دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

داعش نابودی


عراق و سوریه در روز پنجشنبه شاهد موفقیت‌های سریع و بی‌سابقه‌ای در روزهای اخیر علیه داعش و دیگر گروه‌های تروریستی بودند.

 الرمادی؛ 60 کیلومتری بغداد

«رمادی» مرکز استان الانبار در 60 کیلومتری غرب بغداد (پایتخت عراق)، منتظر عملیات سخت ارتش و نیروهای بسیج مردمی عراق به همراه عشایر است تا کار داعش را در این شهر یکسره کند.

اما شش ماه پس از سقوط این شهر به دست داعش، کار آنقدر سخت است که الجزیره و العربیه در واکنش به آزادسازی احتمالی این شهر، جنگ خیابانی را به رخ ارتش عراق کشیدند و تیتر زدند که «جنگ خیابانی در الرمادی در انتظار نیروهای عراقی است».

نیروهای عراقی روز پنجشنبه موفق شدند مسیر ارتباطی «الحدیثة - البغدادی» را پاکسازی کنند. همچنین گروهی از نیروهای «بسیج مردمی» (الحشد الشعبی) با حملاتی غافلگیرانه موفق شدند منطقه «البوحیات» در غرب استان الانبار را به طور کامل پاکسازی کنند.

در شرق الرمادی نیز توپخانه لشگر هشتم عراق موفق شد درمانگاه میدانی داعش در «جزیرة الخالدیة» را هدف بگیرد و تروریست‌های حاضر در آن را بکشد و زخمی کند.

سنجار ؛ 110 کیلومتری غرب موصل

عملیات آزادسازی سنجار که مقدمات آن از چهارشنبه‌شب با آتش هوایی و توپخانه آغاز شده بود، از هفت صبح به وقت محلی از سه محور آغاز شد.

پیشروی‌ها در ساعات اولیه چشمگیر بود و هر چه عملیات به جلو رفت چشمگیرتر شد. مناطق «خیابان 47»، «تل الشور» و «جبل کابارا» را که به بزرگراه عراق به شهر رقه مشرف است در ساعات نخست به کنترل پیشمرگه (نظامیان کردستان عراق) در آمد.

تسلط به جبل کابارا، اشراف به مسیر سنجار-رقه (در سوریه) را به ارمغان آورد و قسمت عراقی این مسیر از کنترل داعش خارج شد و وبگاه خبری «سومریه» گزارش داد که مسیر ارتباطی اصلی عراق به سوریه آزاد شد.

پس از آن گروه «الاعلام الحربی» عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که فرمانداری سنجار تحت کنترل پیشمرگه قرار گرفت و پنج روستا نیز آزاد شد.

بعد از این موفقیت، جاده سنجار-تلعفر (در شرق سنجار) تحت کنترل پیشمرگه درآمد و به تبع آن پیشمرگه بر سر مسیرهای سنجار به موصل و سنجار به رقه ایست‌های بازرسی قرار داد و کنترل خود بر این مسیرها را که راههای ارتباطی داعش به مقرهای اصلی خود در عراق و سوریه است، تحکیم کرده است.

کارشناسان نظامی در کردستان عراق اعلام کرده‌اند که ساعات آینده سرنوشت‌ساز است و احتمال می‌رود سنجار به طور کامل تحت کنترل پیشمرگه قرار بگیرد.



 سوریه؛ فتح الحاضر در کمتر از 4 ساعت

جنوب غربی ریف حلب نیز پنجشنبه، دو روز پس از شکست حصر دوونیم ساله «فرودگاه نظامی کویرس» شاهد موفقیت‌های بزرگ ارتش سوریه و حزب‌الله لبنان بود.

عصر پنجشنبه زمانیکه اعلام شد ارتش و حزب‌الله موفق شده‌اند وارد شهر «الحاضر» در 30 کیلومتری جنوب شهر حلب شده‌اند، کسی فکر نمی‌کرد که در کمتر از چهار ساعت این شهر فتح شود و تروریست‌های جبهة النصره و احرار الشام فرار را بر قرار ترجیح بدهند.

شهر «الحاضر» در 30 کیلومتری جنوب شهر حلب، یکی از لانه‌های اصلی گروهک «جبهة النصره»‌ شاخه القاعده در سوریه به شمار می‌رفت و سقوط آن راه را برای سقوط دومینووار مناطق جنوب غربی حلب باز می‌کند.

پس از تسلط ارتش بر الحاضر، تروریست‌های النصره و احرار الشام به سمت شهرک «العیس» در غرب شهر الحاضر عقب‌نشینی کردند.

آتش شدید در ریف حلب

اما ارتش سوریه بلافاصله «تل العیس» را زیر آتش‌شدید توپخانه قرار داد به طوری که در کمتر از یک ساعت بیش از 200 گلوله از جمله گلوله‌های مختلف خمپاره به مواضع تروریست‌ها در تل‌العیس شلیک کرد.

حجم آتشی که روی تل‌العیس ریخته‌ شد، نوید آزادی سریع این شهرک را بعد از الحاضر داد. حجم آتشی که ارتش سوریه و حزب الله در ریف جنوب حلب بر سر تروریست‌ها می‌ریزند، سبب اختلافات داخلی گروه‌های تروریستی از جمله النصره با احرار الشام شده است.

بیمارستان تخصصی «الفیصل» در «الحاضر» گواه این اختلاف است که «النصره» در نزدیکی آن خطاب به دیگر گروه‌های تروریستی نوشته بود «نزدیک شدن به این بیمارستان ممنوع است» اما چند صد متر آنطرف‌تر گروهک احرام الشام نوشته بود که این منطقه تحت کنترل احرار الشام است.

معنای آزادی الحاضر و العیس

با آزادی شهر «الحاضر»، یکی از خطوط امداد اصلی تروریست‌ها در جنوب غرب حلب قطع شد. سقوط الحاضر به همراه «تل العیس» که فاصله‌ای در حد دو کیلومتر با هم دارند، می‌تواند خطوط امدادی تروریست‌ها از حلب به ادلب را قطع کند.

سقوط تل‌العیس در کنار الحاضر، به معنای کنترل کامل ارتش سوریه بر بزرگراه حلب-دمشق خواهد بود و علاوه بر این، یکی از راه‌های امدادی تروریست‌ها در جنوب حلب و مهم‌تر از آن قطع ارتباط حلب و ادلب از این منطقه است.

ریف دمشق و فرودگاه مرج السلطان

ارتش سوریه که دو روز گذشته در غوطه شرقی پیشروی خوبی کرده بود، موفق شد وارد فرودگاه «مرج السلطان‌» شود.

مرج السلطان روستایی از روستاهای منطقه نشابیه در شهر مهم دوما در ریف شرقی دمشق است که در فاصله 20 کیلومتری پایتخت واقع شده است.

دوما شهری است که تا چندی پیش ورود ارتش به بخشهایی از آن حتی برای نیروهای ویژه هم بسیار مشکل بود.

موفقیت‌های محور مقاومت در برابر تروریست‌های داعش و دیگر تروریست‌ها که مورد حمایت برخی کشورهای شناخته شده در منطقه و خارج از منطقه هستند، در روز پنجشنبه بسیار خیره‌کننده بود. شاید بتوان روز داعش در این روز را که در سنجار و الرمادی در محاصره و زیر آتش قرار گرفت تا ریف شرقی حلب که فرودگاه کویرس را از دست داد، روز سیاه داعش نامید تا جایی که این سیاهی از شرق ریف حلب به ریف غربی نیز رسید و شهر راهبردی «الحاضر» را در مدتی کمتر از چهار ساعت از تسلط تروریست‌ها خارج کرد.

  • موافقین ۱
  • ۷۲۸ بار مطالعه شده است

نظرات (۱)

  • مهســـــــــــــا ...
  • لعنت بهشون...
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی