دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

هر چند وقت به یکباره سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اقدام به آزمایش موشک های دور برد خود می نماید و در مقابل اسرائیل و کنگره آمریکا و ... قیام وقعود می کنند ، کل رسانه های آنها نیز بسیج می شوند و همه به تکاپو می افتند تا ایران را تحریم کنند اما ایران مجددا این آزمایش ها را تکرار می کند.

اگر به نقشه منطقه خاورمیانه نگاه کنید متوجه می شوید ایران در موقعیت جغرایایی حساسی قرار گرفته که دور تا دور آن دشمنان قسم خورده مردم ایران مستقر هستند، اصرار بنده بر استفاده از کلمه مردم ایران آن است که ایرانی ها حق انتخاب همسایه را نداشتند ولی چون از نظر فرهنگ و تمدن و ریشه های ملی و مذهبی و فکری با همسایگان خود متفاوت هستند همیشه مورد تهدید و هجمهآنها قرار داشتند. و خصومت اینان با ملت ایران است و هدفشان نابودی مردم ایران است و هیچ ربطی به ساختار سیاسی این کشور ندارد. حال نظامی بر ایران حاکم شده که به جای انتظار حمله به فکر دفع این خطرات می باشد.تاریخ ثابت کرده که هر زمان که همسایگان ایران کوچکترین ضعف دفاعی را از ایران مشاهده کنند بلا فاصله به ایران حمله می کنند و همین مساله را از چند صد سال پیش و اخیرا در حمله عراق به ایران شاهد بودیم. دیگر بر کسی پوشیده نیست که حمله عراق به ایران تصمیم شخصی صدام حسین نبوده بلکه یک تصمیم جمعی توسط همسایگان ایران برای نابودی این کشور و چپاول ما یملک مردم ایران زمین بوده. علیرغم اینکه صدام حسین نابود شد اما هنوز این آرزو در دل همسایگاندشمن ایران باقی مانده. همه امروزه اذعان دارند اکثر جنگ هایی که امروزه در جای جای منطقه خاورمیانه شاهدش هستیم در واقع جنگ های نیابتی میان ایران و همسایگان خود مخصوصا کشورهای عرب حوزه خلیج فارس — اسرائیل و ترکیه می باشد. قطعا وقتی نام اینان مطرح می شود حامیان آنها یعنی ایالات متحده — انگلیس — فرانسه و… نیز نباید فراموش شوند. همه آنها رسما عنوان می کنند که استقرار ناوهای این کشورها در خلیج فارس رسما برای مقابله با ایران می باشد.

اسرائیل نه فقط چندین بار تهدید کرده که به ایران حمله خواهد کرد بلکه حتی طبق اظهار نظر وزیر دفاع سابق این کشور آقای نتانیاهو دو بار دستور حمله را صادر کرد اما فرماندهان ارتش از بیم عواقب این حمله بر اسرائیل از اجرای دستورات خودداری کردند. همه اسناد فاش شده مبنی بر تقاضای ملک عبد الله پادشاه سابق عربستان از ایالات متحده مبنی بر بمباران ایران را مشاهده کرده اند، شایعات زیادی مبنی بر اینکه عربستان به اسرائیل اجازه عبور از فضای خود جهت حمله به ایران را صادر کرده منتشر شده. حتی برخی شایعات مبنی بر خرید سلاح های هسته ای توسط عربستان سعودی از پاکستان جهت حمله به ایران نیز اخیرا در رسانه ها منتشر شد و عربستانی ها سخت در تکاپو بودند از چین موشک های دور برد برای حمله به ایران تهیه کنند. جنگنده های اسرائیلی در چندین نوبت در آذربایجان و ترکیه مستقر شدند تا آماده حمله به ایران باشند و پس از تهدید های ایران آذربایجان و ترکیه از آنها خواستند که فرودگاه هایشان را ترک کنند.

با این شرایط و این همه خصومت تنها دلیلی که همه اینان از حمله به ایران خودداری می کنند وجود تسلیحات بازدارنده ایرانی مخصوصا موشک های این کشور می باشد.

ایرانی ها از کانال های مختلف به اسرائیلی ها پیغام رسانده اند که در صورت ماجراجویی هواپیماهای آنها در حین بازگشت فرودگاهی جهت فرود پیدا نخواهند کرد. به همه کشورهایی که به آنها آشیانه داده اند و یا اینکه ممکن است هواپیماهای آنها نیز از آنجا عبور کند هم گفته اند که باید بدانند که همه تاسیسات زیر بنایی آنها در صورت عبور هواپیماهای دشمن از فراز این کشورها نابود خواهد شد و اگر قرار باشد به ایران حمله شود هیچ کشور دخیلی در منطقه در امان نخواهد بود.

دلیل خودداری فرماندهان ارتش اسرائیل از اجرای فرمان نتانیاهو هم این بود که تشکیلات اطلاعاتی آنها تاکید کرده بود که سپاه پاسداران ایران  توانسته پنجاه تا هشتاد هزار موشک در لبنان و سوریه مستقر کند و همه این موشک ها پایگاه های حساس  اسرائیل را نشانه گرفته و در صورت حمله جنگنده های اسرائیل به ایران توجیه شلیک این موشک ها به سمت اسرائیل را در اختیار ایران قرار خواهند داد. اسرائیلی ها همچنین اطلاعات موثقی به دست آورده بودند که ایرانی ها بیش از آنچه آنها تصور می کردند از درون اسرائیل و مراکز فوق العاده حساس و فوق العاده سری آن اطلاعات دارند و همین مساله خطر را برای آنها چند برابر خواهد کرد. البته فرماندهان سپاه پاسداران اخیرا تاکید کرده اند که حدود یکصد هزار موشک فقط در لبنان مستقر کرده اند.

یکی از دلایل به نتیجه رسیدن مذاکرات ایران با 1+5 نیز همین سلاح های بازدارنده ایران بود و تضمین ادامه اجرای برجام هم همین تسلیحات بازدارنده ایران می باشد.

در واقع اگر آمریکایی ها کوچکترین امیدی مبنی بر اینکه بتوانند از راه نظامی ایران را به زانو در بیاورند داشتند به هیچ وجه پای میز مذاکره با ایران نمی نشستند اما آنها بخوبی می دانستند که ایرانی ها پس از پایان جنگ با عراق عزم خود را جزم کردند تا انواع و اقسام تسلیحات دفاعی را خود تولید کنند و موشک های ایران همه پایگاه های حساس آمریکایی ها و همپیمانان شان در منطقه را نشانه گرفته. هدف از استقرار سامانه موسوم به گنبد آهنین آمریکایی ها در اسرائیل این بود که امکانات این سامانه را در مقابل موشک های ایرانی بررسی کنند و پس از برپایی چند جنگ میان اسرائیل و فلسطینی ها این سامانه نشان داد که توسط موشک های پیش پا افتاده ایرانی قابل نفوذ است چه رسد به موشک های پیشرفته ایرانی. سامانه های موشکی نوین ایران همگی به سیستم های جنگ الکترونیک نیز مجهز می باشد که با این شرایط هیچ کدام از سامانه های دفاعی موجود امکان جلوگیری از نفوذ آنها را نخواهد داشت و به همین دلیل بود که آمریکایی ها از تحویل سامانه های دفاع موشکی به عربستان سعودی خودداری کردند تا مبادا سعودی ها با داشتن این سیستم ها غره شوند و دست به ماجراجویی و حمله به ایران بزنند، بقول یکی از دیپلمات های اوروپاییدر تهران "شاید سعودی ها عقلشان نرسد اما آمریکایی ها هیچوقت منافع خود را به خطر نمی اندازند و آنها (آمریکایی ها) منافع زیادی در خلیج فارس دارند".

رزمایش های نظامی و آزمایش تسلیحات دفاعی مخصوصا موشک های بالستیک معمولا به این دلیل می باشد که یک کشور می خواهد به دیگران پیغام هاییبرساند و کشورهای هدف هم معمولا به سرعت پیغام را دریافت می کنند.

منابع مطلع اظهار می دارند، ناکامی های دیپلماتیک بین المللی عربستان در مقابل ایران از یک طرف و شکست های نظامی پیاپی یاران عربستان سعودی در مقابل یاران ایران در منطقه از سوی دیگر فوق العاده برای سعودی ها سنگین تمام شده و اخیرا در ساختار حاکمیتی این کشور زمزمه هایی مبنی بر اینکه باید کار را یک سره کرد و جنگ های نیابتی را به جنگ مستقیم تبدیل کرد شنیده می شود. سعودی ها تلاش دارند از فرصت شرایط انتخابات در ایالات متحده سوء استفاده کنند و با برپا کرده یک جنگ تمام عیار بر علیه ایران آمریکایی ها را در کار انجام شده قرار دهند. در این راستا آنها مذاکراتی را با اسرائیلی ها پشت پرده انجام داده اند تا شریک آنها در این ماجرا باشند و تصور می کنند که وقتی پای اسرائیل و عربستان سعودی در میان باشد رئیس جمهوری ایالات متحده جرئتنخواهد کرد در شرایط انتخابات آتی طرف آنها را نگیرد.

از سوی دیگر علیرغم پایبندی ایران به همه تعهدات خود بر اساس برجام آمریکایی ها از عمل به تعهدات خود طبق برجام سر باز می زنند و به ترفند های مختلف زیر بار اجرای تعهدات خود نمی روند.

با این شرایط آزمایش موشک های بالستیک ایران و اصرار مسئولین سپاه پاسداران بر بیان اینکه بیش از یکصد هزار موشک در لبنان مستقر کرده اند این پیغام را به عربستان سعودی و اسرائیل می دهد که ایرانی ها برای رویارویی آماده هستند و اگر اینان بخواهند قمار کنند ممکن است به یکباره با نابودی کل زیرساخت های خود مواجه شوند. وقتی ایرانی ها بیش از یکصد هزار موشک در لبنان مستقر کرده اند قطعا یکصد برابر آن را در ایران آماده دارند و این به این معنا است که ظرف چند ثانیه می توانند همه تاسیسات اسرائیل و عربستان و همپیمانان شان را نابود کنند و به قول معروف هواپیماهای آنها باید همینطور تا پایان سوخت خود در هوا به دنبال پایگاه فرود بمانند. چرا که اگر حتی همه هواپیماهای اسرائیل و عربستان سعودی بخواهند باهم به ایران حمله کنند حد اکثر یک هزار هواپیما (البته در صورتی خواب و خیالات و همه سناریوی های آنها وفق مرادشان عملی شود) خواهند بود که در بهترین شرایط ده تا بیست هزار بمب را با خود حمل خواهند کرد اما با فاصله چند ثانیه از عبور از حریم هوایی ایران در مقابل صدها هزار موشک به سمت عربستان سعودی و اسرائیل وهمپیمانان شان پرتاب خواهد شد.


ایرانی ها همچنین با استفاده از پهباد های خود عکس هایی را از کانال های مختلف برای اسرائیلی ها ارسال کردند که طی آن جاسازی وجابجایی تسلیحات استراتژیک از جمله هسته ای آنها به تصویر کشیده شده بود تا این پیغام را به آنها بدهند که تحرکات سلاح های استراتژیک آنها را زیر نظر دارند و اگر نیاز باشد قبل از اینکه این تسلیحات بخواهد بار بمب افکن شود در جا آنها را نابود خواهند کرد و فاجعه ای مهلک برای آنها خواهند آفرید و عملا ایرانی ها نیازی به ساخت بمب اتمی ندارند چون نیروگاه هسته ای و بمب های اتمی اسرائیل در داخل می تواند وسیله ای برای ایران برای نابودی اسرائیل به حساب آید.

ایرانی ها همین کار را با آمریکایی ها و سعودی ها انجام دادند و اخیرا هم تصاویر ناو های هواپیما بر آمریکایی که از نزدیک توسط پهباد های ایرانی در خلیج فارس گرفته شده بود را به همین دلیل در رسانه ها منتشر کردند تا به آنها بگویند "بیش از آنچه فکر می کنید به شما نزدیک هستیم، در واقع بیخ گوش تان هستیم" چون فقط کافی بود همین پهباد ها مسلح باشند.

اینجا باید به این مساله نیز اشاره کرد که با انجام این آزمایش ها از یک سوی ایران تاکید می کند که طبق قوانین و مقررات بین المللی حق و حقوقی دارد و هیچ کس حق انکار آن را ندارد از سوی دیگر به کنگره ایالات متحده و همپیمانان این کشور می فهماند که شرایط بین المللیتغییر کرده و باید تلاش کنند با ایران کنار آیند نه اینکه با بازی های خود از انجام تعهدات بر اساس برجام سر باز بزنند.

بدیهی است که هیچ کس چشم به چنین سناریوهایی نه دوخته اما گویند "جواب های هوی است" و همین رزمایش ها و آزمایش ها هستند که به طرف مقابل می فهمانند که حساب کار دستش باشد مبادا خطا کند. و پیغام واقعی آزمایش های موشکی ایران هم همین است.

  • موافقین ۸
  • ۱۵۵۱ بار مطالعه شده است

نظرات (۶)

  • خواندنی ها
  • متن فوق العاده ای بود بهتون خسته نباشید میگم
    قبلا حرف یکی از سردارهای سپاه رو در تهدید امریکا و اسرائیل مبنی بر اینکه اگه به ایران حمله کنند جنگنده های آنها هنگام بازگشت جایی برای فرود نخواهند داشت رو یه تهدید معمولی به حساب می آوردم
    اما با متنی که شما نوشتین و بنده خوندم فهمیدم قضیه چجوریاس
    افرین به سپاه پاسداران با این اقتداری که برای مردم و کشور ایران رقم زدند
    احساس غرور کردم
    آقا لطفا یه نسخه ازین مطلب تون رو برای وزیرامورخارجه محترم مملکت هم بفرستید که بجای اینکه مظهر قدرت نظام باشند معتقدند برخی کشورها با فشار یک دکمه می توانند کل تاسیسات نظامی ما را نابود کند.
  • مهدی ابوفاطمه
  • احسنت
    عالی است
    امیدوارم چشم وهابی و عرب به خط حساب بیفته و کور بشه الهی
    احسنت به شما. موفق باشین.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی