دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

 


 

سوپر تانک KV-KI معروف به کرگدن ،سوپر تانک شوروی ها برای مبارزه با نیروهای آلمانی ،که البته ادعا شده سه نمونه از این تانک ساخته شده و بیشتر هم به عنوان تانک جعلی در اینترنت شناخته شده است ،این خودرو به عنوان یک مدل و با استفاده از قطعات مختلف از کیت های مختلف ساخته شده است ،چند قطعه عکس نیز منسوب به این تانک پیدا شده است که با دقت بیشتر می توان دریافت که فتوشاپی (دستکاری شده)است که عکس واقعی و فتوشاپی نیز در ادامه قرار گفته شده است حال جعلی است یا نیست به ما مربوط نیست و ما فقط می رویم تا این کرگدن سرکش را در ادامه مقاله بررسی کنیم و اخر سرهم نتیجه ای از این تانک بگیریم.

توسعه و ساخت “تانک جعلی”

بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی حقایق بیشتری از طرح های نظامی شوروری چه در جنگ جهانی دوم و چه بعد از آن منتشر شده است یکی از جذابترین این طرح های طرح تانک کردگدن یا KV-KI می باشد.در جولای ۱۹۴۱ استالین از تانک KV-2 که در نبرد راسینیای دیدن کرد،این دیدن که تا حدودی استالین را به وجد در آورده بود باعث شد تا استالین دستور بدهد که یک برنامه فشرده برای ساخت یک سوپر تانک (که بیشتر به یک کشتی رزمی زرهی زمینی می ماند) را آغاز کنند.این تانک دارای سه برجک،به شدت زرهی و مسلح بود و می توانست دربرابر انواع تهدید ها از خود دفاع کند.این پروژه به تیم مشترک Kotin/Barkov
داده شد،اما این طراحان به اینکه استالین اصرار داشت تانک سه برجکه ساخته شود شکایت کرد،چرا که تانک بیش از حد طولانی میشد و به یک شعاع قابل قبول برای چرخش و مانور لازم داشت اما استالین در جواب گفت:نیاز قابل قبولی نخواهد بود،از آن برای رانندگی مستقیم به برلین استفاده خواهد شد.

طرح نهایی با عنوان KV-KI یا کرگدن شناخته شد،استفاده از طرح های موجود برای ساخت تانک تنها راه بود،چرا که هم استالین به طراحان فشار می اورد که در نتیجه زمان قابل قبولی برای طراحی تانک در اختیار نداشتند و هم اینکه صنایع شوروی از سوی آلمان در فشار سنگین بود بنابر این طرح کرگدن متشکل از اجزا و قطعات و برجک تانک های KV-1 و KV-2 و بی تی -۵ و تی۶۰ و تی ۳۸ بود.تانک به دلیل داشتن وزن بالا و برای عبور از رودخانه ها تا عمق ۹ فوتی تمامی دستگاه و اجزاء درونی تانک عایق بندی و محافظت شد.طراحی تانک نیز بسیار قابل توجه است چرا که بر روی هر برجک یک برجک نیز نصب شده است و یک کیت پرتاب راکت کاتیوشا نیز برای سوپر تانک در نظر رگفته شده است..

تاریخچه عملیاتی

اولین پیش نمونه در سال ۱۹۴۱ تکمیل و به وزارت دفاع در مسکو تحویل داده شد.در اولین آزمایشات در مه غلیظ زمستان ،برجک عقب تانک به صورت اشتباهی به برجک مرکز تانک شلیک و تانک نیز در اثر انفجار حاصل نابود می شود،نمونه اولیه دوم در سال ۱۹۴۲ ساخته شد و به جبهه لنینگراد ارسال شد ،در این نمونه شاخصی نصب شده بود نشان دهد که برجک در مسیر برجک دیگری قرار نگرفته است.در اولین حمله خود به آلمانها تانک هنگام عبور از دره ای شکسته شد و و در نتیجه نشت سوخت،تانک مشتعل و منفجر و نابود گردید.

نمونه سومی با تقویت بدنه دوباره با جبهه لنینگراد ارسال شد،این تانک به سه هواپیما المانی نیز درگیری داشته است،اما در اولین نبرد زمینی خود KV-KI به سوی المانها اتش گشود اما ایا این شلیک واقعی بوده است،تمامی شلیک های گزارش شده از موقعیت ساعت ۳ بوده است .اما این نمونه در برگشتن تانک به حالت فوق العاده ای تکان شدیدی خورد به خندقی رفت و مهمات ۱۵۲ م م تانک که تنظیم شده بودند،تانک را به ورطه نابودی کامل کشاند.پس از شکست سه نمونه از این تانک،استالین اعضای تیم طراحی تانک را به زندان های گولاک سیبری تبعید کرد.آلمانها به دلیل وجود انواع سلاح ها به این تانک لقب ارکستر استالین داده بودند.

تا اینجا با تاریخچه کوتاهی از تانک کرگدن اشنا شدید که درباره این تانک گفته میشود اما واقعیت چیست؟ایا این تانک تولید شده است یا که تمامی مطالبی که درباره آن گفته شده صحت ندارد؟

پروژه تانک کردگدن چیزی جز یک ایده زمین ناو برای درون نبرد بود و اصلا در بین پروژه های عجیب و غریب شوروی پروژه غیر عادی نمی باشد که بیشتر انها با اغاز جنگ بنا به دلایلی ترک شده بود مانند تانک گروت ،تی-۳۵،تی-۱۰۰ و اس ام کا و حتی بیشتر پروژه های سوپرتانک های سنگین مانند کا وی ۵ و ۳ و ۴ که در زمان جنگ طراحی شده بودند هیچ وقت به مرحله تولید نرسیدند چرا که تولید بیشتر انها بسیار گران تمام میشد و به خاطر وزن بالا و مشکلات ساختاری مربوط به آن هیچ وقت عملی نشدند و تنها نمونه های اندکی چون اس ام کا و تانک کا وی ۱ با باز طراحی تولید شدند.

جوزف کوتین

در تاریخی که تیم Kotin/Barkov مامور طراحی این تانک عظیم الجثه شدند،کسی به جز kotin برای این کار به نظر نمی رسید،وی از بزرگترین طراحان تانک شوروی و جزو مغز متفکر این عرصه نظامی برای شوروی بود زمانی که پروژه طراحی تانک KV-VI به این مرد سپرده شد،وی روی طرح های دیگری نیز کار می کرد،از جمله این طرح ها که وی در ان نقش داشته است می توان به تانک سری تی-۶۰/۷۰/۸۰ سری KV و سری استالین یا IS و نظارت بر پروژه های بزرگ اشاره کرد،نخستین کار وی بهبود و تمرکز روی تانک تی-۲۸ بوده است و به گفته برخی نیز در تیم نظارتی روی تانک SMK نیز شرکت داشته است ،در قبل از جنگ نیز وی روی تانک هایی با دو برجک نیز کار کرده بود .

طرح منسوب به تی ۱۰۰ که شبیه به طرح تانک SMK می باشد اما با ساختاری متفاوت،طبق گفته ها وزن آن کمتر از نصف وزن ادعا شده ۱۳۸ تن کرگدن است

تصویر منسوب به تانکSMK
تصویر منسوب به تانکSMK

تصویر متلق به قطار زرهی ام بی وی ۲ که قبل از جنگ ساخته شده است نمونه ای از موفقیت های شووری در این عرصه بوده است

ویژگی بارز این تانک تعداد تسلیحات بیشتر از خدمه تانک می باشد تانک دارای ۵ توپ اصلی،۱۸ مسلسل و ۲ شعله افکن می باشد که بر روی ۷ برجک نصب شده است.سه برجک بزرگ و اصلی تانک به صورت ردیفی پشت هم دیگر قرار گرفته و یک برجک کوچک نیز در میان برجک اول و دوم قرار دارد ،روی سه برجک اصلی نیز سه برجک دیگر قرار گفته است.یک برجک بزرگ در وسط تانک قرار گرفته و بیشتر شبیه برجک تانک KV-2 می باشد دارای دو توپ ۱۵۲ م م می باشد،اما جای جالب این تانک قرار گریری برجک روی برجک می باشد که ایده غیر عملی برای شوروی ها نبود بدین ترتیب که یک موتور روی برجک اولی قرار می گرفت و برجک دومی روی برجک اولی سوار می شد البته یک سیستم پرتاب راکت بی ام ۱۳ نیز روی برجک سومی تانک قرار گرفته است.کرگدن برای حرکت از دو موتور ۵۰۰ اسب بخاری بهره می برد که در طرح نهایی به ۳ موتور ۶۰۰ اسب بخاری ارتقا یافته بود که قدرت هر یک از این موتور ها ۱۱ اسب بخار بهتن بوده است و وزنی تاتنک نیز به بالای ۱۲۰ تن می رسید،طول تانک نیز با نصب برجک ها به شدت طولانی میشد و بهترین عملکرد ان استفاده در جاده های صاف و مستقیم و آسفالتی بوده است و هرگز برای حملات تهاجمی به دلیل تحرک کم مناسب نبود اما می توانست در اماکن خاص یا جاده ها و جنگل ها کمین کند و حجم آتش مناسبی برای پوشش و بازدارندگی ایفا کند. اما با درنظر گرفتن ویژگی های تانک به طور کلی می توان چند نکته را بیان کرد:

اول تانک در برابر حملات هوایی به دلیل بزرگی بسیار آسیب پذیر بود و این که نیروی هوایی شوروی در ان موقع از قدرت چندانی برای مقابله با نیروی هوایی آلمان برخوردار نبود.اگر هم توان تانک درگیر با هواپیما را می داشت مانند تاریخ جعلی ذکر شده در ابتدای مقاله،تنها به مدت کوتاه در برابر حجم اندک میتوانست مقاومت کند.

دوم اینکه بر فرض مثال منابع کافی برای ساخت KV-VI یا همان کرگدن وجود داشت،حمل و نقل و جابجایی و توان پوشش و حفظ تانک نیاز به هزینه و نیروی زیادی داشت و اینکه تانک از شعاع عملیاتی پایین برخوردار بود.

سوم اینکه اگر تانک کرگدن برای ورود به منطقه نبرد نیاز به جاده سالم داشت و در آن زمان بیشتر جاده های شوروی در اثر بمباران نابود شده بود و تانک در مسیر با مشکلات متعدد روبروی میشد و با در نظر گرفتن طول تانک یک جاده مستقیم با کمترین یا هیچگونه پیچی نیاز بود چراکه برای دور زدن تانک شعاع زیادی را لازم داشت.

و نهایتا این که طراحی تولید تانک مبتنی بر طرح چند تانک مانند KV-1 و KV-2 وt-60 و راکت انداز کاتیوشا بود و تولید این تانک ها به جای کرگدن بسیار بهترو کارآمد تر بود تا اینکه همه این تانک برای تولیدKV-VIاستفاده شود به خصوص در زمانی که شوروی ها نیاز به حفظ برتری بر المان را داشتند و طرح KV-VI بیشتر یک طرح ناکارآمد و بی ارزش و تلاشی بیهوده بود ان هم در زمانی که شوروی ها به شدت از طرف آلمان در جنگ زیر فشار بود.تنها فایده این تانک اثر تبلیغاتی و روانی بر سربازان آلمانی بود که میتوانست در روحیه آن ها تاثیر بگذراد.

تانک ابر قدرت که شوروی ها در ذهن داشتند اما ویژگی های این تانک فراتر از ان بود که شوروی در زمان جنگ بتواند این تانک را به تولید انبوه برساند و در حد همان گفته ها بتواند سه مدل اولیه بسازد که آنها هم به خاطر طرح خود تانک نابود شدند.

تصویری از شهر نوسکی که اگر کرگدن واقعی بود ممکن است  در آن تاخت و تاز کرده باشد.

تصویری از شهر نوسکی که اگر کرگدن واقعی بود ممکن است  در آن تاخت و تاز کرده باشد.

به طور کلی و خلاصه تانک کردگدن بر خلاف امکانات و قد قواره اش تانک آنچنان کاربردی نبود ،تاریخچه کوتاهی که از این تانک در ابتدای مقاله آمده است نیز بیشتر گفته هایی درباره این تانک است و حتی ساخت سه مدل اولیه از این تانک نیز بیشتر زیر سوال رفته است و در کل می توان گفت این تانک نیز جزو طرح های انقلابی در صنعت نظامی شوروی ها بوده است که طوری که طراحان و صنعت این کشور را مورد محک قرار داده است و بر تجربیات این کشور افزوده،طرح تانک کرگدن نیز جزو طرح هایی بوده است که از انبار اسرار شوروی توانسته سر بیرون کند،و هنوز هم بسیاری از طرح های نهفته در صندوقچه اسرار روسیه به صورت راز باقی مانده هر از گاهی که گوشه ای از این اسرار فاش میشود سر و صدای عظیمی را به پا می کند.

خلاصه مطالب

تانک KV-VI ملقب به کرگدن (تانک جعلی)

ابعاد:۱۵٫۶ در ۳٫۳ در ۴٫۵ متر

وزن:۱۳۸ تن

تسلیحات:

۲ توپ ۱۵۲ م م ال ۲۰

۲ مسلسل ۷٫۶۲ م م ال ۳۲

۱ توپ ۴۵ م م مدل ۳۷

۲ مسلسل ۱۲٫۷ م م DShK

۲ مسلسل۷٫۶۲ م م ماکسیم

۱۴ مسلسل ۷٫۶۲ م م دی تی

۱۶ لانچر راکت بر روی سیستم بی ام ۱۳

۲ شعله افکن مدل ۱۹۳۳

زره:۷۰ تا ۱۶۰ م م

خدمه:۱۵ نفر

موتور :۳ موتور ۶۰۰ اسب بخاری وی ۲

سرعت:۲۱ کیلومتر بر ساعت در جاده

شعاع عملیاتی و برد عملیاتی:۷۰/۱۶۰ کیلومتر

 

مترجم :علی گوهر صمیمی

منبع:اوج آرمی

  • موافقین ۲
  • ۱۹۰۰ بار مطالعه شده است

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی