دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

بریمستون یک موشک ضد زره هوا به زمین پیشرفته انگلسی می باشد که توسط شرکت ام بی دی اِی با همکاری شرکت بوئینگ ساخته شده است.شروع این پروژه در سال ۱۹۹۶ و تحویل آن از سال ۲۰۰۴ آغاز شده است و عملیات اولیه آن توسط جنگنده تورنادو در مارس ۲۰۰۵ بوده است و طی عملیات هایی در سال ۲۰۰۹ در عراق و افغانستان و در سال ۲۰۱۱ و عملیات حمله به لیبی مورد استفاده قرار گرفته است هم چنین از این موشک بر علیه اهداف گروهک تروریستی داعش در عراق و سوریه نیز به کارگرفته خواهد شد.

داده نمایی از عملکرد موشک بریمستون

داده نمایی از عملکرد موشک بریمستون

در ابتدا طرح موشک بر پایه موشک هلفایر استوار بود اما در طی مراحل تولید موشک از نو طرح ریزی و مستقل از موشک هلفایر تولید و طراحی گشت.این موشک برای پرتاب از سوی جنگنده ساخته شده و سکوی پرتاب آن نیز جنگنده هایی چون یوروفایترتایفون و تورنادو می باشد،با این حال ازمایشات پرتاب این موشک از سکوی پرتاب زمینی و متحرک نیز در بیابان آریزونای امریکا با موفقیت انجام شده است.

ویژگی های ظاهری

این موشک دارای طول معادل ۱۸۰ سانتی متر و قطری معادل با ۱۷٫۸ سانتی متر است و دارای بردی معادل با ۱۲ تا بیش از ۶۰ کیلومتر (در نسخه ۲) است و از سرعت مافوق صوت برخوردار است.بریمستون به صورت سه گانه و ریلی در قسمت فوقانی جنگنده حامل نصب میشود. این موشک از یک جست و جوگر موج میلی متری برای تشخیص اهداف بهره می برد. برایمستون یک جست و جوگر فعال راداری با فرکانس ۹۴ گیگا هرتز هم دارد که به منظور هدایت موشک به طور خودکار در دماغه آن به کار رفته است.

۱۰۲۴px-Missile_MBDA_Brimstone

ویژگی های جنگی

سرجستجوگر بریمستون به گونه ای است که به صورت خودکار اهدافی مانند تانک و نفربرهای زرهی را تشخیص می دهد، وقتی هدف توسط هواپیما تشخیص داده شد موشک به سمت منطقه ای که هدف وجود دارد شلیک می شود و رادار جست و جوگر موشک به طور خودکار ارتفاع موشک را تنظیم می کند تا موشک در یک ارتفاع ثابت بماند. جست و جوگر موشک دارای الگوریتم تشخیص اهداف زرهی است و بعد از تشخیص هدف به طور خودکار (با توجه به الگوریتم تعبیه شده در آن) روی هدف قفل می کند و جهت گیری موشک به گونه ای می شود که به صورت شیرجه ای از بالا به هدف برخورد کند.

جستجوگر موشک بریمستون

جستجوگر موشک بریمستون

مزیت استفاده از جست و جوگر راداری(موج میلیمتری) برای تشخیص اهداف در صحنه نبرد این است که با توجه به طول موج غالب زمینه (صحنه) که برابر با ۱۰ میکرون است اهداف زرهی(دارای بدنه فلزی) به خوبی تشخیص داده می شوند. جست و جوگر این موشک به گونه ای است که کافی است قسمتی از هدف مانند تانک را مشاهده کند تا تشخیص درستی از هدف داشته باشد. البته جست و جوگر موشک توانایی «تشخیص تانک دوست از دشمن را ندارد؛ مثلاً تشخیص تانک ام ۶۰ از تی-۷۲٫برای این منظور و ایمن بودن نیروی خودی می توان طوری موشک را برنامه ریزی کرد پس از عبور از نقطه ای معین و خاص اقدام به جستجو اهداف کند یا اهداف را در منطقه مشخص جستجو و رهگیری کند.البته بریمستون تنها برای نابودی اهداف زمینی نیست بلکه از پتانسیل عالی برای درگیری با اهداف درایی برخوردار است و در آزمایشات نیز موفق بیرون آمده است.

ویژگی دیگر موشک بریمستون قابلیت شلیک رگباری است بدین منظور پرتابگر موشک می توان به صورت پیاپی و متواتر به سوی ستون های نظامی دشمن پرتاب کرد و از فضای پوششی بیشتری بهره برد.

بریمستون دارای سیستم آتش شلیک کن و فراموش کن است که پس از پرتاب،نیاز به هدایت از سوی خدمه را ندارد و عامل پس از پرتاب می تواند به راحتی منطقه را ترک کند و موشک با سرعت مافوق صوت به سوی هدف روانه می شود.از ویژگی های این موشک دود کم و کم بودن خروجی ماودن قرمز موشک است که کار شناسایی موشک توسط دشمن و سنسورهای دشمن را سخت می کند.

این موشک از یک مکانیزم خود تخریبی بهره می برد چنانچه موشک هدف را پیدا نکند، مسیر پروازی روی آخرین مسیر موشک ادامه می یابد و در نهایت با تغییر مسیر به سمت زمین، موشک خود را نابود می کند.

کلاهک انفجاری

بریمستون دارای یک کلاهک انفجاری دو مرحله ای با قدرت نفوذ در زره های واکنشی و نفوذ بالا در زره است کلاهک این موشک  قدرت تخریب ۳ برابری AGM65g ماوریک را داراست.در ابتدا کلاهک اول با یک انفجار کوچک نسبت به کلاهک دوم در زره واکنشی نفوذ می کند و سپس کلاهک دوم یا یک انفجاری قوی و ساختاری در زره نفوذ و تانک یا وسیله زرهی را منهدم و نابود می سازد.

تاریخچه استفاده عملیاتی

موشک بریمستون به صورت عملیاتی در مارس ۲۰۰۵ با شماره ۳۱ اسکادران روی جنگنده های تورنادو عملیاتی گشت و در ۱۸ دسامبر ۲۰۰۸ در عراق به صورت عملی استفاده گشت،در ماه مه ۲۰۰۹ نیز در افغانستان وارد رشته عملیات هایی گشت.

اما در سال ۲۰۱۱ بریمستون به صورت گسترده در لیبی استفاده گشت که آوازه این موشک را دوچندان کرد.به گفته منابع حدود ۶۰ موشک بریمستون در ماه اول تهاجم نیروهای ائتلاف بر علیه خودروهای نظامی و زرهی رژیم قذافی به کار گرفته شد .عمل کرد این موشک ها باعث شد تا وزارت دفاع از شرکت سازنده درخواست تولید نمونه بیشتری از نسخه دو حالته که مجهز به حسگر Dual Modeبدهد.

ساختار داخلی و اجزاء موشک بریمستون

ساختار داخلی و اجزاء موشک بریمستون

کاربران

نیروی هوایی عربستان

نیروی هوایی انگلستان

تهیه و تالیف:علی گوهر صمیمی

  • موافقین ۴
  • ۱۷۴۵ بار مطالعه شده است

نظرات (۱)

  • گوهریا ...
  • با سلام من اومدم کسی نیست
    دانشنامه دفاعی:
    علی آقا بیا بحث آزاد
    غربزدگی
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی