دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

تحلیل و بررسی خودروی زرهی رزمی کورگانتس25

کورگانتس در کلاس وزنی 25 تن توسط صنایع ماشین سازی کورگان ماشزاود روسیه ارائه شده و براساس اطلاعاتی که تا کنون منتشر شده است در چندین مدل مختلف با کاربری گوناگون توسعه داده خواهد شدو قرار است جایگزین نفربر های BMP-2 و MT-LB های موجود در فورمیشن یا قالب زرهی و مکانیزه ی روسیه گردد.

این خودروی زرهی در دو مدل نفربر زرهی(APC) و خودروی رزمی پیاده نظام (IFV)ساخته شده و در مراسم رژه در معرض دید عموم قرار گرفته است.

از نظر ساختار و طراحی ،کورگانتس نیز به پیروی از طرح تی14 و تی15 پرداخته و برخی از ویژگی های آرماتا در آن خودنمایی می کند.

بدنه این خودرو ها از صفحات سبک زرهی ساخته شده و سطحی از حفاظت را به صورت پایه ای و بدون نیاز به نصب زره افزودنی ارائه میدهد، در کنار آن بخش های جانبی خودرو نیز با بلوک های زرهی قابل نصب و جداسازی (ماژولار) تقویت شده اند.

مهمترین نکته در طراحی پلتفرم کورگانتس که امکان ساخت نمونه های مختلف در کاربری های متفاوت را ایجاد کرده است ، قابلیت تطبیق آن با تجهیزات مختلف و ایضا وجود قابلیت نصب زره به صورت مقابل نصب و جداسازی (ماژولار) است که امکان افزودن صفحات و افزایش سطح حفاظت در صورت لزوم و براساس نقش و کاربری خودرو را فراهم می آورد.



در طراحی این خودرو ، جایگاه راننده در سمت چپ بخش جلویی ، محفظه پیشرانه در سمت راست بخش جلویی و محفظه نیروها (در نسخه APC 8 نفر به جز خدمه و در نسخه FIV  5نفر به جز خدمه اصلی) نیز در بخش عقب خودرو واقع شده اند.

از دیگر نکات قابل توجه در این خودرو تعبیه پورتهای آتش در طرفین بدنه برای خدمه است که در تی-15 شاهد چنین چیزی نبودیم.

کوگانتس از برجک کنترل از راه دور KBP EPOCH که در قسمت قبلی به بررسی این برجک پرداختیم استفاده می کند که در نسخه IFV از یک توپ 30 م م دو جفت موشک ضد زره کونت در کنار توپ اصلی و یک  مسلسل 7.6 م م و در نسخهAPC از یک 12.7 میلی متری بهره میبرد.



علاوه بر رمپ، جهت ورود و خروج خدمه و ایضا نیرو ها ، در بخش فوقانی بدنه خودرو چندین دریچه نیز تعبیه شده که هر کدام از آن ها دارای بلوک نظارتی مستقلشامل پریسکوپ های نظارت در روز و ایضا دید در شب هستند.



به جز سیستم های نظارتی نصب شده بر برجک و بلوک های نظارتی (پریسکوپ های) نصب شده بر شاسی ، خودروهای زرهی کورگانتس نیز همچون خودروهای بومرنگ به سیستم تصویر برداری 360 درجه ای مجهز هستند که دوربین های آن در تمامی جهات (طرفین ، جلو و عقب خودرو) نصب گردیده است.

 

 
خودروهای زرهی کورگانتس 25 علاوه بر برخورداری از حفاظت زرهی به سیستم های حفاظت فعال نیز مجهز هستند. مدل نفربر زرهی این خودروها به سیستم حفاظت فعال با مکانیزم مقابله نرم (اخلال و انحراف موشک ها) مجهز است که اجزای آن بر روی برجک خودرو نصب گردیده ،حال آنکه در مدل خودروی رزمی پیاده نظام، یک مجموعه دوگانه حفاظتی با دو مکانیزم مقابله نرم و ایضا سخت (رهگیری و انهدام پرتابه تهدید پیش از اصابت به خودرو) در نظر گرفته شده است که اجزای آن علاوه بر برجک بر روی شاسی نیز قرار گرفته اند.

سیستم حفاظت فعال با مکانیزم مقابله سخت، Afghanit نام دارد که در قسمت اول تحلیل و بررسی نسل جدید زرهی روسیه به تشریح آن پرداختیم. این سیستم شامل یک مجموعه حسگر (راداری) جهت کشف و رهگیری هدف و یک مجموعه 16 عددی از تیوب های پرتابگر مهمات دفاعی است.

شش پرتابه سیستم دفاع بعال در تصویر به خوبی قابل مشاهده است.

 در مجموع خودروی رزمی پیاده نظام کورگانتس 25 با برخورداری از سیستم حفاظت فعال دوگانه (با مکانیزم مقابله سخت و نرم) ، امکان مقابله و دفع طیف گسترده ای از تهدیدات شامل موشک هایی همچون تاو ، اسپایک ، جاولین و ..... را خواهد داشت.

این مسئله قابلیت بقای خودرو در میدان نبرد را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد چرا که بخش عمده ای از تهدیدات بر علیه یک خودروی زرهی در میدان نبرد از سوی موشک ها و به طور کلی پرتابه های ضد زره اعمال میشود.خودروی زرهی کورگانتس 25 با طولی در حدود 7 متر دارای هفت محور است و به نسبت خودروهای رزمی روسی همچون بی ام ی 3 از یک محور بیشتر برخوردار.

افزایش تعداد محور ها نسبت به خودروهای رزمی پیشین، به دلیل افزایش وزن خودرو تا میزان 25 تن و تقسیم بهتر وزن میان محور ها صورت گرفته است.

پیشرانه این خودروهای رزمی در حدود 800 اسب بخار قدرت دارد که برای یک خودروی زرهی در کلاس 25 تن ، نسبت قدرت به وزنی در حدود 32 اسب بخار بر تن را فراهم میکند. نسبت قدرت به وزن یکی از معیارهای تحرک خودرو های زرهی است در نتیجه میتوان انتظار داشت که با نسبت قدرت به وزن گفته شده ، خودروی کورگانتس 25 از سطح تحرک بالایی برخوردار باشد.

سیستم تعلیق این خودرو ها از نوع میله پیچشی (torsion bar)است که در عین سادگی از مقاومت مطلوبی برخوردار است. خودروی رزمی کورگانتس 25 از نوع خودروهای دوزیست بوده و نیروی حرکتی آن در داخل آب از طریق دو محرک از نوع جت آبی که در بخش عقبی خودرو و به صورت داخلی تعبیه شده اند ، تامین میشود. دریچه های ورود آب این سیستم ها در کف خودرو و دو خروجی آن ها نیز در عقب خودرو قرار گرفته اند.

علاوه بر تجهیزات و سیستم هایی که مورد اشاره قرار گرفتند ، خودروهای زرهی کورگانتس به سیستم هایی همچون اطفاء خودکار حریق ، حفاظت ش.م.ر ، سیستم ناوبری ماهواره ای و ...... نیز مجهز خواهند بود.

-----------------------------------------------------

گردآوری:علی گوهر صمیمی

کپی برداری تنها با ذکر منبع اصلی (اوج آرنی و دانشنامه دفاعی مجاز است)

----------------------------------------------------

منابع:

مجله دانستنیها

زرهی ایران

مشرق نیوز

  • موافقین ۴
  • ۱۰۶۸ بار مطالعه شده است

تی-15

کورگانتس

نظرات (۱)

درباره خودروهای معمولی هم بنویسید.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی