دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی
شاهد 129 نگرانی اول پهپادی برای اسراییل

مجموعه پهپادهای شناسایی، عملیاتی،انتحاری و ... از انواع پهپادهایی هستند که در نیروی دریایی سپاه به کار گرفته می شوند این پهپادها توانسته اند مزیتی فوق العاده در اختیار نیروی دریایی سپاه قرار دهند.

پهپاد تکنولوژی ای است که روز به روز در حال پیشرفت است.نه فقط در زمینه هوایی بلکه در زمینه‌های دریایی و زیردریایی که پهپاد وارد کار شده است. امروزه وسایل بدون سرنشین کم کم جای وسایل سرنشین‌دار را می‌گیرند.


مزیت های پهپاد

دو مزیت عمده این وسایل بدون سرنشین این است که اولاً نیروی انسانی آسیب نمی‌بیند و ثانیاً نیروی انسانی خطر جانی احساس نمی‌کند و با شهامت بیشتری مأموریت‌ها را انجام می‌دهد. در آینده خیلی از ماموریت‌های هوایی، دریایی و زمینی که در حال حاضر نیروی انسانی انجام می‌دهند به وسایل بدون سرنشین واگذار خواهد شد.

به خاطر استفاده از پهپادها نیروی دریایی سپاه از پسا بندر تا اروند تمام تحرکات نظامی و تجاری را تحت کنترل کامل دارد. پسا بندر مرز ایران و پاکستان است. ما از پسا بندر تا اروند مرز ایران و عراق را تحت کنترل داریم. در حقیقت مأموریت های ما از جنوب شرق تا شمال خلیج فارس را شامل می‌شود. پهپادهای نیروی دریایی سپاه به صورت 24 ساعته در حال شناسایی هستند و اگر تهدیدی حس کنند به صورت انتحاری یا شلیک موشک، مقابله به مثل می‌کنند.

ما به وسیله تکنولوژی خاص طبقه‌ بندی پهپادهای جاسوسی را شناسایی می‌کنیم. پهپادهای آمریکا هم قطعا رادار گریز هستند راه‌های دیگری برای شناسایی پهپادها وجود دارد که سعی می‌کنیم از آن راه‌ها وارد شویم و الگوریتم‌های رمز کنترلی آنها را بشکنیم یا از تکنیک‌هایی استفاده کنیم که بتوانیم این ها را تحت کنترل خودمان در بیاوریم و پهپاد را به زمین بنشانیم. قطعاً در نشاندن این پهپادها نمی‌توانیم آن طوری که وسایل خودمان را کنترل می‌کنیم وسایل آنها را کنترل کنیم ممکن است این پهپادهای جاسوسی آسیب‌های جزئی ببینند. الحمدلله بچه‌ها با تکنولوژی که به دست آورده اند، توانستند تا امروز95 درصد وسیله را سالم به دست بیاورند و پهپاد جاسوسی دشمن را با آسیب دیدگی جزئی به زمین بنشانند.

ما توانستیم تعداد زیادی پهپاد رو به زمین بنشانیم و از تکنولوژی آنها الهام بگیریم و پهپادهای بهتری بسازیم. در تکنولوژی پروازی هوایی آمریکایی ها کمی از ما جلوتر هستند. البته فقط کمی جلوتر هستند، اما به مدد الهی با آن علمی که در ایران به خصوص وزارت دفاع ایران به دست آمده، تقریبا می‌توانیم بگوییم در زمینه تکنولوژی پروازی، از نظر آیرودینامیکی، الکترونیکی، کنترلی و محموله در این چهار حوزه هیچ گونه عقب ماندگی از دنیا نداریم جزء کشورهای مطرح دنیا هستیم، حتی در بعضی زمینه‌ها با کشوری مانند آمریکا رقابت می‌کنیم، در بعضی حوزه‌ها با آمریکا برابری می‌کنیم و در بعضی از حوزه‌ها از آمریکا بالاتر هستیم.


پهپاد رزمی

پهپادهایی که نیروی دریایی سپاه به صورت عملیاتی مورد استفاده قرار می‌دهد با تکنولوژی روز دنیا ساخته شده و حتی رادارهایی که با تکنولوژی روز آمریکا هستند هم نمی‌توانند این پهپادها را شناسایی کنند.

ما از انواع و اقسام شناورهای موجود در منطقه فیلمبرداری و عکس‌برداری از فاصله بسیار نزدیک انجام داده ایم و آن ها هیچ عکس العملی نتوانسته اند نشان دهند. پهپادها را نمی‌بینند و اگر هم ببینند نمی‌توانند عکس العمل خاصی نشان دهند. در این پهپادها از الگوریتم‌های رمزی بسیار پیچیده‌ای استفاده می‌شود که نمی‌توانند به سیستم آن نفوذ کنند، نه می‌توانند پهپاد را بزنند و نه می‌توانند آن را به زمین بنشانند.

خودکفایی

حوزه پهپاد خودکفاست، از اول هم خودکفا بود. ما در حوزه پهپاد هیچ چیزی از خارج از کشور وارد نمی‌کنیم، همه قطعات در داخل تولید می‌شود.

در حوزه لنز و سکوهای سنسورهای اوبتیک به خودکفایی رسیده ایم، اما در ساخت سنسور سی.سی.دی متأسفانه این تکنولوژی را نداریم. البته نیازی هم نیست ما در این حوزه وارد شویم. سنسورهای سی.سی.دی به وفور در بازار به صورت تجاری و صنعتی وجود دارد، برای ما این مهم است که چطور این قطعات را به هم پچسبانیم و یک قطعه نظامی مهم و کارا درست کنیم و همین کار را هم انجام می‌دهیم.


پهپاد ابابیل 3

پهپادی است که محموله‌های عکاسی دید در روز و شب روی آن نصب می‌شود، تا سقف پروازی 15 هزار پا، برد آنلاین150 تا 200 کیلومتر، سرعت بین 120 تا 160 کیلومتر در ساعت، کار تصویر برداری و شناسایی را انجام می‌دهد. قابلیت نصب موشک زیر بال را دارد و بین 6 تا 8 ساعت می‌تواند پرواز مستمر داشته باشد. البته ما محدود به این 6 تا 8 ساعت نیستیم، به محض این که تایم پهپاد اول تمام می‌شود، پهپاد دوم بلند می‌شود و پهپاد اول برمی‌گردد.

ماموریت پهپادها در خلیج فارس به صورت 24 ساعته انجام می‌شود

پهپاد سایه و کاوش مهندسی معکوس شده پهپاد اسکن ایگل آمریکایی است که توسط نیروی دریایی از آمریکایی‌ها به غرامت گرفتیم. این پهپاد محصول شرکت‌های اینسیتیو و بوئینگ آمریکا است، نمونه دمدار با نام سایه2 هشت ساعت مداومت پروازی دارد، 15 هزار پا فاصله آنلاین دارد یعنی حدود 100 کیلومتر از ایستگاه زمینی قابلیت کنترل دارد.پهپاد کاوش دقیقا مانند اسکن ایگل است اما دُم ندارد.


علت تولید سایه 2 با دم و کاوش بدون دم این است که اوایل مهندسی معکوس سخت تر بود سایه را با دم ساختیم که پایدارتر باشد، اما الان به این تکنولوژی رسیدیم که دقیقاً مانند همان نمونه آمریکایی را می‎‌توانیم بسازیم و به پرواز در بیاوریم. یک سری از مشخصه‌های این پهپاد از نمونه آمریکایی هم بهتر است. در زمینه رادار گریزی و مداومت پروازی از نمونه آمریکایی هم بهتر است. این پهپاد را با همان مشخصات و حتی بهتر از آن تولید کردند و امروز به تولید انبوه رسیده و در مناطق عملیاتی پرواز می‌کند.

پهپاد آر.پی.اچ به صورت بالگرد بدون سرنشین پرواز می‌کند. حدود نیم ساعت تا چهل دقیقه مداومت پروازی دارد. با ارتفاع پروازی 2 هزار پا و برد 10کیلومتر به صورت آنلاین اطلاعات تصویربرداری، فیلمبرداری و عکاسی شده را ارسال می کند. این پهپاد به صورت دیده بان عمل می‌کند، از روی شناورها و پایگاه‌های ساحلی بلند می‌شود و می‌نشیند و عمود پرواز است.

این پهپادها این قابلیت را دارند که بدون نیاز به باند پرواز از یک نقطه بلند شوند و در نقطه دیگری فرود بیایند البته در جایی که باند باشد ترجیح بر این است که از باند استفاده کنیم، اما محدود به باند پروازی نیستند، سکوی پرتاب دارند و برای نشستن یا با تور فرود می آیند یا با چتر.


پهپاد صاعقه پهپاد هدف فلردار است و برای تمرینات موشکی استفاده می‌شود. این پهپاد را به پرواز درمی آید، روی پهپاد فلر روشن می‌شود و با موشک به پهپاد شلیک می شود.

پهپاد صاعقه برای تست و تمرینات موشکی جهت بالا بردن تبحّر نیروهای موشکی ساخته شد. بچه‌های موشکی به سمت این پهپاد شلیک می‌کنند تا اصابت موفق را تمرین کنند و با تمرین عملی بتوانند به جنگنده متخاصم شلیک کنند.

پهپاد بی.تی.تی یک پرنده تایم ترینینگ است که بچه‌های توپخانه از آن استفاده می‌کنند.

پهپاد صادق هم کار تصویربرداری و شناسایی در روز و شب را انجام می‌دهد و قابلیت حمل دو فروند موشک را نیز دارد.

پهپاد کاوش نیز 15 ساعت مداومت پروازی دارد، 15 هزار پا و 100کیلومتر برد آنلاین دارد. آنلاین به این معناست که تا صد کیلومتر پرنده و محموله‌اش تحت کنترل خلبان است.

رادار گریزی پهپاد ها؟

رادار گریزی پهپادها به دلیل نوع جنس بدنه متفاوت هستند. متریالی که در ساخت آنها استفاده شده و نوع ساختار پرنده متفاوت است.

جنس بدنه اکثر این پهپادها از کربن است و این قابلیت رادارگریزی به پهپاد می دهد.

تمامی این پهپادها به صورت هوشمند قابلیت برنامه ریزی دارند، برنامه ریزی می‌شوند از روی زمین بلند می‌شوند و می‌روند ماموریتشان را انجام می‌دهند و به صورت خودکار برمی‌گردند و می‌نشینند اگر بخواهیم این قابلیت را نیز حساب کنیم پهپادی که با سرعت 100 تا 120 کیلومتر پرواز می‌کند نزدیک به 1800 کیلومتر برد یک طرفه دارد عملاً 900 کیلومتر می‌رود ماموریت را انجام می‌دهد و 900 کیلومتر برمی‌گردد. با سوخت خیلی کم و هزینه بسیار پایین و با حفظ امنیت پروازی نیروها به اندازه 1800 کیلومتر را طی می‌کند. اگر بخواهیم مستقیم حساب کنیم یعنی از تهران بلند می‌شود و تا بندرعباس پرواز می‌کند.

یکی دیگر از تجهیزاتی که در مجموعه پهپاد به نمایش گذاشته ایم چتر فرود اضطراری پهپادهای صادق و ابابیل است. همانطور که توضیح دادم جایی که باند پروازی نباشد یا یک موقعیت اضطراری پیش بیاید به وسیله این چتر پهپاد را سالم به زمین می‌نشانیم.

تجهیزات دیگر، ایستگاه کنترل زمینی پهپاد است که روی کامیون سوار شده و کاملا عملیاتی است.

در کل خلیج فارس و قسمتی از دریای عمان هر گونه شناوری که کوچکترین تحرکی داشته باشد، از دید پهپادهای ما پنهان نیست. پهپادهای ما بالای این مناطق هستند و همه چیز را می‌بینند، با این تفاوت که دشمن نمی‌توانند ما را ببیند و قدرت رهیابی و انهدام پهپادهای ما را ندارد.

انواع فیلم‌هایی که از ناوهای آمریکایی، ناوهای فرانسوی و شناورها که توسط پهپادها گرفته شده در منطقه خلیج فارس عملیات انجام می‌دهند و فیلم هایی که گرفته اند را در اختیار داریم.


موقعیت ایران در فرماندهی پهپادی جهان

تکنولوژی هوایی، کنترل پروازی و محموله سه مقوله جدا از هم هستند.

در تکنولوژی پروازی آیرودینامیک، ساخت هواپیما و امثال آن ما جزء چند کشور مطرح دنیا هستیم، به طوری که پهپاد آر.کیو را فقط ایران و آمریکا دارند. تکنولوژی اسکن ایگل در دست ایران و آمریکاست آمریکا اسکن ایگل را به کشورهای دیگر می‌فروشد، اما تکنولوژی ساخت آن را ندارند. در واقع ایران جزء به روزترین کشورها از لحاظ وسایل پروازی در منطقه خلیج فارس است. تجهیزاتی که آمریکایی‌ها در منطقه دارند خیلی پیشرفته‌تر از ما نیست.شاید در زمینه الکترونیکی کمی از ما جلوتر باشند اما از نظر نرم‌افزاری و پروازی ما می‌توانیم با آمریکا برابری کنیم و در این حوزه ها چیزی از آنها کم نداریم. از نظر محموله دقیقاً همان محموله‌هایی که آمریکا علیه ما استفاده می‌کند را ما علیه آمریکا استفاده می‌کنیم.


پهپاد

شب یا روز هیچ فرقی برای ما نمی‌کند. محموله‌های ما این قدرت را دارند که هر شناوری در روز یا شب قصد عبور از تنگه هرمز و وارد شدن در خلیج فارس را داشته باشد به طور کامل رهگیری و نقطه مقصد شناور را شناسایی کند، تحرکات آن شناور را زیر نظر می‌گیرد تا بدانیم چه کاری می‌خواهد انجام دهد، اگر هواپیمایی وارد کشورهای عربی کنند، یا این که تجهیزاتی وارد جزایر کنند پهپادهای ما تمام این تحرکات را به طور کامل رصد و کنترل می‌کنند.

بصیرت

  • موافقین ۴
  • ۱۸۶۶ بار مطالعه شده است

پهپاد

نظرات (۷)

  • مهدی اصغری
  • لایک
    لینکی
    دانشنامه دفاعی:
    خیلی ممنون
  • نآرینـ بآنو
  • Like :)
    دانشنامه دفاعی:
    ممنون
    سلام.اینکه ما از لحاظ فناوری پهپاد در سطح بسیار بالایی قرار داریم شکی نیست.بطوری که من یه جا خونده بودم ما بعد از آمریکا و رژیم کودک کش صهیونیستی و چین و احتمالا فرانسه،مقام چهارم یا پنجم رو داریم.اما نکته ای که وجود داره اینه که اگه انگیزه و بودجه لازم در این امور نداشته باشیم،خیلی پسرفت خواهیم کرد.چیزی که در سالهای اخیر،به برکت وجود دولت به اصطلاح با تدبیر،عملا ملموس و عینی شده است.البته نکته دیگه اینه که شما بالا فرمودید که بعضی جاها ما از آمریکا جلو هستیم که به نظر من این مورد صحیح نیست.از لحاظ تکنولوژیکی،اونا از ما جلوتر هستند.(برای مثال پهپاد Global Hawk خیلی پیشرفته و قدرتمنده)اما ایران نیز پهپادهایی دارد که برد 3000km دارند.اگه دولت به بخش دفاعی وقت بزاره از راه صادرات محصولات مدرن،سریعتر به اقتصاد مقاومتی و انتظارات دیگر مقام معظم رهبری خواهیم رسید.به امید ظهور...
    دانشنامه دفاعی:
    علیکم السلام برادر ارجمندم
    درست است؛ از نظر فناوری در سطح دنیا پیشتاز هستیم. همچنین نخستین کشوری هستیم که UCAV پهپاد رزمی ساختیم و از آن استفاده کردیم. آنهم سی سال پیش.
    در مورد رتبه بندی؛ آمریکای ملعون با توجه به سرمایه‌گزاری کلان در رتبه اول است. اما آلمان و انگلیس و چین در یک سطح هستند. در مورد صهیونیست‌ها هم باید به عرض برسانم که آفریقای جنوبی پس از آمریکا و ایران در رتبه بعدی قرار دارد. یعنی صهیونیست‌ها رتبه‌ای همسطح روسیه دارند.
    پهپادهایی که ما تا الان رونمایی کرده‌ایم بخش کوچکی از خانواده بدون سرنشین‌هاست که رونمایی‌نشده‌اند.
    اگر دقت فرموده باشید یک نسل از پهپاد ایرانی رونمایی میشود و با فاصله 18 تا 24 ماه بعد چین نمونه مشابه در ابعادی متفاوت را می‌سازد.
    خوشبختانه سرمایه‌گزاری و حمایت مناسبی در این زمینه صورت گرفته است. دلیل این ادعا هم می‌تواند راه اندازی بسیار سریع خط تولید اسکن ایگل.. مهندسی معکوس چشمگیر آرکیو170 و ... باشد.
    اگر نبود فشارهای دولت دسته کلید تا الان نمونه همرده گلوبال هاوگ هم رونمایی‌ می‌شد.
    بنده با اطمینان خدمت شما برادر ارجمندم عرض می‌کنم. دهه‌ی آینده آسمان جهان متعلق به پهپادهای ایران است. شک نکنید برادرم.
    در مورد پهپادهای اروپایی؛ بهترین پهپادی که ساختند همان باراکودا ـ ی آلمانی بود که الحق پهپاد خوبی هم هست. اما اگر نگاهی به آرشیو بنده بیاندازید و پهپادهای مدرن غربی و حتا آمریکایی را با پهپادهای متوسط خودمان یعنی حماسه و کرار مقایسه کنید متوجه منظور این حقیر می‌شوید.
    فاصله تکنولوژیکی وقتی که در لبه تکنولوژی قرار داشته باشید میتواند فقط چند روز یا چند ماه باشد.
    دقت بفرمایید برادرم. ما در لبه تکنولوژی پهپاد قرار داریم و پیشگام و بنیانگذار این صعنت هستیم.
    اگر سوال دیگری داشتید خاضعانه و فروتنانه در خدمتم.
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر...

    آخه من توی یه سایت خونده بودم که اول امریکا و دوم اسرائیل و سوم چین و چهارم ایران و پنجم روسه.من فکر میکنم که اسرائیل مقام دوم رو داره.چون بعد از آمریکا بزرگترین صادر کننده پهپاده.این لینکم یه نگاهی بندازید.
    https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%86_(%D9%87%D9%88%D8%A7%D9%BE%DB%8C%D9%85%D8%A7)
    بهترین پهپاد ایران فطرسه.فکر نکنم که فطرس از این بهتر باشه.در ضمن اینم پهپاد فرانسوی.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Dassault_nEUROn
    اینجارم یه نگا بکنین.
    http://aerospace1.blogfa.com/post-183.aspx
    دانشنامه دفاعی:
    مطالب ویکیپدیا قابل استناد نیستند.
    مهم نیست که نرون داسولت یا داسوی فرانسوی ساخته شده یا نه.. قابلیت پرواز دارد یا نه.. مهم این است که هنوز سفره ماهی ما از حالت محرمانه خارج نشده.
    مهم این است که ما آلیاژها و حتا رنگ بدنه‌ای را داریم که حتا چین و روسیه هم ندارند و برخی از آنها را آمریکا هم ندارد.
    صهیونیست‌ها صادر می‌کنند؟ چی را صادر می‌کنند؟ پهپاد ساخت آفریقای جنوبی را که تحت لیسانس تولید می‌کنند.
    به جز این شما می‌توانید تفاوت تکنولوژی را ببینید.
    قدرتمندترین رادارهای هشدار زودهنگام غربی در سرزمین‌های اشغالی مستقر هستند.
    پهپاد نسل اولی ما «ایوب» که از فطرس پیشرفته هم هست (در برخی مسائل) مدت زیادی بر روی سرزمین‌های اشغالی گشت‌زنی می‌کند.
    پهپاد بیست ساله‌ی ما «مهاجر 2» بارها و بارها روی ناوهای آمریکایی‌گشتزنی می‌کند و فیلم مستقیم میفرستد.
    اما اسکن ایگل آنها را به راحتی‌شکار می‌کنیم. ارکیوی آنها را می‌نشانیم.
    حسین آقا... اگر ممکن است ادامه بحث را فردا دنبال کنیم. یک کاری پیش آمد.
    واقعا زیباس
    دانشنامه دفاعی:
    زیبایی یکی از شاخصه‌های سلاح است
    این شاهد ۱۲۹ جدی اینقدر بزرگه یا من دارم اشتباه می‌کنم؟!!یعنی از یه جنگنده بزرگتر؟
    دانشنامه دفاعی:
    از برخی جنگنده‌های سبک بزرگ‌تر است
    البته فطرس از این هم بزرگتر است. یعنی 3.5 تا 4 متر بزرگتر است
  • محمد محمدیان
  • خدا به فرماندهان و طراحان و مغزها و دانشمندان کشورمون عمر با عزت بدهد
    که باعث شدند کشورمون در برابر دشمنان ایمن شود
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی