دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

با عنایت به اینکه روسیه در نظام چند قطبی بین‌المللی مخالف سیاست‌های ایالات متحده آمریکاست، لذا تلاش می‌کند تا با حضور نظامی در سوریه مواضع سیاسی خود را تقویت کند.

**اهداف عملیات نظامی روس‌ها در سوریه چیست؟

*دلیل اول: توازن منطقه‌ای با قدرت‌های جهانی


ایالات متحده آمریکا به شدت اصرار دارد تا دولت قانونی سوریه را سرنگون کند و در این مسیر از هیچ اقدامی دریغ نکرده و این اقدام سردمداران "کاخ سفید" باعث پیچیده‌تر شدن بحران سوریه شده است.

روسیه تلاش می‌کند تا با حمایت از نظام "بشاراسد"، علاوه بر اینکه بتواند نقشی موثر در اتفاقات منطقه غرب آسیا ایفا کند، تلاش دارد تا قدرت چانه‌زنی خود را در مسائل منطقه شرق اروپا همچون "بحران اوکراین" افزایش دهند.

حضور نظامی فدراسیون روسیه در سوریه، معادلات جدیدی را در منطقه رقم خواهد زد و باعث توازن هرچه بیشتر مخالفان و موافقان دولت سوریه (و شخص رئیس جمهور "بشار اسد") می‌شود.


**دلیل دوم: فروش سلاح به کشورهای منطقه  "غرب آسیا"

استفاده از سلاح‌های پیشرفته در نبرد با تروریست‌های تکفیری داعش و جبهه‌النصره و ارتش آزاد، احرارالشام و جیش‌الاسلام و .... باعث می‌شود تا مسکو علاوه بر فرصت یافتن برای آزمایش‌ سلاح‌های جدید خود در منطقه، بازارهای جدید فروش سلاح‌هایش را ایجاد کند.

در همین دو ماه اخیر استفاده از "راکت انداز توس"، موشک "کالیبر"، تانک "تی 90"، راکت انداز "اسمرچ"، جنگنده "سوخو 34"،  "بمب‌های سنگرشکن" کاب 500 تا 1500 " ، "موشک فراگ"، "ناوجنگی مسکوا"، سامانه موشکی اس 300 و اس 400" و... توجه برخی کشورهای منطقه را به تجهیزات روسی جلب کرده است.


 

4 دلیل




4 دلیل

4 دلیل

4 دلیل
*** دلیل سوم: صیانت از پایگاه مدیترانه‌ای "طرطوس"


روسیه با حضور نظامی خود در سوریه می‌تواند پایگاه نظامی مهم خود در بندر "طرطوس" حفاظت و پشتیبانی و حضور نظامی خود را در منطقه مدیترانه که بازیگرانی همچون ترکیه و اسرائیل دارد، تقویت کند.

 *مشخصات جغرافیایی شهر بندری "طرطوس"
طرطوس پس از لاذقیه دومین بندر بزرگ در کرانه‌های سوریه (غرب) است و شهری است تجاری و گردشگری. بیشتر مردم طرطوس عرب‌های مدیترانهٔ خاوری هستند ولی در حدود ۳ هزار یونانی‌تبار نیز در شهرک حمیدیه در جنوب طرطوس زندگی می‌کنند. این شهر بندری از بنادر اصلی سوریه بوده که بیش از 115 هزار نفر جمعیت دارد. 
بندر طرطوس در دوران اتحاد جماهیر شوروی به پایگاهی برای کشتی‌های روسی در دریای مدیترانه بدل شده بود. البته وزارت دفاع فدراسیون روسیه اعلام کرده که این پایگاه ، در جهت اورهال (تعمیر اساسی) ناوهای روسیه کاربری خود را حفظ کرده و به کار خود ادامه می‌دهد.


*توپولوژی پایگاه نظامی فدراسیون روسیه در "بندر طرطوس"
پایگاه نظامی نیروی دریایی ارتش فدراسیون روسیه در غرب سوریه و در شهر بندری "طرطوس" قرار دارد. این پایگاه نظامی در ابعاد کوچک  بوده و در راستای تعمیر و نگهداری ناوهای جنگی نیروی دریایی ارتش فدراسیون روسیه انجام وظیفه می‌کند. پایگاه نظامی "طرطوس" در راستای  سفر و نگهداری از ادوات فدراسیون روسیه ایجاد شده و در سفر ناوگروه‌های این کشور در منطقه مدیترانه ایفای نقش می‌کند.



 

4 دلیل

 

4 دلیل

 

این پایگاه نظامی فدراسیون روسیه در سال 1971 در جهت گسترش  ناوگان اتحاد  جماهیر شوروی سابق ایجاد شده است. این پایگاه دریایی می‌تواند انواع شناورهای نظامی از 100 تا بیش از 300 متر ( کوچک تا متوسط و بزرگ) را در اسکله میزبانی کند که از جمله آن می‌توان به ناوشکن "اودالوی" ، شناور  "سالوا" و "کایروف" و ناوهواپیمابر "الکسی کوزنیتسف" اشاره کرد.
این  پایگاه  به یک پادگان، ساختمان های انبار، اسکله های شناور، قایق برای تعمیرات مجهز است و حدود پنجاه ملوان روس درآن حضور دارند . این مکان  تنها  مرکز  نظامی مسکو در در یای مدیترانه  به شمار  می رود که براساس   توافقنامه  سال 1971  و اعزام   ناوگان  در یایی  روسیه در مدیترانه  شکل گرفت  . این  ناوگان با  فروپاشی  اتحاد جماهیر شوروی  در سال  1991 از بین رفت اما  همچنان روسیه موقعیت خود را در این  مکان  حفظ کرده است.


اشاره شده که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی مقامات فدراسیون روسیه در حال بازسازی این پایگاه نظامی هستند ؛ ضمن آنکه روابط "مسکو-دمشق" در این مسیر بسیار گسترش یافته است. گسترش همکاری‌های سیاسی، نظامی و اقتصادی در دستور کار دو کشور بوده و پایگاه نظامی طرطوس در انی زمینه از ده سال گذشته نقش عمده‌ای داشته است. به گفته برخی منابع پایگاه نظامی "طرطوس" تا سال 2042 در رهن کامل فدراسیون روسیه است.


****دلیل چهارم: دفاع در مقابل تروریسم تکفیری از مرزهای روسیه در شرق اروپا

روسیه با حضور نظامی در سوریه تلاش می‌کند تا این کشور به دست بنیادگرایان و افراط گرایان (القاعده، داعش، جبهه‌النصره، احرارالشام، جیش‌الاسلام و...) نیفتد چون این موضوع تأثیری مستقیم بر امنیت ملی فدراسیون روسیه خواهد داشت.

 

به عبارت بهتر "مسکو" نگران گسترش افراط گرایی در مرزهای جنوب غربی خود بوده، لذا با توجه به اینکه صدها نفر از چچنی‌ها عضو گروه تروریستی داعش شده‌اند، بیم آن می‌رود که با برگشتن به روسیه، مرزهای جنوب غربی این کشور را ملتهب کنند و لذا "کرملین"  از تاکتیک "مبارزه با تروریسم و افزایش امنیت ملی از طریق مقابله با بنیادگرایی دورتر از مرزها" امنیت ملی خود را تأمین می‌کند.

روسیه در دوران "ولادیمیرپوتین" رئیس جمهور این کشور تلاش زیادی را برای احیای موقعیت خود انجام می‌دهد و با آگاهی از تمهیدات غرب برای مهار کردن "مسکو"  این کشور برای آنکه نشان دهد به عنوان یک قدرت مطرح شده با ایجاد و ائتلاف "مسکو-دمشق" در مقابل ائتلاف ضد داعش با بیش از 60  کشور قابلیت‌های خود را نشان داده و توانسته با انجام عملیات نظامی در سوریه عیار خود را به عنوان یک بازیگر منطقه‌ای به بوته آزمون بگذارد.

YJC
  • موافقین ۱۰
  • ۶۹۵ بار مطالعه شده است

نظرات (۳)

سلام
ممنون
  • علی اصغر
  • بررسی جالبی بود

    سلام بر رزمندگان اسلام
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی