دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

"قدرت‌های جهانی" به همراه  "جمهوری اسلامی ایران" تصمیم گرفتند تا در یک سازوکار تعامل گرایانه برنامه جامع اقدام مشترک را اجرایی کنند.

با توجه به اینکه  نحوه لغو تحریم‌های تسلیحاتی نیز جزئی از توافق هسته‌ای است؛ لذا تجهیزات نظامی برخی کشورهای غربی نیز می‌تواند مورد توجه جمهوری اسلامی ایران قرار بگیرد که از جمله این سلاح ها، "جنگنده‌های فرانسوی" است.

با توجه به سفر چند ماه آتی حجت‌الاسلام و المسلمین  "دکتر حسن روحانی" رئیس جمهور کشورمان به فرانسه و دیدار با  "فرانسوا اولاند"  رئیس جمهور این کشور، گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره طرح خرید جنگنده‌های فرانسوی از جمله هواپیمای "داسو رافال (Dassault Rafale) " وجود دارد.

 

آیا ایران جنگنده


آیا ایران جنگنده

آیا ایران جنگنده

البته جمهوری اسلامی ایران در جهت تولید جنگنده‌ها گام های مهمی برداشته و لذا تلاش برای مذاکره و خرید جنگنده‌های خارجی در راستای  "خرید و تولید مشترک"  این جنگنده‌ها خواهد بود.

همانطور که فرماندهان نیروهای مسلح کشورمان اعلام کردند، خرید و تولید مشترک تکنولوژی یک محصول نظامی در دستور کار است و نه صرفا یک خرید ساده. جنگنده فرانسوی  "داسو رافال (Dassault Rafale) " به عنوان پرنده تهاجمی قدرتمند می‌تواند به عنوان یک گزینه برای خرید، مهندسی معکوس و تولید مشترک مورد توجه قرار بگیرد.

*خصوصیات جنگنده  "داسو  رافال"
جنگنده  "داسو رافال (Dassault Rafale) " (که البته در بین عموم با نام‌هایی موازی همچون "رافائل" و "رافال" نیز شناخته می‌شود)  به عنوان یک پرنده دو موتوره چند منظوره و تهاجمی تولید می‌گردد که ساخت کشور فرانسه است. این جنگنده می‌تواند ماموریت‌های محوله  را در هر زمان بخوبی و با دقت بالا انجام دهد.

"رافال" در سه "مدل B " که ۲ کابین  مخصوص نیروی هوایی،  "تک کابین و باز"  مخصوص نیروی هوایی و مدل  تک کابین کلاس ام  که مخصوص "نیروی دریایی و ناوهواپیمابر"  است و  با وجود اندازه کوچک توانایی حمل میزان سنگینی مهمات (چندین هزار کیلوگرم "در منابع بین 8 تا 9 تن") را دارد.



 

آیا ایران جنگنده

آیا ایران جنگنده
آیا ایران جنگنده

 

جنگنده  "داسو رافال (Dassault Rafale) " ساخت شرکت "داسو"  فرانسه بوده که بصورت رسمی در دهه 80 میلادی اولین پرواز خود را انجام داده است. این جنگنده بصورت ویژه اکنون در حال تولید انبوه بوده و نیروهای هوایی برخی کشورهای جهان از جمله مصر و هند این جنگنده را دارند.
نیروی هوایی و دریایی فرانسه کاربر و سازنده اصلی این جنگنده بوده و طبق برنامه ارتش فرانسه می‌خواهد از جنگنده  "داسو رافال (Dassault Rafale) " به صورت انبوه در نیروی هوایی و دریایی خود استفاده کند و این جنگنده در جنگ لیبی در سال 2011 مورد ارزیابی قرار گرفته است.


**قیمت هر فروند جنگنده "داسو رافال (Dassault Rafale) " چقدر است؟
قیمت هر فروند جنگنده فرانسوی "داسو رافال (Dassault Rafale) "  بین 70 تا 80 میلیون یورو است (اگر هر یورو را پایه 4 هزار تومان فرض کنیم قیمت یک فروند جنگنده فرانسوی مذکور بین 280 تا 320 میلیارد تومان خواهد بود).
شروع به ساخت جنگنده مذکور در سال 1971 به عنوان یک طرح ملی کلید خورد و این جنگنده در کنار سایر هواپیماهای شکاری ارتش فرانسه همچون  "میراژ 2000 " و  "میراژ اف 1 " بعنوان یک محصول ویژه شناخته می‌شود.

جنگنده فرانسوی "داسو رافال (Dassault Rafale) "  هواپیمایی دو موتوره با قابلیت حمل بازه گسترده ای از تسلیحات "هوا به هوا" و  "هوا به زمین" می‌باشد که در عین حال، هواپیمایی بی نهایت تغییر پذیر است و به سرعت می تواند نقش خود را از برتری هوایی به شناسایی، حملات دریایی و یا زمینی تغییر دهد.
کلاس‌های مختلف جنگنده  "داسو رافال (Dassault Rafale) " توسط نیروی هوایی ارتش فرانسه به کار گرفته می‌شود و این جنگنده‌ها می‌توانند بر روی ناو هواپیمابر نیز حمل شوند و مهمات گسترده‌ای را بر روی خود سوار کنند.

برد پروازی قریب بالا (در منابع بیش از 3 هزار کیلومتر) یکی دیگر از ویژگی‌های این جنگنده بوده که با وزن بیش از 22 تن، سرعت 2 ماخ و طول 15 متر انواع موشکهای هوا به هوا از جمله موشک  "میکا (Mica Air to Air Missile)" و "ساید وایندر  (AIM-9 Sidewinder)"  را می‌تواند حمل کند.

 

آیا ایران جنگنده

آیا ایران جنگنده

 

کشورهایی همچون فرانسه، هند، مصر و ... از این نوع هواپیما در نیروی هوایی خود استفاده می‌کنند و برخی کشورها همچون برزیل، کره جنوبی و سوئیس به دنبال خرید این جنگنده پیشرفته هستند.

**نظر اولاند درباره جنگنده "داسو رافال (Dassault Rafale) "
"فرانسوا اولاند"  رئیس جمهور فرانسه در حاشیه یکی از نشست های خود درباره جنگنده "رافال" گفت: ما معتقدیم جنگنده  "رافال"  هواپیمای بسیار خوبی است و این مسئله را به دوستان خود گفتیم و آنها نیز با ما هم عقیده هستند.
یک منبع بلند پایه فرانسوی اعلام کرد فرانسه در مرحله نهایی  فروش ۳۶ فروند جنگنده  "رافال" به قطر است.  البته قطر برای نشان دادن اعتراض خود به ایالات متحده آمریکا در کم کاری فروش تسلیحاتی از فرانسه تجهیزات نظامی می‌خرد و  قرارداد خرید  جنگنده  "داسو رافال (Dassault Rafale) " نیز در همین راستاست. البته قطر به دلیل نگرانی های امنیتی قراردادهای سنگین دفاعی با فرانسه و همپیمانان غربی اش امضا می‌کند و به نحوی می‌خواهد در قدرت نظامی هوایی از سعودی ها عقب نماند.

"گوتیه ریبینسکی"  کارشناس شبکه در این خصوص که چرا کشور کوچک قطر چه از لحاظ وسعت و چه از لحاظ جمعیت اکنون در حال مسلح کردن خودش است گفت: زیرا قطر کشوری است که می خواهد عمیقا خود را از قیومیت دیپلماتیک، سیاسی و حتی دینی همسایه بزرگ سعودی اش رها کند.

این کارشناس در این باره که چرا صادرات  "رافال" چهارده سال طول کشیده است گفت: ابتدا به این علت که این هواپیما بسیار گران است و فناوری اش جلوتر از زمان و اینکه کالای لوکسی محسوب می شود؛ در مقام مقایسه می توان گفت که خریدار  جنگنده "رافال" انگار در زمینه خودرو بهترین خودروها را خریده است.

 
شرکت "داسو" همچنین به دنبال  فروش ۱۶ فروند از این جت‌های جنگی چند منظوره به مالزی است و مذاکرات را در خصوص فروش احتمالی جنگنده به امارات عربی متحده از سرگرفته و به احتمال زیاد  جنگنده  "داسو رافال (Dassault Rafale) " توسط کشورهای حاشیه خلیج فارس به تعداد انبوه خریداری شده و این خریدها ادامه دارد.


**شرکت جنگنده "داسو رافال (Dassault Rafale) " در عملیات ضد داعش
 اوایل اسفند ماه سال 93 جنگنده پیشرفته "داسو رافال (Dassault Rafale) " با پرواز از عرشه " ناو هواپیمابر شارل دوگل" نخستین عملیات خود را علیه گروه تروریستی داعش انجام داد و  این پرواز عملیاتی با بمباران مناطقی در استان "نینوا" و "الانبار" کلید خورد و در چند ماه اخیر مواضع داعش را در سوریه و عراق بمباران می‌کند.

 

آیا ایران جنگنده
آیا ایران جنگنده

دولتمردان "الیزه" تلاش می‌کنند تا با فروش تسلیحات نظامی به کشورهای حاشیه خلیج فارس به اقتصاد فرانسه کمک کنند؛ البته سیاست جمهوری اسلامی ایران در صنعت دفاعی خودکفایی بوده و اگر چنین جنگنده ای در صورت رایزنی های آتی خریداری شود ، این پتانسیل در کشور وجود دارد که از این جنگنده ساخته و در داخل "اورهال " گردد.  

با توجه به اینکه اتحادیه اروپا در راستای لغو تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران گام برمی‌دارد و همچنین فروش هواپیمای مسافربری از طرف  "اوباما" رئیس جمهور آمریکا آزاد شده، لذا احتمال فروش و انتقال تکنولوژی جنگنده‌های پیشرفته فرانسوی نیز می‌تواند در دستور کار  "تجارت ایران و فرانسه" قرار بگیرد که البته تاکنون تنها برخی گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای مطرح شده است.

yjc

پی‌نوشت: امیدوارم شما هم از خواندن این مطلب به اندازه من لذت برده و تفریح کرده باشید.

  • موافقین ۹
  • ۱۱۹۳ بار مطالعه شده است

جنگنده

رافال

نظرات (۱۶)

جالب بود...
ماخ یعنی چی؟؟؟ تو مطلب قبلی هم بود ( سرعت ۲ ماخ)
دانشنامه دفاعی:
الان دیدم که دوست عزیزم کیهان توضیح داده است.
به احترام ایشان توضیحات خودم را حذف می‌کنم
merciii
ali bud
دانشنامه دفاعی:
خواهش می‌کنم
به سرعتی گفته می‌شود که از سرعت صوت (۳۴۳ متر بر ثانیه) بیشتر باشد. واحد سرعت فراصوت «ماخ» است و به تعداد ضریب سرعت می‌گویند مثلاً صدا یک ماخ سرعت دارد.
  • علی اصغر
  • ایکاش بتوانیم تولید کننده باشیم
    هر چند هستیم اما بیشتر و بیشتر
    دانشنامه دفاعی:
    ای کاش بتوانیم
    البته تا الان که تولید قابل قبولی نداشته‌ایم.
    ان شاءالله از این به بعد تولیدات خود را از نظر کیفی و کمی افزایش بدهیم.
  • کدخدا (م.م.ز)
  • سلام حاجی
    خوبی؟

    البته که لذت بخش بود 

    یه سوال
    دور از هر توضیحی به نظر شما احتمال اینکه خرید انجام بشه (هم لغو تحریم ها تا این حد انجام بگیره هم فرانسه فروشنده باشه هم ایران خریدار) بیشتره یا اینکه خرید انجام نشه؟
    دانشنامه دفاعی:
    علیکم السلام
    آنچه من امروز دارم می‌بینم ما هرگز از فرانسه جنگنده نخواهیم خرید.
    البته به درستی هم علاقه‌ای به خرید جنگنده از فرانسه نداریم
    به عقیده بنده
    تولیدات مشترک با چین واردات از روسیه و احتمالا جنگنده‌های ساب از سوئد ... چشم انداز آینده خواهد بود.
    عدد ماخ ، نسبت سرعت شیئی در یک سیال به سرعت صوت در همان سیال است. عدد ماخ یک پارامتر بی‌بعد و بدون یکا است. تعریف ریاضی عدد ماخ که با Mنشان داده می‌شود، به صورت زیر است


    M=v/a( ام مساوی وی تقسیم بر آ)

    که

    V سرعت جریان گاز
    a سرعت صوت در محیط است. سرعت صوت در هوا و در شرایط معمولی برابر 343.2 m/s است  که معمولا همون 343 میگیرن
    تو عمرم یه چیز بلد بودم حیفه نگم

    دانشنامه دفاعی:
    احسنت عمو جان
    خیلی هم عالی

    می‌دانید که عدد ماخ با توجه به فشار هوا و ارتفاع از سطح دریا متفاوت است.
    مثلا اگر یک موشک در سطح دریا به سرعت 310 متر بر ثانیه برسد به لحاظ عملی دیوار صوتی را شکسته است یعنی از سرعت صوت فراتر رفته حالا همین موشک یا هواپیما در جایی مانند کویر سمنان در ارتفاع 1000 پایی باید به سرعت 355 متر در ثانیه برسد تا از سرعت صوت بگذرد
    فشار هوا سطح دریا ک میشه 101.3هکتو پاسکال بر سانتی متر مربع در سطح خشکیم که میشه یک اتمسفر یا 760میلی متر جیوه یا همون101 پاسکال ...اینا که همیشه ثابتن پس ارتفاع باید تغییر پیدا کنه که سرعتم تغییر کنه؟؟؟؟
    دانشنامه دفاعی:
    این فشار همیشه ثابت نیست عمو جان
    عوامل بسیاری در تغییر آن دست دارند
    اون که آره یکی از عواملشم تغییر ارتفاع با افزایش ارتفاع فشار کم میشه ....من میگم عامل موثری که رو سرعت همون تغییر ارتفاع دیگ که تغییر فشارم به دنبال خودش میاره یعنی اگه ارتفاع تغییر نکنه تغییر فشارم نداریم سرعتم نباید تغییر کنه. خداییی خودمم متوجه حرفام نمیشم ¯\_(ツ)_/¯
    دانشنامه دفاعی:
    :)))
    اتفاقا خیلی هم عالی توضیح می‌دهی عمو جان
    یعنی چی که متوجه نمیشم.
    خیلی عالی بود
    [کف زدن]
    خخخخخ ...خوب شما با من فرق دارید شما هوشتون خوبه با این ضریب هوشی مطمئن میتونید یه چیزایی ازش خارج کنید ولی من نه (◎_◎;)
    دانشنامه دفاعی:
    اختیار دارید عمو جان
  • گوهریا ...
  • باسلام
    آشغال های احمق فقط می خواهند با فرستادن چند مقاله و با انشایی نوشتن از مخاطبان و کاربران سوء استفاده کنند دیگر هیچ هدفی جز این کار ندارند مطمئن باشید
    تحریم ها برداشته شدو  و ذهن مردم دنبال محصولات خارجی هست و چی بهتر از اینکه بگن یه جنگنده فرانوسوی احتمال داره ایران بخره معموله که کلی خواننده و کاربر می ریزه اونم با تبلیغات سایتشون بعد از اخبار ساعت 19 معلومه که وقتی یه هم چین خبری بدن نصف مردم سرازیر می شوند و سئوی سایتشان می رود بالا و این هم سود و پول بیشتر
    اینها به چشم طعمه به کاربران نگاه می کنند و ارزشی برای کاربر قائل نیستند
    کجای دنیا با یه سفر رئیس جمهور به کشور دیگر چشم امیدها رفته طرف خریدهای نظامی اون هم مثل ایران
    دل ما خوشه که خبرگزاری فارسی داریم
    یه ذره آبروری سایت های نظامی رو نگه دارند
    دانشنامه دفاعی:
    علیکم السلام
    این‌ها در سرشان به جای مغز گچ است
  • گوهریا ...
  • لعنت به وای جی سی
    لعتن به دزد ها
    لعتن به دروغ گوها
    دیشب داشتم شام می خوردم که آخرهای برنامه باشگاه خبرنگران جوان بعد از اخبار ساعت 7 بود وقتی مجری این رو گفت که آیا ایرن جنگنده رافال می خره و بروید توی سایت مقاله را بخوانید لقمه توی گلوم گیر کرد
    ولی خوب شد که موجبات خنده و شادی ما را فراهم کرد.
    دانشنامه دفاعی:
    در کل آبرو برای نظامی نویس‌ها نگذاشه‌اند
    ووویییی آقا گوهریا عصبانی میشود 
    دانشنامه دفاعی:
    همه پناه بگیرید
    :))
  • گوهریا ...
  • با سلام
    خسته شدم از دست این احمق های آشغال
    چهارتا بی فهم و شعور یک جا جمع شده اند حداقل یه کم واقع گرایانه بنویسند
    کم دروغ تحویل مملکت بدهند
    حداقل توی مسئله ای که سرشت ندارند کار نکنند بروند همان پزشکی و اجتماعی و . . . شان
    یه ذره آبروی نظامی نویس های فارسی و رو نگه دارند با این کارهای اینا فقط اشباع مقالات داریم توی جمع نظامی نویس ها  که بدون سود همراه هستش
    ب

    دانشنامه دفاعی:
    والا من که دیگر دارد برایم عادی می‌شود.
    مقالاتشان موجب تفریح و خنده است
    ههههه بر عصاب خودتون مسلط باشید
    دانشنامه دفاعی:
    :))
    ایییی  خداااا....
    خدا بخیر کنه....
    گوهریا اینقد عصبانی هستی که لعنت رو دوبار لعتن نوشتی....
    یا حضرت جرجیس...
    دانشنامه دفاعی:
    یا حضرت صالح
    الان دیدم.
    معلوم است بدجوری علی آقا را عصبانی کرده‌اند
    جنگنده های رافال گزینه ی خوبی است ، جنگنده های آلمانی ، غربی و آمریکایی بهتر از روسیه هستند و علاوه بر این که روسها فرصت طلب و بد عهد و پیمان هستند که در        اس سیصد و نیروگاه بوشهر به خوبی این مساله را ثابت کردند .روسیه لوازم اسقاطی اش را همیشه قالب می کند . کشورهای کمونیستی و شرق قابل اعتماد نیستند ......
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی