دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

الکساندر شربینین قائم‌مقام شرکت هولدینگ بالگردهای روس در این رابطه می‌گوید: «برآوردهای ما نشان می‌دهد ایران به حدود 60 بالگرد سبک روسیه نیاز دارد.»

شربینین با اشاره به اینکه مسکو و تهران درباره تامین بالگردهای «سبک آنسات و کا-۲۲۶تی» مذاکره می‌کنند، افزود: «علاوه بر موضوع تحویل این بالگردها، مسئله مونتاژ آنها در ایران نیز در حال بررسی است.»

این 2 مدل بالگرد از نوع چندمنظوره و سبک هستند و معمولا از آنها به‌عنوان آمبولانس هوایی استفاده می‌شود.

این شرکت برای اولین بار از دوم تا چهارم شهریور ماه همایشی را برای شرکت‌های ایرانی و مشتریان احتمالی بالگردهای روس برگزار می‌کند و کارشناسان روس نحوه کارکرد این بالگردهای غیرنظامی را توضیح می‌دهند.

البته سال گذشته نیز در حاشیه نمایشگاه هوایی کیش، مسئولان وقت سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح از همکاری مشترک میان این سازمان و شرکت مشهور کاموف، از خرید و تولید انبوه برخی بالگردهای نیمه‌سنگین این کمپانی روسی در داخل ایران خبر دادند.

اما این مذاکرات به دلایل مختلف به تعویق افتاد و حتی بعدها اعلام شد که برنامه‌ای برای همکاری مشترک میان طرف ایرانی و شرکت‌های تولیدکننده بالگرد در روسیه وجود دارد؛ که البته تا به امروز از روند اجرایی این برنامه، خبری اطلاع‌رسانی نشده است.

بی‌تردید آنچه که امروز باید مورد توجه قرار بگیرد استفاده از فرصت به‌دست آمده بر پایه تعامل مثبت ایجاد شده با کشور روسیه به‌واسطه مبارزه مشترک با تروریسم تکفیری و الحاق سامانه پدافندی «اس 300» است؛ که جا دارد مسئولان حوزه امنیتی و دفاعی کشور از این فرصت جهت ارتقای ظرفیت‌های بالگردی به‌ویژه بالگردهای رزمی تهاجمی استفاده کنند.

روسیه در این رابطه گزینه‌های متنوع و قابل توجهی همچون بالگردهای «میل 24»، «میل 28» و بالگردهای «کاموف 50 و 52» را در اختیار دارد؛ که هرکدام به تناسب توانمندی‌ها و کارکردها می‌تواند در توانمندسازی هوانیروز کشور موثر واقع شده و به‌کارگیری شوند.

امروز با پیشرفت‌هایی که در حوزه سامانه‌های دوش‌پرتاب صورت گرفته و اینکه سامانه‌ها قادر به هدف گرفتن بالگردها در شعاع چند کیلومتری هستند، ضرورت استفاده از بالگردهای چابک و پرقدرت و سریع در سطح نیرو احساس می‌شود.

کاموف 52 یک نوع بالگرد چند منظوره تهاجمی و قدرتمند است؛ که در شرایط آب و هوایی مختلف قابلیت پروازی دارد و با توجه به چابکی و مانورپذیری که در میادین رزم از خود نشان داده است، می‌تواند گزینه مناسبی برای تجهیز و ارتقای ناوگان بالگردی کشور محسوب شود.

 

* کارنامه قابل قبول کاموف در سوریه

این بالگرد که در سال‌های اخیر در شهرهای حلب، حمص، تدمر و... مورد استفاده قرار گرفته است، تاکنون کارنامه قابل قبولی را از خود در پشتیبانی هوایی از نیروهای زمینی ارتش سوریه و گروه‌های همپیمانش به جای گذاشته و بسیاری از ادوات و خودروهای زرهی و سنگرهای بتنی و دیگر اهداف جبهه تکفیری‌ها را در سوریه مورد اصابت قرار داده است.



کوسه روسی در آسمان حمص سوریه

 


طراحی این بالگرد به گونه‌ای است که قابلیت رهگیری و انهدام اهداف اعم از انواع خودروهای زرهی و تانک‌های سنگین و سبک را دارد. کاموف 52 که به راکت قدرتمند «ویخر» مجهز است، قادر است اهداف خود را در شعاع 10 کیلومتری مورد اصابت قرار دهد.

* به‌کارگیری رادار جنگنده «میگ 35» در بالگرد کاموف

به گفته رسانه‌های خارجی این بالگرد از رادار آرایه فازی Zhuk-A جنگنده میگ 35 استفاده کرده و به‌واسطه آن می‌تواند موشک‌های هوا به سطح KH-25 و KH-31 را حمل و در زمان ضرورت علیه اهداف زمینی استفاده کند.

بالگرد کاموف مجهز به 2 موتور توربوشفت کلیموف TV3-117VMA هرکدام به قدرت 2200 اسب بخار است. همچنین این بالگرد قادر است با استفاده از سامانه تثبیت‌کننده تلویزیونی فروسرخ، اهداف را در روز تا فاصله 20 کیلومتری و در شب تا شعاع 13 کیلومتری رؤیت کند.

این گزارش می‌افزاید: کابین بالگرد Ka-52 ضد گلوله بوده و در مقابل گلوله‌های کالیبر12.7 میلی‌متری و ترکش‌های توپ‌های 23 میلی‌متری نفوذناپذیر است.

* استفاده از موشک هوا به هوا در بالگرد کاموف

این بالگرد که از قابلیت‌های رزمی قابل توجهی برخوردار است، جزو معدود بالگردهایی است که توانایی اجرای نبرد هوایی را با استفاده از موشک‌های هواپایه دارد، و می‌تواند انواع بالگردها و هواپیماهای جنگی که در ارتفاع کم و با سرعت زیر صوت پرواز می‌کنند و یا پهپادهای متخاصم را شناسایی کرده و مورد اصابت قرار دهد.

قدرت موتور کاموف 52  به گونه‌ای است که این بالگرد می‌تواند با حمل 2.5 تن سلاح، تا شعاع هزار و 100 کیلومتری برد عملیاتی داشته باشد.

این بالگرد به لحاظ تسلیحاتی به توپ 30 میلی‌متری مدل 2А42 با 500 گلوله،  12 قبضه راکت ضد تانک «ویخر» با برد 10 کیلومتر، چهار قبضه (2 قبضه در هر طرف) راکت هوا به هوای «ایگلا»، 2 بلوک راکت غیر هدایت‌شونده NAPA-134 و یا چهار بلوک راکت غیر هدایت‌شوند NAPA-8 مجهز است.

همچنین بستر لازم جهت تعبیه بمب 500 کیلویی FAB-500 و یا سه عدد بمب ناپالم 3B-500 در این بالگرد وجود دارد.

  • موافقین ۴
  • ۳۳۰۲ بار مطالعه شده است

نظرات (۲)

منتظر خرید همچین بالگرد قدرتمند هستیم ای خدا ممکنه این بالگرد  همه فن حریف روزی نصیب ایران بشه اونموقع روی وایپرو آپاچی کم میشه
  • رضا شورچه
  • سلام وب خوبی دارید به منم سر بزنید

    onedroid
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی