دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

جنگنده F-2 که برای وزارت دفاع ژاپن ساخته شده ،نتیجه برنامه ژاپن و امریکا برای ساخت مشترک جنگنده است.صنایع سنگین میتسوبیشی سازنده اولیه است و شرکت لاکهید مارتین اکروناتیک شرکت اصلی آمریکایی دست اندرکار در این طرح می باشد.


تصاویر منطبق F-2 و F-16

F-2A نوع تک سرنشین آن است و F-2B نوع دو کابینه  است.وزارت دفاع ژاپن در نظر داشت که ۱۳۰ جنگنده F-2 را تهیه کنند (۸۳ تک کابین و ۴۷ عدد دو کابین).با اینکه تا به حال ۷۶ سفارش انجام شده ،اما آینده این برنامه نامشخص است.

در سال ۱۹۸۷ میلادی وزارت دفاع ژاپن چندین مدل ازF-16C را به جای FS-X ژاپنی که انتخاب کرده ،جایگزین جنگنده F-1 میتسوبیشی کند و در سال ۱۹۸۸ میتسوبیشی بعنوان سازنده اصلی این جنگنده انتخاب شد که این جنگنده را F-2 نام گذاشتند.این برنامه شامل انتقال تکنولوژی از امریکا به ژاپن بود و در تقسیم هزینه ۶۰ درصد سهم ژاپن و ۴۰ درصد سهم امریکا می شد.

 چند نمونه با سقف پرواز بالا توسعه یافتند و آزمونهای برداری این نمونه در سال ۱۹۹۷ با موفقیت انجام شد و هواپیما در سال ۱۹۹۸ تولید شد.اولین تولید هواپیما در سپتامبر سال ۲۰۰۰ وارد وزارت دفاع ژاپن شد و طی این انتقال بیش از ۴۹ هواپیمای F-2 به ژاپن منتقل شدند.هواپیماها در بخش جنوبی کوماکی ، میتسوبیشی در ناگویا مونتاژ می شوند.


طراحی :

کاواساکی مسئول ساخت بخشهای میانی بدن هواپیما و همچنین قسمتهای مربوط به چرخ اصلی و موتور است.میتسوبیشی بخش جلویی بدنه هواپیما و بالها را می سازد.میتسوبیشی همچنین ساختار جعبه بال پایینی را که شامل پوسته و کلاهک و … را طراحی می کند و آنها را از ترکیب گرافیت و اکسپوسی می سازد.

این اولین کاربرد تکنولوژی CO-CURED در یک محصول جنگنده است.کارخانه فوجی ،سطح بال بالایی ،کیفیت بالها،رادوم ها،فلیبرونها و بخشهای کاهش هوای موتور و بخش دم هواپیما را می سازد .شرکت لاکهید مارتین بخش انتهایی بدنه هواپیما ،بخشهای کناری بالها و لبه جلویی هواپیما را تامین می کند.

کابین خلبان:
کابین خلبان به سه صفحه چند کاره مجهز شده که شامل یک صفحه کریستالی مایع از YOKOGAWA می باشد.صفحه بالای سر خلبان توسط SHIMADZUتوسعه یافت.

تسلیحات:

سیستم رفاهی الکترونیکی درون هواپیما ،سیستم کامپیوتری و رادار فعال توسط میتسوبیشی الکتریک توسعه یافتند.

یک تفنگ M61A1 چند لوله در انتهای یکی از بالها قرار گرفته است.۱۳ نقطه سخت برای حمل سیستمهای اسلحه وجود دارد .یکی در بخش مرکزی ،یکی در نوک بالها و پنج نقطه دیگر در زیر هر یک از بالها قرار گرفته شده است.سیستم کنترل و نگهداری توسط لاکهید مارتین تامین شده است.

در این هواپیما ۲ اتصال ریل مشترک وجود دارد که توسط NIPPI تولید شده است.این هواپیما قادر به مستقر کردن موشک هوا به هوای سایز متوسطSPARROW بنام AIM-7 F/M و بمبهای جانبی کوچک AIM-9L و همچنین موشک هوا به هوای کوچک AAM-3 متعلق به صنایع سنگین میتسوبیشی می باشد.

F-2 مجهز به موشکهای ضد ناو ASM-7 و ASM-2 می باشد.میتسوبیشی توسعه موشکهای ضد ناو سری ۸۰ و ASM-7 و ASM-2 را در سال ۱۹۸۰ در اصل برای جنگنده F-1 آغاز کرد.

هواپیمای جنگی همچنین می تواند بمبهای ۵۰۰IB و بمبهای خوشه ای و راکت انداز را با خود حمل کند.خط مرکزی و نقاط سخت بال داخلی مخازنی را با ظرفیت ۴۴۰۰ کیلوگرم سوخت می تواند حمل کند.

کنترل پرواز:

لاکهید مارتین مسئول ساخت سیستم پرواز در این هواپیما می باشد.سیستم پرواز دیجیتالی هواپیما توسط الکتریک اویشن ژاپن و هانی ول توسعه داده شده است.این روش پرواز شامل ارتقا ،کنترل ، موقعیت سنجی و کنترل بار در طول مانورها می باشد.

ارتباطات:
سیستمهای ارتباطی موجود در F-2 شامل یک AN/ARC-164 است که با باند یو اچ اف عمل می کند و توسطRAYTHEON تامین شده است و یک کانال V/UHF که توسط NEC تهیه شده است.


F110-GE-129

موتور:
این هواپیما با یک موتور توربوفن سوختی F110-GE-129 جنرال الکتریک تجهیز شده است. قدرت این موتور ۷/۱۳۱ کیلونیوتن است که سرعتی تا حدود 2 ماخ به جنگنده می‌دهد.

نشر آزاد

  • موافقین ۶
  • ۱۳۰۲ بار مطالعه شده است

F-16

F-2

ژاپن

نظرات (۱۱)

لایک
دانشنامه دفاعی:
ممنون
  • کامران کاظمی
  • من عاشق صنعت و قدرت نظامی و همه چیز ژاپن هستم....اگه یک سری از مشکلات برای این کشور پیش نمیومد الان شاید ژاپنی ها ابر قدرت دنیا بودن....و نشون میدادند که وسعت در ابر قدرت شدن فقط یک ملاک خیلی کوچیکه
  • کامران کاظمی
  • من عاشق صنعت و قدرت نظامی و همه چیز ژاپن هستم....اگه یک سری از مشکلات برای این کشور پیش نمیومد الان شاید ژاپنی ها ابر قدرت دنیا بودن....و نشون میدادند که وسعت در ابر قدرت شدن فقط یک ملاک خیلی کوچیکه
    دانشنامه دفاعی:
    ژاپن دوباره برمیخیزد.
    آنها در خفا راه‌های قدرتمندشدن را پیمودند.
    بنده همیشه به خاطر غرق شدن ناو یاماماتو ابرناو تاریخ تاسف می‌خورم. در دهه چهل قرن گذشته ژاپن چنین هیولایی را ساخته بود.
  • کامران کاظمی
  • برخی منابع معتبر می گویند که ژاپن میتونه در عرض یک روز به بمب اتم برسه....از نظر شما امریکا کاری نمیکنه؟به نظررتون دوباره با هم دشمن میشن....سرنوشت این کشور چی میشه؟همیشه تحت سلطه و نفوذ امریکا؟؟؟
    دانشنامه دفاعی:
    هیچ کشوری، هیچ تکنولوژی نمی‌تواند ظرف یک روز به بمب اتمی دست پیدا کند.
    سریع‌ترین راه غنی‌سازی استفاده از شتاب دهنده‌های لیزری است که صفر تا صد غنی سازی اورانیوم نیز در این روش خیلی بیشتر از یک روز یک هفته و .. است. ژاپن هم این شتابدهنده را ندارد. ما هم تازه داریم کارهای ابتدایی ساخت این شتاب دهنده را انجام می‌دهیم.
  • کامران کاظمی
  • پس به نظر شما کوتاه ترین زمان که ژاپن یا هر کشوری بتونه به بمب اتم برسه چه مدته؟
    دانشنامه دفاعی:
    در این مورد نمی‌توانم نظری بدهم.
    اما بستگی به درصد غنی سازی و مقدار پلوتنیوم دارد.
  • کامران کاظمی
  • کشور سازنده و درواقع مخترع ناو هواپیمابر ژاپن هستش دیگه؟؟؟چون در جنگ جهانی ژاپن 20 ناو هواپیمابر داشت
    دانشنامه دفاعی:
    ژاپن و آلمان چند اشتباه کردند که موجب شکستشان شد.
    اگر ژاپن سه روز زودتر به ناوگان آمریکا حمله میکرد ناوگان آمریکا «هواپیمابرها» به طور کامل نابود می‌شدند و آمریکا دیگر نمی‌توانست تا اکیناوا را بمباران کند.
    آلمان هم اگر ده روز زودتر به شوروی حمله می‌کرد یا دست از طمعه بیمار گونه‌اش بر می‌داشت و نبرد با شوروی را سهل پنداری نمی‌کرد نتیجه نبرد عوض می‌شد.
    تمام طرف‌های جنگ دوم بیماران روانی بودند. اما اگر بد و بدتر و جانی‌و جانی‌تر را بخواهیم مقایسه کنیم متفقین جانی‌تر و بدتر بودند و اگر متحدین پیروز می‌شدند شاید بهتر بود!
  • علی گوهر صمیمی
  • با سلام
    چه گیری دادید به این ژاپن بد بخت
    ژاپن طمع و هوس استعماری مثل اروپایی ها داشت به سرش زد و رفت تجهیزات زمینی درست کرد و رفت جنگ و بعد هم امریکایی ها با سلاح بدتری به سراغشون رفت و کن فیکونشان کرد . . . .
    با روس ها توی موقع تزار جنگ کرد و کوبید به خیالش شوروی هم همون روسیه هست توی نقطه مرزی با چین بود یا مغولستان هم رفت بجنگنه که حداقل ممکلت شوروی بی نصیب نماند که شوروی ها هم خوب کوباندشان(البته بیشتر سربازان از کره بود و به همین خاطر فکر کنم کره شمالی میانه خوبی نداره اما نمی دونم چرا کره جنوبی رفیق شده خدا خبره) و سرافکنده برگشتن و رفتن سراغ امریکا البته من کار اطلاعاتی دقیقشون توی حمله به پرل هابر رو ستایش می کنم اما بد موقع و بدکسی رو برای جنگ انتخاب کرد و بعد هم آمریکای ها رفتند سراغشون
    وقتی دیدن نمی تون جلوی مهاجمان رو بگیرند خلبانان بدبخت رو دستور دادند که  با هواپیما خودشون رو ناو های آمریکایی بزنند و بدبختی حتی سرباز عادی رو دو هفته موزش می دادند و فرستادند که برن نتحاری بشن ....... انتحاری به سبک ژاپنی
    بعدشم که امریکای بمب اتم انداخت ای داد بی داد پدر ژاپن در آمد و اینجا بود که غیرت ژاپنی به رگشون زد و چنان کاری کردند که هیچ مملکتی نکرد و چنان پیشرفت کرد که هیچ مملکتی اینطوری پیشرفت نکرد و الا چی صنایع نظامی بومیشون خودکفا نیست و بد وابسته غرب هستش
    البته یکی از حذابترین صحنه های جنگ غرق شدن بزرگترین ناو جنگی جهان بود که توسط ژاپنی ها ساخته شده بود  . . .  خلاصه این جا رو خوشم اومد یه ضربه کاری به ژاپن
    ژاپنی ها همون ژاپنی های گذشته هستند فقط الان خاموشن وگرنه دوباره همون گذشته جنگ جهانی رو شروع می کنند
    خلاصه توی جنگ جهانی دوم به قول بردرم اقا یاور همه روانی بودند اماهیتلر روانی تر بود  . . . . . اگر هم هیتلر الان برگ برنده بود و جهانی به دست متحدین داشتیم به نظرم وضع بدتر از این بود که هست می شد
    دانشنامه دفاعی:
    علیکم السلام
    تقریبن با تمامی صحبتهای شما موافقم اما اینجا فرمودید (اما نمی دونم چرا کره جنوبی رفیق شده خدا خبره) برادر عزیزم. ژاپن همانقدر که با چین، همانقدر که روسیه، همانقدر که فیلیپین، همانقدر که با کره شمالی، همانقدر که با تایپه مشکل دارد با کره جنوبی هم مشکل دارد. در آن منطقه فقط دو کشور هستند که روابط حسنه دارند. چین و کره شمالی و البته روسیه.
  • علی گوهر صمیمی
  • این یعنی چی
    الان روابط این دو کشور در حد خوبیه و به خاظر این که سر دسته اشرار جهانی امرکیا روسرشون این دوتا به حد کافی و وافی همکاری دارن اتحاد این دو زیر نظر آمریکا مقابله با چین و کره شمالی و روسیه هست
    دانشنامه دفاعی:
    متوجه عرایض بنده شدید؟
  • دانشنامه دفاعی
  • شما محبت کنید یکبار دیگر کامنت مرا بخوانید.
  • علی گوهر صمیمی
  • خب باشه هر چه شما عرض می فرمایید فکر کنم من گیج کردم
  • علی گوهر صمیمی
  • نه اقا یاور زحمت و مزاحمتش می شود فقط حرف بود و بس ماکه از اندرون پشت پرده اونا خبر نداریم
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی