دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

تانک

این تانک شاهکار شرکت تانکسازی معروف Uralvagonzavod است که نسخه‌ی تولیدی تانک آزمایشی ارتقا یافته‌ی T-90M بوده و نسبت به پدر خود یعنی T-90 (که به تانک پرنده مشهور شد) ارتقا قابل توجهی یافته است. تی 90 ام‌اس اولین بار در سپتامبر 2011 در نمایشگاه نظامی روسیه رونمایی شد اما اطلاعات منتشره از آن محدود و در حد حدس و گمان بود. اما بار دیگر روس‌ها جدیدترین اسباب بازی خود را به نمایشگاه Defexpo India 2012 در دهلی نو برده‌اند تا افسانه‌ی ویرانی این بار بیشتر در معرض عموم قرار گیرد.

تی 90 تانک پرنده

تانک T-90MS را می‌توان تانک T-90 دهه‌ی جدید دانست، چرا که اولین تانک T-90 در سال 1993 و با سیستم‌های الکترونیکی و توانایی‌های دهه‌ی 90 ساخته شد که هر چند توانایی‌های زیادی به ارمغان آورد، اما 20 سال بعد یعنی امروز، تکنولوژی الکترونیکی و مدیریت نبرد جدید راه خود را به هر جنگ افزار و سیستمی باز نموده‌اند. تانک T-90 هم با ارتقا MS نشان داد در این عرصه قصد ندارد از قافله عقب بماند؛ لذا عمده‌ی تغییرات T-90MS نسبت به سلف خود را میتوان در اضافه شدن سیستم‌های الکترونیکی شناسایی و کنترل آتش دقیق دانست.


تانک T-90MS دارای توپ اصلی ارتقا یافته ی 125 میلیمتری 2A46M-5 با لوله‌ی توپ تقویت شده است که باعث کاهش 15 درصدی پخش شدن گلوله و افزایش در برد موثر توپ گردیده است. همچنین یک تیربار 7.62 میلیمتری از نوع 6P7K به موازات توپ اصلی نصب گردیده است . تانک در کل 40 گلوله ی توپ با خود حمل میکند که 22 گلوله ی آن در حالت آماده در گلوله گذار خودکار قرار دارند و بقیه گلوله ها برای کاهش احتمال انفجار و آسیب به خدمه، در محفظه‌ی حفاظت شده‌ای در پشت برجک تانک قرار گرفته‌اند.

تصویر

یکی از ویژگی‌های دیگر T-90MS که در نگاه اول هر بیننده‌ای را مجذوب می‌کند، تیربار کنترل از راه دوری است که در طرف راست روی برجک تانک نصب شده و بنظر می‌رسد با تیربار 12.7 میلیمتری ضدهوایی که در نسل های قبلی تانک نصب می‌شد، تعویض گشته است. این تیربار 7.62 میلیمتری برای انهدام اهداف ساکن و متحرک طراحی گشته و مجهز به تثبیت کننده‌ی دو محوره برای افزایش دقت است . این تیربار مجهز به یک دوربین چشم انداز وسیع برای فرمانده ی تانک است که به وسیله ی آن میتواند دید تیربار را تا 316 درجه اطراف و 60 درجه نسبت به افق پوشش دهد.

تصویر

تانک T-90MS همچنین از گستره ی وسیعی از ارتقا در سیستم‌های حفاظتی بهره می‌برد که مهمترین آنها، استفاده از نسل جدید زره های واکنشی موسوم به Relikt است. این زره واکنشی انفجاری، پیشرفته‌ترین زره واکنشی روسیه به حساب می‌رود که در پاسخ به توسعه‌ی گلوله‌ی M829A3 توسط ارتش آمریکا برای تانک‌های Abrams M1A2 ساخته شد و بنابر ادعای سازندگان ، دارای قدرت حفاظت دو برابر نسبت به زره واکنشی Kontakt-5 (که در تانک T-72 و T-90 نصب شده) است. زره جدید از حفاظت دینامیکی و مواد منفجره‌ی جدید برای غلبه بر انواع تسلیحات ضدتانک مدرن استفاده می‌کند.

تصویر

علاوه بر این لایه حفاظتی، بخش خدمه ی تانک با لایه ای از فیبر آرامید در مقابل ترکش‌های انفجارها محافظت می‌شود. تانک همچنین همانند نسل های قبل خود از سیستم حفاظت خودکار دودزا با پوشش 270 درجه‌ای استفاده می‌کند و در جلوی تانک نیز سنسورهای کشف قفل لیزری با پوشش 90 درجه نصب گردیده است.
در بخش تحرک، موتور جدید و قدرتمند V-92S2F با قدرت 1130 اسب بخار و گیربکس اتوماتیک با 7 دنده ی جلو و یک دنده ی عقب در زمینه‌ی تحرک، سرعت حداکثر 72 کیلومتر بر ساعت و برد 550 کیلومتری به این تانک می‌دهد که نسبت به وزن 48 تنی تانک، تحرک بالایی به آن می‌دهد که آن را می‌توان در نسبت قدرت موتور به وزن حدود 23 hp/tonne برای این تانک مشاهده کرد.
اما بخش اصلی ارتقا T-90MS را باید سیستم‌های الکترونیکی دانست. تانک T-90MS دارای آخرین تجهیزات ارتباطی، شناسایی و مدیریت نبرد است که از جمله ی آن میتوان به سیستم یکپارچه‌ی الکترواپتیک کنترل آتش Kalina متشکل از سامانه دید چند کاناله (روز/شب) توپچی مجهز به مسافت یاب لیزری و یک کانال لیزری دیگر برای هدایت موشک‌های لیزری است که با سیستم پردازش ویدئویی یکپارچه گردیده است که امکان ردیابی خودکار موقعیت هدف در هر لحظه برای تصحیح مسیر حرکت موشک را فراهم می‌کند.
در جایگاه فرمانده تانک نیز شاهد یک صفحه ی Display چند منظوره جدید به منظور مدیریت نبرد ، سیستم موقعیت‌یابی و ناوبری ماهواره‌ای GLONASS/GPS و سیستم دید 360 درجه‌ی اطراف تانک به منظور افزایش آگاهی محیطی فرمانده تانک می‌باشیم. دو عکس زیر بترتیب کابین فرمانده تانک و کابین توپچی تانک را نشان می‌دهند:
تصویر

تصویر

سیستم دید 360 درجه‌ی اطراف تانک که در بخش فرمانده تانک نصب شده از 4 دوربین مدار بسته که با اختلاف زاویه ی 90 درجه نسبت به یک دیگر در آنتن هواشناسی تانک نصب شده‌اند تغذیه می‌شود.
تصویر
سامانه دید چند کاناله ی توپچی تانک
تصویر
منبع :

http://defense-updat...fexpo-2012.html
http://www.armyrecog...s_pictures.html
http://rt.com/news/r...tank-india-849/

http://military.ir

گردآوری توسط دوست عزیزم: چکا

تنظیم و ویرایش شده برای دانشنامه دفاعی

  • موافقین ۶
  • ۱۸۵۲ بار مطالعه شده است

T 90MS

تانک

تی 90 ام‌اس

نظرات (۳)

  • مهدی مهدوی
  • خیلی جالب بود. دست شما درد نکنه.
    دانشنامه دفاعی:
    خواهش میکنم برادر
    انجام وظیفه کردم
    عجب اسباب بازی جالبیه
    دانشنامه دفاعی:
    خیلی
    خدا دو هزارتا از اینها قسمت سپاه ما بکند
    ان‌شاءالله
    مگه نمی‌تونیم بخریمش؟
    دانشنامه دفاعی:
    متاسفانه اولیت را روی پدافند گذاشته‌اند و در زمینه زرهی خیلی خوب پیش نمی‌رویم.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی