دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

نفربر زرهی بومرنگ

روسیه از دهه 50 و 60 میلادی اقدام به طراحی و ساخت سری بی تی آر در مدل شنی دار و پس از آن مدل چرخدار کرد که تا اکنون مدل ها ی مختلف این خانواده در سازمان رزم روسیه در حال خدمت می باشد.

لطفا به ادامه مطلب مراجعه کنید

ردیفی از نفربرهای بی تی آر 82

باوجود این،سری بی تی آر همواره با مشکلاتی چون عدم حفاظت بالا و محدودیت کاربری سری بی تی آر بود.برخی محدودیت ها از جمله محدودیت در تحرک موجب میگردد که سری نفربرهای بی تی آرجهت نصب برجک هایی با تسلیحات سنگین به منظور ساخت خودروهایی نظیر پشتیبانی آتش (مجهز به تسلیحاتی با کالیبر بالای 100 میلیمتر) گزینه های مناسبی نباشند.

و روسها را مجبور به ارتقاء این سری و انجام طرح های شکست خورده ای چون بی تی آر 90ام ساخت بی تی آر 82 کند که بااین حال هم این خودروها جزو خودروی های قدیمی و یادگار جنگ سرد بودند بنابر این روسها طراحی جدیدی متناسب با علم و فناوری روز  را پیاده کردند .

می توان گفت که یکی از فرصت هایی که طراحان روسی را در زمینه طراحی و ساخت یک پلتفرم چند منظوره با کاربری گسترده یاری داد، همکاری با فرانسه در پروژه خودروی زرهی "اتم" بود در این همکاری روس ها به یک پلتفرم چند منظوره به سبک غربی دست یافتند که امکان نصب تجهیزات مختلف از جمله برجک های نیمه سنگین و سنگین با تسلیحات کالیبر بالا و به کارگیری در کاربری های مختلف را بدون کاهش قابل توجه سطح قابلیت ها از قبیل تحرک داشت و این مهمترین تجربه برای طراحان روس در جهت عبور از پلتفرم منسوخ بی تی آر و حرکت در راستای ساخت خودروهای نسل جدید چند منظوره چرخ دار و ایضا شنی دار بود که حاصل این همکاری را در بومرنگ می توان شاهد بود.

بررسی

خودروی زرهی بومرنگ یک خودروی چند منظوره با قابلیت استفاده در کاربری مختلف و دارای پیکربندی 8×8 (دارای 8 چرخ محرک) است که تاکنون دو نمونه از آن شامل نفربر زرهی و خودروی رزمی پیاده نظام ساخته شده و در معرض دید عموم قرار گرفته است و فعلا مراحل توسعه خود را طی می کند البته کل پروژه در مکانی مخفی وبا سطح حفاظت اطلاعت بالا در جریان است. قرار است پروژه Bumerang همراه با خودرو جدید Kurganets-25 مراحل کنترل کیفیت و ساخت را طی کنند. احتمالا Bumerang در حالت پایه نقش یک خودرو(APC(armored personnel carrier و Kurganets-25 در نقش یک (IFV(infantry fighting vehicle عملیاتی می شوند. همچنین قطعات دو خودرو قابل تعویض با یکدیگر خواهند بود.

این خودرو در کلاس وزنی 10 الی 25 تن از قابلیت نصب تجهیزات مختلف و توسعه کاربری به مدل هایی همچون آمبولانس زرهی ، حامل موشک ضد تانک ، حامل سامانه پدافندی ، حامل خمپاره انداز ، خودروی پشتیبانی آتش و خودروی فرماندهی و ... برخوردار است (مشابه خودروی استرایکر امریکایی).

نفربر زرهی بومرنگ با ۳ نفر خدمه به صورت کامل عملیاتی می شود و توانایی حمل ۹ نفر سرنشین در کنار ۳ نفر خدمه را دارا می باشد که در مجموع این تعداد ۱۲ نفر است خدمه وسرنشین ها می توانند از درب عقب یا دریچه های روی سقف خارج شوند. در حقیقت این نوع طراحی خودرو نتیجه استفاده ارتش روسیه از نفربرهای BTR خصوصا نفربر 70-BTR است که موتورش در قسمت عقب قرار داشته و خدمه مجبور بودند برای ترک نفربر از درب های کناری تنگ و کوچک استفاده کنند که در حین در گیری این مسئله بیشتر درد سرساز می شده. در مقایسه با دیگر نفربر های مدرن با پیکربندی ۸×۸، بر خلاف سری قبلی BTR، این نفربر از فضا و جای بیشتری بر خوردار است و نکته ی دیگر که با نمونه های قبلی در تمایز است، برجک آن می باشد که در نسخه های BTR برجک در جلوی نفربر قرار می گرفت اما در بومرنگ به وسط و کمی متمایل به عقب منتقل شده است.

در بومرنگ، با نصب دوربین های سراسری در تمامی نقاط نفربر که یک پوشش ۳۶۰ درجه را فراهم می نماید، خدمه دید کاملی به بیرون درند.این دوربین ها به صورت دستگاه های قابل نصب روی بدنه ی نفربر بدنه قرار گرفته اند تا در میدان نبرد از آتش دشمن تا حد زیادی در امان بمانند.

هم اکنون دو مدل خودروی رزمی از پلتفرم بومرنگ ساخته شده که تفاوت عمده آن ها در تسلیحات مورد استفاده و نتیجتا نقش آن ها است. نوع اول یک نفربر زرهی دارای یک برجک کوچک بدون سرنشین مجهز به تیربار 12.7 میلیمتری است و نوع دوم یک خودروی رزمی پیاده نظام مجهز به برجک EPOCH. این برجک که با نام گذاری اولیه ماژول رزمی جهانی (universal combat module) شناخته میشود علاوه بر خودروی بومرنگ در دیگر خودروهای رزمی نسل جدید روسیه همچون زره پوش سنگین پیاده نظام AT-15 و خودروی رزمی پیاه نظام کورگانتس 25 نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

Bumerang به یک موتور دیزلی توربوشارژ مجهزخواهد بود که قدرت آن 500 اسب بخار است.(احتمال خودرو Kurganets-25 هم ار این موتور بهره بگیرد).این APC جدید به طور کامل دوزیست است و در آب از دو waterjet برای حرکت بهر می گیرد.

در بحث حفاظت سری بی تی آر از زره استیلی استفاده می کرد اما در بومرنگ  شاهد استفاده از زره های ترکیبی و ماژولار سرامیکی بوده ایم علاوه بر این روسها از طرح v شکل در بدنه نفربر استفاده کرده اند که این نوع از طراحی جهت مقابله با تهدیدات انفجاری همچون مین و تله های انفجاری مورد استفاده قرار میگیرد و اساس آن بر انحراف موج و اثرات انفجاری از زیر خودرو به طرفین آن و کاهش تاثیرات تخریبی انفجار بر بدنه خودرو است.

طرح v شکل برای کاهش اثرات انفجار و کم کردن آسیب به زرهی و خدمه

زره سرامیکی بدنه در مقابل مهمات ضد زره 14.5 م م و ترک های ناشی از توپ 152 م م مقاوم است.

لازم به ذکر است که امکان نصب سیستم های حفاظت فعال (با مکانیزم های مقابله نرم یا سخت) جهت افزایش سطح حفاظت و دفع تهدید پرتابه های ضد زره بر روی خودروی رزمی بومرنگ وجود دارد. اما فعلا چنین شاهد چنین چیزی در بومرنگ بودیم.


گردآوری علی گوهر صمیمی

کپی برداری تنها با ذکر منبع اصلی (اوج آرمی و دانشنامه دفاعی) مجاز می باشد

----------------------------------------------------------

منبع

میلیتاری(بومرنگ نگرش جدید ارتش روسیه، مترجم و گردآورنده : Crash)

مشرق نیوز

زرهی ایران

مجله دانستنیها شماره 130 ص48

  • موافقین ۴
  • ۱۴۴۸ بار مطالعه شده است

بومرنگ

نفربر زرهی

نظرات (۱)

ممنون علی آقا
مقاله خوبی بود
دانشنامه دفاعی:
باسلام
مرسی ممنونم
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی