استفاده کنید
    یعنی این بمب به قصد تخریب نیرو گاه ها ساخته میشن؟؟؟
    رو مداد من حساب نکنید إتود هستش خواکش برا شما بمب بشو نیست... میخوام بدم یه الماس کولینان برام بسازن...
    دانشنامه دفاعی:
    51 درصدش مال من
    شما همین‌هایی که درست کردیم را شلیک کنید.
    در صدد ساخت بمب هیدروژنی هم هستیم.
    ان شاءالله میزنیم ریاض را محو می‌کنیم.
  • بــــــانـــو شـــــیــــطــــــونه
  • نمیتونم
    میخوام بگم اما دلم نمیاد
    دانشنامه دفاعی:
    پس نگو دخترم
    چیزی که می‌دانی دیگران را ناراحت می‌کند را نباید بگویی
    یه بار بگید همش برا شما ۵۱ درصد٬ ۵۱ درصد٬ ۵۱ درصدددددد
    شما درستش کنید ۷۰ من ۳۰ شما...
    دانشنامه دفاعی:
    نخیر
    من درست کنم صد در صد بر می‌دارم
    شما خودت درست کن. چون توی مداد اتود شما حق آب و گل دارم 51 درصد بر می‌دارم
  • بــــــانـــو شـــــیــــطــــــونه
  • ناراحت نه میخوام شمارو اذیت نکنم 
    نگم هم سر دلم میمونه
    دانشنامه دفاعی:
    پس بگو که سر دلت نماند
    ناراحت نمی‌شوم
  • بــــــانـــو شـــــیــــطــــــونه
  • عمو لوم ندید ابروم برها؟
    دانشنامه دفاعی:
    دقیقا برعکس آن چیزی است که فکر می‌کنی دخترم
    دقیقا برعکس
    شما زدید و تایید نظر...
    یا حضرت لوزاااااااا
    عمو از ترجمه اصلا چیزی متوجه نمیشم همه واژه هاش نظامیه‌..
    جز اینکه٬ خودرو زرهی استریزفوردن توسط یه تانک بوفورس آتاکوانان مجهز شد( شاید اشتباه متوجه شدم)
    دانشنامه دفاعی:
    بفرمایید عمو جان
    منظور از خودروی زرهی و سا 19 (تونگوسکا) است
    یکی از مراجع را برای ترجمه فرستادم
    http://tanknutdave.com/the-russian-aa-qtunguskaq-9m311-series
    ببینم چه کار می‌کنی دخترم
  • بــــــانـــو شـــــیــــطــــــونه
  • عمو؟
    دانشنامه دفاعی:
    جانم عمو
  • بــــــانـــو شـــــیــــطــــــونه
  • :"(
    دانشنامه دفاعی:
    فاطمه خانم
    دقیقا برعکس چیزی است که تصور می‌کنی دخترم
  • بــــــانـــو شـــــیــــطــــــونه
  • تصور نکردم 
    دانشنامه دفاعی:
    بسیار خب
    حق باش شماست

    سلام

    خداقوت

    دانشنامه دفاعی:
    علیکم السلام
    خیلی ممنون خواهر بزرگوارم
    درسته...
    ولی اول باید انگلیسی به فارسیم تقویت بشه...
    همیشه کلاس میرم کتاب میگیرم وسط ترم نشده٬ کلاس هارو کنسل میکنم...
    اصلا یه وضعی شده که نگید...
    یه مدت همه چیز درست میشه یه مدت دیگه که کار نمیکنم همه چیز خراب میشه...

    دانشنامه دفاعی:
    ان شاءالله درست میشود
    به نظر من هر قدر میزان ترجمه بیشتر شود دقت و سرعتتان افزایش پیدا می‌کند
  • بــــــانـــو شـــــیــــطــــــونه
  • :"(
    پس واقعیته؟
  • بــــــانـــو شـــــیــــطــــــونه
  • یه سوال دارم؟
    دانشنامه دفاعی:
    بفرمائید
  • بــــــانـــو شـــــیــــطــــــونه
  • چرا همیشه سر سوالای من ساکت میشید؟
    دانشنامه دفاعی:
    شما فکر نکردی که باید کمی در این مورد فکر کنی؟
    من با هیچ کس به اندازه شما گفتگوی خصوصی نداشته‌ام.
    کمی فکر کن دختر گلم.
    من هیچ فرقی نکردم عزیزم. هنوز خودم را عموی شما می‌دانم.
  • بــــــانـــو شـــــیــــطــــــونه
  • خیلی فک کردم اما همین بود تو ذهنم
    دانشنامه دفاعی:
    شاید الان متوجه نشدی اما روزی متوجه می‌شوی
    امیدوارم آن روز خیلی نزدیک باشد دخترم.
    خدا شاهد است همیشه دارم برایت دعا می‌کنم.
  • بــــــانـــو شـــــیــــطــــــونه
  • بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
    دوستتون دارم عمویی 
    ببخشید *** **** ناراحت نشیدا
    دانشنامه دفاعی:
    دلیلی ندارد از شما ناراحت شوم دخترم
    چرا باید ناراحت باشم؟
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی