دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

استفان والت، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه هاروارد و تحلیلگر برجسته مسائل سیاسی در یادداشتی به تشریح دلایلی پرداخت که بر اساس آنها آمریکا نتایج پایانی مذاکرات هسته‌ای حاصل شده با ایران را به رغم لفاظی‌های قانونگذاران کنگره آمریکا نابود نخواهد کرد.

والت در این یادداشت در نشریه فارن‌پالیسی، پس از طرح این پیش‌فرض که نمایندگان کنگره در گام ابتدایی، سند برجام که در تیرماه سال جاری بین ایران و گروه 1+5 به دست آمد را رد کنند می‌نویسد در نهایت باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا با وتوی رأی قانونگذاران خواهد توانست توافق هسته‌ای با ایران را حفظ کند.

والت سپس با طرح این پرسش که «چرا توافق ایران از این سد (کنگره) عبور می‌کند؟» می‌نویسد: «زیرا کنگره در حالت معمول به رئیس‌جمهور اختیار عمل زیادی در سیاست خارجی داده است. اما یک دلیل دیگر هم این است که این توافق در راستای منافع ملی آمریکا است و آشکارا به سایر گزینه‌های موجود برتری دارد.»

استاد دانشگاه آمریکایی، فروپاشی نظام تحریم‌ها، وارد شدن به جنگ پیشگیرانه با ایران و لطمه به روابط آمریکا با سایر کشورهای عضو گروه 1+5 را نتیجه رد «برجام» در کنگره دانسته است.

استفان والت، به رغم این ابراز نگرانی کرده گروه‌های تند رو در آمریکا و اسرائیل پس از ناتوانی در جلوگیری از اجرایی شدن توافق هسته‌ای تمرکزشان را معطوف جلوگیری از مزایای سیاسی گسترده آن بکنند.

او می‌نویسد ممکن است آنها عوض اینکه این توافق را به عنوان گامی برای رسیدن به روابط مستحکم و مبتنی بر داد و ستد و تعامل  ببینند با سم‌پاشی در روابط ایران و آمریکا برای حفظ جنگ سرد بین واشنگتن و تهران تلاش کنند.

والت در ادامه به ذکر مواردی پرداخته که نشان می‌دهند داشتن رابطه با ایران به نفع واشنگتن است: مواردی از قبیل منافع مشترک دو طرف در مبارزه با گروه‌های تند رو مانند طالبان و داعش، انجام معاملات بازرگانی با ایران همانند کشورهای روسیه، چین و متحدان اروپایی امریکا و کسب اهرم نفوذ سیاسی در خاورمیانه مواردی هستند که او به انها اشاره می‌کند.

فارس

  • موافقین ۴
  • ۵۴۲ بار مطالعه شده است

3+3

5+1

برجام

سنا

کنگره

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی