دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

یک وکیل مدافع اسرائیلی که از نزدیک‌ترین دوستان نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی و مدیرکل دفتر وی بود از جزئیات "بزرگترین راز" طرح جدا کردن نوار غزه از دیگر مناطق فلسطینی پرده برداشت.

 به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، داو وایسگلاس، که از نزدیک‌ترین دوستان آریل شارون، نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی و مدیرکل دفترش در همایشی به مناسبت گذشت 10 سال از اجرای طرح جدایی نوار غزه گفت که شارون نه فقط قصد رهایی از اشغال غزه را داشت بلکه می‌خواست شهرک سازی‌ در کرانه باختری را نجات دهد.

وی تاکید کرد که شارون به این باور رسیده بود که اشغالگری‌های اسرائیل در مناطق فلسطینی برای جامعه اسرائیلی ویران کننده است. به همین دلیل باید عملیات رهایی از این امر را به تدریج آغاز می‌کرد و شارون بهترین و تواناترین شخص برای اجرای این امر بود.

وی در سخنرانی خود در مرکز IDC در شهر هرتزلیا گفت که شارون به دلیل حفظ شهرک‌های یهودی نشین در کرانه باختری تصمیم عقب‌نشینی از نوار غزه در سال 2005 گرفت تا این شهرک‌ها در چارچوب مرزهای اسرائیل در توافق نهایی باشد و همچنین امنیت اسرائیل بهبود یابد و او که به پدر معنوی شهرک سازی‌ها معروف است تصمیم خود را برای جدایی از غزه را در سال 2003 یعنی یک سال و نیم قبل از اعلام این طرح گرفته بود. او همچنین درصدد بود تا به صورت صددرصد از نوار غزه عقب‌نشینی کند تا اعتماد افکار عمومی جهانی و همچنین فلسطینی را جلب کند. او همچنین شهرک‌های یهودی نشین را تخلیه و تخریب کرد تا نشان دهد که اسرائیل به این مناطق بازنمی‌گردد.

طرح جدایی از غزه در 15 اوت 2005 عملا آغاز شد تا 22 سپتامبر همان سال ادامه یافت. براساس این طرح، اسرائیل از نوار غزه عقب‌نشینی کرد و 21 شهرک یهودی نشین در نوار غزه و چهار شهرک در شمال کرانه باختری را تخلیه و نابود کرد.

وی خاطرنشان کرد که شارون پس از کلید خوردن طرحش، نشست مهمی با مسئولان شهرک نشین‌ها داشت و به آن‌ها گفت که رویای بزرگ اسرائیل که شامل کنترل بر کرانه باختری و نوار غزه می‌شود، شدنی نیست. شارون در آن دیدار گفت: ما نبرد را باختیم. اما اگر شما به من اجازه اقداماتی را بدهید من ابقای شهرک‌های یهودی نشین را که در آن 80 درصد از شهرک‌نشین‌ها زندگی می‌کنند تضمین می‌کنم و اگر شما بخواهید بر سر اقدامی که می‌خواهم انجام دهم سنگ اندازی کنید ما حتی این شهرک را هم از دست می‌دهیم.

وکیل مدافع شارون گفت که این همان چیزی است که در حال حاضر رخ می‌دهد.

وی افزود: در مقابل عقب‌نشینی از غزه شارون این تضمین را از جورج بوش، رئیس جمهوری سابق آمریکا گرفت که آوارگان فلسطینی در هیچ توافقی در خصوص وضعیت‌ نهایی در مورد تشکیل دو کشور به اسرائیل بازنگردند. بلکه به کشورشان که تشکیل خواهد شد برگردند و جورج بوش در نامه‌ای به شارون تعهد داد که شهرک‌های یهودی نشین در چارچوب مرزهای نهایی اسرائیل باشد و بوش در این نامه نوشت: در سایه واقعیت‌های جدید، از جمله مکان‌های مسکونی اصلی اسرائیل که عملا تشکیل شده‌اند، غیر از واقعیتی است که انتظار داریم مذاکرات در مورد وضعیت نهایی دو کشور به توافق درباره خطوط آتش بس سال 1949 ختم شود و تمامی تلاش‌های مذاکرات پیشین در مورد راهکار تشکیل دو کشور به این امر اذعان دارد.

  • موافقین ۵
  • ۶۷۲ بار مطالعه شده است

نظرات (۲)

  • یاور گلدوز مطلق
  • همزمان با پیشروی های اخیر نیروهای وابسته به "سرلشکر عبدربه منصور هادی"دیکتاتور مستعفی و فراری یمن در 5 استان جنوبی این کشور، عناصر حزب الاصلاح در شهر تعز روز گذشته یکی از اسرای ارتش یمن را بطرز فجیعی سلاخی کردند. به گزارش منابع رسانه ای یمن، این اسیر در پی عقب نشینی نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن از استانهای جنوبی این کشور مجروح و طی پیشرویهای نیروهای ارتش عربستان، ارتش امارات و مزدوران جدایی طلبی جنوب یمن به اسارت آنها درآمد. 


    ساعتی پس از اسارت این اسیر مجروح، عناصر حزب سلفی - تکفیری الاصلاح که بطور مستقیم از سوی دربار آل سعود مورد حمایت و پشتیبانی قرار دارد، وی را به یکی از میادین شهر "تعز" منتقل کرده و پس از بستن دست و پای وی، اقدام به سلاخی وی در ملا عام کرده اند. 


  • یاور گلدوز مطلق
  • http://www.mashreghnews.ir/fa/news/454344
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی