دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی
آمریکایی‌ها 14 سال پیش و پس از حمله به برج های دو قلوی سازمان تجارت جهانی نیویورک در یازدهم سپتامبر، به صورت جدی قصد حمله به ایران را داشتند اما بنا به دلایلی از انجام این کار منصرف شدند. آنها در واکنش به حمله یازدهم سپتامبر، بلافاصله به افغانستان و عراق لشکرکشی کردند و نیروهای نظامی آن به بهانه برقراری امنیت تا چندین سال در خاک این کشورها باقی ماندند.
اوایل دی ماه امسال بود که امیر احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در حاشیه افتتاح بخش های جدیدی از بیمارستان خانواده ارتش، در خصوص قصد آمریکا برای حمله به ایران در چهارده سال پیش صحبتهایی را مطرح کرد و گفت: آمریکایی ها پس از حادثه 11 سپتامیر 2001 به صورت جدی قصد حمله به ایران را داشتند اما ظریفیت دفاعی و بازدارندگی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اعم از ارتش و سپاه و بسیج مانع این اقدام آنها شد و آمریکایی ها را از حمله به سرزمینمان پشیمان کرد.

با توجه به قدرت دفاعی 14 سال پیش جمهوری اسلامی ایران، در این گزارش بر آن شدیم تا گوشه ای از پیشرفت های نظامی کشورمان در حوزه های دریایی، هوایی و زمینی از سال 2001 تا 2015 را بررسی کنیم و ببینیم که از آن تاریخ تا به امروز چه سلاح ها و تجهیزات جدیدی در اختیار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است.
ناوشکن جماران، هواناو یونس، رادار برد بلند مطلع الفجر 2، تانک ذوالفقار، سلاح زاویه زن، ناوچه موشک انداز ذوالفقار، زیردریایی های غدیر، السابحات و بعثت، سلاح ملی خیبر، سلاح ملی زعاف (کلت کمری) ، تندر 9 میلی متری سبک، بمب هوشمند 200 پوندی قاصد، پدافند هوایی 8 لول، اژدرهای حوت، کوسه و یاسین، موشک کروز دریایی، موشک های عماد، زلزال 1 و 2، شهاب 1 و 2 و 3، قاصد، والفجر، سجیل، فاتح و نازعات، هواپیماهای جنگنده صاعقه 1 و 2، شفق، آذرخش و قاهر، از جمله ادوات و تجهیزاتی است که از سال 2001 به این سمت در اختیار نیروهای مسلح ایرانی اعم از نیروی زمینی، هوایی و دریایی قرار گرفته است. 


در کنار این تجهیزات مدرن جنگی، متخصصین نظامی کشورمان نیز در این مدت با بهره گیری از به روزترین فناوری های جهان به رشد صنعت نظامی و دفاعی کشورمان کمک کرده اند که بارزترین جلوه این کمکها را می توان در ساخت انواع پهپادهای ارتش و سپاه مشاهده کرد. شاهد، ابابیل، مهاجر، رعد، حازم، هدهد، کرار، سایه، کاوش، صاعقه، شاهین و سهند، برخی از پهپادهای رونمایی شده نیروهای مسلح ایران تا کنون هستند که قدرت اطلاعاتی و عملیاتی و ضریب اطمینان فعالیتهای نیروهای مسلح ایران را در نبردهای احتمالی با شیبی بسیار تند افزایش خواهند داد.

اعتراف پنتاگون به پیشرفتهای نظامی خیره کننده ایران/چرا آمریکایی ها 14 سال پیش از فکر حمله به ایران منصرف شدند؟

در ادامه گوشه ای از گزارش سالانه سازمان اطلاعات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) درباره پیشرفت های نظامی ایران را می خوانیم:

"ایران به صورت مستمر توانمندی‌های نظامی‌اش را ارتقاء می‌دهد. نیروی دریایی ایران در حال ساخت شناورهای سریعتر است، نیروی زیردریای خودش را توسعه می‌دهد، توانمندی‌های دفاع موشک‌های کروز خودش را توسعه می‌دهد و حضورش را در آب‌های بین‌المللی افزایش می‌دهد. نیروی دریایی ایران، دورترین استقرار فرامنطقه‌ای خودش را در مارس 2013 انجام داد بطوریکه در آبهای چین حضور یافت و برای اولین بار یک زیردریایی ایرانی در دسامبر 2013 به هند رفت. نیروی دریایی ایران می‌خواهد تا به آبهای اقیانوس اطلس برسد."

در ادامه گزارش پنتاگون آمده است: "ایران در تلاش است نیروی دفاع هوایی و نیروی هوایی خودش را مدرنیزه کند. هرسال ایران سامانه‌های ساخت ایران را رونمایی می‌کند از جمله این سامانه‌ها می‌توان به سامانه‌های موشکی، رادارها و پهپادها اشاره کرد. ایران در سال 2013 نیز همین کار را انجام داد (سامانه های جدیدی به نمایش گذاشت). ایران همچنان در تلاش است به سامانه‌های موشکی پیشرفته دوربرد زمین به هوا دست پیدا کند."

در این گزارش همچنین اذعان شده است: "ایران به قدری پیشرفت کرده که می‌تواند اهدافی را در سراسر منطقه و در شرق اروپا هدف قرار بدهد. ایران علاوه بر فناوری‌های موشکی و راکتی فزاینده‌اش، در تلاش است میزان کارایی سامانه های موجودش را تقویت کند. ایران در حال ساخت  موشک بالستیک ضدکشتی به نام خلیج فارس است. وسیله پرتاب فضایی سیمرغ ایران نشان دهنده عزم این کشور برای توسعه فناوری های موشکهای بالستیک قاره پیماست."

اعتراف پنتاگون به پیشرفتهای نظامی خیره کننده ایران/چرا آمریکایی ها 14 سال پیش از فکر حمله به ایران منصرف شدند؟

پرتابگرهای موشکی سپاه در شهر زیرزمینی

در همین راستا سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه در همایشی که 25 آبان ماه 94 در دانشگاه عالی دفاع ملی برگزار شد گفته بود: "اگر روزگاری یک موشک کوتاه‌برد را آزمایش می‌کردیم و این برای ما شگفت‌انگیز بود امروز دیگر موشک‌های دوربرد را که تا آن سوی مرزها را با دقت بالا و خطای کم مورد اصابت قرار می‌دهد آزمایش می‌کنیم برای ما شگفت‌انگیز نیست و امروز وقتی پهپادهای ما می‌تواند تا 3 هزار کیلومتر شعاع عملیاتی داشته باشد و عملیات تهاجمی انجام دهد برای ما شگفت‌انگیز نیست"

جانشین فرمانده کل سپاه در همان همایش اذعان کرده بود که "اگر در گذشته پیشنهاد فروش سلاح مدرن به ایران می‌دادند، برای ما جذاب بود ولی امروز اگر بهترین پیشنهادات را هم بدهند جذابیتی ندارد چرا که آنچه آنها دارند ما مشابه آن و در برخی حوزه‌ها بهتر از آن را داریم".

حال و با توجه به پیشرفت های فوق تصور نظامی و دفاعی ایران در تمام حوزه های دریایی، هوایی و زمینی، آنچه در عمل حتمی و غیرقابل انکار به نظر می رسد، وحشت ایالات متحده آمریکا از فکر حمله به ایران است چرا که آنها به خوبی دیده اند که ایران در هشت سال دفاع مقدس با دست خالی در برابر تجهیزات و ارتش تا بن دندان مسلح عراق ایستادگی کرد و پیروز شد و امروز با توجه به پیشرفت های حیرت انگیز دفاعی و نظامی ایران که در راستای دکترین "بازدارندگی" تعریف شده است، تصور حمله به ایران برای هر کشوری تصوری ناکام و از پیش شکست خورده تلقی می شود.
برگرفته از سایت مقاله دزد
باز نشر با نام دانشنامه دفاعی و اوج آرمی بلامانع است
پی‌نوشت: از آنجا که این سایت تا کنون ده‌ها مقاله مختلف از دانشنامه دفاعی و اوج آرمی و دیگر سایت‌ها را به سرقت برده و ضمن خراب کردن مقالات دست به سرقت علمی و ادبی زده است تصمیم به مقابله به مثل گرفتم. از این به بعد تا روزی که ایشان دست از این کار زشت خود بردارند تمام مقالات نظامی‌شان را با نام سایت‌هایی که از آنان مقاله به سرقت برده‌اند باز نشر می‌دهم. این کار را در مرحله‌ی اول برای تلافی انجام داده‌ام. در مراحل بعد با نام میلیتاری [مقاله]، راسخون، هوانورد و چندین سایت و وبلاگ دیگر که از دوستان بنده به حساب می‌آیند انجام می‌شود. یعنی مقالات این سایت را بر می‌دارم و با نام سایت‌های مزبور باز نشر می‌دهم. اما به محض اینکه این سایت و وای‌جی‌سی متنبه شده و دست از این کار خود بردارند بنده و دیگر دوستانی که همراه با ما این کار را انجام می‌دهند، این روند را متوقف می‌کنیم. ظاهرن قانون هم نمی‌تواند جلوی بعضی از ایشان را بگیرد. برایم سوال است... چرا مقالات را کپی می‌کنید منبع را منتشر نمی‌کنید؟ چرا مقاله را خراب می‌کنید!؟ چرا خلاصه‌اش می‌کنید یا موارد نامربوط به آن اضافه می‌کنید. امیدوارم این خیزش که تا کنون شش سایت و وبلاگ دارند آن را حمایت می‌کنند موجب متنبه شدن ایشان شود.
  • موافقین ۱۱
  • ۱۰۱۰ بار مطالعه شده است

موشک

پهپاد

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی