دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

المیادین:

«ملا اختر منصور» جانشین «ملاعمر» رهبر طالبان شد

شبکه تلویزیونی المیادین دقایقی پیش از تعیین ملا اختر محمد منصور به عنوان رهبر جدید طالبان افغانستان خبر داد.

 

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، به نقل از المیادین ملا اختر محمد منصور پیش تر به عنوان نماینده مجلس شورای طالبان در پاکستان انجام وظیفه می کرد. این خبر هنوز از سوی گروه طالبان تایید نشده است.

در همین حال رسانه های پاکستانی نیز اعلام کردند که شورای طالبان به اتفاق آرا ملا اختر محمد منصور که پیش از سمت مشاور ملاعمر را دارا بود به عنوان جانشین وی انتخاب کرده است. ملا اختر در دوره حکومت طالبان در افغانستان عهده دار وزارت حمل و نقل هوایی بود.

همچنین گفته می شود او از سوی ملاعمر دارای اختیارات کاملی برای پیگیری صلح با دولت افغانستان بوده است.

از سوی دیگر شبکه اطلاع رسانی افغان نیوز نیز به نقل از المیادین خبر داد: پاکستان خبر مرگ دوسال پیش ملا محمد عمر، سرکرده طالبان را تأیید کرده است.

خبر مرگ ملا عمر به نقل از منابع دولتی افغانستان در حالی تأیید می شود که مدت هاست از سرکرده طالبان هیچ مصاحبه صوتی و یا تصویری منتشر نشده است و تنها پیامهایی کتبی از سوی او به مناسبت اعیاد منتشر می شود. همچنین در حالی که دور دوم مذاکرات مستقیم نمایندگان دولت افغانستان و طالبان تا چند روز دیگر برگزار می شود، گزارش ها از تشدید اختلافات در رده های بالای طالبان برای تصاحب سرکردگی این گروه حکایت دارد.

مقامات شورای عالی صلح افغانستان پیش از این گفته بودند که «اگر ملا محمد عمر رهبر گروه طالبان واقعاً صلاحیت پیشبرد گفتگوهای صلح را به ملا اختر محمد منصور معاونش سپرده باشد، یک اقدام مهم در جهت پیشبرد این روند خواهد بود.»

عبدالحکیم مجاهد معاون این شورا در صحبت با رادیو آزادی افغانستان گفته بود که ملا اختر منصور فرد نزدیک و قابل اعتماد ملا محمد عمر است و شرکت وی در گفتگوهای صلح خیلی موثر خواهد بود.

وی تصریح کرده بود «اگر این گزارش ها حقیقت داشته باشند که ملا محمد عمر  صلاحیت ها یا اختیاراتش را به ملا اختر منصور داده باشد در آنصورت باور دارم که در ارتباط به مذاکرات و گفتگوهای صلح این یک گام بسیار زیاد مهم است که تا کنون برداشته شده است. و این بدان معنی است که گروه تحریک اسلامی طالبان بعد از این برای حل بحران افغانستان طرفدار یک راه حل سیاسی است.»

  • موافقین ۴
  • ۸۵۰ بار مطالعه شده است

طالبان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی