دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی
حق داشتن و حمل سلاح توسط غیرنظامیان یکی از نمادهای مشهور آزادی در آمریکاست که از زمان نوشته شدن اولین قانون اساسی در این کشور به آن اشاره شده است اما در سالهای اخیر موارد زیادی از کشتار در این کشور به وسیله غیرنظامیانی که سلاح مورد نظر خود را از فروشگاه های سلاح تهیه کرده بودند رخ داده و باعث به وجود آمدن بحث های زیادی در جامعه آمریکا برای توقف این روند شده اما در اکثر موارد لابی بسیار قدرتمند اسلحه سازان، مانع هر گونه اقدام سلبی در این زمینه می شود.

در آمریکا برخی قوانین محدود کننده برای فروش سلاح وجود دارد که از جمله می توان به بحث ممنوعیت فروش سلاح های با توان شلیک در حالت تمام اتوماتیک یا فروش صدا خفه کن به غیرنظامیان اشاره کرد. درباره برخی از سلاح ها نیز مسئله چک کردن سوء سابقه فرد مورد نظر مطرح است که البته در بسیاری از نمایشگاه های سالیانه سلاح در آمریکا، برای خرید، عدم سوء پیشینه نیاز نبوده و به راحتی بسیاری از سلاح ها برای خرید در دسترس افراد است.

البته نکته جالب تر اینجاست که موارد ممنوعه بالا را نیز می توان در آمریکا تهیه کرد و با پرداخت مبلغ 200 دلار به عنوان مالیات و کسب عدم سوء پیشینه لازم و گرفتن برخی مجوزها از سیستم پلیس یا سر کلانتر در ایالت مورد نظر، می توان سلاح های مورد اشاره در بالا را نیز از برخی از فروشندگان خاص تهیه کرد.

در مطلب مورد نظر با این گونه سلاح ها که در آمریکا به عنوان "سلاح های کلاس 3 " از آنها یاد می شود نمی پردازیم.

اما شاید برای بسیاری از مخاطبان ایرانی برخی از سلاح های قابل خرید در این کشور غیر قابل باور باشد. در این مطلب نگاهی کوتاه به برخی از این سلاح ها خواهیم داشت. ذکر این نکته مهم است که در آمریکا قوانین حمل سلاح در بسیاری از ایالت های این کشور متفاوت است و ممکن است برخی از سلاح هایی که به آن اشاره می کنیم در برخی از ایالات آمریکا غیر قانونی محسوب شوند.

M107
شاید برای بسیاری غیر قابل باور باشد اما تفنگ تک تیرانداز کالیبر 12.7 میلی متر M107 ساخت کمپانی Barrett در این کشور برای فروش عرضه می شود. این اسلحه تک تیرانداز سنگین که قابلیت شلیک نیمه اتوماتیک را نیز دارد در بازار این کشور به قیمتی بیش از 11 هزار دلار به فروش می رسد. انواع دوربین ها نیز با توجه به سفارش مشتری قابل نصب بر روی این سلاح است.

 

ام 107

 

 با استفاده از این سلاح برای نمونه می توان یک انسان در فاصله بیش از 1 کیلومتری به راحتی هدف قرار داد و در فواصل نزدیک تر با استفاده از گلوله مخرب 12.7 میلی متری به راحتی قابلیت نفوذ به دیوار، بدنه خودروها و بسیاری دیگر از اهداف وجود دارد. البته انواع دیگر سلاح تک تیرانداز کالیبر 12.7 میلی متر نیز در این کشور به صورت قانونی به فروش می رسد.

شعله افکن X15
شعله افکن ها یکی از سلاح های بسیار ترسناک در دو جنگ جهانی بودند که بیشتر برای پاکسازی سنگرها و ساختمان های تصرف شده توسط دشمن استفاده می شد. به طور معمول کاربر یک یا دو کپسول حاوی مایع آتش زا در پشت خود حمل کرده و از طریق شعله افکن مورد نظر که در دست دارد در فواصل مشخص ترکیبی را که در دهانه خروجی آتش می گیرد را پرتاب می کند.

 

ناپالم

 

شعله افکن مدل X15 در آمریکا برای فروش به مردم عادی عرضه شده و در اکثر نقاط آمریکا نیز فروش این وسیله آزاد است. با استفاده از این شعله افکن ساخت شرکت XMatter شما وسیله ای در اختیار دارید که می تواند در حدود 12.5 لیتر ترکیب مایع حاوی ناپالم را برای ایجاد شعله و آتش در اختیار داشته باشید.

ناپالم ماده ای آتش زا است که اولین در جنگ دوم جهانی برای ساخت بمب های آتش زا ساخته شد. با استفاده از این شعله افکن می توان تا فاصله 15 متری شعله ها را پرتاب کرد. این شعله افکن با قیمت 1600 دلار در دسترس عموم قرار دارد.

Smith & Wesson Model 500
قوی ترین اسلحه کمری تولید انبوه شده در جهان Smith & Wesson Model 500 ساخت شرکت Smith & Wesson  آمریکا است. این رولور 5 تیر از گلوله های کالیبر 41*12.7 میلی متری استفاده کرده و بیشتر به عنوان های ورزشی وشکار در آمریکا به فروش می رسد. قدرت بسیار بالای تخریبی بعلاوه ظرفیت کم حمل گلوله در سلاح در کنار قدرت عقب نشینی بالا باعث شده است که هیچ نیروی نظامی و انتظامی در آمریکا یا کشورهای دیگر به دنبال خرید این سلاح نباشد. اما غیرنظامیان می توانند با پرداخت حدود هزار دلار آمریکا این سلاح را خریداری کنند.

 

مگنوم

 

برد این سلاح بین 50 الی 100 متر اعلام شده است و گلوله های آن قابلیت متوقف کردن جانورانی مثل شیر، فیل یا کرگدن را حتی با یک اصابت دارد. قاعدتا تصور این که گلوله این سلاح در صورت برخورد با بدن انسان چه تخریبی به جای خواهد گذاشت خیلی سخت نخواهد بود.

مدل نیمه اتوماتیک سلاح های هجومی

تقریبا تمامی سلاح های هجومی دنیا از نام های معروف مثل کلاشینکوف و ژ-3 و ام 16 تا مدل های کمتر شناخته شده مدلی از محصولات خود را به صورت نیمه اتوماتیک به بازار غیرنظامی آمریکا ارسال کرده اند. جالب است که برخی از این نمونه های غیر اتوماتیک در حال حاضر در نیروهای نظامی برخی از کشورهای جهان مورد استفاده قرار می گیرد.

برای نمونه به کشتار دردناک در مدرسه ابتدایی سندی هوک در شهر نیوتاون در ایالت کنتیکت آمریکا می پردازیم. در این حادثه که به تاریخ 14 دسامبر سال 2012 میلادی رخ داد 28 نفر که تعداد زیادی از آنها را کودکان 6 و 7 ساله تشکیل می دادند به ضرب گلوله فردی به نام "آدام پیتر لانزا" به قتل رسیدند. سلاح مورد استفاده توسط وی یک قبضه اسلحله نیمه اتوماتیک  XM15-E2S ساخت شرکت بوش مستر آمریکا بود که بر اساس اسلحه تمام اتوماتیک M-4 ساخته شده است. این اسلحه با قیمتی در حدود 700 دلار در دسترس عموم است.

 

M-4
اسلحه استفاده شده در کشتار مدرسه ابتدایی سندی هوک
154 گلوله ای که از این اسلحه شلیک شد به این فاجعه منجر شد. نکته جالب اینجاست که این مدل از سلاح ها توسط نیروهای نظامی و انتظامی کشورهایی مثل جمهوری چک ، گرجستان، مالزی، نیوزلند و کره جنوبی نیز استفاده می شود. همانطور که اشاره شد سایر مدل های سلاح های هجومی نیز در بازار این کشور به صورت نیمه اتوماتیک در دسترس مردم عادی قرار دارد.

 

اسلحه فروشی
یک اسلحه فروشی در آمریکا


آنچه که در بالا آمد البته تنها بخشی از سلاح های عجیبی است که می توان در آمریکا خریداری کرد. در طول این سالها بسیاری از گروه های مدنی و اجتماعی در آمریکا تلاش کردند تا به نوعی این نوع فروش بی مهابا را متوقف کنند اما نفوذ گسترده لابی اسلحه در دولت و کنگره آمریکا به واسطه پول های هنگفتی که توسط این لابی هزینه می شود، تا به امروز هر تلاشی برای متوقف کردن این روند را به شکست کشانده است.

مشرق

  • موافقین ۹
  • ۲۰۴۴ بار مطالعه شده است

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی