دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

لئوپارد ایتالیایی برای صادرات

OF-40 (3)

ایتالیا برای سالها در جنگ سرد از تانک های امریکایی در قالب پیمان ناتو در برابر تهدید شوروی استفاده می کرد و حداقل تا سال ۱۹۹۰ تانک های ام ۶۰،ام ۴۷ و ام ۴۸ بخش عمده ای از تجهیزات زرهی ایتالیا را پر می کرد.اما در سال ۱۹۶۰ ایتالیا جزو یکی از سه کشور اصلی اروپای مرکزی بود و آمریکا نیز دنبال یک مدل تانک مناسب اروپا بود که این طرح به صورت مشترک و تحت نام “اروپا-زرهی ” دنبال شد اما پس از مدت کوتاهی هر کشور به صورت تکی به دنبال طرح خود رفتند.

در اینجا ایتالیا تانک لئوپارد ۱ را مورد آزمایش قرار داد و به زودی علاقه مند به خرید ۲۰۰ عراده از این تانک برای جایگزنی کردن تانک های ام ۴۷ و ام ۴۸ شد.به زودی ایده OTO Melara برای تولید این تانک در داخل ایتالیا مطرح و ایتالیا ۴۰۰ عراده تانک لئوپارد در بین سالهای ۱۹۷۴ تا ۱۹۸۰ تولید کرد و تخمین زده می باشد تا سال ۱۹۸۳ نیز ۱۲۰ عراده دیگر تولید کرده باشد،ایتالیا به منظور صادرات یک نسخه ارزان تر در نظر گرفت که حاصل آن تانک OF-40 می باشد.

بررسی

OTO Melara تا سال ۱۹۷۸ تجربه کافی برای یک طراحی مناسب را کسب کرده بود و مجموع این تجربیات تانکOF-40بود که برای تولید انبوه در دهه ۱۹۸۰ در نظر گرفته شده بود.این طرح برای مناطق گرمسیری آماده و برای صادرات به کشورهای گرم و خشک و آفتابی و شرق میانه در نظر گرفته شده بود.

OF-40 (9)

طراحی برجسته تانک اشتراکات زیادی با طرح تانک لئوپارد ۱ من جمله در قطعات اصلی بدنه و برجک دارد که بر اساس استاندارد های لئوپارد صورت گرفته است.بدنه و برجک با استفاده از فولاد جوش داده شده RHA ساخته شده در جلو تانک از شیب مناسبی برخوردار است و توسط ۱۵ م م فولاد اضافی تکه دوزی شده حمایت می گردد.

راننده تانک جلو و در سمت راست واقع شده و از سه پریسکوپ که پریسکوپ وسطی را می توان به دید در شب مجهز کرد برای هدایت تانک استفاده می کند.برخی از مهمات تانک نیز در سمت چپ راننده ذخیره می شود.

سلاح اصلی OF-40 یک توپ ۱۰۵ م م است که تحت مجوز شرکت راین متال شده و به برجک که سه خدمه در آن حضور دارد متصل است،برجک در امتداد توپ به صورت مثلث و نوک تیز درمی اید که توپ را حمایت می کند که این ویژگی برای کاهش عرض پوشش آن صورت گرفته است.

توپ این تانک بدون تثبیت کننده می باشد و تانک ۵۷ گلوله استاندارد ناتو شامل گلوله های انرژی جنبشی و انفجاری را می تواند حمل کند که از این میان ۱۵ گلوله در برجک جای میگیرد .علاوه بر این دو مسلسل ۷٫۶۲ ال ام جی روی برجک نصب میشود که نصب یکی از این مسلسل ها اختیاری می باشد.

سیستم کنترل آتش این تانک شامل یک فاصله یاب لیزری مدرن نصب شده روی چشمی های توپچی و یک کامپیوتر بالستیک الکترونیکی می باشد.فرمانده از دریچه بالای سر خود وارد میشود و دارای هشت پریسکوپ برای دید به اطراف است و از یک پریسکوپ با قابلیت بزرگنمایی ۸ ایکس برخوردار است.هم چنین دارای یک چشمی دید در شب پانورما می باشد.دو ردیف هر کدام ۴ نارنجک انداز در دو طرف تانک نصب شده است .

OF-40 (8)OF-40 (6)

موتور این تانک یک موتور چهار زمانه دیزلی توربروشارژ ۸۳۸ کا ام ۵۰۰ وی ۱۰ با قدرت ۶۱۰ کیلووات و ۲۲۰۰ دور در دقیقه می باشد که توسط صنایع ام تی یو آلمان توسعه یافته است.سیستم تعلیق این تانک میل های یچشی فردی می باشد که روی هر هفت چرخ هر محور نصب شده است،هر محور دارای یک غلطک بازگشت یا کمکی می باشد و شنی ها توسط لقمه های لاستیکی حمایت می شوند،به مانند بیشتر تانکها چرخ خورشیدی تانک در عقب بود و چرخ هرزه گرد نیز در جلوی تانک نصب شده است.همانند ویزگی های لئوپارد این تانک از مانور پذیری خوبی برخوردار است.

در طی ازمایشات معلوم شد که تانک می تواند از موانع عمودی ۱٫۱ متری و گودال و ترانشه های گسترده ۳ متری از دورن ۱٫۲ متر آب بدون تجهیزات و عمق ۳ متری آب با تجهیزات مخصوص عبور کند.تجهیزات دیگر این تانک شامل مجموعه کامل تجهیزات ارتباطی و سیستم اطفا حریق و فیلتر هوا می باشد.هم چنین این تانک دارای کیت “گرمسیری” است که شامل سیستم بهبود یافته خنک کننده موتور،فیلتر اضافی هوا و تهویه هوا می باشد،فیلتر جدید موتور می تواند جلوی ورود گرد و خاک را به درون موتور شاسی و برجک بگیرد.

بنابر اعلام منبع مقاله،عربستان در سال ۱۹۸۱ علاقه مندی خودرا به این تانک نشان داده و ۱۸ عراده نیز تحویل گرفته است.

Of-40 مارک ۲

OF-40 در سال ۱۹۸۰ به کشورهای تایلند و مصر نشان داده شد و حتی برای تولید داخلی در اسپانیا و یونان (که هر دو این کشور تشنه خرید لئوپارد بودند) نیز مذاکراتی انجام گردید،در اینجا بود که OF-40 برای پاسخ گویی به نیاز های مشتریان در سال ۱۹۸۱ بهبود یافت،اهم این بهبودیافتگی ها نصب دو تثبیت کننده برای توپ تانک بود،یک سیستم آتش جدید OG 14 LR توسط Officine Galileo روی تانک نصب شد علاوه بر آن کامپیوتر بالستیک FCC بهبود یافته بود و ویژگی های ترکیبی سنجش سرعت باد،دمای هوا،دمای سیلندر،پارامترهای هدف،انواع پرتابه ها و سنسورهای مربوطه اضافه گردید.سایت هدف گیری نیز توانایی بزرگنمایی ۷ تا ۱۴ ایکس را برای توپچی فراهم می کرد و پریسکوپ دید در شب و روز فرمانده نیز مورد ارتقا قرار گرفت.دوربین حرارتی LLLTV نیز برای دید در شب و مبارزه در شب نصب شده.هم چنین زره تکه دوزی شده نیز در روبرو برجک به صورت جوشکاری شده اضافه گردید.این مدل در سال ۱۹۸۵ مارک ۲ نام گرفت.

در نهایت عربستان خریدار مارک ۲ این تانک گردید و ۱۸ عراده OF-40 نیز توسط شرکت تولید کننده یعنی OTO Melara به استاندارد های مارک ۲ بروز شدند.

با این ویژگی ها OF-40 در برابر حملات شیمیایی آسیب پذیر و محافظت نشده است و تنها از فیلتر هوا بهره میبرد.

خانواده OF-40

از شاسی این تانک برای طراحی و ساخت خودروری زره پوش بازیابی یا به اختصار ARVاستفاده شده است.این خودرو دارای ۴ خدمه یک جرثقیل ۱۸ تنی ، بازو یا استوانه حمل کششی ۳۵ تنی یک تیغه بلدزر و کیت جوشکاری است.سه عراده از این خودرو به امارات متحده عربی فروخته شده است.هم چنین یک نسخه SPAAG از این تانک مشابه Gepard آلمانی با توپ SIDAM-25 نیز طراحی و تولید گشته است.هم چنین بر اساس OF-40 و نسخه SPAAG آن هویتزر پالمیرا طراحی شده است که با کالیبر ۱۵۰ م م به کشورهای آرژانتین لیبی و نیجریه صادر شده است.

OF-40 (7)

نسخه اول OF-40

نسخه اول OF-40

OF-40 مارک 2

OF-40 مارک ۲

خلاصه مطالب

ابعاد:۹/۲۲ متر با لوله توپ و بدون توپ ۶٫۸۹ در ۳٫۵ در ۲٫۴

وزن:۴۵٫۵ تن

خدمه:۴ نفر(راننده،فرمانده،توپچی،لودر)

موتور: MTU 838 Ca M500 به شکل V و ۱۰ سلندر

سیستم تعلیق:توریشن بار با تعدیل کننده ضد شوک

سرعت:۶۰ کیلومتر بر ساعت

حداکثر برد عملیاتی:۴۰۰ کیلومتر با سرعت متوسط

سلاح:یک توپ ۱۰۵ م م و دو مسلسل ۷٫۶۲ م م

نوع زره:زره کامپوزیت لایه ای با طرح شیب دار

تعداد تولید شده:۳۶ عراده در سال ۱۹۹۰

ترجمه:علی گوهر صمیمی

Copy Right: www.OWJ-ARMY.com

  • موافقین ۷
  • ۱۲۶۲ بار مطالعه شده است

OF 40

نظرات (۱)

  • کدخدا (م.م.ز)
  • سلام
    استفاده کردم حاجی دمت گرم
    دانشنامه دفاعی:
    علیکم السلام حاجی
    اختیار دارید
    زنده باشید ان شاءالله
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی