دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

این موشک بالستیک ساخت هندوستان است که بر اساس برنامه توسعه موشک های بالستیک نیروی زمینی و هوایی آن کشور تولید شده است. این موشک تک مرحله ای سوخت مایع کوتاه برد قابل حمل در جاده می باشد. توسعه این موشک در سال 1983 آغاز و اولین آزمایش آن در 25 فوریه 1988 انجام شده است. سه نمونه از این موشک به ترتیب پریتوی-1 (اس اس -150) , پریتوی -2 (اس اس-250) و پریتوی -3 (اس اس 450) می باشد که تا کنون آزمایش های متعددی بر روی این سه مدل صورت پذیرفته است. نیروهای نظامی هندوستان خواهان خرید بیش از 300 فروند از موشک های مذکور می باشند. هندوستان قیمت هر فروند پریتوی را در حدود 100/000دلار اعلام نموده است. طبق برآورد انجام شده این مبلغ بسیار پایین می باشد و قیمت این موشک می تواند بین 400 هزار دلار تا 5/2 میلیون دلار باشد.

برای طراحی موشک پریتوی از فناوری موتور موشک زمین به هوای اس آ-2 شوروی سابق استفاده شده است. همانطور که در بالا ذکر شد هندوستان سه نمونه از موشک پریتوی را توسعه داده است که در زیر به بیان اطلاعات فنی در خصوص هر یک از مدل های موشک مذکور می پردازیم.



 موشک پریتوی-1 اولین موشک سطح به سطح بومی هندوستان می باشد که تحت عنوان پریتوی -1 (اس اس-150) معرفی شده است. پریتوی بخشی از برنامه توسعه موشکی هدایت شونده یکپارچه سازی شده هندوستان می باشد. وزارت دفاع هندوستان این برنامه را در سال 1983 با بودجه ای در حدود 15/28 میلیون شروع کرده است. اولین پرواز آزمایشی موفقیت آمیز موشک بالستیک اس اس-150 در پایگاه سریهاریکوتا در فوریه 1988 انجام گردید. تولید این سلاح در اواسط 1996 آغاز شد. موشک پریتوی یک موشک بالستیک با دو موتور سوخت مایع می باشد . این موشک از سیستم هدایت اینرسی ساخت هندوستان استفاده می کند و سرعت آن مافوق صوت است. بدنه موشک که از آلیاژهای آلومینیومی ساخته شده است در هنگام شارژ سوخت کاملاً آب بندی می گردد. هندوستان ادعا کرده است که پریتوی نسبت به موشک های اسکادبی, "ام جی ام-52 لانس" یا "جریکو-2" روسیه سریع تر و دقیق تر و نابود کننده تر می باشد. هندوستان با استفاده از این موشک می تواند به یک چهارم خاک پاکستان, از جمله اسلام آباد و چند شهر مهم دیگر حمله نماید.

موشک پریتوی -2: هندوستان اولین پرواز آزمایشی موشک پریتوی-2 (اس اس -250) را در سال 1996 انجام داد. این موشک نسبت به نمونه قبلی قادر به حمل سرجنگی سبک تری می باشد. یک مقام هندی گفت که اس اس-250 در سال 2002-2001 در نیروی هوایی هندوستان به خدمت گرفته شد. این موشک توانایی حمله به نیمی از خاک پاکستان از جمله بسیاری از اهداف نظامی را دارد.

موشک پریتوی -3: موشک پریتوی -3 (اس اس 450) نمونه دیگری از این خانواده می باشد که نسبت به مدل های قبلی برد بیشتری دارد. این موشک همچنین تحت عنوان دانوش نامیده می شود. پرتاب های آزمایشی این موشک در دسامبر 1998 آغاز گردید . طبق اظهارات وزیر دفاع هند, پریتوی-3 برای استفاده در نیروی دریایی طراحی شده است.
مشخصات موشکهای پریتوی!

منبع:
naser.ofogh.net

  • موافقین ۴
  • ۹۸۱ بار مطالعه شده است

prithvi

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی