دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

شهید "ابوالفضل نبیئی قهرودی" از شهدای دفاع مقدس است او مانند خیلی از دانشجویان امروزی که برای کسب بورسیه از دانشگاه های معتبر دنیا و دست یافتن به مدارج بالای علمی  مشغول به تحصیل هستند در دانشگاه صنعتی شریف مشغول به تحصیل بود ناگهان با تصمیمی که برای خیلی از دانشجویان در آن موقعیت غیرقابل باور است؛ با خدای خود معامله کرده و اجر این معامله را در تاریخ 13 اردیبهشت 1365 گرفته و به شهادت میرسد.

یکی دیگر از خصوصیات بارز شهید تاکید در مسئله ی دین و حق و الناس است این مسئله به نقل از برادرشان که گفتند بارها و بارها به همرزمان وگوشه کنار، به بدهی های مالی اشاره کرده بود، به عنوان نمونه، به مبلغ تلفنی که از پادگان تماس گرفته بود سفارش و یادآوری کرده که مبادا فراموش شود.  متن زیر وصیت نامه شهید ابوالفضل نبیئی قهرودی است.

والعصر الانسان لفی خسرا الاالذین آمنو و عملوالصالحات و توالصو بالحق و تواصو بالصبر...

قسم به عصر و زمان، به درستی که همه انسانها در زیانکاری هستند؛ مگر آنانکه ایمان آوردند و عمل نیک انجام دادند و در کارها متوسل به حق هستند و در سختی ها صبور و بردبارند...

 

آنقدر غافل می شویم که حتی در موقع نماز به فکر خدا نیستیم

همانطور که خداوند فرموده همه انسانها در ضرر و خسران هستند و در غفلت به سر می برند مگر آنانکه مخلصانه برای خدا کار کردند و از راه حق منحرف نشدند لحظه های عمر ما تبدیل به ثانیه ها و ثانیه ها تبدیل به دقایق و دقایق تبدیل به ساعت ها و بالاخره همه این ها تبدیل به پایان عمر انسان میشود.

دنیا ما را جذب به خودش کرده و با زیبایی های فریبنده خود ما را فریفته است و لحظه لحظه از عمر ما را می گیرد و هرچه بیشتر ما را سرگرم به دنیا و از آخرت غافل می کند آنقدر غافل می شویم که حتی در موقع نماز نیز به فکر خدا نیستیم و در موقع دیگر که هیچ.

خداوندا از سر تقصیرات من بگذر یا کریم من بنده شرمنده هستم ولی تو خدای بخشنده هستی. خداوندا در سرتاسر عمرم همه اش گنه کار بودم؛ معصیت ها که به جای خود، آن کارها و سختی هایی که به خیال خود برای تو انجام داده ام وقتی فکرش را می کنم می بینیم که برای تو نبوده یا برای مردم بوده و یا برای ریا برای آنکه مردم خوش آمدم را بگویند.

یا الله تو را به خون شهدا، تو را به جان آن شهدایی که ما افتخار داشتیم که با آنها دوست باشیم گناهان من رو سیاه را ببخش.

 

از تو می خواهم که لطف کنی و مرگ مرا در شهادتم قرار دهی

مولا جان یک لحظه از عمری را که باید وظیفه بندگی انجام می دادم؛ انجام ندادم و اگر بندگی بوده برای تو نبوده یا برای مردم بوده یا برای شیطان. خدایا اگر من این همه گناه کارم ولی امید به کرم و بخشش تو دارم. خدایا بحق امام حسین (ع) و بحق تمام معصومین و مقربین و بحق پدر و مادرهای مومن از سر تقصیرات من بگذر؛ خدایا به من ایمان بده که بعد از این حرف ها که زدم بتوان م راه حق را پیدا کنم.

خداوندا بحق امام امت، پیر جماران ما را بحب خودت و رسولت و حب امام زمان و امام امت بمیران، خدایا من لیاقت شهادت بلکه لیاقت مرگ آگاهانه را ندارم ولی از تو می خواهم که لطف کنی و مرگ مرا در شهادتم قرار دهی...

پدر و مادر عزیزم، خواهر و برادرم و فامیل و آشنایان اگر مرگ من فرا رسید و موقع رفتن از دنیا در ایمان به خدا و در حال خدمت و پاسداری از اسلام بودم سعادت و بزرگی است و جای جشن دارد چرا که خوشبختی این دنیا موقتی است و خوشبختی آن دنیا که ابدی است ارزش دارد.

اگر در این راه خدا لطف کرد و جان مرا گرفت سعادت من بوده

برادر و خواهر، اگر مرگ انسان فرا برسد جام عمر تمام شود هر کجا که باشد می رود چه در جبهه، چه در بستر و چه در هر جایی که فکرش را بکنی و نمونه های آن زیاد بوده و همه دیدیم ولی باور نمی کنیم و از ضعف ایمان است که باور نمی کنیم و موقع مرگ غافل بودیم که بد به حالمان.

من نمی گویم که پدر و مادرم در مرگ من گریه نکنند ولی بدانند که اگر در این راه خدا لطف کرد و جان مرا گرفت سعادت من بوده و نمی رفت کشته نمی شد؛ پس بیاد خدا باشید و برای غریبی امام حسین (ع) و یارانش گریه کنید و هر وقت حال پیدا کردید تو را به جان پیغمبر و امام زمان(ع) من را دعا کنید.

هر وقت به یا د من افتادید من را دعا کنید و از خدا برای من طلب مغفرت کنید و خواهش می کنم که اگر کسی از من طلب کاری دارد بیاید و بگیرد انشالله در آخرت بدهکار نباشم.

پی‌نوشت: آقای ربا خوار بزرگ؛ بانک ناشریف مرکزی؛ از این شهید خجالت نمی‌کشی!؟

  • موافقین ۱۰
  • ۱۲۲۲ بار مطالعه شده است

نظرات (۱۶)

  • شـــــــــــیــــــطــــــــــــونه Fatima
  • خدا رحمتش کنه 
    :)

    دانشنامه دفاعی:
    :)
    عموجون از شهیدان می توان درس های خوبی یاد گرفت
    خدا همه ی شهیدان رو رحمت کند و روح همشون شاد
    دانشنامه دفاعی:
    درست است عمو جان
    بیخود نیست که می‌گویند
    شهدا شمع محفل بشریتند
  • شـــــــــــیــــــطــــــــــــونه Fatima
  • قهرید؟
    دانشنامه دفاعی:
    نه

    چرا آدرس وبلاگ خودت را نمی‌گذاری؟
  • شـــــــــــیــــــطــــــــــــونه Fatima
  • حسش نیس
    دانشنامه دفاعی:
    کسی جای شما را نگرفته.. بیا اتاق گفتگو
    باید با هم حرف بزنیم.
  • شـــــــــــیــــــطــــــــــــونه Fatima
  • نمیتونم شرمنده
    دانشنامه دفاعی:
    بسیار خب
  • شـــــــــــیــــــطــــــــــــونه Fatima
  • :(
  • شـــــــــــیــــــطــــــــــــونه Fatima
  • اسم اتاق گفتگو حرفای دوستانس
    دانشنامه دفاعی:
    جالب است دخترم
    پس خودت هم می‌دانی موضوع چیست!
    هیییییییی عمو خیلی در حق شهدا بی انصافی میشه خیلیییییی توی ‌.شهر کوچک و کم جمعیت ما فقط دویست و پنجاه و چهار شهید دارد شهری که شاید در دوران جنگ به مانند یک روستا بیشتر نبوده ولی هیچ کس جز هم شهریان شهدای شهر رو نمیشناسن ، گاهی وقت ها پدرم میگه چرا هیچ وقت اسم هیچ کدام از شهدای ما در رسانه ها اورده نمیشه....کاش قدر شهدا رو بیشتر بدونیم به والله همین شهدا این ارامش الان رو به ما هدیه دادن هیییییی دلم پره عمو از دست خودمون ...شادی روح شهید قهرودی و شهدای شهرستانمو اللهم صلی علی محمد والله محمد
    دانشنامه دفاعی:
    اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

    یکی از آرزوی شهدای ما گمنامی بود عمو جان...
    اینطوری به قضیه نگاه کنید که آنها به آرزویشان رسیده‌اند.
    من اینطوری خودم را تسکین می‌دهم.

    شهدا خیلی برایمان عزیز هستند. هر چقدر از شهید همت بگویم و بنویسم کم است. هر چقدر از زحمات شهید شفیع‌زاده بنویسم کم.. اما مقام شهدا دست خداست عمو جان... من بدبخت رو سیاه کی باشم که بخواهم میان اولیاء الله تبعیض قائل شوم (مثال زدم) منتهی بعضی وقتها داریم در مورد شهدا کوتاهی می‌کنیم. اینجا سرزمین هزاران شهید است که هر کدام یک میثم بودند، هر کدام یک مالک بودند.. اینها به مانند شهدای جنگ بدر جنگیدند دخترم... رسول گرامی اسلام نبود و امام ایشان در حجاب... اجر کار این شهدا بسیار بالاست... حتی بالاتر از شهدای صدر اسلام... اینها حسینی زیستند و حسینی مردند.
    شادی ارواح طیبه شهدای عالم تشیع از میثم تا آخرین شهید صلوات
    اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
    بله عمو شهید شدن آرزوی همه و گمنام بودن مأوای انها بود ولی کاش کل دنیا شهید علی قدم کرمی را بشناسند وقتی که در اسارت برای دخترش نامه مینوشت که سخت میگیرند شکنجه میدهند کاش دنیا شهید را بشناسد که وقتی جسدش به اغوش خانواده برگشت بدنش را به هفت هشت تیکه کرده بودن کاش حداقل از شهدا ذره ایی ذره ایی یاد کنیم و اما ایا کسی این شهید بزرگوار را میشناخت کسی از درد و رنجش در زندان های عراق چیزی میداند ؟؟؟
    دانشنامه دفاعی:
    میدانی عمو جان؛ اوایل جنگ بچه محل‌های ما می‌رفتند جبهه، یک بچه محل داشتیم به نام ابوالفضل آقا؛ جوان رشید، با وقار و مودبی بود. شهید شدن حسین فهمیده همه جا صدا کرد. حالا لشگر لگشر حسین فهمیده داشت می‌رفت جبهه... این ابوالفضل آقا پلاک و زنجیرش را داد به من... (البته توی اسباب کشی گمش کردم) گفت: این پلاک شما....
    بچه‌های هم سن و سال من همیشه گیر می‌دادیم که ابوالفضل آقا کی نوبت ما می‌شود...
    ابوالفضل رفت؛ دو ماه بعد حجله‌اش را زدیم. شهید شد. سینه‌اش شرحه شرحه شده بود...
    نمی‌دانید مادرش چه حالی داشت... پدرش هم رفت جبهه به خونخواهی پسر، برای اینکه جبهه پر از ابوالفضل بود. موج انفجار پیر مرد را گرفت. دیگر هیچ وقت تا آخر عمر هوش و حواس درست و حسابی پیدا نکرد.
    حالا کی توی این شهر دو میلیونی شهید سقری ساز را می‌شناسد؟
    چند نفر شهید میوه‌چین را می‌شناسند؟
    چند نفر؟
    می‌دانم چه احساسی داری دخترم...
    من اینجا بس دلم تنگ است...
    اره به والا بس دلم تنگ و است و چشم هایم بارنی‌ اره ما در حق شهدا خیلببییی بی انصافی کردیم خیلی....عمو الان کسی پزشکی در بیاد شاهکار کرده گل شیرینی هدیه مهمونی اونم بعد از تمام شرایطی که ایجاد میکنن بعد از اون همه آسایش و پول تازه پزشکی در میاد انگار قهرمانن..ولی ما نمیدونیم قهرمان اصلی شهید نعمت الله کاظمی هم شهری خودم بود وقتی بعد از آن همه مشقت برای درس خواندن ( چون شهر ما دبیرستان رشته تجربی نداشت به شهری دیگری برای تحصیل میرفتن) همون سال اول پزشکی قبول شد ولی وقتی پدرش گفت اماده ی رفتن به دانشگاه شو گفت نه پدر میروم جنگ اگه قسمت شد برگشتم دوبار درس میخوانم ...عم‌ اینا قرمان اصلین به خدا انقد دلم میگیره از کم لطفی هایی که میکنیم...اصلا ای کاش برای بچه ها کتاب درسی میزاشتن برای اشنایی با شهدا ....والا به خدا
    دانشنامه دفاعی:
    میدانی عمو جان
    توی خارج حتی آن آمریکایی‌های نجس هم نام قهرمانان جنایتکار خود را در کتاب های درسی آورده‌اند و دانش‌آموز باید تمام کارهای غلو شده‌ی آنها را مو به مو یاد بگیرد تا نمره‌ی قبولی به او بدهند.
    در غرب کتب درسی پر است: ژنرال گردن که بود؟ اروین رومل که بود؟ ژنرال پاتن که بود؟ کلنل آبرامز که بود؟ کلنل زهر مار چه کار کرد؟ و از این حرفها.. اما تا ما می‌خواهیم نام شهید صیاد را در کتب درسی بیاوریم یا از عملیات رمضان در بخش‌های درسی استفاده کنیم. این شمع روشن‌کن‌های نژاد پرست جبهه می‌گیرند!
    بدبختی اینجاست دخترم...
    بدبختی اینجاست که قاسم لودرها را نمی‌شناسیم تا وقتی که در عراق قیامتی به پا می‌کند... تازه می‌فهمیم در ایران چقدر حاج قاسم سلیمانی داریم که اسمی از آنان برده نمیشود؟
    زمان جنگ دو سه نفر بودند که از عراقی ها دزدی میکردند و الان همه آنها را می‌شناسند. حاج قاسم، نور چشم ما که میرفت لودر می‌دزدید برای بچه‌ها خاکریز درست کنند. حسن شفیع‌زاده و حسن تهرانی مقدم که توپ و راکت می‌دزدیدند تا با آن بعثی‌ها را بزنند...
    در کل دلم از دست این جماعت خون است.
    منم مث شمام دلم خونه به خدا ...واقعا چرا اینجوری هیییی
    سلام علیکم. الحق اینها انتخاب شده بودن  شهادت نصیب هر کسی نمیشه
    دانشنامه دفاعی:
    علیکم السلام
    شهادت نصیب هر کسی نمی‌شود.
    به راستی حق مطلب را بیان کردید.
  • شـــــــــــیــــــطــــــــــــونه Fatima
  • انصافا نمیدونم موضوع چیه؟
  • شـــــــــــیــــــطــــــــــــونه Fatima
  • چی بگم اخه بیاید اتاق گفتگو وبم لطفا
  • شـــــــــــیــــــطــــــــــــونه Fatima
  • الان اومدید؟
  • شـــــــــــیــــــطــــــــــــونه Fatima
  • ببخشید عمو شرمنده