دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

هواپیمای b-2 ملقب به روح توانایی حمل انواع بمب های اتمی و معمولی در حجم بسار زیاد را دارد. این هواپیما در مقایسه با دیگر بمب افکن های عمده آمریکایی مانند b-52 & b-1 قابلیت انعطاف پذیری و کارایی بیشتری را دارد. مهمترین ویژگی این بمب افکن، پنهان کاری و مخفی بودن آن از دید رادار است که توانایی بی نظیری در انهدام ارزشمند ترین پایگاه های دشمن حتی در قلب پدافند های هوایی بسیار سنگین را ممکن میسازد. برد این هواپیما بدون سوختگیری هوایی ۹۶۰۰ کیلومتر میباشد که در صورت انجام سوخت گیری هر نقطه ای از دنیا را میتواند مورد هدف قرار بدهد.


بی 2

بی 1

اما در مورد بخشی از تسلیحاتی که این بمب افکن توانایی حمل آن را دارد:

۱۶ بمب اتمی b-61 (نفوذکننده به عمق زمین)
۱۶بمب اتمی b-83 (سقوط آزاد)
۱۶موشک اتمی agm-129 (موشک اتمی پیشرفته ی کروز با برد تخمینی ۱۵۰۰ کیلو متر)
۱۶ موشک اتمی agm-131
۸۰ بمب mk-82
۳۶ بمب خوشه ای از نمونه های cbu-87,cbu-89,cbu-97
۸ بمب لیزری هدایت شونده ی gbu-27

سوال: آیا این روح شبگرد قابل رهگیری‌ست؟

پاسخ: بله

سوال: چگونه؟ آیا لوازم و تکنولوژی موثر برای این کار داریم؟



پاسخ: بله.

یکی از راه‌های شناسایی بمب افکن بزرگی مانند بی 2 و بی 1 (بی-1 سطح مقطعی کمتر از اف 15 دارد) استفاده از رادارهای پسیو که در مناطق غیر قابل کشف نصب شده‌اند می‌باشد. راه دیگر استفاده از رادارهای باند VHF می‌باشد که این راهکار هم اتخاذ شده است. باید دقت کنید که وقتی طول موج یک رادار بلند‌تر می‌شود قابلیت نفوذ بیشتری به  درون سازه هواگرد به وجود می‌آید و از لایه‌های حفاظت شده با مواد جاذب رادار عبور می‌کند. بدنه بی 2 به نحوی ساخته شده است که امواج راداری را منحرف کرده و یا جذب کند. اما این موضوع کاملن هم صحت ندارد زیرا بخشی از امواج (غالبن بزرگتر از دسی‌متر) می‌توانند به داخل بدنه نفوذ کرده و بازتابانده شوند.

قسمت‌های داخلی بی 2

یکی دیگر از راه‌های شناسایی هواپیماهای بزرگ مانند بی 2 بی 1 و بی 52 و هشدار زودهنگام به یگان‌های پدافندی استفاده از رادارهای افق‌نگر (OHT) است. خوشبختانه تدابیر بسیار مناسبی هم در این زمینه اتخاذ شده است.

راه دیگری که بتوان با آن این پرنده‌ها را رهگیری کرد استفاده از هواپیماهایی‌ است که سقف پروازی بالاتری از بی 2 و بی 1 داشته باشند. بهترین گزینه هم میگ 31 است. با توجه به اینکه قسمت فوقانی این پرنده‌ها فاقد پوشش جاذب رادار و ... می‌باشد مانند یک شمع در تاریکی قابل مشاهده و رهگیری است.

رادارهای مزبور که ظن وجود آن در کشور قوین وجود دارد

رادار پسیو کالچوگا

KRTP-96_Borap

85V6-A_01-MiroslavGyurosi-2S

توانایی‌های این رادار:

  • قابلیت کشف شعاع زمینی 600 کیلومتر و اهداف هوایی تا ارتفاع 10 کیلومتر که قابل افزایش تا 800 کیلومتر می‌باشد.
  • یک آنتن 5متری برای شناسایی امواج رادیویی با طول موجهای بلند سانتیمتری متری دسیمتری هواگردها با حساسیت بسیار بالا در بازه 110dB/W - 155 dB/W را وابسته به فرکانس داراست.
  • استفاده از فیلترهایی که توانایی حذف 24 سیگنال مزاحم را دارد و به رهگیری 32 منبع ارسال امواج از بطور همزمان کمک میکند.

رادارهای ایرانی (منظور فقط رادارهای ساخت ایران نیست) که احتمالن می‌توانند این هواگرد را شناسایی‌ کنند رادارهای سامانه اس 300؛ رادار مراقب، رادار مطلع، رادار فتح، رادار علیم، رادار وستوک، رادار پلنا و ... البته برخی از این رادارهای خارجی باید به روز رسانی می‌شدند که شده‌اند.

پایان قسمت اول

  • موافقین ۵
  • ۲۴۴۷ بار مطالعه شده است

نظرات (۴)

سلام برادر خسته نباشی
دانشنامه دفاعی:
علیکم السلام برادر
خیلی ممنون
عجب !
با سلام...نمونه فوق بکرات در پایگاه هوایی(بقول افغانی ها میدان هوایی)کابل و مناس دیده شده.

تا به حال چند تاشون رو ردیابی کردین با فرضیات؟

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی