دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد آنکارا قصد ندارد به بحران ناشی از سرنگونی هواپیمای روسی سوخو 24 در سوریه دامن بزند.
ترکیه – حامی تروریسم

خردوغان گفت:" ترکیه همواره هوادار صلح ، گفتگو، حل و فصل دیپلماتیک بوده و هست. اما هیچکس نباید انتظار داشته باشد که ما در برابر نقض فضا ، مرزها و حاکمیت خود کور و کر باشیم. ما قصد دامن زدن به این حادثه را نداریم و فقط از امنیت خود و حقوق برادران (ترکمن) دفاع می کنیم".

همچنین کره‌خردوغان در مصاحبه ای اختصاصی با «سی ان ان» اظهار داشته کشورش به دلیل سرنگون کردن هواپیمای جنگنده روسیه در منطقه مرزی ترکیه با سوریه عذرخواهی نخواهد کرد؛ زیرا این جنگنده حریم هوایی کشورش را نقض کرده بود.

در حرامزادگی این بی‌شرف شک ندارم؛ فقط یک حرامزاده حرام لقمه می‌تواند اینقدر نامرد باشد
وی اظهار داشته: «اگر لازم باشد یک طرف عذرخواهی کند، آن طرف ما نیستیم. آن هایی که حریم هوایی ما را نقض کردند باید عذرخوهی کنند. خلبان ها و نیروی هوایی ما صرفاً وظایف خود را انجام دادند که عبارت است از واکنش نشان دادن به نقض قواعد تعامل. من فکر می کنم این اصل ماجراست». 

سی ان ان اشاره می کند که در پی متهم شدن روسیه به فریبکاری از سوی ترکیه و اعلام تصمیم مسکو برای استقرار سامانه های ضد موشک در سوریه، تنش ها در منطقه خاورمیانه اوج گرفته است. در همین راستا، ادبیات و لحن مقامات دو طرف نسبت به یکدیگر نیز حالتی مبارزه جویانه به خود گرفته است. 

افزون بر این، استفاده از سلاح اقتصادی نیز وارد ماجرا شده است. در این راستا، وزارت کشاورزی روسیه اعلام کرد که کنترل ها بر واردات مواد غذایی و کشاورزی از ترکیه را تشدید می کند. بیانیه ای که در پایگاه اینترنتی این وزارتخانه منتشر شده، از افزایش نظارت در مناطق مرزی و همچنین مراکز تولیدی در ترکیه خبر می دهد. دلیل این امر، نقض مکرر استانداردهای روسیه از سوی تولیدکنندگان ترکیه عنوان شده است. 
الکساندر تکاچف، وزیر کشاورزی روسیه نیز اظهار داشته حدود 15 درصد از تولیدات کشاورزی ترکیه، با استانداردهای روسیه همخوانی ندارد. در این میان، برخی آژانس های گردشگری روسیه نیز اعلام کرده اند سفر به ترکیه را محدود خواهند کرد. 

از سوی دیگر، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه اعلام کرد این کشور در پایگاه هوایی خود در لاذقیه سوریه، سامانه دفاع موشکی «اس 400» مستقر خواهد کرد. برد این موشک ها، 250 کیلومتر است؛ در حالی که پایگاه هوایی مذکور تنها 45 کیلومتر با مرز ترکیه فاصله دارد. 

در تحولی دیگر، ساعاتی پیش اعلام شد که در ادامه تنش ها میان مسکو و آنکارا، دولت روسیه 39 بازرگان ترکیه ای را اخراج کرده است. ۳۹ بازرگان ترکیه‌ای که برای شرکت در کنفرانسی درباره موضوعات مربوط به کشاورزی به روسیه آمده بودند، ابتدا دستگیر و سپس از کشور اخراج شدند. مقامات روس دلیل این اقدام را نداشتن ویزای تجاری از سوی این افراد عنوان کردند. این بازرگانان با ویزای توریستی به روسیه آمده بودند.

همزمان، طرحی در دومای دولتی روسیه ارائه شده که بر اساس آن، اگر فردی نسل کشی ارامنه توسط ترکیه را انکار کند، به پنج سال زندان محکوم خواهد شد. اقدامی که مستقیماً با هدف تحت فشار قرار دادن ترکیه انجام می گیرد.
اسپوتنیک و تابناک
با سپاس از دوست و برادر عزیزم کیهان
  • موافقین ۶
  • ۱۲۱۷ بار مطالعه شده است

نظرات (۵)

مسواک نزده...
دانشنامه دفاعی:
:))
غلط‌های زیادی می‌کند مردک
ازاد شدن خلبان روس توسط مغز متفکر ما حسابی سوزوندتش
دانشنامه دفاعی:
خدا کند از دست حاج قاسم ما سکته کند
  • آنتی صوفی
  • سلام و خسته نباشید برادر عزیز
    دانشنامه دفاعی:
    علیکم السلام برادر ارجمند و گرامی‌ام
    سرباز دلاور امام خامنه‌ای
    شما هم خسته نباشید
    سلام علیکم.راستش واقعا خنده داشت کاریکاتورش
    دانشنامه دفاعی:
    ان‌شاءالله هر چه زودتر کار خردوغان تمام شود و ترکیه وارد یک جنگ داخلی شود.
    خیلی جنایت کرده‌اند این ترک‌ها باید تاوانش را پس بدهند.
    إن شاءالله خدا حقشان را کف دستشان بگذارد
    دانشنامه دفاعی:
    ان‌شاءالله
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی