دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

گروه تخصصی دانشنامه دفاعی

دانشنامه دفاعی

اژدر مارک 54

نخست بایست این پرسش‌ها را پاسخ بدهیم.

اژدر چیست؟

اژدر پرتابه‌ای زیر سطحی است که برای مقابله با سکوها، کشتی‌ها و زیردریایی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پرتابه، خود پیشران (موتور سرخود) است. موتور اژدرها اغلب الکتریکی هستند اما اژدرهای با نوع پیشران راکتی نیز وجود دارد.

پلتفرم پرتاب اژدر چیست؟

اژدرها را می‌توان از قایق‌ها، ناوچه‌ها، ناوها، زیردیایی‌ها، سکوب‌ها، بالگرد‌ها و هواپیماها پرتاب کرد.

در اغلب اژدرها، پرتابگر دارای یک تیوب پرتاب بوده که اژدر با یک بوستر کوچک راکتی و یا پمپی پرتاب شده و به درون آب می‌افتد. اما در برخی نمونه‌ها اژدر از کریدور مخصوصی که زیردریایی حامل وجود دارد شلیک می‌شود. در برخی نمونه‌ها اژدر از هواپیما پرتاب شده و به صورت هواسرشی با کمترین شیب مایل به درون آب افتاده و به سوی هدف حرکت می‌کند. در اکثر نمونه‌هایی که از بالگردها شلیک می‌شود اژدر با یک چتر کوچک وارد آب می‌شود.

بالگرد لینیکس و اژدر مارک 46

هدایت اژدر چگونه است؟

هدایت اژدر بسته به نوع مأموریت تعریف شده است. اژدرهای مختلف بسته به نوع مأموریت و اهداف خاصی طراحی شده‌اند. در برخی اژدرها این هدایت با فیبر نوری صورت می‌گیرد. در برخی دیگر اطلاعات هدف توسط کاربر به پرتابه منتقل می‌شود و اژدر بر اساس اطلاعات دریافت شده به سوی هدف حرکت می‌کند.

در برخی نمونه‌ها اژدر خود دارای جستجوگر است و بر اساس اطلاعات تطبیقی خود را به هدف می‌رساند.

در برخی دیگر که اژدرهای برد کوتاه و فوق سریع هستند دیگر جستجوگر و هدایت فعال و نیمه فعال وجود ندارد و اژدر با هدفگیری مستقیم به سوی هدف پرتاب می‌شود.

پیشران اژدر مارک 50

پیشینه:

پیشینه‌ی استفاده از اژدر به ده‌ی هفتاد قرن هجده ترسایی باز می‌گردد. در ۱۷ فوریه‌ی سال ۱۸۶۴ برای نخستین بار یک زیردریایی به نام HL توانست با پرتاب یک اژدر به طور موفقیت آمیزی کشتی USS Housatonic را غرق کند. اما تکنولوژی ساخت اژدرها به شکل امروزین خود ؛ به دوران پیش از جنگ جهانی دوم برمی‌گردد. نخستین اژدر توسط یک شخص انگلیسی به نام وایت‌هد در سال ۱۸۶۶ ساخته شد. که با هوای‌فشرده کار می‌کرد و مشخصه‌های اصلی آن بسیار ابتدایی بود.

معرفی اژدر مارک 54

طول: دو متر و 60 سانتی‌متر

قطر (کالیبراسیون): 324 میلیمتر

سر جنگی: 45 کیلوگرم HE با قابلیت تعویض با انواع دیگر

سرعت قوص: نامشخص

سرعت حرکت: 45 نات برابر با 23 متر در ثانیه

برد: بین 8 تا 11 کیلومتر

قوص تا عمق: 800 متری

هدفیابی: فعال و غیر فعال

ساخت: آمریکا (ریتون)


مارک 54 در حال پرتاب از هواپیما

سربازان نجس آمریکایی در حال بارگزاری این اژدر

این اژدر هم اکنون نیز در حال خدمت میباشد و جزء موفق‌ترین اژدرها بوده است. نمونه‌ای مشابه از این اژدر در ایران بومی سازی‌ شده و پرتاب‌های موفقی از روی سی استالیون ایرانی داشته است.

مولف: یاور

تمام حقوق مادی و معنوی این اثر متعلق به دانشنامه دفاعی و اوج آرمی می‌باشد.

بازنشر با ذکر مبنع و نام نویسنده بلامانع است

مطالب مربوطه در این وبلاگ:

نظرات (۱)

خیلی جالب بود.
دانشنامه دفاعی:
ممنون
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی